Je koopt in de uitverkoop een afgeprijsde waterdichte tas met vijf jaar garantie. Na twee jaar gaat hij stuk.
-
Krijgt de klant een nieuwe tas?
Of mag hij van het geld dat hij toen betaald heeft een nieuwe tas uitzoeken (en dus bijbetalen)?
Of krijgt hij zijn geld terug?
Garantie is garantie. Dus krijgt de klant een nieuwe tas (van de producent?). Wil hij dat niet? Dan een alternatief onder verrekening van de oorspronkelijke aankoopprijs.
Ik heb de klant aangeboden dat hij voor het geld dat hij toen betaald heeft een andere tas mocht uitkiezen. Voor hetzelfde type tas moest hij dus bijbetalen.
Maar de klant vond dat hij recht had op dezelfde tas en niets hoefde bij te betalen. Immers 5 jaar garantie is 5 jaar garantie.
Na een boeiende discussie met goede argumentaties heeft hij het geld dat hij toen betaald heeft teruggekregen.
De klant had al 2 jaar van zijn tas genoten, oftewel er kan sprake geweest zijn van enige slijtage.
In dit geval zou het al redelijk geweest zijn als de klant 60% (1 – 2/5) van het geld dat hij toen betaald had, teruggekregen had.
Nu heeft hij financieel geen schade geleden én twee jaar genot gehad (mag je aannemen) van de tassen.
Het is geenszins te eisen dat klant zijn volledige aankoopbedrag terugkrijgt of zelfs een volledige nieuwe tas, waarbij er dan in financiële zin sprake zou zijn van voordeel. Hij zou dan immers meer terugkrijgen dan hij zelf oorspronkelijk geinvesteerd heeft.
Deze discussie had zich zelfs nog kunnen voortzetten indien hij een nieuwe tas gekregen zou hebben. De klant zou dan mogelijk bij het herhalen van het voorval weer een beroep doen op de garantie. De klant verwacht wellicht dat die 5 jaar garantie weer volledig geldt voor de nieuwe tas, dus opnieuw ingaat. Echter, dit is niet zo. De garantie bestrijkt in zo’n geval de oorspronkelijke periode van 5 jaar, dus vanaf de oorspronkelijke datum van aankoop.
Het zou niet redelijk zijn bij elke schade en vervanging de periode opnieuw te laten ingaan. In theorie zou een klant dan eenmalig een tas kunnen kopen en in het geval er steeds schade is binnen de garantieperiode, tot in het oneindige kunnen profiteren van gratis vervanging van zijn product.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
By the way, “met vijf jaar garantie”: wie geeft die garantie?
Het leest alsof die garantie op het product zit en niet op initiatief van de verkoper. In dat geval moet de klant zich dus, of de verkoper namens hem, tot de fabrikant van het product wenden.
Fabrieksgarantie is een “extra service” bovenop de wettelijke rechten (zie ConsuWijzer). Als de fabrikant garantie geeft dient (kan) die daarop ook aangesproken (te) worden in de betreffende periode.
Om deze boeiende discussie te beëindigen; ik vond het beter om € 45,- uit te geven. Zo houd je je levensvreugde vast en dan kun je doorgaan met de dingen waar je plezier aan beleeft. Ik blij, klant blij.
Wat ik probeer aan te geven is dat juist de “boeiende discussie met goede argumentaties” niet nodig was en dat het jou niets had hoeven kosten. De fabrikant had dit namelijk moeten oplossen. Fabrikant nu waarschijnlijk ook blij.