Gisteren was er een
klant die wilde per sé
een Rohloffwiel met 48 spaken.
Volens hem was dat echt veel beter.
Ik legde uit dat wij al honderden Rohloff fietsen hebben verkocht met 32 spaken per wiel en dat dat heel zelden problemen oplevert.
Ik heb hem doorverwezen naar Mulitcycle en Vittorio. Blijkbaar bouwen zij hun wielen zo dat zij wel 48 spaken nodig hebben om een sterk wiel te bouwen:-)
Misschien was het een hele zware meneer…
Hoe is jouw ervaring daarmee eigenlijk, Eric. Jij hebt behoorlijk wat bagage mee op fietsreizen, toch? Hoeveel gebroken spaken heb jij de afgelopen jaren gehad met je 32-spaaks wiel?
Ik heb nooit een gesprongen spaak gehad met mijn Rohloffwielen. En ik heb toch erg veel bagage bij mij.
Karin (die hier werkt) rijdt op een tandem waar iets van 140 kilo op zit; ook geen probleem.
Toch komt het heel af en toe voor. Soms door het gebruik van een verkeerde velg, verkeerd spaakpatroon of verkeerde spaken. Daarin onderscheiden de echt goede merken zich van de mindere en goedkopere merken.
Een keer per jaar of zo gebeurt het bij klanten van ons ook wel hoor. Ik wijt dat dan aan een maandagochtendmodel spaak of dat het slot dicht zit terwijl de fiets in een doos het vliegtuig in wordt geladen: de spaken jengelen dan de hele vlucht tegen de beugel van het slot.