Fiets in vliegtuig vervoeren

Op deze pagina kun je lezen en zien hoe je je fiets in kunt pakken voor in het vliegtuig.

Fietshoes of fietsdoos?

Stel je eens voor, je bent een onderbetaalde laag-opgeleide sjouwer die fietsdozen op een vliegveld moet transporteren. Wat heb je liever:

  1. Een compacte doos, met handgaten die makkelijk te tillen is,
  2. een grote fietsdoos waar je twee kruiers voor nodig hebt,
  3. een fiets in een fietshoes, zodat de fiets nog kan rollen.

Laat jouw antwoord, jouw keuze bepalen hoe je je fiets inpakt. De Vakantiefietser is er voorstander van om bij het vervoer in een vliegtuig een kleine fietsdoos te gebruiken. Er zijn veel discussies over gevoerd, maar mijn persoonlijke ervaring is dat een fietsdoos een goede bescherming biedt.

Oh ja, en meld je luchtvaartmaatschappij dat je je fiets meeneemt en laat het schriftelijk bevestigen (ook de eventuele kosten en de terugvlucht). Op de site van de Fietsvakantiewinkel in Nijmegen staat een overzicht van de eisen per luchtvaartmaatschappij.

[tab:Fietsdoos]

Fietsdoos kopen

Op Schiphol kun je op drie plekken een doos kopen:

  1. Bij de KLM balie (Afwijkende Bagage). De prijs voor een doos is € 20,-. Hij is 177 x 23 x 102 centimeter. De KLM-balie is geopend van 6.00 tot 23.00 uur. Houd er rekening mee dat je € 150,- toeslag per vlucht moet betalen!
  2. Bij het bagedepot van Schiphol (in de kelder onder de centrale trap van Vertrek 1 en Vertrek 2). De doos kost € 23,-. De balie is geopend van 6.00 tot 18.00 uur. Buiten deze uren kun je een medewerker laten oproepen via de intercom, of bellen via 020-601.2303.
  3. Bij Menzies (vertrekhal 3 tegenover balie 28) voor € 16,- of € 20,-. De balie is geopend van 6.30 tot 22.00 uur. Je dient deze doos officieel een week van te voren te reserveren op nummer: 020-44.66.354.

Ik heb een keer gehoord dat de dozen in het hoogseizoen waren uitverkocht, dus check het van tevoren. Of neem voor de zekerheid een fietshoes mee, handig voor de terugvlucht.

Voor klanten die bij De Vakantiefietser hun fiets hebben gekocht zijn soms tweedehands-fietsdozen bij ons af te halen. Wel in ruil voor iets waarvan wij gelukkig worden (dus iets lekkers of iets anders:-)

Inpakken op Schiphol of thuis?

  • Fiets inpakken op Schiphol

    Veel mensen pakken hun fiets in op Schiphol, vlak voor vertrek. Dat brengt veel stress met zich mee (plakband vergeten, je krijgt je trappers niet los enzovoort). Schipholdoos Als je van ver komt, kun je een dag van tevoren al met je fiets (in de trein) naar Schiphol gaan en dan je fiets al inpakken. Die kun je op Schiphol voor een kleine bedrag achterlaten bij de Left Luggage.

  • Fiets thuis inpakken

    Thuis inpakken is het meest ontspannend. Misschien heb je vrienden (dat is niet voor iedereen weggelegd), die jou en je ingepakte fiets naar Schiphol kunnen brengen. Of je kunt je auto parkeren op Schiphol. Niet eens zo heel erg duur en wel net zo handig.

Fietsdoos in het buitenland

En hoe zit het dan met de terugvlucht? Welnu, haal ter plekke een fietsdoos bij een fietsenboer, of maak met breed plakband je eigen fietsdoos van televisie- of koelkastdozen. Reken op twee uur plakken en knippen. Neem vervolgens een busje naar het vliegveld.

Fiets inpakken in een fietsdoos: stappenplan

Hieronder staat hoe je je fiets kunt inpakken in een compacte fietsdoos. Hierbij hoef je dus alleen de voordrager en je voorwiel los te halen.
Het gereedschap dat je nodig hebt is:

  1. Inbussleutelset
  2. Steeksleutel 15, eventueel nog steeksleutel 8 (voor moertjes)
  3. Breed plakband
  4. Dikke waterproof viltstift
  5. Mes

1.
Haal de trappers los met steeksleutel nummer 15. Als de trapper erg vast zit, geef de sleutel dan een tikkie met de hamer.
!! Rechtertrapper linksom losdraaien
!! Linkertrapper rechtsom losdraaien

2.
Haal het zadel los met een inbussleutel en laat hem zakken. Draai de inbus daarna weer vast. Doe een plastic tasje over het zadel. Als je zadel tijdens de vlucht tegen het karton schuurt, is je zadel bij aankomst niet versleten…

Is de fiets te hoog, zodat het zadel boven de doos uitsteekt, haal dan het zadel los en plak die met tape aan het frame vast. (doe er wel iets van karton omheen)

3.
Draai de inbus in de stuurpen los en draai het stuur negentig graden.

4.
Draai de inbus van de derailleurschakelaars en remgrepen los en draai deze naar beneden toe.

5.
Draai de bar-ends los en draai ze naar beneden. Dusdanig dat de bar-ends de kwetsbare derailleur-schakelaars en remgrepen beschermen tegen stoten.

6.
Draai ook de fietsbel en de kilometertellerhouder naar beneden. De kilometerteller doe die in je handbagage.
Heb je een vlinderstuur, probeer hem dan zo te draaien dat de kwetsbare onderdelen aan binnenkant zitten. Ook bij een vlinderstuur dien je dus de derailleurschakelaars en remgrepen naar binnen draaien. Vouw desnoods extra karton om het stuur heen.

7.
Het volgende is bij de KLM-doos niet nodig, dus kun je eventueel meteen naar stap 13 gaan.
Als je een kleine fietsdoos gebruikt, moet je je voorwiel en de lowrider-drager (waar de voortassen aanhangen) loshalen.
Haal daarom eerst de voorrem los, zodat je wiel tussen de remblokjes door kan. Je hebt hier geen gereedschap voor nodig. Trek de buitenmantel naar buiten en duw de remarm naar binnen.

8.
Dan schiet de binnenkabel uit een gleufje en komen de remarmen van elkaar.

9.
Als je een lowrider-drager hebt, dan dien je deze te demonteren. Meestal is het slechts een kwestie van vier inbusboutjes losdraaien.

10.
Als je je lowrider-drager loshebt, kun je het wiel na het losdraaien van de snelsluiting (quick-release) makkelijk eruit halen.
De snelsluiting haal je los door de hendel bij de as over te halen en vervolgens de ‘moer’ aan de andere kant geheel los te draaien. Let er op dat dan het ‘binnenasje’ loskomt. Dit kan geen kwaad, maar pas op dat je niet de metalen veertjes kwijtraakt. Laat de snelsluiting uit het wiel en vergeet hem vooral niet in je bagage mee te nemen.

11. Zet de remkabel weer zoals hij zat. Dusdanig dat de remarmen weer naar binnen staan.

12.
Doe plastic beschermdoppen op de assen (verkrijgbaar bij De Vakantiefietser), zodat de asjes niet door de kartonnen doos heen gaan prikken. Stukken karton kan natuurlijk ook. Oh ja, en laat een beetje lucht uit de banden lopen. Dit op verzoek van luchtvaartmaatschappijen.

13.
Doe in de uitvalgleufjes van de voorvork een stukje plastic (ook alhier verkrijgbaar). Dit maakt de voorvork een stuk stijver en voorkomt dat hij zal kromtrekken in de doos.

14.
Leg de ketting bij de trapas op het grootste voorblad en achter op het grootste blad van de cassette (dus geheel links).

Zoals gezegd zijn er drie manieren om aan een fietsdoos te komen:

  1. Kopen op Schiphol
  2. Indien aanwezig is een tweedehands doos voor Vrienden-van-Eric af te halen bij De Vakantiefietser (in ruil voor iets waarvan wij gelukkig worden) of je eigen fietsenwinkel.
  3. Zelf maken van een aantal kartonnen dozen.

Hieronder gaan we uit van een kleine fietsdoos.

15.
Zorg dat in de fietsdoos aan beide zijkanten en de voor- en achterkant gaten zitten om het de kruiers makkelijk te maken. Dan zullen ze ook netter met de doos omgaan. Om het inscheuren van het karton te voorkomen, verstevig je de gaten met breed plakband. Begin met de hoeken en laat het tape een stukje aan de binnenkant van de doos doorlopen.

16.
Doe er vervolgens een paar horizontale stukken tape overheen.

17.
Beplak de gehele onderkant goed met plakband in de lengterichting. Wees niet te zuinig. De onderkant is de kant waarover de doos over de grond zal schuiven. Zit er een bobbel in het karton, doe hier dan extra plakband overheen.

18.
Doe eventueel aan de binnenzijde een extra stuk karton om de bodem nog steviger te maken.

19. Je kunt over een aantal onderdelen van je fiets verwarmingsbuis schuiven om krassen te voorkomen.

20.
Je zet je fiets in de doos.

21.
En plaats het voorwiel aan de rechterkant van je fiets. Dus aan de kant van de tandwielen. Zet het wiel vast met tie-wraps of plakband.

22.
Je kunt om het stuur bijvoorbeeld nog wat karton of bubbeltjesfolie vouwen voor extra bescherming.

23.
Als dan de doos is dichtgeplakt, zet dan met een dikke waterproof viltstift dikke pijlen bij de openingen. Die kleine kruier zal er dan bijna automatisch in grijpen en minder met de doos gaan smijten. Schrijf op de doos je naam en de eindbestemming.
Maak een luikje ter hoogte van ventielen. Dit voor het geval het personeel zelf wat lucht uit de banden wil laten lopen.

24.
Na het dichtplakken zijn er een aantal onderdelen over. Stop die in je handbagage. Op de foto zie je twee trappers, een kilometerteller, een uitvalnaaf, vier lowrider-dragerboutjes en een rubber voor de kilometerteller. Goede reis! En denk eraan, neem geen gereedschap mee in je handbagage, want dat wordt in beslag genomen! Oh ja, en trappers kunnen ook al wapen gezien worden en in beslag worden genomen . . . (Eindhoven Airport 2010)


Luchtvaartmaatschappijen die een hoes toestaan zijn o.a.: Air Lingus, Bulgaria Air, China Airlines, KLM, Lufthansa, Royal Air Maroc, Ryan Air, Singapore Airlines, Transavia, Turkish Airlines.

Luchtvaartmaatschappijen die specifiek een doos eisen zijn o.a.: Iceland Express, Malaysia Airlines, United Airlines.

Let op: regels kunnen veranderen, dus altijd navragen!

Op de site van de Fietsvakantiewinkel in Nijmegen staat een overzicht van de eisen per luchtvaartmaatschappij.

Fiets in een..?

Oh ja, en een fiets in een helikopter behoort ook tot de mogelijkheden:-)

Fiets in helikopter

Meer praktische tips

[tab:Fietshoes]

Fiets inpakken in een fietshoes: tips

Bij De Vakantiefietser kun je een fietshoes kopen voor € 21,- die geheel over de fiets past. Zo’n fietshoes wordt ook wel fietspyjama genoemd. Het voordeel van deze zeer lichte fietshoezen is dat je ze meerdere keren kunt gebruiken en dat de kruiers zien dat het een kwetsbare fiets betreft.
Tips voor bij het gebruik van een fietshoes:

  • Zet de fiets in de lichtste versnelling.
  • Vouw om de remhendels en de derailleurschakelaars -op het stuur- een stuk karton. Zet deze vast met dozentape.
  • Draai het stuur van uw fiets 90 graden. Hiervoor heeft u een 6 mm inbussleutel nodig. Draai daarna de inbusbout(en) weer vast.
  • Zet een beschermingsbeugel over de achterderailleur. Deze kost een paar euro.
  • De pedalen moeten van de fiets af: dat kunt u doen met steeksleutel 15. Draai het linkerpedaal naar achteren, dus rechtsom als u er recht voor staat. Draai het rechterpedaal ook naar achteren los; dus linksom.
  • Zet het zadel in de laagste stand en doe over het zadel een extra plastic tasje of hoesje. Door het schudden in vliegtuig kan het zadel anders doorslijten.
  • Laat een beetje lucht uit de banden lopen, maar niet teveel.
  • Zet de fiets niet op slot. De spaken kunnen tijdens het transport door het slot verbuigen.
  • Zorg er dus voor dat er met de fiets gereden kan worden.
  • Haal (eventueel) de ketting van de voorbladen af. Als de fiets achteruit gereden wordt, loop de ketting niet vast.
  • Schrijf op de fietshoes met een dikke stift uw naam en de plaats van bestemming. Bij de terugvlucht doorhalen!

Een fietshoes kun je ook gebruiken voor in de trein. Bijvoorbeeld de Thalys. Maar dan moet je hem wel kleiner maken met breed plakband.

Koop een fietshoes

[tab:Downloads]

Downloads

Op Pad publiceerde een soortgelijk artikel over het vervoeren van fietsen in een vliegtuig.

Download artikel fietsdoos in vliegtuig

Of lees het Op Pad-artikel online.
[tab:END]