Titanium Easy Rohler van idworx

Eindelijk hebben wij hem binnen: De idworx Easy TiRohler! Hij is even uitverkocht geweest, maar nu hebben we hem weer.

Easy Tirohler

(Klik op de foto en je krijgt hem wat groter op je scherm.)

Titanium is sowieso al een mooi materiaal, zeker als Gerrit het toepast. Er is geen mooier framemateriaal dan titanium. Titanium is zeer goed bestand tegen corrosie en beschadigingen. Het frame heeft dan ook geen laklaag nodig. De voor de Easy TiRohler gebruikte titaniumlegering is zelfs twee maal zo sterk als de beste aluminiumlegeringen.

De fiets (want dat is het nog steeds) is voorzien van alle doordachte idworx details. iSR
Zoals de iSR tegen het doorslaan van het stuur bij een valpartij of bij volle belading van de lowrider, de aanlasnokjes voor een superieure kabelloop. Maar ook de hoogwaardige onderdelen, de brede lichtlopende Schwalbe Marathon Supreme banden en de hydraulische Magura Firmtech remmen in combinatie met de Rigida-velgen met de slijtvaste CSS-laag.
En uiteraard met een Rohloff-naaf en een SON-naafdynamo.

Son Edelux Wat anders is, dat is het SON Edelux koplampje. Idworx is het eerste merk dat de SON Edelux standaard monteert. Ik had al het prototype van de importeur geleend. Het viel mij op dat hij extreem ver schijnt. Je kunt de konijnen de berm nog in zien rennen. En hij is uitgerust met een glazen venstertje. Veel andere lampjes hebben een plastic venstertje. En die krassen op den duur en dat vermindert weer de lichtopbrengst. Op de site van SON staat nog meer over de Edelux. Maar je moet wel Duits kunnen lezen.

En dan belangrijkste: hoe rijdt de Easy TiRohler? Hij rijdt anders, oftewel ‘organisch’ zoals ik dat zelf noem. Het frame heeft een zeker mate van flexibiliteit wat erg lekker rijdt. In bochten voelt dat erg prettig.

Eric

reacties:

Deel deze pagina met anderen

69 reacties op “Titanium Easy Rohler van idworx”

  1. mario

    ik heb er al veel over gelezen, maar over de prijs hoor ik nooit wat. Dus mijn vraag is wat kost die fiets.

  2. Frits

    Eric even een gewetensvraag, zou jij deze fiets voor dat geld zelf kopen en even niet als je het geld ervoor over zou hebben, maar puur als vakantiefiets? Ik denk het niet. En als je het geld eral voor zou uitgeven, neem dan meteen een bewaker mee of in ieder geval een zeer goede verzekering (zo wordt je fietsvakantie wel erg duur. Ik vraag mij dan ook af of hier een markt voor is.

  3. Eric Vandewiele

    Howdie,

    De Rohloff-naaf, de naafdynamo en de Magura remmen maken een fiets merkbaar beter, een titanium frame doet dat niet, het jaagt enkel de prijs onnodig omhoog.

  4. Eric Vandewiele

    Voila Eric, je zegt het zelf:een kleine verbetering voor een veel hogere prijs. Een Rohloff-naaf is ook duur, maar die is zijn geld wel waard wegens gebruiksvriendelijker, onderhoudsvriendelijker, langere levensduur en ga zo maar door. Jij weet dat, en ik weet dat ook,want ik rij al een paar jaar met een ligfiets met Rohloff-naaf

    Eric

  5. Wim Huisman

    Wat een wereldfiets. Letterlijk en figuurlijk. Maar ik vraag me oprecht af dat (als ik het geld zou hebben) ik het hier voor over had. Voor het zelfde geld heb je 2(!) dikke Koga Signatures.
    Maar buiten dat is dit natuurlijk het beste wat momenteel verkrijgbaar is.
    Ik zie me al gaan naar mijn werk: bammetjes in de zijtassen!

  6. Joep

    Gerrit heeft het weer bewezen, een mooi staaltje van techniek!

  7. Hans van Klaveren

    Laten wij niet vergeten dat in de wielersport fietsen bestaan die ruim boven de 5.900 euro uitkomen! Ook dat is dus emotie, zeker als je op zo’n dure race fiets gaat rijden. Ik vind het mijn droomfiets die TiRohler.
    Dus als ik het er voor over hebt dan koop ik hem, want je pleziert alleen je eigen ermee. Geniet en doe wat je budget toelaat!

  8. rob

    Op die TiRohler fiets je jodelend weg 🙂
    Serieus, Ik overweeg de “normale” Easy Rohler al een tijdje, ik blijf echter het genot wat deze fiets mij zal verschaffen (heb er al op gereden) afwegen tegen de enorme deuk in mijn bescheiden (erfenis) kapitaaltje.
    Nu kan ik de Tirohler “net” betalen maar dan is het ook op!
    Dan denk ik: Ik leef maar een keer, weer platzak (zoals altijd) maar wel een super fietsje!
    Maar nog steeds geen keuze gemaakt hoor!

  9. ineke rovers

    hoi Eric, ik heb zojuist een mailtje verzonden met de vraag, wat de prijs van de tirohler si en of er ook dames modellen zijn. Je hoeft deze vraag niet te beantwoorden, want de prijs heb ik al gelezen en die is helaas ver boven mijn budget.

  10. mario

    Eric, ik vraag mij af, heb jij al iets gehoord over R-naven in 28 inch wielen, ivm de spaken. IK weeg 95 kilo, met bagage nog meer. wat is jouw ervaring? Heb jij al klachten gehoord of gehad van gebroken spaken?

    Mario

  11. Eric

    Dag Mario,

    bij een goed gespaakt wiel mag dat niet gebeuren. Dus de juiste velg en de juiste spaken. Dus ook een wiel dat voor aflevering goed in de winkel gecheckt is en bij een eerste beurt goed op spanning wordt gezet.
    Het enige probleem dat ik had met een Rohloff-naaf was op een tandem die behoorlijk zwaar belast werd. Oh ja, en wij hebben eens een wiel van een ander bekend merk opnieuw moeten spaken.

  12. Karin

    Als we fietsen in de winkel binnen krijgen moeten ze altijd even op de weg worden getest of er geen verborgen geluidjes zijn van dingen die aanlopen of zo. Net is de TiRohler maat L binnen gekomen. Even een rondje over de grachten, zalig. Hij rijd veel, tja ehm, zachter dan z’n alu broertje. En net hoorde ik op de radio dat er een erg grote prijs in de Europese loterij is gevallen (iets van € 60miljoen)… Nou ik zou het wel weten 🙂 Tot die tijd kijk ik maar af en toe naar de mooie warme kleur van het titanium die onze etalage siert. Zucht. 😉

  13. J.

    Hallo,

    Wat een prachtige fiets!
    Lijkt me een beetje stug dat dat frame van titaaan is,dat is in bewerkte vorm bijna net zo duur als goud!hebben we het hier over een legering?
    gr en succes met de verkoop,

    JJ

  14. Frits

    Ik wil nog even terugkomen op de reactie van Mario. Ben in het bezit van een Idworx ET-R (dus niet met Rohlof naaf)uit 2007. Perfecte fiets. Weeg zelf ook rond de 95 kg en ben 1.90 lang. Paar maanden terug constateerde ik bij het achterwiel bij de spaaknippels haarscheurtjes. Velg is teruggestuurd naar Idworx Daar constateerde men dat het aan de velg lag, het aluminium was niet hard genoeg. Dat kan heel lang goed gaan, maar bij te hoge spaakspanning of zwaar gebruik kan het scheuren iets eerder optreden. Binnen 2 weken had ik een nieuwe velg. Top van Idworx!!! Lering uit het verhaal, zeker bij wat zwaardere fietsers en ook nog met bepakking de spaken niet op maximale spanning laten zetten!!!
    TIP; kijk ook eens naar de volgende site: http://www.bikeboosting.nl
    Dit is de site van Ernie Frieke in Veldhoven.

  15. JP

    Beste Frits,

    Ik ben inmiddels na 25K km op een Easy Rohler aan mijn derde achter velg toe vanwege exact hetzelfde probleem als jij had. Dit keer niet de originele rigida maar een andere velg waar ik de naam van vergeten ben. Volgens mij wordt die ook gebruikt door Santos. Deze bleef wel heel. Voor de rest prima fiets. Ik verslijt wel elke 5000 km een set Ket en Tandw en de originele kettingkast heb ik na veel frustrerend gerammel vervangen voor een chain glide(veel beter). Achterspatbord zit te dicht op de band en loopt snel vol bij slecht weer/wegdek. Daardoor slijt ook het achterlicht kabeltje door. Lampen vervangen door Supernova E3 voor en achter (en direct het achterlicht kabeltje buitenom gemonteerd). In combinatie met een SON kijk je steeds achterom of er niet een auto met groot licht achter je zit, werkelijk ongelooflijk en zijn geld meer dan waard. Google maar. Ik zit over de Tirohler na te denken. De wet van de tegenvallende meeropbrengsten zit mij nogal in de weg. Hoewel het “patina” op mijn aluframe ook wel wat heeft trekken de ongevoeligheid voor beschadigingen en de rijeigenschappen mij toch wel aan. En door de 1000 liter brandstof die ik per jaar uitspaar heb ik het er zo weer uit, of heet dit nu cognitieve dissonantie?

  16. Auke van der Weide

    Als je deze fiets nou vergelijkt met de Van Nicholas Pioneer? Qua prijs is ie 2500euro goedkoper, is dit verschil te rechtvaardigen?

  17. Jan-Paul

    Beste Eric,

    Is een Edelux te vergelijken met Supernova E3? Supernova levert 60 lux. Ik ben nog nergens op het web een foto tegen gekomen zodat je de lichtopbrengst kunt vergelijken. Heeft de rigida andra 30 velg keramische coating op de velg t.b.v. het remmen? Degene die er nu bij mij onder zit en het goed blijft doen heeft dit niet.

  18. Worldtraveler

    sorry hoor maar een titanium frame lijkt mij volstrekt onzinnig voor een wereldfietser.

  19. Jan-Paul

    Nog een overweging bij de prijs van een Tirohler. Hij is vergelijkbaar afgemonteerd als een easy rohler. Je betaalt dus 2500 euro voor het frame. Dan laten we de prijs van het alminium frame nog buiten beschouwing. Stel dat dit 500 euro is. Dan kom je op 3000 euro uit. Als ik een VanNicholas titanium frame koop (ongeveer 1600 euro) en ik bouw mijn IDWORX ER spullen over ben ik 1400 euro goedkoper uit. Ik ben erg tevreden over IDWORXS maar ik vind nu toch dat men de meerwaarde van het merk overstrekt.

    Groeten

    Jan-Paul

  20. Bob Johannes

    Hallo Fietsliefhebbers,

    Mooi om de discussie te volgen over meerwaarde en prijskwaliteitsverhoudingen van diverse fietsmerken als het gaat om trekkingfietsen. En dat is uiteraard zeer persoonlijk! Ik ben ook fietsliefhebber, heb geen auto en breng dagelijks mijn kinderen in de fietskar naar school op een gewone Giant met derrailleur versnelling.Uieindelijk gaat het om mijn en jouw eigen fietsbeleving. En als je van het pure fietsen houdt zijn de Idworx en Santos (met Rohloffnaaf)de beste fietsen die er bestaan.(en ik ga vaak een kijkje nemen in de showroom..genieten..) En toch heb ik er geen want ik ben tevreden met mijn eigen Giant.

  21. Bob Johannes

    -))Mijn oude fiets, en om eigenlijk terug te gaan naar de discussie…ik ben een fietsliefhebber en ik zou ook gewoon die heerlijke idworx fiets met rohloffnaaf willen fietsen,dat is iets voor later.
    Voor nu, blijf genieten en laten we vooral meer mensen aan het fietsen krijgen! I love my bike!!!
    Vriendelijke groeten,

    Bob

  22. John

    Hopelijk past deze tekst op jullie site?

    Beste fietsliefhebbers

    Ode aan Titanium

    Een fietsframe gemaakt van titanium is een spannende, technische uitdaging. Dankzij de ontdekking in 1791 van William Gregor,een mineralist uit Trewarthenick, Cornwall, Engeland.
    William Gregor ontdekte dus het mineraal ilmeniet, een ijzer-titanium-oxide chemische verbinding, in het Ilmengebergte (zuidelijke Oeral) van Rusland.

    In 1795 (herontdekte) Martin Heinrich Klaproth, de Duitse scheikundige, het rutielerts m.a.w. het mineraal rutiel en noemde het Titanium, vernoemd naar één van de twaalf Titanen en Titaniden uit de Griekse mythologie; de zonen en dochters van Uranus (de hemel) en Gaia (de aarde).
    In onzuivere vorm werd titaan het eerst afgescheiden in 1887 door L.L.F. Nilson en S.O. Pettersson; zuiver titaan werd pas in 1910 door M.A. Hunter verkregen door TiCl4 met natrium te reduceren. Een spannende wedloop tegen de chemische elementen.

    Enfin, het zou nog tot 1922 duren voordat de Nederlander Anton Eduard van Arkel, chemicus verbonden aan het NatLab van de N.V. Philps Gloeilampenfabriek in Eindhoven; om zuiver metallisch titaan te bereiden; het wereldberoemde jodideproces genaamd waaruit titanium tevoorschijn komt.

    Enkele weetjes over Titanium

    In poedervorm is titanium bijzonder brandbaar!
    Titanium wordt, evenals aluminium, tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag.
    Zeer belangrijk is de bestendigheid van deze laag tegen chloride-ionen. Daardoor is het metaal bestendig tegen zeewater en vormt het een alternatief voor roestvrijstaal in een chloridebevattend milieu!
    Alleen is er één nadeel : het is lastig fietsen met een fietsframe’s van Idworx of Vannicholas onder zeewaterniveau te fietsen en een James Bond film na te spelen…grapje!

    Elasticiteit
    Het is vooral deze veerkracht en de de grotere verspreidbaarheid van trillingen die een frame comfortabeler maakt t.o.v. staal. Titanium kan vervormen en achteraf zeer snel terugkeren naar zijn oorspronkelijke vorm; een eigenschap waar staal momenteel nog grote moeite mee heeft.
    Het is dus Logisch dat Nasa graag raketten en frames bouwt voor satellieten, met het mineraal titanium.
    Ook (helaas) de oorlogsindustrie, maakt gretig gebruik van titanium en andere kunststof-derivaten om de mensheid te onderdrukken, systematisch te vernietigen.

    Titanium staat bekend om de goede corrosiebestendige eigenschappen (bijna net zo resistent als platina) en de gunstige sterkte-massaverhouding. Titanium is net zo sterk als staal!, maar heeft slechts 60% van de dichtheid!

    Bestendigheid
    Titanium is vooral extreem bestendig tegen roest, impact en de alombekende metaalmoeheid, die een fietsframe sloopt. Titanium wordt, evenals aluminium, tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag.

    Producten
    Titanium is zonder twijfel hét materiaal om fietsen en onderdelen uit te vervaardigen. Titanium is een product dat met veel kennis en zorg in elkaar gelast moet worden in een zuurstofvrije omgeving, in een couveuse! Komt er zuurstof bij, dan kun je lachen…
    Bedenk wel als je in India ergens een breuk of scheurte ontstaat in het titaniumframe, het bijzonder lastig wordt om iemand te vinden op het platteland om titanium te lassen!
    Zelfs in grote geïndustrialiseerde steden of neem eens iets anders b.v. Azië is het bijzonder lastig om iemand te vinden, met uitzondering van de technische Universiteiten, uiterst gespecialiseerde bedrijven die over deze technische mogelijkheden beschikken! Langs de straat een titaniumframe lassen is simpelweg onmogelijk! Alleen dient hier opgemerkt te worden dat de kans klein is dat titanium scheurt. Hetzij de lasnaad niet goed gelast is; alleen zichtbaar met een Röntgen (scan) of medische apparatuur!

    Titanium fietsframe’s
    De frames worden vervaardigd uit gecertifieerd ruimtevaart titanium ASTM Grade 9 (Ti 3Al-2.5V) 100% naadloze buizen (3% Aluminium, 2.5% Vanadium, 94.5% Titanium).
    Ook hier is aluminium en Vanadium nodig om titanium de bijzondere eigenschappen te gegeven!Drie in een dus…

    In de architectuur
    Fiets eens langs het Van Gogh Museum in Amsterdam. De nieuwe vleugel van Het Van Gogh Museum Amsterdam, dat is ontworpen door de Japanner Kisho Kurokawa. Hij ontwierp een lichte dakconstructie van 1100 m2, die licht hellend als een schotel op het gebouw is geplaatst. Het gehele dakoppervlak is bedekt met een halve millimeter titaan. Onder het dak zijn glasstroken aangebracht waardoor daglicht kan binnenvallen in de expositieruimte, vlak boven het maaiveld niveau. Schitterend toch…

    Persoonlijk vind ik titanium een van de mooiste mineralen die de Goden hebben geschapen. Met dank, wederom aan de Titanen om degelijke fietsframe’s te bouwen. De tijdloze uitstraling voor het oog en lichaam. Een frame zonder invloed van cosmetica, kermisachtige reclame op het frame die de consument moet verleiden om een degelijke fiets te kopen.aiaiaii… Wat een verademing zijn die idworx titanium bikes.

    Met groetjes, John Waulthers

  23. John

    Dag Eric,

    Jullie hebben een erg leuke website. In iedere link zit wel wat leuks verstopt met foto’s, onderdelen enz. Ik zit er dagelijks in te neuzen naar nieuwtjes enz. Uiteraard ben ik ook altijd nieuwsgierig naar de verhaaltjes, erg leuk.
    Ik moet sowieso eens naar Amsterdam komen. Ik zal jullie dan bellen om een afspraak te maken.
    Heb er een paar uur treinreizen graag voor over. Ik moet dan vanuit Sittard, (Limburg) omhoog klimmen naar Amsterdam…Ik wil graag eens op die Idworx fietsen; ervaren hoe dat aanvoelt met die Rohloff naaf.
    Momenteel heb ik een Koga Traveller vorig jaar gekocht met een LX systeem van Shimano, waar ik momenteel niet tevreden over ben.
    Ik ben dat schakelen met het huidige derailleursysteem van shimano zat, en komt me behoorlijk de neus uit.

    Vanmiddag was ik met een kennis lekker gaan fietsen door de velden in Duitsland, over aangedroogde modderpaadjes en steentjes, heerlijke uitzichten over kleurige geurige velden.
    Als je dan moet schakelen (onder het doortrappen) en een bergje op, kun je merken hoe langzaam, traag, en onnauwkeurig zo’n derailleursysteem uiteindelijk is. De LX, XT en zelfs XTR derailleurs vallen vies tegen in de praktijk! Ze hebben een bepalend vertragend moment, die behoorlijk vervelend is als je snel en effectief wilt schakelen als je snel een berg omhoog moet. Halverwege schakelen op een bergachtige helling met zanderige ondergrond is lachen met een derailleursysteem. Ik vraag me wel eens af hoe Frank van Rijn, of Steve Pots dit doet?

    Het gevolg : heel eventjes een ratelende, twijfelende, haperende ketting met een fractie gekreun van de ketting. En het ergste, de voorbladen van groot naar klein, loopt en spoort niet soepel, schakelt niet soepel enz… Ik kan er inmiddels een pittig technisch boek over schrijven. Al met al fietst dat niet prettig lekker, kan ik beamen.

    Mijn Koga Traveller frame is een goed gebouwd frame, degelijke geometrie en spoort goed, en voelt goed aan tijdens het fietsen. Kortom,niets mis met het frame, alleen bepaalde onderdelen zijn niet goed in mijn ogen, en ik had ze nooit, nooit en te nimmer op een Koga gemonteerd! Ik kan me goed voorstellen waarom Gerrit Gaastra zijn eigen weg is gegaan met het bouwen van fietsen!

    Vooral draaiende, roterende onderdelen, zijn het summum, daar moet je geen inferieure materialen op toepassen… Tja, ik denk toch dat zo,n klassiek derailleursysteem zijn tijdperk heeft gehad.
    In alle technische (ook praktische) opzichten is zo’n Rohloff Speedhub dé uitkomst. Alle bungelende onderdelen uit het zicht, goddank. Directe actie op weifelende ondergrond met schakelen. Ik zal er toch aan moeten geloven…

    Laatst was ik in Aachen, Duitsland bij een fietswinkel Velo genaamd. http://www.velo.de die één Idworx had staan. Ik mocht er niet op fietsen, en deden daar behoorlijk moeilijk over? Die fiets lag verankerd in de betonen vloer, geketend met drie motorkettingen!
    Kennelijk waren er verschillende fietsen gestolen.
    Je moet bedenken dat hier in Limburg weinig of nauwelijks fietswinkels zijn die fatsoenlijke, degelijke fietsen hebben staan! Klinkt vreemd, maar is waar.
    Als je vraagt naar Idworx denken ze aan knakworstjes, en bier…Enkele kennen Idworx, zoals http://www.josferon.nl (waar ik de Koga heb gekocht) uit Schimmert en Sjefke Janssen uit Elsloo om maar enkele echte fietsspecialisten te noemen.

    Koga kennen ze allemaal. Niet zo verwonderlijk; mainstream. Technische vragen over Rohloff, tja, dan heb je hier in Limburg echt een probleem. Bij een aantal fietshandelaren kennen ze die naven niet! En nog erger : nemen niet eens de moeite om dat eens uit te zoeken. Vreemde zaak dus.
    Maar goed, om mijn verhaal kort te maken. Ik was nog wat enkele dingetjes m.b.t. titanium vergeten. Al met al is het een behoorlijk ingewikkeld proces om dat hier uit te schrijven.
    Maar goed er bestaan verschillende procede’s, m.a.w.recepten om zuivere en minder zuivere Titanium te maken.
    Je hebt ook nog het Kroll proces, waar de huidige industrie momenteel mee werkt. Deze gebruiken diversen fysische bewerkingen van koolstof en chloor om titaan te krijgen, via destillatie, gescheiden en gezuiverd waarna door reductie met gesmolten magnesium in vacuüm of in een argonatmosfeer, titaan wordt verkregen.
    Het andere is de van Arkel-de Boer-proces methode om zuivere titaan te maken. Deze titanium gebruiken ze meestal in de medische wereld van chirurgie. Vooral voor mensen met versleten kniegewrichten van het fietsen…grapje.

    Hierbij wil ik nog vermelden welke buizen Titanium (samenstelling) Idworx gebruikt mij niet bekend is! Ook de titanium (samenstelling) van Vannicholas fietsframe’s zijn mij onbekend. Maar, ik ga ervanuit dat ze bijna allemaal het gecertifieerd ruimtevaart titanium ASTM Grade 9 (Ti 3Al-2.5V) 100% naadloze buizen (3% Aluminium, 2.5% Vanadium, 94.5% Titanium) gebruiken in hun fantastische (stabiele)ontwerpen.

    Met groetjes, John Waulthers

  24. Jan Nijkamp

    Ik rijd al 9 jaar met een Titanium frame. Het hele jaar door, ijs, regen, pekel, modder etc. Als ik de fiets eens schoonmaak is het altijd weer een wonder hoe mooi het “kale” titanium onder het diverse vuil vandaan komt.

  25. Albert-Jan

    Beste Eric,
    Allereerst mijn complimenten voor je fantastische winkel en website.

    Je vroeg om een toelichting op mijn opmerking dat een titanium frame volstrekt onzinnig is voor een wereldfietser. Dat lijkt mij nogal een open deur.

    Kijk, als je een mug wilt doodslaan pak je een vliegenmepper en geen honkbalknuppel. Dat is goedkoper, slaat beter en in alle landen verkrijgbaar. Bovendien is een honkbalknuppel lastig te repareren als ie stuk is.

    Een Frank van Rijn of een Ralph Tuijn rijden toch ook niet op een titanium fietsie?

    Dingen waar je echt wat aan hebt onderweg zijn niet of lastig te krijgen….zoals ingebouwde waterreservoires, bredere voor-en achtervorken (of variabel) en onslijtbare kettingen.

    Voor hetzelfde geldt heb je én een nieuwe world traveller én een rond de wereldticket. Keus snel gemaakt m.i.

    hg,
    Albert-Jan

  26. Eric

    Hoi Albert-Jan,

    ik geef je groot gelijk. Als ik moet kiezen tussen een dure fiets of het maken van een mooie reis op een goede (en goedkopere) fiets, zou ik zeker voor het laatste kiezen.

    Titanium heeft een aangenaam comfort en als je toch geld genoeg hebt, waarom niet? Hetzelde geldt ook voor een Rohloff-naaf, Tubus dragers en hydraulische remmen. Niet noodzakelijk maar het verhoogt bij mij wel het fietsplezier.

    Frank en Ralph rijden zonder dat alles, maar dat is een lang verhaal om hier te tikken. Als je een keer op de koffie komt, zuleln we het daarover nog hebben.

    De ingebouwde waterreservoirs ga ik voorleggen aan de framebouwers van Koga, brede voor en achtervorken daarvoor moet je bij de Off Rohler zijn en een onslijtbare ketting? Tja het schijnt dat de reimaandrijving al langer meegaat dan een gewone ketting. Wat mij bijzonder lijkt is een goede stijve vouwfiets (voor in het vliegtuig) waarop zowel 26 inch en 28 inch wielen passen. Maar dan wel een met een acceptabel stuurgedrag bij beide wielmaten.

  27. Albert-Jan

    die off rohler gaat maar tot framemaat 58..Dan maar een Surly Pugsley met karretje?

  28. Rien Mensink

    Dag Eric,

    ik heb momenteel een nicolaas pionier op proef,het valt mij op dat het frame snel beschadigt kleine krasjes.Weet jij een mogelijkheid om deze beschadigingen weer weg te werken.Ik heb nu enkele trekking fietsen gehad en moet zeggen dat ik weinig tot geen verschil merk in al deze fietsen , verschillen zijn marginaal.Alle opmerkingen c.q aanbevelingen komen mi wat overtrokken over.

    Groet Rien.Mensink

  29. Kees

    Dag Eric,

    Met belangstelling volg ik niet alleen het nieuws over de riemaandrijving, maar ook over titanium.
    Al 20 jaar geniet ik van mijn titaniumhorloge, en sinds 2 maanden heb ik van hetzelfde materiaal een implantaat die wacht op een bekroning. Hiermee vergeleken is de fiets toch niet te duur.
    Met mijn krasvrije horloge en implantaat verbaast het mij dat titanium zo krast, maar wil je onthullen hoe eventuele krasjes op mijn toekomstfiets verwijderd kunnen worden.

    mvg
    Kees

  30. Eric

    Hoi Kees en Rien,

    probeer eens een schuursponsje. Je zult zien dat krasjes als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar omdat ik niet weet of wij over hetzelfde soort titanium spreken, neem ik hiervoor geen verantwoording.

    En krast titanium snel? Ach veel minder snel dan gepoedercoat aluminium of staal.

  31. Leo van Lierop

    Ik snap de mensen wel die zo een fiets zouden willen kopen. Het zijn volgens mij mensen die niet alleen heel veel van het fietsen houden, maar ook heel veel houden van de fietsen zelf.

    Een titanium fiets koop je niet alleen maar om er een aantal jaren mee te gaan fietsen, een titanium fiets koop je voor de rest van je leven. En laten we eerlijk zijn, wat is een paar duizend euro meer op een heel mensenleven?

    Persoonlijk zou ik zo’n soort fiets wel willen hebben. En ik zou hem zeker niet alleen maar voor de fietsvakantie gebruiken, want dat zou zonde zijn!

  32. Kees

    Precies Leo, en daarom heb ik het plan om volgend jaar deze prachtige fiets aan te schaffen.
    Op dit moment lijkt de verzekering het struikelblok te worden. Ik kan geen enkele verzekeraar vinden die een fiets van meer dan €5000 accepteert.
    Mijn voorstel is om de prijs van de fiets te verlagen. Graag hoor ik ook andere oplossingen, want zonder verzekering koop ik geen dure fiets.

    mvg
    Kees

  33. Karin

    Beste Kees,

    Normaal gesproken doen verzekeringen dit inderdaad niet.
    Wij hebben een goed werkrelatie met unigarant dus mogen wij wel fietsen verzekeren boven € 5000,-.
    Geen probleem dus voor hier gekochte fietsen.

  34. Paul

    Ik las in een oud nummer van Bike&Trekking (#4 2007) dat het rubber van de handvatten bij een temperatuur van 45 gr smolt. In de zon is het al gauw zo warm! Is dat probleem inmiddels verholpen?

  35. Eric

    Tjonge 2007, dat is lang geleden! Ondertussen zijn we alweer drie generaties Ergon-handvatten verder. Ergon heeft de compound veranderd en het zou nu opgelost moeten zijn, figuurlijk gesproken dan.

    En het helpt als je je zonnemelk van je handen afwast, dat scheelt veel.

  36. Kees

    Mijn eerste ervaringen zijn super. Wat een heerlijke fiets zeg. Zo confortabel, zo snel, zo stabiel. Slechts ik ben de beperkende factor.
    Helaas kreeg ik twee dagen na de aanschaf sneeuw (en zout) op de weg. Sindsdien staat mijn nieuwe fiets in de huiskamer.
    Gelukkig heb ik deze winter maar beperkt gestookt. De handvatten zijn nog geheel intact. OOk het frame is niet gesmolten…….
    Momenteel spoelt het laatste restje zout van de straat. Daarna wordt het weer tijd om buiten te genieten.
    Een kritische consument (inclusief mijn familie, vrienden en collega’s) vindt de Easy TiRohler duur. Ik ook.
    Achteraf heb ik wel de goede beslissing genomen. Niet alleen de TiRohler, maar ook De Vakantiefietser staat op eenzame hoogte.
    De fiets is betaald, en dankzij de fietswinkel verzekerd.
    Eric, je kunt trots zijn op je medewerkers/sters. Een geweldig team. Ik heb een fiets gekocht toen jij weer zo nodig ver weg moest fietsen. Je bent toen niet gemist, en dat is een goed teken.
    Graag daag ik de lezer uit kritiek te uiten op de titaniumfiets, op mijn keuze. Ik fiets 200 km per week, een auto heb en wil ik niet. Titanium is het mooiste metaal dat ik ken. Ik geniet van fietsen, en vond de prijs geen probleem. Zeg maar wat ik verkeerd heb gedaan.

    Groeten van Kees

  37. Dirk

    Kees gefeliciteerd met je mooie TiRohler! Je hebt een goede keus hebt gemaakt.
    Titanium is een perfect materiaal om fietsen van te maken. Ik kan het weten want ik rijd sinds een jaar op een nieuwe racefiets van titanium. De titanium racer is totaal ongevoelig voor hobbels en kuilen in de weg. Hij rijdt gewoon rechtdoor, ondanks een bandenspanning van 12 achter en 11 vóór, in de Vredestein Fortezza’s. Ik kan het vergelijken want ik heb ook 3 Koga Myata’s in mijn garage staan en een Idworx MountainRohler. Deze of volgende week wordt mijn 2e titaniumfiets afgeleverd: een nieuwe van Nicholas Amazon Rohloff, met Son naafdynamo en Edelux lampje. Deze ga ik voor woon-werkverkeer gebruiken, bijna 50 km per dag, 200 km per week!
    Veel plezier met je fiets!
    groeten
    Dirk

    Ps De Idworx Rohloff fietsen en de van Nicholas fietsen met Rohloff naaf zijn vrijwel ongevoelig voor de sneeuw en de pekel!
    Ik ben in de sneeuw en pekel gewoon doorgereden met mijn Mountainrohler, geen centje pijn. Niet een van mijn fietsen vertoont een spoortje van roest, waar dan ook.

  38. Kevin

    Ik vraag me al een tijdje af, waarom de Pioneer en de TiRohler geen titanium voorvork hebben. Is titanium hiervoor dan niet geschikt?
    Mvg, Kevin

  39. hugo

    Eric, Rijdt de eTir net zo deep als de Van Nicholas pioneer, wat is de levertijd van de Etir, rijden de eTir en VNP vergelijkbaar?
    mvg
    hugo

  40. hugo

    Je hebt gelijk, de wielen waren me even ontgaan(ik staarde me blind op ’t frame.)

  41. Henny

    Hallo,

    Wat je zegt over de titanium voorvork lijkt mij vreemd: de Fahrradmanufaktur Ti-light heeft sinds 2010 een titanium voorvork, en die fiets rijdt enorm goed. Hij wordt ook als volwaardige reisfiets voorgesteld (max totaalgewicht 140kg), alhoewel hij slechts 11 kg weegt. Bovendien is hij met 3300 euro natuurlijk ook een stuk goedkoper. Hij heeft dan wel geen Rohloffnaaf (SRAM XO) en magura remmen (avid V-brakes).
    Wat denk u van die fiets? Als ik hem vergelijk met een idworx easy-rohler vind ik vooral de zitpositie een groot verschil. ER in 56cm is voor mij heel comfortabel; de Ti-light in 58cm is dan al veel sportiever (misschien zou ik daarin eerder naar de 54cm moeten grijpen). Comfort wat betreft oneffenheden in de weg is vergelijkbaar. De ER voelt trager aan, maar ik ben niet zeker of hij dat ook is… Het blijft natuurlijk 4 kg verschil.

  42. Hugo

    (..)”Dit is het 2010 model, het 2011 model is anders en nog mooier.”

    Wat is er precies anders aan het 2011 model t.o.v. het 2010 model?

  43. Hugo

    “Het frame is anders; het wordt gebouwd door Lynsky:”

    Wat is er anders aan het frame t.o.v. de eerdere gebouwde fietsen?

    Werd het voorheen door een andere bouwer gefabriceerd, of ook door Lynsky?

  44. Frits

    Hoi Hugo, Eric,

    Volgens mij werden de titaniumframes onder licensie van Giant gemaakt. Het betreft hier nog steeds superframes. Naar ik begrepen heb wilde Giant niet verder in het hogere segment met titanium, vond men te lastig. Dus moest Idworx op zoek naar een alternatief. Dat werd dus het Amerikaanse Lynskey, die al jaren hrlr mooie titaniumframes maakt. Bij afgelopen BikeMotion stond de stand van Lynskey naast die van Idworx.
    Groeten,
    Frits

  45. Laura

    Dag Eric,

    Verkopen jullie ook de VSF-Fahrradmanufaktur Ti-light? Ik ben erin geïnteresseerd maar weet niet of ik hem bij u kan kopen. Wat betreft uw opmerking tav een titanium-voorvork: Denkt u dat de titanium voorvork bij die fiets niet stijf genoeg is? Het max. toegelaten totaalgewicht ligt officieel(zoals hier reeds werd opgemerkt) inderdaad bij 140kg. Dat klinkt toch wel betrouwbaar, lijkt me. Ik ken de fiets doordat ik hem op mijn vakantie in de alpen tegengekomen ben. De eigenaar had een zwaarbeladen 58cm (te groot voor mij); achteraan twee backrollers + een ortlieb packzak; aan de voorvork had hij twee frontrollers hangen en was er heel tevreden over (geen problemen bij snelle afdalingen met bagage). Hij vond het alleen jammer dat hij geen tubus duo kon gebruiken omdat er slechts aan de buitenkant van de titaniumvork boringen voorzien waren. Kan je eventueel nog wat beter uitleggen waarom je tegen een titanium-voorvork bent en de ti-light afraad? Ik droom een beetje van die fiets (voor mij dan een 50cm) maar vind er heel weinig over. Ik zou hem ook voor woon-werk-verkeer gebruiken en dan vind ik het gewicht van minder dan 11kg ook wel heel interessant. Volgens die reiziger reed hij trouwens onbeladen bijna zo snel als zijn koersfiets… Groetjes!

  46. Laura

    Dankjewel!

  47. Wim

    Wat een prachtige fiets!
    Titanium is prachtig materiaal!
    Maar ook moeilijk om te bewerken en te lassen.
    Alles wat niet in massa productie gemaakt wordt is duurder dan massa producten. U betaald letterlijk voor de handenarbeid van een jaren lang opgeleide vakman ipv een robot die duizenden frames per jaar in elkaar last van alu of staal.

    Dus ik snap die prijs.
    Vraag is en blijf heeft u het er voor over?
    Ik wel, alleen is mijn portomonee niet zo goed gevuld anders zou ik morgen 1 kopen!

  48. frank akino

    Het eeuwig dilemma. Zij die het geld hebben om dit kunstwerk te betalen, zijn veel te druk bezet om ervan te genieten. Zij de tijd hebben om ervan te genieten kunnen hem niet betalen. 🙂

  49. Maarten de Jong

    Je moet even sparen ja. Maar genieten lukt wel, ik ga straks 3 maanden met ééntje op reis.

    Maar ja, ik heb dan weer geen auto.