Eurobike is de grootste fietsbeurs in Europa met de nieuwste snufjes en fietsen voor 2010.
Maar er waren geen nieuwe bijzondere fietsmerken. Het merk Touterrain is erg leuk, maar bekijk de foto eens en je snapt waarom wij hem niet verkopen. En dan heb je nog niet eens de velgen goed bekeken! Nee, wij hebben geen enkel merk gezien dat ik de moeite waard om volgend jaar in ons assortiment op te nemen. Alhoewel? Het merk Utopia vinden we erg leuk. Maar ja, voegt het iets toe?
Ortlieb
Ortlieb heeft twee leuke nieuwigheidjes: een bottle cage, zodat je een bidon aan je fietstas kunt bevestigen. En een mesh-zakje waarin je je helm kunt stoppen. Dan heb je geen excuus meer om je helm thuis te laten. En dat is maar goed ook!
Koga
Koga komt met een wonderschoon 28 inch Signature frame van chroom molybdeen buis. Geen FM1 of FM2, maar de Reynolds 538 buis.
Zodra hij leverbaar hebben we hem in huis. En uiteraard met een Rohloff-naaf.
Gilbert Becaud
Zo noemen wij de zadels van deze mijnheer rechts, maar hij heet eigenlijk Gilles Berthoud.
Het zijn leren zadels, die een stapje beter zijn dan Brooks.
Het leer is een stuk dikker, wat betekent dat ze minder snel doorzakken dan de Brooks zadels.
De nagels steken niet uit en ze vallen mooier in het leer, zodat het dek niet kan uitscheuren (wat je wel eens bij hele oude Brooks zadels ziet).
En ieder zadel heeft zijn eigen serienummer. . .
Ze zijn wel twee keer zo duur als een Brooks zadel.
Rohloff
Rohloff blijft gewoon Rohloff zonder schokkende vernieuwingen. Alhoewel. . .
– Ze stoppen met de SLT99 kettingen
– Rohloff heeft de riemaandrijving goedgekeurd. Fijn voor Santos.
– In 2010 komt er een lichtere draaischakelaar voor grammenjagers. Die is als optie leverbaar en zal iets van € 110,- gaan kosten.
Idworx
Gerrit komt volgend seizoen met een lichtere Easy Rohler, die dan een lagere prijs heeft omdat hij geen verlichting heeft.
En ook met een elektrische fiets! Maar niet doorvertellen hoor: eigenlijk is het de Easy Transport, maar dan met een motor van Bionix in het achterwiel.
Je kan ervoor kiezen of je het ‘normale’ achterwiel gebruikt of een wiel met een motor erin. ‘Flip-Flop’ noemen ze dat in Duitsland.
Mijn moeder zou er best wel zo een willen, maar ja, De Vakantiefietser doet niets met elektrische fietsen.
Samen met Heer Schmidt heeft idworx een naafdynamo ontwikkeld die lichter en breder is dan de huidige.
Over de nieuwe idworx ontwikkelingen zal ik eind september iets meer schrijven.
En wat nog meer?
We werden door Pieter meegenomen naar een zwart busje. Daarin stond een nieuwe fiets met een nieuw prototype NuVinci naaf. Dat is een soort Rohloff-naaf die een stuk zwaarder is en een beperkter bereik heeft. Dus bergop fietsen hiermee lukt niet. Maar hij schakelt traploos; en dat vind ik geweldig; kijk maar eens hierboven naar mijn grote smile!
Er zijn diverse systemen waarmee je je elektronica kunt opladen met een naafdynamo. Ik wilde de PedalPower+ uitproberen. Maar helaas, de adapters passen al niet eens op mijn GSM! Dat is het irritante van veel opladers; er zitten tien verloopjes bij. En in mijn geval is dat er net een te weinig! Nog een jaartje wachten en dan zijn de laders dankzij de EU gestandaardiseerd.
Busch en Muller had een geavanceerd laadsysteem voor je speelgoed.
Het is de E-werk die je hierboven ziet, hij kost € 139,- en ook die ga ik uitproberen.
En er was ook nog een fietsenmerk dat bijzonder mooi gespoten was. Ik heb de laklaag goed van dichtbij bestudeerd en was erg onder de indruk. Maar wel merk was het nou ook al weer?
Ach, het is fijn als je de baas bent.
Karin die is -als ik in november en december aan het fietsen ben- de baas van De Vakantiefietser. Ik noem haar altijd de adjunct-directeur. En tja, zij moest het met een pop doen.
Ruud is erg blij dat Ergon in 2010 hun ergonomische handvatten in eco-vriendelijke verpakkingen stopt.
Oh ja Ergon komt in 2010 met grepen waarin kurk in is verwerkt. Ik ben benieuwd en wij gaan ze weer testen.
Lieven deed alsof hij hele erge hoofdpijn had.
Tjongetjonge er zijn altijd vrouwen die daar intrappen! Hij mocht zijn hoofd op de schouder van deze verpleegster leggen.
Hallo,
hebt u de (vakantie)fietsen van velotraum niet gezien? Die zijn zeker moeite waard om in uw assortiment op te nemen. Voor verdere informatie kijk toch op velotraum.de.
Groet,
Adam
Ook Velotraum vind ik al jaren een van de mooiere Duitse merken. Het zou zeker bij ons in het assortiment passen, maar ik zou dan goed moeten kijken wat de toegevoegde waarde is.
Of anders gezegd, waarin onderscheidt Velotraum zich van bijvoorbeeld de mooie stalen Snel frames? En Koga, idworx, Santos en Van Nicholas zijn zeker ook niet de minste!
Hoe zit dat dan als je de Easy Rohler wel met verlichting wilt hebben? Komt hij soms in twee versies op de markt (een nieuwe dynamo gebruiken en die dan niet gebruiken voor je paradepaardje lijkt toch wat bizar)?
Ik ga volgende week zondag naar Idworx toe in Wachtberg.
Dan weet ik precies wat er komen gaat. Maar volgens mij komt er een uitgeklede ER.
Geen CSS velg, geen SON naafdynamo, scheelt al snel een paar honderd euro. En het paradepaardje dat blijft gewoon, er komt alleen een dwergpony naast te lopen:-)).
Hoi Eric , ben erg benieuwd naar je bevindingen met Busch en Muller over het opladen. En mijn 2 de vraag is waar kan ik deze mooie zadels kopen van de hr Gilles Berthoud , want je hebt gelijk mijn brooks zadel (waar ik overgens heel wat fijne km,s mee heb gemaakt)begint wel erg door te zakken ook naar herhaaldelijk opspannen.
De zadels van Gilbert Becaud komen eraan.
De opladers gaan getest worden, de testmodellen zijn aangevraagd, maar het kan nog wel een paar maanden duren, want veel modellen waren nog prototypes.
Wat heeft Ortlieb in petto voor hun 2010 fietstassen?
Afgezien van de Bottle Cage en de Mesh buitentas, verandert er weinig aan hun fietstassen.
De Back en de Front Roller Plus (van cordura) komt in de kleur Hazelnoot.
Verder komt er een City Biker en en Downtown; een soort van kantoortas. In leuke kleuren zoals groen en aubergine.
Eric, weet jij wanner koga met een 28 inch stalen frame komt.
Mario
Ja hoor, Koga komt met de Randonneur:-) Een geweldige fiets die al jaren bestaat.
Maar ik vermoed dat je de Signature bedoelt. Ik heb eind september contact daarover gehad en Koga wist nog niet precies wanner ze leverbaar zijn.
Ik heb wel al het prototype gezien; erg mooi en gemaakt van Reynolds buis! Ik ben reuze benieuwd.
Eric,
Leuk die flessenhouder en dat gaastasje voor €34, maar op welke Ortlieb fietstassen vanaf welk modeljaar passen ze eigenlijk?
Dag Arthur,
ze passen op alle tassen. Kom langs en wij kunnen je uitleggen hoe.
Hallo Eric.
Ik heb een toutterrain wel ongeveerd maar met schijfremmen, wat is hier mis mee, ik heb nog niemand gezien die zijn schijfremmen weer omruilde voor velgremmen.
De hoek die de spaken maken met de nippels is niet goed. Door de hoge velg, de hoge flens van de Rohloff-naaf en de spaaknippels worden spaken in een bocht gedwongen met spaakbreuk als gevolg. Dat vind ik als eerste al verkeerd aan het ontwerp van de Toutterrain
En dan Schijfremmen:
1. Schijfremmen zijn kwetsbaar (denk aan vervoer in het vliegtuig, wiel eruit halen en terugzetten),
2. ze slepen vaak aan op de schoentjes,
3. remschoentjes vervangen is voor veel mensen lastig. Kijk eens hoe makkelijk HS33 remmen zijn,
4. de omtrek van de schijf is kleiner dan die van een velg. Als je een afdaling van tientallen kilometers hebt en je knijpt langdurig in je remmen worden ze gloeiend heet. Heb je hydraulische schijfremmen dan verlies je druk. Probeer maar gerust uit hoor;-)
5. Bij schijfremmen komt er veel kracht de spaaknippels en de flens te staan, die daar dan sneller zullen gaan scheuren dan bij een velgrem.
Schijfremmen zijn op zich erg goed, maar niet bedoeld voor een vakantiefiets, maar voor een mountainbike. Daar rem je kortstondig mee en na een tocht door het bos maak je hem toch weer schoon. Ach, hetzelfde geldt voor carbon en vering; leuk voor de fiets waarvoor hij bedoeld is, maar niet geschikt voor een vakantiefs.
Mooi aan de Tout Terrain vind ik de aangelaste achterdrager. Saillant detail; in India kun je voor 50 euro een Hero kopen die ook een aanglaste bagagedrager heeft.