Eindelijk hebben wij hem binnen: De idworx Easy TiRohler! Hij is even uitverkocht geweest, maar nu hebben we hem weer.
(Klik op de foto en je krijgt hem wat groter op je scherm.)
Titanium is sowieso al een mooi materiaal, zeker als Gerrit het toepast. Er is geen mooier framemateriaal dan titanium. Titanium is zeer goed bestand tegen corrosie en beschadigingen. Het frame heeft dan ook geen laklaag nodig. De voor de Easy TiRohler gebruikte titaniumlegering is zelfs twee maal zo sterk als de beste aluminiumlegeringen.
De fiets (want dat is het nog steeds) is voorzien van alle doordachte idworx details.
Zoals de iSR tegen het doorslaan van het stuur bij een valpartij of bij volle belading van de lowrider, de aanlasnokjes voor een superieure kabelloop. Maar ook de hoogwaardige onderdelen, de brede lichtlopende Schwalbe Marathon Supreme banden en de hydraulische Magura Firmtech remmen in combinatie met de Rigida-velgen met de slijtvaste CSS-laag.
En uiteraard met een Rohloff-naaf en een SON-naafdynamo.
Wat anders is, dat is het SON Edelux koplampje. Idworx is het eerste merk dat de SON Edelux standaard monteert. Ik had al het prototype van de importeur geleend. Het viel mij op dat hij extreem ver schijnt. Je kunt de konijnen de berm nog in zien rennen. En hij is uitgerust met een glazen venstertje. Veel andere lampjes hebben een plastic venstertje. En die krassen op den duur en dat vermindert weer de lichtopbrengst. Op de site van SON staat nog meer over de Edelux. Maar je moet wel Duits kunnen lezen.
En dan belangrijkste: hoe rijdt de Easy TiRohler? Hij rijdt anders, oftewel ‘organisch’ zoals ik dat zelf noem. Het frame heeft een zeker mate van flexibiliteit wat erg lekker rijdt. In bochten voelt dat erg prettig.
Eric
Voor de mensen die hem kopen is dat minder belangrijk. Hij kost
€ 5.840,-.
ik heb er al veel over gelezen, maar over de prijs hoor ik nooit wat. Dus mijn vraag is wat kost die fiets.
Eric even een gewetensvraag, zou jij deze fiets voor dat geld zelf kopen en even niet als je het geld ervoor over zou hebben, maar puur als vakantiefiets? Ik denk het niet. En als je het geld eral voor zou uitgeven, neem dan meteen een bewaker mee of in ieder geval een zeer goede verzekering (zo wordt je fietsvakantie wel erg duur. Ik vraag mij dan ook af of hier een markt voor is.
Dag Frits,
ja hoor, er is een markt voor hoor. Dat kan ik je verzekeren, maar die markt is maar klein. Kijk maar naar de Koga Aeroblade! Je kunt het vergelijken als een Rolex. Met een horloge van € 20,- kun je ook zien hoe laat het is. En zo is dat ook met fietsen, want met iedere fiets kun je op fietsvakantie.
Ik zeg altijd: “Voor € 1.300,- tot € 1.700,- heb je al een erg goede fiets. Wil je daarna een stap beter, dan komt de Rohloff-naaf in zicht, maar dat kost weer pakweg € 900,- meer. En dan nog een stapje hoger is een SON naafdynamo, Magura Firmtec remmen, CSS velgen en titanium frame. Tja waar ligt de grens?”
Mijn antwoord op jouw eerste vraag: “Als ik heel rijk zou zijn, en ik zou er niets voor hoeven te laten zou ik de Easy Tirohler wel kopen. Ik heb geen auto en dat betekent dat ik jaarlijks een paar duizend euro bespaar:-)”
Howdie,
De Rohloff-naaf, de naafdynamo en de Magura remmen maken een fiets merkbaar beter, een titanium frame doet dat niet, het jaagt enkel de prijs onnodig omhoog.
Dag Eric,
ik heb heel vaak gehoord dat een Rohloff-naaf niet beter is. Meestal kwam dat commentaar van mensen die hem alleen van papier kenden. Dat vermoeden krijg ik bij jouw commentaar ook:-)
Ga zeker eens rijden op een titaniumframe zou ik zeggen. Je voelt een verschil met aluminium en ‘staal’.
Of je de meerprijs van titanium het verschil waard vindt, dat is een andere discussie;-)
Er is een soort curve (lastig uitleggen zonder tekening) met op de x-as de prijs en op de y-as de kwaliteit. Deze curve is niet recht maar loopt dus krom (daarvoor is het ook een curve). Bij titanium betaal je veel geld voor een kleine verbetering. Je zit dan bovenin de curve. Rohloff-naaf, Maguraremmen en een SON naafdyanmo zitten lager in de curve.
Voila Eric, je zegt het zelf:een kleine verbetering voor een veel hogere prijs. Een Rohloff-naaf is ook duur, maar die is zijn geld wel waard wegens gebruiksvriendelijker, onderhoudsvriendelijker, langere levensduur en ga zo maar door. Jij weet dat, en ik weet dat ook,want ik rij al een paar jaar met een ligfiets met Rohloff-naaf
Eric
Dag Eric,
je snapt mijn boodschap niet. Ik zeg helemaal niet dat je niet met een Rohloff rijdt, maar dat ik vermoed je niet op een titanium fiets hebt gereden. Het is een parallel… Snappie? 🙂
Bel anders gerust even naar de winkel als je een betere uitleg wilt.
Wat een wereldfiets. Letterlijk en figuurlijk. Maar ik vraag me oprecht af dat (als ik het geld zou hebben) ik het hier voor over had. Voor het zelfde geld heb je 2(!) dikke Koga Signatures.
Maar buiten dat is dit natuurlijk het beste wat momenteel verkrijgbaar is.
Ik zie me al gaan naar mijn werk: bammetjes in de zijtassen!
Gerrit heeft het weer bewezen, een mooi staaltje van techniek!
Laten wij niet vergeten dat in de wielersport fietsen bestaan die ruim boven de 5.900 euro uitkomen! Ook dat is dus emotie, zeker als je op zo’n dure race fiets gaat rijden. Ik vind het mijn droomfiets die TiRohler.
Dus als ik het er voor over hebt dan koop ik hem, want je pleziert alleen je eigen ermee. Geniet en doe wat je budget toelaat!
Op die TiRohler fiets je jodelend weg 🙂
Serieus, Ik overweeg de “normale” Easy Rohler al een tijdje, ik blijf echter het genot wat deze fiets mij zal verschaffen (heb er al op gereden) afwegen tegen de enorme deuk in mijn bescheiden (erfenis) kapitaaltje.
Nu kan ik de Tirohler “net” betalen maar dan is het ook op!
Dan denk ik: Ik leef maar een keer, weer platzak (zoals altijd) maar wel een super fietsje!
Maar nog steeds geen keuze gemaakt hoor!
hoi Eric, ik heb zojuist een mailtje verzonden met de vraag, wat de prijs van de tirohler si en of er ook dames modellen zijn. Je hoeft deze vraag niet te beantwoorden, want de prijs heb ik al gelezen en die is helaas ver boven mijn budget.
Dag Ineke,
Gerrit heeft geen damesframe gebouwd. Maar kom gerust langs om op een damesframe te rijden. We hebben hem in de kleinste en de grootste maat.
Van de ET XL zijn in totaal zes frames gebouwd, waarvan er twee zijn afgekeurd. Van de maat L worden er acht gebouwd. Misschien dat in die zending ook een paar frames zitten die afkeurd worden. Maat L is pas over twee weken leverbaar. Voor zover ze nog niet allemaal verkocht zijn. . .
Eric, ik vraag mij af, heb jij al iets gehoord over R-naven in 28 inch wielen, ivm de spaken. IK weeg 95 kilo, met bagage nog meer. wat is jouw ervaring? Heb jij al klachten gehoord of gehad van gebroken spaken?
Mario
Dag Mario,
bij een goed gespaakt wiel mag dat niet gebeuren. Dus de juiste velg en de juiste spaken. Dus ook een wiel dat voor aflevering goed in de winkel gecheckt is en bij een eerste beurt goed op spanning wordt gezet.
Het enige probleem dat ik had met een Rohloff-naaf was op een tandem die behoorlijk zwaar belast werd. Oh ja, en wij hebben eens een wiel van een ander bekend merk opnieuw moeten spaken.
Als we fietsen in de winkel binnen krijgen moeten ze altijd even op de weg worden getest of er geen verborgen geluidjes zijn van dingen die aanlopen of zo. Net is de TiRohler maat L binnen gekomen. Even een rondje over de grachten, zalig. Hij rijd veel, tja ehm, zachter dan z’n alu broertje. En net hoorde ik op de radio dat er een erg grote prijs in de Europese loterij is gevallen (iets van € 60miljoen)… Nou ik zou het wel weten 🙂 Tot die tijd kijk ik maar af en toe naar de mooie warme kleur van het titanium die onze etalage siert. Zucht. 😉
Hallo,
Wat een prachtige fiets!
Lijkt me een beetje stug dat dat frame van titaaan is,dat is in bewerkte vorm bijna net zo duur als goud!hebben we het hier over een legering?
gr en succes met de verkoop,
JJ
Ik wil nog even terugkomen op de reactie van Mario. Ben in het bezit van een Idworx ET-R (dus niet met Rohlof naaf)uit 2007. Perfecte fiets. Weeg zelf ook rond de 95 kg en ben 1.90 lang. Paar maanden terug constateerde ik bij het achterwiel bij de spaaknippels haarscheurtjes. Velg is teruggestuurd naar Idworx Daar constateerde men dat het aan de velg lag, het aluminium was niet hard genoeg. Dat kan heel lang goed gaan, maar bij te hoge spaakspanning of zwaar gebruik kan het scheuren iets eerder optreden. Binnen 2 weken had ik een nieuwe velg. Top van Idworx!!! Lering uit het verhaal, zeker bij wat zwaardere fietsers en ook nog met bepakking de spaken niet op maximale spanning laten zetten!!!
TIP; kijk ook eens naar de volgende site: http://www.bikeboosting.nl
Dit is de site van Ernie Frieke in Veldhoven.
Beste Frits,
Ik ben inmiddels na 25K km op een Easy Rohler aan mijn derde achter velg toe vanwege exact hetzelfde probleem als jij had. Dit keer niet de originele rigida maar een andere velg waar ik de naam van vergeten ben. Volgens mij wordt die ook gebruikt door Santos. Deze bleef wel heel. Voor de rest prima fiets. Ik verslijt wel elke 5000 km een set Ket en Tandw en de originele kettingkast heb ik na veel frustrerend gerammel vervangen voor een chain glide(veel beter). Achterspatbord zit te dicht op de band en loopt snel vol bij slecht weer/wegdek. Daardoor slijt ook het achterlicht kabeltje door. Lampen vervangen door Supernova E3 voor en achter (en direct het achterlicht kabeltje buitenom gemonteerd). In combinatie met een SON kijk je steeds achterom of er niet een auto met groot licht achter je zit, werkelijk ongelooflijk en zijn geld meer dan waard. Google maar. Ik zit over de Tirohler na te denken. De wet van de tegenvallende meeropbrengsten zit mij nogal in de weg. Hoewel het “patina” op mijn aluframe ook wel wat heeft trekken de ongevoeligheid voor beschadigingen en de rijeigenschappen mij toch wel aan. En door de 1000 liter brandstof die ik per jaar uitspaar heb ik het er zo weer uit, of heet dit nu cognitieve dissonantie?
Dag Jan Pieter (?),
ik vind het fijn als jij jouw echte naam wilt vermelden. Ik houd niet zo van anonieme berichten.
Er is/wordt veel veranderd. De SON Edelux koplamp komt er volgend jaar op en al een tijd zijn de kabels onder de spatborden verwijderd.
Idworx is bezig met het ontwikkelen van een nieuwe velg, omdat de huidige toch niet aan de kwaliteitseisen voldoet die zij stellen. Mensen die problemen hebben (gehad) met een minder goede velg zijn altijd goed geholpen. Een velg speciaal voor de Rohoff-naaf is de Rigida Andra 30 velg. Die gebruikt bijna iedereen, dus ook Santos. Ik heb hem vorig jaar uitgebreid getest in Chili en hij is goed (ook met css laag:-)
Eric
Als je deze fiets nou vergelijkt met de Van Nicholas Pioneer? Qua prijs is ie 2500euro goedkoper, is dit verschil te rechtvaardigen?
Hoi Auke,
als je kijkt naar prijs-kwaliteit-kromme, dan zit je boven in de curve. Dus je betaalt veel voor kleine verbeteringen.
Titanium is mooi om te kopen als je er niets voor hoeft te laten.
De ET heeft zaken die een Pioneer niet heeft. Zoals
– Firmtech,
– CSS velgen,
– SON naafdynamo en
– de Edelux
Bouw je de Pioneer toch zoveel mogelijk op als de ET (zoals wij al hebben gedaan), dan komt de prijs van een Pioneer op € 4.300,-. Dat is dus € 1.550,- minder dan de ET.
Is dit te rechtvaardigen? Dat is een ethische vraag. Van dat bedrag kun je veel kinderlevens redden.
Eric
Beste Eric,
Is een Edelux te vergelijken met Supernova E3? Supernova levert 60 lux. Ik ben nog nergens op het web een foto tegen gekomen zodat je de lichtopbrengst kunt vergelijken. Heeft de rigida andra 30 velg keramische coating op de velg t.b.v. het remmen? Degene die er nu bij mij onder zit en het goed blijft doen heeft dit niet.
sorry hoor maar een titanium frame lijkt mij volstrekt onzinnig voor een wereldfietser.
Dag Jan-Paul,
ik ben fietsen in Patagonie en zal 1 januari weer terug zijn. Mijn verontschuldigingen dat mijn antwoord zo lang duurde. Ik weet niet of de Edelux meer lichtopbrengst heeft. Er is een Duitse site met heel goede informatie over verlichting (incl. afstralingskarakteristieken), maar ik weet niet meer welke dat is, de URL staat nl. thuis op mijn pc.
Wat de Andra 30 betreft, die is er met en zonder CSS coating, wat overigens iets anders dan een ‘gebakken’ keramische coating. Hier staat meer info: http://www.rigida.com/ned/spec_feat_direct.html
En dan naar beneden scrollen.
Albert-Jan, dank voor jouw opbouwende opmerking. Een Koga Miyata Worldtraveller (met dubbbel L) is een uitstekende fiets en ik snap dat je daarmee fijn in Australie heb gefietst. Ik heb jaren op een WT gereden en het is inderdaad een uitstekende fiets, maar is titanium volstrekt onzinnig? Kun je dat nader toelichten? Ik ben reuze benieuwd naar jouw argumentatie. Kom gerust eens langs als je wilt. Je WT kun je veilig binnen parkeren.
Met vriendelijke groet,
Eric Schuijt
Nog een overweging bij de prijs van een Tirohler. Hij is vergelijkbaar afgemonteerd als een easy rohler. Je betaalt dus 2500 euro voor het frame. Dan laten we de prijs van het alminium frame nog buiten beschouwing. Stel dat dit 500 euro is. Dan kom je op 3000 euro uit. Als ik een VanNicholas titanium frame koop (ongeveer 1600 euro) en ik bouw mijn IDWORX ER spullen over ben ik 1400 euro goedkoper uit. Ik ben erg tevreden over IDWORXS maar ik vind nu toch dat men de meerwaarde van het merk overstrekt.
Groeten
Jan-Paul
Dag Jan-Paul,
je kan puur naar de prijs kijken en dan heb je gelijk. Maar ga eens fietsen,laat het rationele achter, en voel eens hoe de Easy Tirohler rijdt.
Dan kom je er achter dat titanium meer is dan alleen een een hoogwaardig metaal. En een Easy Tirohler vergelijken met een Pioneer is gerechtvaardigd, maar dat maakt een Van Nicholas nog geen idworx.
Hallo Fietsliefhebbers,
Mooi om de discussie te volgen over meerwaarde en prijskwaliteitsverhoudingen van diverse fietsmerken als het gaat om trekkingfietsen. En dat is uiteraard zeer persoonlijk! Ik ben ook fietsliefhebber, heb geen auto en breng dagelijks mijn kinderen in de fietskar naar school op een gewone Giant met derrailleur versnelling.Uieindelijk gaat het om mijn en jouw eigen fietsbeleving. En als je van het pure fietsen houdt zijn de Idworx en Santos (met Rohloffnaaf)de beste fietsen die er bestaan.(en ik ga vaak een kijkje nemen in de showroom..genieten..) En toch heb ik er geen want ik ben tevreden met mijn eigen Giant.
Grappig,
Hein (die hier werkt) vindt de Van Nicholas een van de fijnste fietsen. Nu rijdt hij tot half februari rond in Namibie. En raad eens op welke fiets? Juist ja, op zijn oude Giant Expedition. Ik zeg dan ook soms tegen klanten: “Niets rijdt lekkerder als jouw ouwe fiets.”
(of is het ‘dan’ jouw oude fiets?)
-))Mijn oude fiets, en om eigenlijk terug te gaan naar de discussie…ik ben een fietsliefhebber en ik zou ook gewoon die heerlijke idworx fiets met rohloffnaaf willen fietsen,dat is iets voor later.
Voor nu, blijf genieten en laten we vooral meer mensen aan het fietsen krijgen! I love my bike!!!
Vriendelijke groeten,
Bob
Hopelijk past deze tekst op jullie site?
Beste fietsliefhebbers
Ode aan Titanium
Een fietsframe gemaakt van titanium is een spannende, technische uitdaging. Dankzij de ontdekking in 1791 van William Gregor,een mineralist uit Trewarthenick, Cornwall, Engeland.
William Gregor ontdekte dus het mineraal ilmeniet, een ijzer-titanium-oxide chemische verbinding, in het Ilmengebergte (zuidelijke Oeral) van Rusland.
In 1795 (herontdekte) Martin Heinrich Klaproth, de Duitse scheikundige, het rutielerts m.a.w. het mineraal rutiel en noemde het Titanium, vernoemd naar één van de twaalf Titanen en Titaniden uit de Griekse mythologie; de zonen en dochters van Uranus (de hemel) en Gaia (de aarde).
In onzuivere vorm werd titaan het eerst afgescheiden in 1887 door L.L.F. Nilson en S.O. Pettersson; zuiver titaan werd pas in 1910 door M.A. Hunter verkregen door TiCl4 met natrium te reduceren. Een spannende wedloop tegen de chemische elementen.
Enfin, het zou nog tot 1922 duren voordat de Nederlander Anton Eduard van Arkel, chemicus verbonden aan het NatLab van de N.V. Philps Gloeilampenfabriek in Eindhoven; om zuiver metallisch titaan te bereiden; het wereldberoemde jodideproces genaamd waaruit titanium tevoorschijn komt.
Enkele weetjes over Titanium
In poedervorm is titanium bijzonder brandbaar!
Titanium wordt, evenals aluminium, tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag.
Zeer belangrijk is de bestendigheid van deze laag tegen chloride-ionen. Daardoor is het metaal bestendig tegen zeewater en vormt het een alternatief voor roestvrijstaal in een chloridebevattend milieu!
Alleen is er één nadeel : het is lastig fietsen met een fietsframe’s van Idworx of Vannicholas onder zeewaterniveau te fietsen en een James Bond film na te spelen…grapje!
Elasticiteit
Het is vooral deze veerkracht en de de grotere verspreidbaarheid van trillingen die een frame comfortabeler maakt t.o.v. staal. Titanium kan vervormen en achteraf zeer snel terugkeren naar zijn oorspronkelijke vorm; een eigenschap waar staal momenteel nog grote moeite mee heeft.
Het is dus Logisch dat Nasa graag raketten en frames bouwt voor satellieten, met het mineraal titanium.
Ook (helaas) de oorlogsindustrie, maakt gretig gebruik van titanium en andere kunststof-derivaten om de mensheid te onderdrukken, systematisch te vernietigen.
Titanium staat bekend om de goede corrosiebestendige eigenschappen (bijna net zo resistent als platina) en de gunstige sterkte-massaverhouding. Titanium is net zo sterk als staal!, maar heeft slechts 60% van de dichtheid!
Bestendigheid
Titanium is vooral extreem bestendig tegen roest, impact en de alombekende metaalmoeheid, die een fietsframe sloopt. Titanium wordt, evenals aluminium, tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag.
Producten
Titanium is zonder twijfel hét materiaal om fietsen en onderdelen uit te vervaardigen. Titanium is een product dat met veel kennis en zorg in elkaar gelast moet worden in een zuurstofvrije omgeving, in een couveuse! Komt er zuurstof bij, dan kun je lachen…
Bedenk wel als je in India ergens een breuk of scheurte ontstaat in het titaniumframe, het bijzonder lastig wordt om iemand te vinden op het platteland om titanium te lassen!
Zelfs in grote geïndustrialiseerde steden of neem eens iets anders b.v. Azië is het bijzonder lastig om iemand te vinden, met uitzondering van de technische Universiteiten, uiterst gespecialiseerde bedrijven die over deze technische mogelijkheden beschikken! Langs de straat een titaniumframe lassen is simpelweg onmogelijk! Alleen dient hier opgemerkt te worden dat de kans klein is dat titanium scheurt. Hetzij de lasnaad niet goed gelast is; alleen zichtbaar met een Röntgen (scan) of medische apparatuur!
Titanium fietsframe’s
De frames worden vervaardigd uit gecertifieerd ruimtevaart titanium ASTM Grade 9 (Ti 3Al-2.5V) 100% naadloze buizen (3% Aluminium, 2.5% Vanadium, 94.5% Titanium).
Ook hier is aluminium en Vanadium nodig om titanium de bijzondere eigenschappen te gegeven!Drie in een dus…
In de architectuur
Fiets eens langs het Van Gogh Museum in Amsterdam. De nieuwe vleugel van Het Van Gogh Museum Amsterdam, dat is ontworpen door de Japanner Kisho Kurokawa. Hij ontwierp een lichte dakconstructie van 1100 m2, die licht hellend als een schotel op het gebouw is geplaatst. Het gehele dakoppervlak is bedekt met een halve millimeter titaan. Onder het dak zijn glasstroken aangebracht waardoor daglicht kan binnenvallen in de expositieruimte, vlak boven het maaiveld niveau. Schitterend toch…
Persoonlijk vind ik titanium een van de mooiste mineralen die de Goden hebben geschapen. Met dank, wederom aan de Titanen om degelijke fietsframe’s te bouwen. De tijdloze uitstraling voor het oog en lichaam. Een frame zonder invloed van cosmetica, kermisachtige reclame op het frame die de consument moet verleiden om een degelijke fiets te kopen.aiaiaii… Wat een verademing zijn die idworx titanium bikes.
Met groetjes, John Waulthers
Dag John,
ik vind het een geweldig verhaal. Erg indrukwekkend en ik heb weer wat geleerd. Ben je ooit in de buurt, kom dan zeker langs voor een bakkie thee, koffie met een negerzoen erbij.
Eric
Dag Eric,
Jullie hebben een erg leuke website. In iedere link zit wel wat leuks verstopt met foto’s, onderdelen enz. Ik zit er dagelijks in te neuzen naar nieuwtjes enz. Uiteraard ben ik ook altijd nieuwsgierig naar de verhaaltjes, erg leuk.
Ik moet sowieso eens naar Amsterdam komen. Ik zal jullie dan bellen om een afspraak te maken.
Heb er een paar uur treinreizen graag voor over. Ik moet dan vanuit Sittard, (Limburg) omhoog klimmen naar Amsterdam…Ik wil graag eens op die Idworx fietsen; ervaren hoe dat aanvoelt met die Rohloff naaf.
Momenteel heb ik een Koga Traveller vorig jaar gekocht met een LX systeem van Shimano, waar ik momenteel niet tevreden over ben.
Ik ben dat schakelen met het huidige derailleursysteem van shimano zat, en komt me behoorlijk de neus uit.
Vanmiddag was ik met een kennis lekker gaan fietsen door de velden in Duitsland, over aangedroogde modderpaadjes en steentjes, heerlijke uitzichten over kleurige geurige velden.
Als je dan moet schakelen (onder het doortrappen) en een bergje op, kun je merken hoe langzaam, traag, en onnauwkeurig zo’n derailleursysteem uiteindelijk is. De LX, XT en zelfs XTR derailleurs vallen vies tegen in de praktijk! Ze hebben een bepalend vertragend moment, die behoorlijk vervelend is als je snel en effectief wilt schakelen als je snel een berg omhoog moet. Halverwege schakelen op een bergachtige helling met zanderige ondergrond is lachen met een derailleursysteem. Ik vraag me wel eens af hoe Frank van Rijn, of Steve Pots dit doet?
Het gevolg : heel eventjes een ratelende, twijfelende, haperende ketting met een fractie gekreun van de ketting. En het ergste, de voorbladen van groot naar klein, loopt en spoort niet soepel, schakelt niet soepel enz… Ik kan er inmiddels een pittig technisch boek over schrijven. Al met al fietst dat niet prettig lekker, kan ik beamen.
Mijn Koga Traveller frame is een goed gebouwd frame, degelijke geometrie en spoort goed, en voelt goed aan tijdens het fietsen. Kortom,niets mis met het frame, alleen bepaalde onderdelen zijn niet goed in mijn ogen, en ik had ze nooit, nooit en te nimmer op een Koga gemonteerd! Ik kan me goed voorstellen waarom Gerrit Gaastra zijn eigen weg is gegaan met het bouwen van fietsen!
Vooral draaiende, roterende onderdelen, zijn het summum, daar moet je geen inferieure materialen op toepassen… Tja, ik denk toch dat zo,n klassiek derailleursysteem zijn tijdperk heeft gehad.
In alle technische (ook praktische) opzichten is zo’n Rohloff Speedhub dé uitkomst. Alle bungelende onderdelen uit het zicht, goddank. Directe actie op weifelende ondergrond met schakelen. Ik zal er toch aan moeten geloven…
Laatst was ik in Aachen, Duitsland bij een fietswinkel Velo genaamd. http://www.velo.de die één Idworx had staan. Ik mocht er niet op fietsen, en deden daar behoorlijk moeilijk over? Die fiets lag verankerd in de betonen vloer, geketend met drie motorkettingen!
Kennelijk waren er verschillende fietsen gestolen.
Je moet bedenken dat hier in Limburg weinig of nauwelijks fietswinkels zijn die fatsoenlijke, degelijke fietsen hebben staan! Klinkt vreemd, maar is waar.
Als je vraagt naar Idworx denken ze aan knakworstjes, en bier…Enkele kennen Idworx, zoals http://www.josferon.nl (waar ik de Koga heb gekocht) uit Schimmert en Sjefke Janssen uit Elsloo om maar enkele echte fietsspecialisten te noemen.
Koga kennen ze allemaal. Niet zo verwonderlijk; mainstream. Technische vragen over Rohloff, tja, dan heb je hier in Limburg echt een probleem. Bij een aantal fietshandelaren kennen ze die naven niet! En nog erger : nemen niet eens de moeite om dat eens uit te zoeken. Vreemde zaak dus.
Maar goed, om mijn verhaal kort te maken. Ik was nog wat enkele dingetjes m.b.t. titanium vergeten. Al met al is het een behoorlijk ingewikkeld proces om dat hier uit te schrijven.
Maar goed er bestaan verschillende procede’s, m.a.w.recepten om zuivere en minder zuivere Titanium te maken.
Je hebt ook nog het Kroll proces, waar de huidige industrie momenteel mee werkt. Deze gebruiken diversen fysische bewerkingen van koolstof en chloor om titaan te krijgen, via destillatie, gescheiden en gezuiverd waarna door reductie met gesmolten magnesium in vacuüm of in een argonatmosfeer, titaan wordt verkregen.
Het andere is de van Arkel-de Boer-proces methode om zuivere titaan te maken. Deze titanium gebruiken ze meestal in de medische wereld van chirurgie. Vooral voor mensen met versleten kniegewrichten van het fietsen…grapje.
Hierbij wil ik nog vermelden welke buizen Titanium (samenstelling) Idworx gebruikt mij niet bekend is! Ook de titanium (samenstelling) van Vannicholas fietsframe’s zijn mij onbekend. Maar, ik ga ervanuit dat ze bijna allemaal het gecertifieerd ruimtevaart titanium ASTM Grade 9 (Ti 3Al-2.5V) 100% naadloze buizen (3% Aluminium, 2.5% Vanadium, 94.5% Titanium) gebruiken in hun fantastische (stabiele)ontwerpen.
Met groetjes, John Waulthers
Ik rijd al 9 jaar met een Titanium frame. Het hele jaar door, ijs, regen, pekel, modder etc. Als ik de fiets eens schoonmaak is het altijd weer een wonder hoe mooi het “kale” titanium onder het diverse vuil vandaan komt.
Beste Eric,
Allereerst mijn complimenten voor je fantastische winkel en website.
Je vroeg om een toelichting op mijn opmerking dat een titanium frame volstrekt onzinnig is voor een wereldfietser. Dat lijkt mij nogal een open deur.
Kijk, als je een mug wilt doodslaan pak je een vliegenmepper en geen honkbalknuppel. Dat is goedkoper, slaat beter en in alle landen verkrijgbaar. Bovendien is een honkbalknuppel lastig te repareren als ie stuk is.
Een Frank van Rijn of een Ralph Tuijn rijden toch ook niet op een titanium fietsie?
Dingen waar je echt wat aan hebt onderweg zijn niet of lastig te krijgen….zoals ingebouwde waterreservoires, bredere voor-en achtervorken (of variabel) en onslijtbare kettingen.
Voor hetzelfde geldt heb je én een nieuwe world traveller én een rond de wereldticket. Keus snel gemaakt m.i.
hg,
Albert-Jan
Hoi Albert-Jan,
ik geef je groot gelijk. Als ik moet kiezen tussen een dure fiets of het maken van een mooie reis op een goede (en goedkopere) fiets, zou ik zeker voor het laatste kiezen.
Titanium heeft een aangenaam comfort en als je toch geld genoeg hebt, waarom niet? Hetzelde geldt ook voor een Rohloff-naaf, Tubus dragers en hydraulische remmen. Niet noodzakelijk maar het verhoogt bij mij wel het fietsplezier.
Frank en Ralph rijden zonder dat alles, maar dat is een lang verhaal om hier te tikken. Als je een keer op de koffie komt, zuleln we het daarover nog hebben.
De ingebouwde waterreservoirs ga ik voorleggen aan de framebouwers van Koga, brede voor en achtervorken daarvoor moet je bij de Off Rohler zijn en een onslijtbare ketting? Tja het schijnt dat de reimaandrijving al langer meegaat dan een gewone ketting. Wat mij bijzonder lijkt is een goede stijve vouwfiets (voor in het vliegtuig) waarop zowel 26 inch en 28 inch wielen passen. Maar dan wel een met een acceptabel stuurgedrag bij beide wielmaten.
die off rohler gaat maar tot framemaat 58..Dan maar een Surly Pugsley met karretje?
Met een zadelpenhoogte van 25 cm, kom je op een zithoogte uit van 83 cm. Dat komt ruwweg overeen met een binnenbeenlengte van 1,3 meter. Dat kun je dan weer extrapoleren naar een lichaamslengte van iets boven de 2 meter. Dus je hebt gelijk als je denkt dat de framemaat van 58 cm voor een OR te klein is voor lange mensen, maar dan zijn ze wel erg lang.
Daarnaast heeft de OR een aflopende bovenbuis, dus 58 cm komt dan al snel overeen met een framehoogte van 63 cm bij een horizontale bovenbuis.
Ik ken de Surley niet, maar ik zal hem eens bekijken als ik weer op een internationale fietsbeurs ben…
Dag Eric,
ik heb momenteel een nicolaas pionier op proef,het valt mij op dat het frame snel beschadigt kleine krasjes.Weet jij een mogelijkheid om deze beschadigingen weer weg te werken.Ik heb nu enkele trekking fietsen gehad en moet zeggen dat ik weinig tot geen verschil merk in al deze fietsen , verschillen zijn marginaal.Alle opmerkingen c.q aanbevelingen komen mi wat overtrokken over.
Groet Rien.Mensink
Dag Rien,
Verschillen tussen framematerialen zijn niet voor iedereen goed merkbaar. Mannen gaan vaak voorbij aan hun gevoel, een vrouw zal eerder het verschil merken:-))
Maar vrouwelijke mannen zullen wel weer meer open staan voor een zachtere aanvoelende fiets, maar mannelijke vrouwen weer niet.
Eigenlijk is het heel simpel: als je het verschil niet voelt en je wil liever een rode fiets, houd je geld dan in je zak en koop een aluminium frame.
Ik persoonlijk vind een titanium fiets erg fijn om op te rijden. Maar volgens Carla ben ik dan ook een vrouwelijke man…
En wat het krasje betreft, er is een geweldig goede manier om hem weg te halen zonder dat je er iets van ziet. Kom langs en ik laat het je zien. . .
Dag Eric,
Met belangstelling volg ik niet alleen het nieuws over de riemaandrijving, maar ook over titanium.
Al 20 jaar geniet ik van mijn titaniumhorloge, en sinds 2 maanden heb ik van hetzelfde materiaal een implantaat die wacht op een bekroning. Hiermee vergeleken is de fiets toch niet te duur.
Met mijn krasvrije horloge en implantaat verbaast het mij dat titanium zo krast, maar wil je onthullen hoe eventuele krasjes op mijn toekomstfiets verwijderd kunnen worden.
mvg
Kees
Hoi Kees en Rien,
probeer eens een schuursponsje. Je zult zien dat krasjes als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar omdat ik niet weet of wij over hetzelfde soort titanium spreken, neem ik hiervoor geen verantwoording.
En krast titanium snel? Ach veel minder snel dan gepoedercoat aluminium of staal.
Ik snap de mensen wel die zo een fiets zouden willen kopen. Het zijn volgens mij mensen die niet alleen heel veel van het fietsen houden, maar ook heel veel houden van de fietsen zelf.
Een titanium fiets koop je niet alleen maar om er een aantal jaren mee te gaan fietsen, een titanium fiets koop je voor de rest van je leven. En laten we eerlijk zijn, wat is een paar duizend euro meer op een heel mensenleven?
Persoonlijk zou ik zo’n soort fiets wel willen hebben. En ik zou hem zeker niet alleen maar voor de fietsvakantie gebruiken, want dat zou zonde zijn!
Precies Leo, en daarom heb ik het plan om volgend jaar deze prachtige fiets aan te schaffen.
Op dit moment lijkt de verzekering het struikelblok te worden. Ik kan geen enkele verzekeraar vinden die een fiets van meer dan €5000 accepteert.
Mijn voorstel is om de prijs van de fiets te verlagen. Graag hoor ik ook andere oplossingen, want zonder verzekering koop ik geen dure fiets.
mvg
Kees
Beste Kees,
Normaal gesproken doen verzekeringen dit inderdaad niet.
Wij hebben een goed werkrelatie met unigarant dus mogen wij wel fietsen verzekeren boven € 5000,-.
Geen probleem dus voor hier gekochte fietsen.
Ik las in een oud nummer van Bike&Trekking (#4 2007) dat het rubber van de handvatten bij een temperatuur van 45 gr smolt. In de zon is het al gauw zo warm! Is dat probleem inmiddels verholpen?
Tjonge 2007, dat is lang geleden! Ondertussen zijn we alweer drie generaties Ergon-handvatten verder. Ergon heeft de compound veranderd en het zou nu opgelost moeten zijn, figuurlijk gesproken dan.
En het helpt als je je zonnemelk van je handen afwast, dat scheelt veel.
Mijn eerste ervaringen zijn super. Wat een heerlijke fiets zeg. Zo confortabel, zo snel, zo stabiel. Slechts ik ben de beperkende factor.
Helaas kreeg ik twee dagen na de aanschaf sneeuw (en zout) op de weg. Sindsdien staat mijn nieuwe fiets in de huiskamer.
Gelukkig heb ik deze winter maar beperkt gestookt. De handvatten zijn nog geheel intact. OOk het frame is niet gesmolten…….
Momenteel spoelt het laatste restje zout van de straat. Daarna wordt het weer tijd om buiten te genieten.
Een kritische consument (inclusief mijn familie, vrienden en collega’s) vindt de Easy TiRohler duur. Ik ook.
Achteraf heb ik wel de goede beslissing genomen. Niet alleen de TiRohler, maar ook De Vakantiefietser staat op eenzame hoogte.
De fiets is betaald, en dankzij de fietswinkel verzekerd.
Eric, je kunt trots zijn op je medewerkers/sters. Een geweldig team. Ik heb een fiets gekocht toen jij weer zo nodig ver weg moest fietsen. Je bent toen niet gemist, en dat is een goed teken.
Graag daag ik de lezer uit kritiek te uiten op de titaniumfiets, op mijn keuze. Ik fiets 200 km per week, een auto heb en wil ik niet. Titanium is het mooiste metaal dat ik ken. Ik geniet van fietsen, en vond de prijs geen probleem. Zeg maar wat ik verkeerd heb gedaan.
Groeten van Kees
Kees,dank je wel voor het geweldige compliment voor mijn collega’s. Ik ben er zeer content mee dat ik met een gerust hart de winkel in hun handen kan achterlaten.
Kees gefeliciteerd met je mooie TiRohler! Je hebt een goede keus hebt gemaakt.
Titanium is een perfect materiaal om fietsen van te maken. Ik kan het weten want ik rijd sinds een jaar op een nieuwe racefiets van titanium. De titanium racer is totaal ongevoelig voor hobbels en kuilen in de weg. Hij rijdt gewoon rechtdoor, ondanks een bandenspanning van 12 achter en 11 vóór, in de Vredestein Fortezza’s. Ik kan het vergelijken want ik heb ook 3 Koga Myata’s in mijn garage staan en een Idworx MountainRohler. Deze of volgende week wordt mijn 2e titaniumfiets afgeleverd: een nieuwe van Nicholas Amazon Rohloff, met Son naafdynamo en Edelux lampje. Deze ga ik voor woon-werkverkeer gebruiken, bijna 50 km per dag, 200 km per week!
Veel plezier met je fiets!
groeten
Dirk
Ps De Idworx Rohloff fietsen en de van Nicholas fietsen met Rohloff naaf zijn vrijwel ongevoelig voor de sneeuw en de pekel!
Ik ben in de sneeuw en pekel gewoon doorgereden met mijn Mountainrohler, geen centje pijn. Niet een van mijn fietsen vertoont een spoortje van roest, waar dan ook.
Ik vraag me al een tijdje af, waarom de Pioneer en de TiRohler geen titanium voorvork hebben. Is titanium hiervoor dan niet geschikt?
Mvg, Kevin
Dag Kevin,
Bij titanium zou je voor een stijve voorvork hem heel erg moeten overdimensioneren, wat de sierlijkheid van de fiets niet ten goede komt. Zou je de voorvork slank willen houden dan zou dat ten koste gaan van de stijfheid.
Eric, Rijdt de eTir net zo deep als de Van Nicholas pioneer, wat is de levertijd van de Etir, rijden de eTir en VNP vergelijkbaar?
mvg
hugo
De Easy Tirohler is een heel andere fiets dan de Pioneer. Ten eerste is de wielmaat anders en de Pioneer zit behoorlijk sportief.
De levertijd is drie weken.
Je hebt gelijk, de wielen waren me even ontgaan(ik staarde me blind op ’t frame.)
Hallo,
Wat je zegt over de titanium voorvork lijkt mij vreemd: de Fahrradmanufaktur Ti-light heeft sinds 2010 een titanium voorvork, en die fiets rijdt enorm goed. Hij wordt ook als volwaardige reisfiets voorgesteld (max totaalgewicht 140kg), alhoewel hij slechts 11 kg weegt. Bovendien is hij met 3300 euro natuurlijk ook een stuk goedkoper. Hij heeft dan wel geen Rohloffnaaf (SRAM XO) en magura remmen (avid V-brakes).
Wat denk u van die fiets? Als ik hem vergelijk met een idworx easy-rohler vind ik vooral de zitpositie een groot verschil. ER in 56cm is voor mij heel comfortabel; de Ti-light in 58cm is dan al veel sportiever (misschien zou ik daarin eerder naar de 54cm moeten grijpen). Comfort wat betreft oneffenheden in de weg is vergelijkbaar. De ER voelt trager aan, maar ik ben niet zeker of hij dat ook is… Het blijft natuurlijk 4 kg verschil.
Ik heb nog nooit op de Ti-light gereden, wel heb ik hem bekeken op de Eurobike beurs.
Ik wil een VSF nooit vergelijken met een idworx. Wat afwerking en oog voor details betreft zit er een dag en nacht verschil tussen deze merken. Weinig merken gaan zo ver in hun aandacht en passie als idworx (en dat geldt ook voor een Koga of een Santos)
VSF is hier ons ‘budget’ merk waarbij je veel waar voor je geld krijgt.
(..)”Dit is het 2010 model, het 2011 model is anders en nog mooier.”
Wat is er precies anders aan het 2011 model t.o.v. het 2010 model?
Het 2010 model staat nu in de etalage. Dus je kan hem al bewonderen. (ik hoop niet dat mijn ruit wordt ingegooid)
Het frame is anders; het wordt gebouwd door Lynsky: http://www.lynskeyperformance.eu/nl/about.php
Verdere wijzigingen: een titanium Tubus achterdrager (Carry), geen voordrager en geen KK, maar de laatste kan wel natuurlijk. Ander voorblad en andere ketting. Dat zijn de verschillen.
“Het frame is anders; het wordt gebouwd door Lynsky:”
Wat is er anders aan het frame t.o.v. de eerdere gebouwde fietsen?
Werd het voorheen door een andere bouwer gefabriceerd, of ook door Lynsky?
Hoi Hugo, Eric,
Volgens mij werden de titaniumframes onder licensie van Giant gemaakt. Het betreft hier nog steeds superframes. Naar ik begrepen heb wilde Giant niet verder in het hogere segment met titanium, vond men te lastig. Dus moest Idworx op zoek naar een alternatief. Dat werd dus het Amerikaanse Lynskey, die al jaren hrlr mooie titaniumframes maakt. Bij afgelopen BikeMotion stond de stand van Lynskey naast die van Idworx.
Groeten,
Frits
Klopt helemaal Frits! Eind februari komt Gerrit en dan kun je om een toelichting vragen.
Dag Eric,
Verkopen jullie ook de VSF-Fahrradmanufaktur Ti-light? Ik ben erin geïnteresseerd maar weet niet of ik hem bij u kan kopen. Wat betreft uw opmerking tav een titanium-voorvork: Denkt u dat de titanium voorvork bij die fiets niet stijf genoeg is? Het max. toegelaten totaalgewicht ligt officieel(zoals hier reeds werd opgemerkt) inderdaad bij 140kg. Dat klinkt toch wel betrouwbaar, lijkt me. Ik ken de fiets doordat ik hem op mijn vakantie in de alpen tegengekomen ben. De eigenaar had een zwaarbeladen 58cm (te groot voor mij); achteraan twee backrollers + een ortlieb packzak; aan de voorvork had hij twee frontrollers hangen en was er heel tevreden over (geen problemen bij snelle afdalingen met bagage). Hij vond het alleen jammer dat hij geen tubus duo kon gebruiken omdat er slechts aan de buitenkant van de titaniumvork boringen voorzien waren. Kan je eventueel nog wat beter uitleggen waarom je tegen een titanium-voorvork bent en de ti-light afraad? Ik droom een beetje van die fiets (voor mij dan een 50cm) maar vind er heel weinig over. Ik zou hem ook voor woon-werk-verkeer gebruiken en dan vind ik het gewicht van minder dan 11kg ook wel heel interessant. Volgens die reiziger reed hij trouwens onbeladen bijna zo snel als zijn koersfiets… Groetjes!
Dag Laura,
ik kan de Ti-light wel leveren, maar ik heb hem niet staan en heb er nooit op gereden. Wat wel geldt voor alle andere fietsen die wij hier hebben (wat op zich al bijzonder is…)
Omdat titanium wat lichter en buigzamer is dan staal of oversized aluminium, ben ik wat sceptisch.
Maar wij gaan behoorlijk ver met onze service, dus mocht je hem aanschaffen en blijken dat de voorvork te slap is, dan wil ik er met alle liefde (zonder bijkomende) kosten een stalen of aluminium voorvork in zetten hoor.
En zoals gezegd VSF is een scherp geprijsd merk. Dat hij scherp geprijsd is, merken wij aan de manier waarop hij wordt aangeleverd; wij zijn er veel langer mee bezig om hem rijklaar te maken dan een idworx, Santos of Koga. Maar ook dat is service en doen we met plezier.
Bel gerust voor een afspraak. (donderdagavond mag je mee-eten en zaterdagochtend mee-ontbijten)
Met vriendelijke groet,
Eric Schuijt
Dankjewel!
Wat een prachtige fiets!
Titanium is prachtig materiaal!
Maar ook moeilijk om te bewerken en te lassen.
Alles wat niet in massa productie gemaakt wordt is duurder dan massa producten. U betaald letterlijk voor de handenarbeid van een jaren lang opgeleide vakman ipv een robot die duizenden frames per jaar in elkaar last van alu of staal.
Dus ik snap die prijs.
Vraag is en blijf heeft u het er voor over?
Ik wel, alleen is mijn portomonee niet zo goed gevuld anders zou ik morgen 1 kopen!
Het eeuwig dilemma. Zij die het geld hebben om dit kunstwerk te betalen, zijn veel te druk bezet om ervan te genieten. Zij de tijd hebben om ervan te genieten kunnen hem niet betalen. 🙂
Je moet even sparen ja. Maar genieten lukt wel, ik ga straks 3 maanden met ééntje op reis.
Maar ja, ik heb dan weer geen auto.