Nieuwe idworx oPinion BLT

De nieuwste idworx is de aluminium oPinion BLT.
De trend die idworx in 2015 heeft ingezet met de oPinion BLT Titanium met 27,5 inch wielen, wordt doorgezet.
(En niet alleen door idworx, maar binnenkort ook door een ander Nederlands merk met een Braziliaanse naam.)
Oh, en nu we het toch over namen hebben; BLT staat voor Boulders, Logs en Trees. Oftewel keien, houtblokken en bomen, want de BLT is eigenlijk voor Off Road bedoeld.
Maar probeer hem maar eens op asfalt en je zult verbijsterd zijn!

De aluminium oPinion BLT heeft exact dezelfde framegeometrie als de titanium oPinion BLT, maar in plaats van onverwoestbaar titanium krijg je nu bijna onverwoestbaar aluminium.
En dat scheelt in mijn geval een maandsalaris. Want de oPinion BLT Ti kost namelijk € 8.295,- en zo’n bedrag is niet voor iedereen weggelegd.

Voor alle idworx oPinions vind ik dat je ze moet zien, het frame moet voelen, het rubber moet ruiken en onze toelichting moet horen. Het is de detaillering die deze fiets zo bijzonder maakt.
Zodra ik goede foto’s kan maken, kom ik terug op de details.  Maar nu dus een eerste indruk.


idworx oPinion BLT extreme

Klik op het plaatje voor een vergroting

oPinion BLT extreme

Aluminium oPinion BLT frame
27,5 inch wielen
Banden 70 mm breed
Hope Evo tech remmen
Pinion P1.18 (18 versnellingen, met stapjes van 11,5 % tussen de versnellingen)
Geen spatborden mogelijk
Prijs: € 5.795,-

Opties:
Riemaandrijving: € 230,-
Ik sta open voor alle goede suggesties
En natuurlijk passen wij het stuur, zadel en pedalen aan


idworx oPinion BLT Multipurpose

Klik op het plaatje voor een vergroting

oPinion BLT multipurpose

Aluminium oPinion BLT frame
28 inch wielen met carbon velgen
Met 65 mm spatborden
Banden 55 mm breed
Shimano XT schijfremmen
Pinion C1.12 (12 versnellingen, 600 gr. lichter dan de 1.18 maar iets grotere stapjes, nl. 17%)
Prijs: € 4.895,-

Opties:
P1.18 i.p.v. C1.12: € 600,-
Riemaandrijving: € 230,-
LAW velgen: € 695,-
En alles wat je wilt.
En natuurlijk passen wij het stuur, zadel en pedalen aan.


De kenner vraagt zich natuurlijk af wat het verschil is tussen de ‘normale’ oPinion en de oPinion BLT. De BLT heeft een echt ander frame, is geschikt voor banen tot 70 mm en heeft een sportievere zit.

Update over wielmaten: 26 inch wielen worden soms nog aangeraden voor wereldfietsers die lange tochten maken in verre oorden. Dit vanwege de leverbaarheid in bijvoorbeeld Lesotho of Myanmar.
28 inch wielen waren jarenlang de norm voor Europafietsers, maar 28 inch met 50 mm brede banden word 29-er (twenty niner) genoemd en zijn tegenwoordig de norm. Ze zijn iets minder wendbaar dan 26 inch maar ze rollen lichter.
27.5 zit er iets tussenin. Bovendien krijg je door de veel bredere banden nog meer comfort op slecht wegdek.

Deel deze pagina met anderen

8 reacties op “Nieuwe idworx oPinion BLT”

  1. Michiel

    Dat ‘andere Nederlandse merk met een Braziliaanse naam’ heeft een Portugese naam. Immers Robbert had ooit in Muenchen een Portugese compagnon genaamd Santos. En die gaf zijn naam aan het merk Santos.

    En ja, in Brasil komt die naam ook veel voor.

  2. Jaap

    O dus foutje zojuist. ???? Ik zeg verder miks. ????

  3. Gerrit Gaastra

    “maar binnenkort ook door een ander Nederlands merk met een Braziliaanse naam.” Gebeurt wel vaker……

  4. Erik Boschman

    BLT?……….volgens mij bestond die afkorting al als in Bacon Lettuce Tomato;-) En vind ik dat Gerrit voor het type naam goed gekeken heeft naar de conculega’s van Surly Bikes die hebben al jaren de LHT(Long Haul Trucker) in het assortiment, een fiets die ongekend populair is in de USA.

  5. Gerrit Gaastra

    Nog nooit gekeken naar een Surly Lht.

    BLT komt van een trail waar ik woonde in West Vancouver op Cypress Mountain. Was een vrij brede, maar ruige trail die wij zowel naar boven als beneden reden.

    Met de oPinion BLT (extreme spec) kan je dat ook. Eigenlijk veel beter dan met de mountain bikes van toen (80er jaren). BLT stond echt voor Boulders, Logs and Trees. De zinspeling op de sandwich was opzet denk ik.

  6. Jan van Leer

    Hoe kwetsbaar is de fiets? rij zelf nu 2 jaar met Santos travelmaster/pinion met riem, met veel plezier, recreatief en woon-werk.gemengd asfalt en bos-fietspaden: 100 km per week; werd recent geconfronteerd met een rekening van 475,-: tandwielen versleten (door vuil?) en reconstructie van de riemspanner., nu onder het Bakje.: Coulance van de fabriek : 1 tandwiel! de lol is er voor mij zo wel een beetje af; hoe bedoel je “wereldfiets”