We zijn in juni op bezoek geweest bij Koga Miyata in Heerenveen.
We werden ontvangen in een zaaltje en kregen een korte presentatie te zien. Koga Miyata is 14 februari 1974 opgericht door Andries Gaastra. En als je het nog niet weet: KOGA is een samenvoeging van Mw. KOwalik en Dhr. GAastra. De frames kwamen uit Miyata in Japan.
Hier boven zie je het het magazijn en hieronder zie je een werkplek.
We zijn onder de indruk van alle mooie spulletjes die wij zien. Veel frames, veel zadels, veel Koga bikeboxjes en veel fietsen dus:-)
Achteraf waren we het er allemaal over eens dat het testcentrum van Koga ons het meest aansprak. Op allerlei manieren worden de Koga Signatures en de Koga Miyata’s getest.
Een op de honderd fietsen wordt na montage uit elkaar gehaald om te kijken of de monteur geen vergissingen heeft gemaakt. Zitten de lagers van het balhoofd goed, zijn ze met de goede kracht (het moment) aangedraaid, enzovoort. De bevindingen worden teruggekoppeld naar de monteur, die dan nog beter zijn best kan doen. Of de bevindingen in zijn functioneringsgesprek worden meegenomen dat weet ik niet.
In het testcentrum worden trek-, duw-, val-, en buigproeven gehouden. Arme Koga’s!
Sommige proeven zijn destructief. Dat wil zeggen; een test kun je een keer doen en dan is het frame kapot.
Zo laat men een frame een ‘frontale’ botsing maken.
Dat het frame dan krom is, dat mag van Koga. Wat niet mag, dat is dat het frame scheurt. Als je een botsing hebt en je wordt ook nog eens gecastreerd, dan is dat niet zo fijn. En dat laatste wil Koga graag voorkomen.
Hier boven zie je hoe Koga een fiets voor bijvoorbeeld een wereldreis test. Ze laten de fiets met een flink gewicht op het stuur en aardig wat kilo’s op het zadel over een virtuele keienweg denderen. En dan moet alles het nog houden ook.
Als er dan fietsen zijn getest, dan zijn ze niet meer bruikbaar. Die belanden in de afvalcontainer. Hier boven kijken Lieven en Marieke (de vrouw van Hein) of er nog iets bruikbaars tussenzit.
Daarna was het tijd voor een kijkje achter ‘gesloten’ deuren. Ik word al jaren gesponsord door Koga Miyata. Ik denk ook mee over de Koga Signature hoe ze hem voor de veeleisende vakantiefietser nog beter kunnen maken. Dankzij onze goede relatie, heeft De Vakantiefietser de eer om al e.e.a. te zien. Bijvoorbeeld de nieuwe achterpadden voor de nieuwe Koga Signatures. Speciaal voor de Rohloff-liefhebbers.
Een van de meest bijzondere ontwikkelingen van de afgelopen jaren op fietsgebied, is de manier hoe je een Koga Signature via het Internet kunt opbouwen. Een geweldig mooi systeem! De lay-out is veranderd en die zal binnenkort worden geimplementeerd. Hier is alvast een impressie hoe het wordt.
Tot zover ons bezoek aan Koga Miyata in Heerenveen. Ik hoop dat je dit verslagje van ons schoolreisje leuk vond. Koga bedankt voor de gastvrijheid!
Een leuk verslag jammer dat er niet meer te zien was,wij als gezin zijn verwende vakatiefietsers samen rijden wij met twee duo-tandems i.c.m twee b.o.b.trailers,nu hebben wij hele mooie tandems gezien van koga,we waren gelijk verlieft wat een mooie schitterende fietsen,zijn dat jammer dat die er in het verslag niet bij zat,trauwens is z,n rondleiding voor iedereen weggelegd,mijn hobby is ook het onderhouden,van fietsen,dus ik ben best benieuwd,mvg john bleijenberg uit veenendaal
Dag John.
Dank je wel voor jouw reactie. Maar euh, een zin eindig je met een punt. Een nieuwe zin begin je met een hoofdletter.
En het gebruik van alinea’s (oftewel een ‘enter’) verhoogt ook het lezen van jouw bericht. Verder zou ik een een spellingscheck doen. Meestal zit dat onder de F7 knop.
Als je een vraagteken gebrukt, dan weet ik dat je iets wilt vragen.
Ik vermoed dat je vraagt of zo’n rondleiding ook voor jou is weggelegd. Vraag het eens aan jouw dealer, die kan dat misschien wel regelen.
Sorry voor mijn strengheid wat de taal betreft.
Met vriendelijke groet,
Eric Schuijt
gebruikt is met een i erin, en weggelegd is niet met 3 g’s.
Achter vraagt hoort een komma
…. en misschien is niet met 3 maal een “s”….