Ik heb een pasframe laten bouwen, zodat wij fietsers goed kunnen opmeten. Dat doen wij echt alleen als iemand hier een fiets koopt.
Toch komen er vaak mensen die niet goed zitten door een verkeerde framemaat, stuur of foute afstelling. Tja, ga terug naar je fietsenmaker zou ik zeggen.
Klantvriendelijkheid (naar iedereen die in je winkel komt) betaalt zich altijd terug en is ook nog eens het leukste om te doen. Natuurlijk komen je vaste klanten op de eerste plaats. Maar eens was het ook voor je vaste klanten de eerste keer.. Laat tot iedereen van je pasframe genieten! Je hebt meer van dat soort overwegingen: proefrit mag alleen als je echt van plan bent om te kopen… Ik durf je winkel al niet meer binnen te stappen! Zet die enge gedachten snel uit je hoofd. Beter voor jou én je klanten.
Beste Henk,
dank je wel voor jouw andere inzichten. Ik zal je een kijkje in onze keuken geven:
Afgelopen week hadden wij het zo druk dat wij tegen een klant die zijn fiets wilde bestellen gevraagd hebben om terug te komen, of een afspraak te maken.
Als wij dan tijd moeten besteden aan het opmeten van een onbekende fiets (waarvan wij de framegeometrie niet kennen), gaat dat ten koste van klanten waarvan wij moeten leven.
De klant heeft overigens een afspraak gemaakt. Dit kan overigens ook buiten openingstijden. Kan het klantvriendelijker? Klanten mogen mee-lunchen, mee-ontbijten op zaterdagochtend en op donderdagavond ook mee-eten.
En dan het testrijden. Vroeger mocht iedereen testrijden. Leuk want in weinig (of geen?) winkels kun je al ‘onze’ merken naast elkaar vergelijken. In de zes jaar dat De Vakantiefietser bestaat, zijn wij zo bekend geworden dat er op een gegeven moment ‘misbruik’ van testritten werd gemaakt. Tegenwoordig kijken we de klant in de ogen en zeggen dat hij of zij testritten kan maken als hij of zij de intentie heeft om bij ons een fiets aan te schaffen. Dus we leggen dit stukje integriteit neer bij de klant.
Om eerlijk te zijn zouden we met de winkel moeten verhuizen naar een grotere locatie met meer personeel. Maar daar kies ik niet voor. Ik blijf liever klein ook al gaat dat misschien ten koste van bijzondere klanten zoals jij. Ik vind dat je gelijk hebt met jouw opmerkingen, maar ik moet keuzes maken.
Nou Henk, ik hoop dat ik het zo redelijk heb uitgelegd en hoop dat je hiervoor begrip hebt.
Als je een idee hebt hoe het anders kan zonder dat wij groter moeten worden, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Eric Schuijt