In september zijn wij op bezoek geweest bij de assemblagehal van het bedrijf Bike Basics, oftewel Idworx. In het duitse dorpje Wachtberg (vlak bij Bonn), ligt het nieuwe pand idyllisch op een heuvel.
In de ruime werkplaats werkt een monteur aan vier fietsen tegelijk. Dat is efficienter. Maar het voordeel schijnt ook te zijn dat vier keer dezelfde handeling achter elkaar, een betere kwaliteit waarborgt dan vier fietsen stuk voor stuk opbouwen.
Als je ziet hoe perfect wij de Easy Rohler binnen krijgen, kan dat heel goed kloppen!
We werden ontvangen door Gerrit Gaastra. Het is weer indrukwekkend om te horen hoeveel hij weet en hoeveel mensen hij kent in de fietsenwereld. In maart zal hij in onze winkel -onder voorbehoud- weer zijn jaarlijkse uitleg over idworx geven. Voor ons is dat zeer inspirerend.
Vol trots liet Gerrit de nieuwste telg zien in het idworx assortiment: de idworx Road Marathon, een heuse racefiets.
“Nou Gerrit, mooie fiets hoor. Maar euh, wij verkopen alleen vakantiefietsen. Is hij daarvoor niet te licht?”
“Hij is juist heel geschikt voor lichte tochten met bagage. Er komen nog kleine spatbordjes op en een lichte bagagedrager voor maximaal 10 kg. Dus hij pas zeker in jouw winkel”, zo wist Gerrit mij te overtuigen.
Het is geen schande om zo’n mooie fiets in de winkel te hebben hangen. Al zal ik hem waarschijnlijk in mijn framemaat bestellen 🙂
Het frame is iets korter van een raceframe, dus je zit minder diep en iets meer rechtop.
Ik moet nog even geduld hebben tot januari, want de puntjes moeten bij deze fiets nog op de i worden gezet.
Wel hebben we de framegeometrie, zodat wij je al kunnen opmeten als je er een wilt bestellen. De afmontage is als volgt;
- Ultegra Dual Control,
- Ultegra voor + achterderailleur en 12-27 cassette,
- 2009 Truvativ Rouleur OCT 30-39-52 crank,
- DT-swiss 240 naven met R520 velgen en Sapim CX-ray spaken,
- Cane Creek remhoeven, Syntace stuur- en stuurpen,
- USE zadelpen.
Op een deur hing een blaadje, dat over die deur ging. Maar het was zo hoogwaardig Duits dat niemand van ons begreep wat er stond. Als jij het weet, mag je het zeggen.
Hoi,wat worden de nieuwtjes aan de Off Rohler voor 2009? Groetjes Ruud
Dag Ruud,
de Off Rohler wordt in 2009:
– Minder goedkoop (€ 3.650,-)
– Hij wordt ook in de kleur mat zilver leverbaar.
– Verder worden -als het goed is- de Schwalbe Marathon Extreme banden gemonteerd.
– En het zou mij niet verbazen als de SON Edelux koplamp gemonteerd wordt. Ook al is hij bijna niet leverbaar.
Ik heb het ff nagevraagd:
“Duidelijk… je moet je gewoon effe zekeren aan die haak boven de deur voordat je die leuning eruit neemt.. alleen als werknemer hoor, want dan ken je de veiligheidsbepalingen van dit gebouw namelijk uit je hoofd :o)”
Met dank aan Ferenc vd H.
Grt,
Anton
Idworx zou eens een mooie reisracefiets moeten bouwen. Dus eentje met geintegreerde spatborden en achterdrager, voor een spatbord, en in het frame geintegreerde verlichting, titaniumframe en uiteraard een rohloffnaaf. Lijkt mij de perfecte winterfiets en zomerreisfiets. Eentje die snel en soepel rijdt, maar bovenal eenvoudig te onderhouden is. Daar zou ik wel 4000euries voor over hebben….. Een beetje zoals die ene Avaghon, maar dan net ietsje beter, zoals we van Idworx gewend zijn.
Grapje: Hoe kun je spatborden en een drager integreren? Dat betekent toch dat ze IN de fiets zitten;-)
Koga heeft nu op de Randonneur en geintegreerde lamp in het voorspatbord. Het nadeel van geintegreerde spullen is dat als het een stuk is, je ook het ander moet vervangen. Zie het maar als een ‘receiver’. Is de radio stuk, dan moet je meteen de versterker vervangen. Nee, geef mij maar een degelijke opbouw met goede componenten.
Heb sinds kort een idworx road marathon. Kon op een conventionele racefiets niet meer zitten (rug). Hierop lukt het prima. Fijne, zeer goed afgewerkte, fiets. Is inderdaad geschikt voor “lichte” vakantietochten. Ben van plan om hem hiervoor te gaan gebruiken, want hij is echt veel sneller als m’n vakantiefiets en net zo comfortabel. Welke drager hoort bij deze fiets?