idworx Off Rohler

Ik heb vorig jaar de idworx Off Rohler getest. Maar ook in Op Pad heeft een test gestaan.

De idworx Off Rohler is een van de mooiste 26 inch vakantiefietsen die er is. Idworx fietsen worden ontworpen door Gerrit Gaastra. De Easy Rohler (28 inch wielen) wordt ‘het ijkpunt voor de fiets’ genoemd. De Off Rohler is het jongste broertje met 26 inch wielen, dus meer bedoeld voor onverhard vakantiefietsen.
Uiteraard heeft de Off Rohler een Rohloff naaf (sjiek zwart), een SON naafdynamo (deftig zwart) en Magura Firmtech remmen. Ik heb de fiets voornamelijk getest op asfalt, want dat is het wegdek waarop de meeste mensen hem zullen gebruiken.

Om kort te zijn Off Rohler is een geweldige fiets. Wij zetten er alleen standaard Schwalbe Marathon XR of Marathon Supreme banden onder. Er zijn op ons ‘banden-commentaar’ een aantal reacties gekomen

“Kan ik mijn stuurtas op de Off Rohler kwijt?” vroeg een klant. Er zit een stijve Syntace stuurpen op, waardoor een stuurtasbeugel uit het midden komt te hangen. Dat hebben we opgelost door de oplossing die hiernaast staat. Kijk, dat zijn altijd leuke uitdagingen voor ons. Overigens met dank aan onze monteur Gaele.

Eerste test: Fiets uit de doos, pedalen erop, afstellen op mijn maten en fietsen maar. De uitkomst was positief; hij reed zeer goed, ik vroeg mij alleen af: ”Hoe rijdt hij met bagage?„ En net zoals al onze fietsen ging ik de Off Rohler testen met volledige bepakking. Niet met tentje en slaapzak, maar gewoon met een flink pak papier.

Tweede test: Ooit wel eens fietsenmaker gekend die al zijn fietsen teste? Bij deze. In iedere Vaude-achtertas ging een gouden gids en een pak Ortlieb folders. En in iedere voortas de telefoongids van Amsterdam en een postcodeboek.
Nou ik kan je verzekeren dat de test goed was, maar de uitkomst niet! Door de Schwalbe Smart Sam banden dweilde de fiets in bochten. De Off Rohler is met deze banden afgekeurd, dus wij gaan hem standaard met de Marathon XR leveren. De Smart Sam banden zijn nu in de aanbieding bij ons. Voor 2009 jaar heeft Gerrit Gaastra samen met Schwalbe de Marathon Extreme ontwikkeld. In juli ga ik ze testen op mijn fiets.


Derde test: Ik heb de Schwalbe Marathon Supreme banden gemonteerd. Ik heb hier met mijn Koga Signature al zo’n 4.000 km mee gereden (o.a. door China, Vietnam en Laos) dus ik ken deze band erg goed.
Nu reed de Off Rohler geweldig! Dus de fiets is goedgekeurd.

Een opsomming van de bevindingen;

Stuurgedrag: dat is anders dan bij alle andere fietsen. De Off Rohler lijkt aanvankelijk een beetje lui. Tot je bij het nemen van een bocht iets meer op het stuur gaat hangen en dan stuurt hij scherp in. Dit komt enerzijds door de langere wielbasis (handig, want je komt niet met je hakken tegen de tassen) en anderzijds door de naloop. De naloop wordt bepaald door de balhoofdhoek en de kromming van de voorvork.
Als je bergop fietst (in mijn geval het kopje van Bloemendaal), dan kun je lekker aan het stuur trekken zonder dat je alle kanten opvliegt zoals bij een mountainbike.
Als je bergaf gaat (nog steeds het kopje van Bloemendaal) dan kun je met een hand een bocht nemen en met de andere hand in je neus peuteren (bij wijze van spreken). De Off Rohler voelt erg veilig.

Banden: De Schwalbe Smart Sam banden hebben nogal lange noppen die leuk zijn voor mountainbikes, maar niet voor een vakantiefiets. Daar heeft Gerrit toch een foutje mee gemaakt. De Marathon Supreme rolt in de bochten heel veilig. Nog veiliger zijn de Schwalbe Marathon XR banden, al lopen die wel zwaarder. Bij aanschaf van de Off Rohler kun je kiezen uit de Supreme of de XR.

Stijfheid: Het frame van de Off Rohler is geweldig stijf! Met 50 kilometer per uur naar beneden, schudde ik flink aan het stuur (was wel eng), maar hij het voelde zo stijf als een blok beton. Dit komt door het aluminium frame, de stijve voorvork en achtervork, maar zeker ook door de Syntace stuurpen.

Opbouw:
Typisch voor Gerrit is het zwarte SON koplampje, echt oog voor detail dus.
Bijzonder is de blokkering bij het balhoofd. Hierdoor kan het stuur niet omklappen. Met flinke bepakking blijft de Off Rohler overigens gewoon goed overeind staan op zijn standaard.


De spatborden hebben een doorlopend dikker stangetje. Op slecht wegdek zal het spatbord daardoor niet tegen de band aantrillen. Deze constructie is een stuk stijver.
Uiteraard heeft de fiets een excentrische as. En de liggende achtervork is zo gemaakt dat hij superstijf is.

Tot zover mijn test. Als je een proefrit wilt maken, kom dan gerust langs. We hebben de Off Rohler in 2 framematen uit voorraad leverbaar. En we passen behalve de banden, ook het stuur en het zadel naar wens aan. En we meten je uiteraard op.

Eric Schuijt

– Karin (die hier werkt) heeft inmiddels de Off Rohler ook getest. Aanvankelijk dacht ze dat hij wat nerveus zou sturen, maar dat is zeker niet het geval.

Karin: “Klanten zeggen wel eens: ‘dat rijdt als een Volvo.’ Nu pas weet ik wat ze bedoelen! De Off Rohler voelt lekker veilig. Ik reed bij mijn oom langs. Toen hij de prijs van de fiets hoorde zei hij: ‘Tjeetje, maar dat is veel geld!’ En vervolgens liet hij mij zijn nieuwe Audi TT zien… Snap jij dat nou?”

– Augustus: ondertussen is er al een aantal klanten met de Off Rohler op vakantie geweest. Ze zijn allen vol lof. Dus Gerrit ook hun complimenten!

Deel deze pagina met anderen

30 reacties op “idworx Off Rohler”

  1. Marco

    Zoveel oog voor detail heeft Gerrit dus niet als hij van de noppenbanden op een vakantiefiets monteert (zie opmerking zwart lampje) form follows function; het is dus kennelijk een mountainbike in de optiek van idworx

  2. Pieter

    Hoi,

    de fiets noemt OFF rohler. Dus OFF road en dat moet je eens proberen met een marathon supreme. Als je die fiets voornamelijk op de asfalt wil gebruiken koop dan een ER. Uw kritiek is onterecht! De Smart Sam is perfect voor de toepassing. Gebruik de dingen waarvoor ze gemaakt zijn.

  3. Gerrit

    Juist! OFF Rohler!

  4. Frits

    Hoi jongelui,

    Gaele heeft een mooie oplossing gevonden voor de bevestiging van een stuurtas bij de Idworx. Ortlieb heeft echter een speciale adapter waarop zowel de stuurtas Ultimate 2 t/m 5 geplaatst kan worden. Artikelnr. E 164.
    Met deze adapter kan je je stuurtas mee afsluiten.
    De montage van de bevestiging heb ik in een aparte e-mail aan Eric gestuurd.

  5. Frits

    Hoi Eric en Carla,

    Jullie hebben goed gekozen 30 graden daar en hier straks rond het vriespunt, maar ja je hebt altijd bofkonten (of zoals ik, schlemielen die in dit koude kikkerlandje blijven hangen).
    Dat bij de Ortlieb adapter de stuurtas uit het midden komt te zitten van het stuur, ben ik niet met je eens. Ik heb in een apart mailtje de bevestigingsfoto’s naar je toegezonden. Van Karin heb ik een mailtje ontvangen dat iets op de website zetten niet haar sterkste kant is (ik kan haar hiermee de hand schudden, ook mijn sterkste kant niet). De foto’s laten zien dat met de Ortlieb adapter E164 de stuurtas precies in het midden gemonteerd kan worden. Als je bij terugkomst na het zien van de foto’s nog niet overtuigd ben dan kom ik met de fiets bij je langs om je te overtuigen dat het wel degelijk kan.
    Geniet beiden van de reis en ik hoor of lees graag over jullie belevenissen in Chili.

  6. M.Gaastra-Kowallik

    Gerrit,

    je moeder in Vancouver / Canada is wel trots op je; doorgaan zo…

    M.

  7. Pieter

    Eric,

    waarom een VRO voorbouw op de off rohler en niet op easy rohler? Ik heb momenteel een easy rohler en denk dat een reiser stuur aangenamer is dan het rechte stuur, niet? De reden van mijn vraag is omdat ik graag de easy tirohler zou willen kopen maar heb gezien dat er daar een VRO voorbouw opzit. Kan jij dit punt voor mij ophelderen aub? Dank u

  8. Pieter

    Eric,

    wanneer is de ET beschikbaar voor testrit?

  9. b.p.lebens

    Graag stel ik de volgende vraag;
    welk klein en licht gereedschapsetje kan je het beste aanschaffen bij de id worx easy rohler, 26 inch.
    www
    waar kan ik hem kopen ?
    welk merk?
    wat kost het?

    Alvast bedankt voor de reactie

  10. Ruud

    hoi,ik ben +- 1.78 mtr.,wat is de beste framemaat voor mij t.o.v een Off Rohler?

  11. Albert

    Vorige week besteld, het is wel een hele investering maar ik kan niet wachten tot ik op pad mag gaan met deze fiets 🙂

  12. Adwin de Keizer

    Na de voorlichtingsavond in januari van Gaastra heb ik in maart mijn Idword OR bij Eric gekocht. Inmiddels zo”n 2000km gereden niet te ver van huis, maar wel met veel kasseien, Ardenner bossen en ook veel asfalt. Dit is liefde op het eerste gevoel. De praktijk doet je liefde alleen maar vergroten.
    Ik ga me samen met deze fiets heel gelukkig voelen. Het is alsof hij bij je lichaam hoort.
    Eric bedankt.

  13. Gerard

    Zeg Eric, mede dankzij je goede contacten met Gerrit Gaastra vraag ik aan -danwel via- jou waarom de voorvork van het idworx palet (easy-, off- rohler ) voorzien is van een gerestylde voorvork.
    Na de vork zijn de naar de voornaaf lopende buizen rond in tegenstelling tot de oude modellen waarbij deze platter waren en onder een hoek t.o.v.elkaar stonden. (M.i. om d.m.v. torsie tegendruk te geven aan de krachten welke ontstaan door gebruik van de firmtech remmen.) Dus…..

  14. Gerrit

    De eerste vork (aero design) was iets minder stijf bij zware tassen op de low-rider.

    De nieuwe vork met de ronde vorkpoten is logischerwijs stijver bij zijwaartse krachten en een tikje comfortabeler in de andere richting.

    Deze twee verschillen zijn vrij gering, maar meetbaar.

    De OR had altijd al een vork met ronde poten.

    Bij het remmen zijn er geen echte verschillen; de ronde is iets stijver (torsie).

  15. Ruud helge

    Hallo, naar aanleiding van jouw enthousiaste verhaal over de schwalbe marathon supreme, heb ik deze banden gemonteerd. Zij zouden immers nauwelijks tot niet gevoelig zijn voor lek rijden (zie de schwalbe site) Na nog geen 200 km, juist ja lek. Niet in verweggistan of op lavawegen, nee gewoon in Nederland op asfalt. Absoluut lekproof is een illusie, helaas.

  16. Gerrit

    De Marathon Plus is bijna niet lek te krijgen, maar is ook een stuk zwaarder dan de Supreme.

  17. Bert

    In een reactie van Frits(2007)lees ik dat hij een oplossing heeft en foto’s om stuurtassen met de E164 van Ortlieb toch in het midden van het Syntace stuur te monteren. Kan je deze oplossing met foto’s niet op deze site zetten, want ik zou niet weten hoe dat moet? Graag mailltje terug met de oplossing, bedankt alvast Bert