Exped Synmat UL M
Door Carla: Op de laatste reis door Malawi werd wel duidelijk dat mijn ouder wordende botten iets meer comfort verlangen.
Alhoewel Eric erg enthousiast is over de MSR Neo Air vind ik ‘m te hoog in verhouding tot de breedte. Ik rol er makkelijk vanaf en daarnaast kraakt ie als een chipszak waardoor ik steeds wakker word als ik beweeg. Eric had daar overigens geen last van. Maar ja, hij wordt niet eens wakker van zijn eigen gesnurk!
De nieuwe Exped UL M met synthetisch isolatiemateriaal komt op dit moment het dichtst bij mijn wensen in de buurt. Tijdens de paastrektocht van De Wereldfietser heb ik hem uitgeprobeerd.
Opgerold is het matje iets groter dan een literpak melk en hij weegt slechts een halve liter. Hij zit in een mooi foudraaltje en —heel sjiek- er zit een plaksetje bij. Je blaast de lucht er met je mond in door een membraamachtig ventiel.
De twee buitenste banen lijken iets dikker dan de binnenste zodat je er minder makkelijk vanaf rolt. Het materiaal voelt aangenaam aan en hij is lekker dik! Speciaal voor vrouwenheupen ontwikkeld denk ik J
‘s Nachts was het erg koud en vochtig, maar hij isoleerde goed.
Toen ik hem leeg oprolde, zag ik wat vocht in het matje zitten. Dus net als veel andere matjes moet je hem vooral met het ventiel open uitgerold bewaren. Beter is het om de los leverbare pomp te gebruiken van Exped. Eric houdt het nog bij zijn Neo Air, ik bij de Exped. Hier kun je hem bestellen.
Volume: 24 x 9,5 cm
Gewicht: 460 gram
Isoleert tot -4 graden
Afmetingen 183 x 52 x 7 cm
Prijs: € 109,-
Biologic Blast
Op de Eurobike beurs in Friedrichshafen had ik hem al gezien en vooral gehoord (zie het filmpje). De Blast is een luchttoeter die asociaal hard is.
Je pompt hem op met je fietspomp en de samengeperste lucht komt in een bidon die je onder de bovenbuis van je frame kunt monteren.
Met één druk op de knop blaas je je voorgangers in één keer weg. Hij is dermate hard dat je hem alleen moet gebruiken als er een Amsterdamse Taxi vervelend doet. Voor zondagsfietsers, wandelaars, bejaarden met een rollator zou ik gewoon even vragen: ”Mag ik er even langs?„ Dat werkt nog altijd het beste.
De Blast is erg licht (100 gram) en levert een volume van 115 decibel! Vind je dat te hard, dan kun je het volume naar beneden toe bijstellen. Met een volle fles kun je iets van twintig keer hard toeteren.
Hij is niet goedkoop, maar ik heb geprotesteerd bij mijn leverancier tegen de hoge prijs, want in de VS is hij stukken goedkoper. Maar ach, mijn vader zei: ”Beter duur dan niet te koop.„ Bestellen?
Magura HS33 remmen 2011
Voor mijn vertrek naar Malawi heb ik de nieuwste Magura hydraulische remmen gemonteerd.
Hoe zijn ze bevallen en wat is er veranderd?
- De remgrepen zijn radicaal aangepast. Het systeem is nu beter te ontluchten. Maar ach, dat hoef je toch nooit te doen.
- De cilinder in de remgreep is iets groter geworden, waardoor de remkracht iets minder is dan de ‘oude’ HS33 grepen. Zelfs met mijn bepakking van 35 kilo zijn ze nog goed genoeg. Sterker nog, ze zijn iets prettiger omdat ze minder abrupt remmen.
- e nieuwe HS33-remgrepen zijn van kunststof wat ik minder vind. De oude HS11 grepen waren ook van kunststof en gingen snel stuk. Ondertussen heb ik er al vaak aan gesleuteld en ik heb ze nog nooit kapot gedraaid, dus ze zijn wel steviger.
- En waarom heb ik er vaak aan gesleuteld? Bij de nieuwe remgreep komt de kabel recht uit remgreep. Bij vlindersturen, passen ze dus niet meer. Omdat wij klanten altijd op ons pasframe zetten en daarbij naar verschillende sturen kijken, raden we geregeld vlindersturen toe. Dus wat heb ik gedaan? Ik heb veel 2010-remgrepen van Magura gekocht en alle fietsen die wij verkopen met een vlinderstuur daar zetten we als service de 2010-grepen op. Ik heb dus aardig wat nieuwe grepen Bestellen?te koop
- – De remklauwen zelf zijn niet veranderd. Alhoewel: op de 8 mm boutjes zitten tegenwoordig rubbertjes en dat is erg goed. Vaak gingen ze na verloop van tijd roesten.
Al met al vind ik de 2011 remmen zeker niet slecht, tenzij je een vlinderstuur hebt.
Via onze webshop kun je een 2011 setje remrepen bestellen.
Philips koplampje
Voor het tijdschrift De Wereldfietser heb ik dit sublieme lampje al beschreven. Hij geeft meer licht dan de beroemde SON Edelux en hij kost minder.
Er zijn twee modellen:
- Een compacte die je op je naafdynamo kunt aansluiten. Je sluit hem aan op je naafdynamo en je hebt een bundel licht waar je U tegen zegt. Er zit een behoorlijke accu in, want als je stopt met fietsen, brandt hij nog een tijd na. Die accu bracht mij op het idee, om hem af te takken, daar een stabilisator aan vast te solderen zodat je vanuit het koplampje je iPhone- en GPS-speelgoed met USB kunt opladen. Dit wordt nu door een klant gebouwd en uitgetest! En dit keer is het géén 1 april grap zoals toen met de Edelux. Zodra het werkt gaan we deze gemodificeerde lamp verkopen.
- In de zwaardere versie zitten vier oplaadbare A4-btterijen van 2450 mAh. Ik heb nog nooit een fietslamp gezien die zó veel licht gaf. Je kunt de batterijen opladen met USB; een lader wordt bijgeleverd.
De Philips SafeRide lampen zijn te koop in de winkel, Zodra ik tijd heb zet ik ze in onze webshop.
Slaapmatje MSR Neo Air en Exped UL M. Welke moet ik kiezen?
Sterk geinteresseerd in de Philips koplamp, enig idee wanneer deze gemodificeerde versie klaar is ?
Geen idee. Ik heb de Philips koplamp aan de klant meegegeven zonder deadline. Zodra hij verkoopbaar is met USB-uitgang, laat ik je dat weten.
Een grote verbetering aan de nieuwe magura’s lijken mij de bijstelmoertjes.
Bij de oude HS33 komt door het afslijten van de remblokken dat rode plastic wieltje steeds geblokkeerd te zitten op zijn schroef. Dan kan je je remgreep gaan losmaken, en best ook het wieltje vervangen, omdat de plastic schroefdraad beschadigd is. Uiteraard gebeurt dat alleen met al redelijk afgesleten remblokjes, meestal in de winter, als je remmen “krimpen” en je dat probeert bij te stellen. Erg vervelend.
We hebben de nieuwe remgrepen voor jou tegen een scherpe prijs: http://www.vakantiefietser.nl/webshop/magura-hs33-remgrepen-2011/
Dag Eric, ken de je Axa Nano koplamp? (http://www.axa-nano.com/). Ik las dat die (ook) een USB uitgang heeft. Het valt me wel op dat er geen accu of batterij in zit. Ook staat er bij dat je de USB uitgang niet moet gebruiken onder natte omstandigheden – wat me niet heel handig lijkt.
Over die Philips lamp: in de test in de Wereldfietser schreef je nog dat er 4 AA batterijen in zitten. Stopt Philips er inmiddels een accu in? Weet je ook hoeveel vermogen die accu heeft?
De Philips lamp heeft oplaadbare batterijen met een hoge capaciteit (2450 mAh).
Maar let op: er zijn twee modellen hoor! Kom langs en je kunt ze zien.
Ik zal eens naar die Axa lamp kijken. Maar er moet wel een accu inzitten. iPhones en GPSsen kunnen raar reageren als de spanning wegvalt.
Jeroen, dank voor de tip!
De tip kwam van Profil Kok uit Utrecht :-). Helaas geeft Axa nu aan dat de lamp pas aan het eind van het jaar leverbaar is :-(.
De Axa Nano met USB wordt mij toegestuurd zodra hij beschikbaar is. Axa verwacht in september. Dan ga ik hem testen.
Ik heb geen naafdynamo maar heb ook wel zin in zo’n lamp (en vooral die usb poort natuurlijk).
Wat kost het om een naafdynamo te laten plaatsen?
Het USB-lampje is pas eind dit jaar leverbaar.
Een naafdynamo kost tussen de 30 en 200 euro. (Van een goedkope Shimano tot een dure SON). Met een uurtje werk en de spaken komt er al snel € 90,- bij. Dat is is inclusief het natrekken van de spaken na een paar honderd kilometer.
Ah, dat is zeker iets om in overweging te nemen, vind het een hele mooie oplossing t.o.v. het geknutsel dat ik hier en daar zie. Maar helaas dus pas voor het volgende fietsseizoen.
Dag Eric, hebben jullie inmiddels een USB lamp in de winkel? Of een alternatief waarmee je de stroom van de naafdynamo kunt gebruiken om je smartphone op te laden?
Wij hebben drie verschillende omvormers waarmee je je Smartphone vanuit je naafdynamo kunt opladen. En.., ik heb op mijn fiets nu een koplamp met een USB-uitgang!
Dag Eric, welke bevalt het beste, en waarom? 🙂
De drie opladers hebben allen verschillende eigenschappen. Kom langs en ik zal het je uitleggen en laten zien.