“Krijg ik korting als ik
lid ben van de Fietsersbond?”
“Nee, dan moet u juist extra betalen.”
“Waarom?”
“Nou de Fietsersbond vermeldt je alléén op hun site als je hun leden korting geeft. En ze hebben vaak acties met internetwinkels voor hun leden. Als fysieke winkel word je dus twee keer gepakt door deze maatschappelijke organisatie.”
(Maar ze hebben gelukkig wel een leuk stuk in de Vogelvrije Fietser geplaatst over onze cursussen:-)
De Fietsersbond is er voor de leden en niet voor de winkels, dus zij mogen dat doen.
Door het promoten en ondersteunen van internetwinkels is er meer gemotoriseerd verkeer met pakketjes door de stad. Dus meer autobewegingen en minder fietsbewegingen. Over twintig jaar zullen er voornamelijk internetwinkels zijn, dat is de realiteit.
En daar levert de Fietsersbond -helaas- een bijdrage aan.
Fietsersbond promoot internetwinkels? Geen idee waar dat over gaat. Onze 35.000 leden krijgen korting bij zo’n 400 echte fysieke winkels die op onze site worden genoemd. De Fietsersbond hecht juist aan een fijnmazig netwerk van goede fietsenmakers. Wat we wel af en toe via internet organiseren is het bestellen van speciale publicaties of producten via bijvoorbeeld de Fietsvakantiewinkel.
Iedere keer twee hele pagina’s advertorials (dus niet betaalde advertentieruimte) in jullie goede tijdschrift voor internetwinkels is een vaststaand feit. Daar kun je niet omheen.
Het lastige is dat klanten hier komen om te kijken hoe iets eruit ziet, honderduit vragen en zeggen; “Ik denk er nog even over na.”
Gelukkig onderscheiden wij ons door goede service (ook al wordt dat vaak als holle frase gebruikt) en een eerlijk advies. Wij kunnen dat doen omdat wij goede en dus duurdere fietsen verkopen. Maar ik heb te doen met de andere fysieke winkels die ‘gedwongen’ zijn om korting te geven, anders worden ze niet genoemd op jullie site. Als ze 10 procent korting geven, kukelt hun winst drastig naar beneden en dan is service lastig te dragen.
Eric