Sinds 2009 verkopen wij fietsen met een riemaandrijving. De merken Santos en Koga leveren fietsen met een riemaandrijving.
Zoals je op onze fotopagina met riemfietsen kunt zien hebben we al veel riemfietsen verkocht.
En ik heb ondertussen in het Afrikaanse Malawi, in de Indiase Himalaya en door Peru, Bolivia en Chili op een Koga Signature prototype gereden met riemaandrijving. Deze Schuijt is overstag:-)
Ik moet bekennen het rijdt geweldig! Het trapt en voelt zo soepel dat de overstap daarna op een conventionele ketting voelt als een fiets in een bak grind;-)
De voordelen van een riemaandrijving:
- Geen onderhoud.
Er hoeft geen olie op de riem gedaan te worden en hij hoeft niet nagespannen te worden. Als er zand op de riem zit, is afspoelen of afvegen voldoende.
- Minder weerstand.
Tja, dat voel je.., maar is het echt zo of zit het tussen de oren? IN ieder geval komt er geen prut op een riem, want er zit geen olie.
- Lichter in gewicht.
Heel simpel; kunststof is lichter dan een metalen ketting… De riem weegt 75 gram. Een fietsketting weegt pakweg 250 gram.
- Gaat langer mee.
Zeker vier keer zo lang als een ketting. Maar dat hangt natuurlijk af van hoe je fietst en het weer. Bij regen zal hij eerder slijten.
Nadelen van een riemaandrijving:
- Hij past alleen op een fiets met een Rohloff-naaf.
Dat komt omdat een riem alleen kan werken met een enkel voor- en een achterblad. Bij een cassette zal hij dus nooit kunnen werken. Oh ja, past ook op een fiets met een Shimano Alfine-11 naaf, maar die verkopen wij niet aan vakantiefietsers.
- De riem kan alleen op een speciaal frame gemonteerd worden.
Als je een fietsketting omlegt, haal je de ketting los en zet hem vast met een kettingpons als hij om het voorblad en de cassette ligt. Een riem kun je niet loshalen, dus die moet door het frame heen. Daarom heeft een Santos een achterbrug die los kan. Zie de rode pijl op de foto hierboven.
- Hij is nieuw.
Dus ik kan nog niet garanderen dat hij een wereldreis lang meegaat. Maar tienduizend kilometer dat lukt zeker.
- Het aantal tandwiel-combinaties is beperkt.
Voor zover dat erg is, want het bereik is hetzelfde als een 27-versnellingen fiets.
- Het geheel is duurder.
Een complete set tandwielen plus riem kost € 240,-. Een losse riem kost € 79,-.
- Je vind het eng om hem aan te schafffen?
Wees niet bevreesd. Meer dan honderd tevreden klanten zijn jou voorgegaan Als hij niet bevalt, dan bouwen wij hem kosteloos voor je om naar Rohloff-achterkransje, voorblad en ketting…
Er is ook een handleiding van de riemaandrijving in combinatie met Rohloff.
Al met al komt de onderhoudsarme fiets weer een flinke stap dichterbij. Rohloff-naaf, SON-naafdynamo, hydraulische velgremmen en riemaandrijving. Mooier kan het bijna niet worden.
Achterkransjes zijn -in principe- leverbaar in 19, 20 en 22 tandjes en ze kosten € 55,-. Voorbladen hebben 50 of 56 tandjes, prijs: € 85,-.
Nieuwsgierig? Wij hebben hem staan dus je kunt testrijden. Maar alleen als je overweegt om bij ons een fiets te kopen.
Dat klinkt streng, maar omdat De Vakantiefietser steeds bekender wordt en wij een van de weinige winkels zijn met de juiste merken, vinden mensen het maar wat fijn om hier fietsen te vergelijken. Zoals dat Vlaamse echtpaar dat een dag lang een tandem wilde testen. Later bleek dat ze gewoon een dagje Amsterdam op de tandem wilden doen:-))
Lijkt me een fantastisch alternatief. Helemaal als er een “Belt”glide voor ontworpen wordt. Maar waarom dat gedoe met het frame? Hij kan toch omgelegd worden en met een excenter opgespannen worden? Of mis ik nu iets!?
Oeps, ik begrijp het al. Ik ben vroeger blond geweest.
Het klinkt fantastisch. Hoe zit het met het rendement? Is dat ooit wetenschappelijk onderzocht?
Als het redement net zo hoog is als bij kettingaandrijving zie ik het wel zitten.
Hoi Jan-Paul,ik snapte het in eerste instantie ook niet, tot ik het beter bestudeerde. Ik heb hierboven een foto geplaatst. Kijk maar naar de rode pijl. Het is net als een excentrische as: lastig om uit te leggen, tot je het zelf een keer gebruikt.
Ed, Ik weet niet of het wetenschappelijk is onderzocht. Als ik mij verveel (wat zelden gebeurt) zal ik er eens op googelen. Mocht jij iets vinden dan hoor ik dat graag.
Als ik er mee fiets, heb ik wel het idee dat het een stuk lichter loopt. Maar dat kan komen omdat elk geluid ontbreekt en het zo glad aanvoelt…
Heb je de Van Nicholas met riem gezien? Ik vind hun oplossing om het frame open te kunnen maken veel mooier dan de oplossing van Santos.
Bij Van Nicholas moet je het frame openbuigen. En dat kan allen bij titanium, want dat is buigbaar tot in het oneindige. Voor Santos is dat geen optie.
Wanneer je de achterbrug iets breder maakt en de staanders dichter naar de trapas plaatst hoeft het frame niet deelbaar gemaakt te worden. Maar dat terzijde. Hoe verhoudt de kwaliteit van een Santos TM 28 zich t.o.v. een ER IDWORX? Ik heb met deze laatste gebeld en die overwegen voorlopig geen belt drive. Hoewel ik erg tevreden ben met mijn ER ben ik het ketting gedoe zat maar wil niet in kwaliteit achteruit boeren. Ruilen jullie in?
Dag Jan-Paul,
hoe krijg je de riem er dan tussen? Want in tegenstelling tot een ketting, kun je een riem niet loshalen en weer in elkaar zetten.
Ik heb met Gerrit Gaastra gesproken over riemaandrijving. Er zitten volgens idworx toch een paar nadelen aan. Hij zou bijvoorbeeld toch zwaarder lopen dan een fietsketting. Maar met alle respect (ik ken niemand die zoveel van fietsen afweet als Gerrit), zou ik graag een onafhankelijke meting willen zien. Misschien dat Gerrit op 7 april hier in de winkel e.e.a. kan toelichten. Hij is hier voor de jaarlijkse idworx avond.
Als je de Santos vergelijkt met de ER dan is het een beetje appelen met peren vergelijken. Santos is custombuilt, zij zijn daar erg goed in en custombuilt heeft een aantal voordelen. De idworx ER is zoals hij is en daar kan geen andere fiets aan tippen. Dat betekent dus wel: verlichting, frame geschikt voor brede banden, Magura Firmtech remmen en puntjes op de i. Wil je toch V-brakes of bijvoorbeeld geen verlichting, dan gaat dat bij idworx (meestal) niet lukken.
Meestal kiest iemand voor het ene merk of het ander omdat ze ‘verliefd’ zijn :-))
Wij ruilen niet in. Als wij dat doen, dan moeten we echt fietsen gaan verkopen want dan moeten we jou de richting van de tweedehands fiets opsturen. En dat willen wij niet. Wij willen objectief blijven. Dus ik die graag dat je kiest voor een fiets die je wilt en niet dat je kiest voor een fiets omdat hij toevallig daar staat. Snappie?
Een goede combinatie is Martkplaats en mooi weer. Dan krijg je als je het goed timed, een aardig bedrag terug voor je fiets.
Grappig dat Gaastra nu begint over een zwaarder lopende belt-drive. Zijn Rohloff fietsen lopen ook ietsje zwaarder dan derailleurfietsen (mits die schoon zijn natuurlijk), maar dat heeft hem toch niet weerhouden om die prachtige naaf te monteren. Ik denk dat Idworx binnen afzienbare tijd ook met een belt drive komt, maar hij kijkt de kat een beetje uit de boom (kijk maar eens naar zijn ontwerpfilosofie: alleen componenten die zichzelf bewezen hebben worden door hem gebruikt).
Ha, maar idworx heeft ook nog derailleurfietsen hoor. Kijk maar eens naar de Easy Transport! En ere wie ere toekomt, maar ik denk dat de opkomst van de Rohloff-naaf voor een groot deel aan idworx is te danken.
Ik zou zeggen, meld je aan voor dinsdagavond 7 april als Gerrit hier langskomt. Dan kun je het hem vragen.
Op het moment is het nog heel simpel: Rohloff geeft geen permissie, dus ook geen garantie op de naaf indien deze gecombineerd wordt met een belt drive. Nog te veel problemen waar nog geen oplossing voor in zicht is.
Beste Gerrit,
Dat is een valide punt. Ondanks dat die dingen hartstikke goed zijn wil je natuurlijk geen gedoe als er wel iets aan de hand is. Maar volgens mij moet dit toch makkelijk op te lossen zijn. Ik kan me nml. moeilijk indenken wat voor extra belasting/risico dit voor de naaf zou betekenen
Eric over mijn kwaliteitsvergelijkingsverhaal: Ik wil eigenlijk een ER met beltdrive maar omdat die er niet is zoek ik een vergelijkbaar afgemonteerd alternatief. Omdat Santos die heeft vroeg ik mij af of dit kwalitatief wat uitmaakt.
En over de beltdrive: Kijk naar motorfietsen met een beltdrive. Door toepassing van een bredere achterbrug met de staanders (in het geval van motorfietsen een monoshock) dichter bij de trapas (en dus dichter bij elkaar) ontstaat de mogelijkheid om de belt buitenlangs de staanders te laten lopen. Kom je dan nog ruimte te kort en/of wil je het doorbreken van de perfecte driehoek voorkomen dan kun je m.i.ook het achter “tandwiel” niet binnen maar buiten de achterbrug laat lopen.
Op dit moment is er een Santos onderweg naar Rohloff voor de keuring. Santos verwacht dat als de eerste belt-drive wordt uitgeleverd dat hij is goedgekeurd.
Op dinsdagavond 14 april is Bernhard Rohloff hier. Een mooi moment om het aan hem persoonlijk te vragen hoe het zit met de keuring (oftewel ‘freigabe’ genoemd).
Dat van die Rohloff-garantie is een interessant punt, dat wist ik nog niet. Ik ben geen techneut en neem zonder meer aan dat het hier om serieuze problemen gaat. Jammer genoeg zegt Rohloff daar zelf niet zoveel over, en wat ze zeggen lijkt achterhaald. Bij de faq’s op hun site staat notabene nog dat een belt drive niet mogelijk is met Rohloff, omdat daarvoor te kostbare frames nodig zijn en omdat een belt drive niet zo efficient is als een ketting. Wat het eerste punt betreft: dat is nu al door meerdere fabrikanten kennelijk niet als probleem gezien (ook bijv. Trek en Maxcycles leveren een beltdrive). Wat het tweede punt betreft: gaat het daar wel over de belt drive van Gates?
Er zijn eerder tests geweest bij Rohloff met andere beltdrives en andere bladen. Maar op dit moment schijnt de huidige stand van de techniek zo te zijn, dat ze behoorlijk verbeterd zijn. Dus ook die van Gates.
“behoorlijk”?Ik ben benieuwd.
Meer info over belt-drive of carbon-drive of riemaandrijving of hoe je het ook mag noemen heb je op
http://reviews.mtbr.com/interbike/spot-bikes-belt-drive-carbon-drive-system-bikes/. Onderaan op dit adres staat het resultaat van de test ketting vs riem. Er is nagenoeg geen verschil. (oeps nu heb ik het al gezegd)
Op de site http://www.carbondrivesystems.com/whycds.php kan je ook enkele positieve ervaringen vinden.
“Nog te veel problemen waar nog geen oplossing voor in zicht is.” Kan je dan enkele problemen aanhalen?
Rohloff moet toch enkel een tabel opmaken welke “tandwiel”-combinatie voor/achter op zijn systeem is toegestaan(garantie). Net zoals je de tabel hebt voor de kettinggebruikers. Anders gezegd, hoeveel kracht mag een Rohloff, zonder problemen voor het systeem, krijgen.
Dus, of je nu de kracht van de fietser overbrengt met een riem of een ketting of …, maakt toch niet uit. Mijn denkvermogen schiet even tekort, ik kan geen echte problemen vinden.
Op de gates site staat ook vermeld dat er binnenkort een goedkeuring voor Rohloff wordt verwacht. En Gerrit, als ik je nog een beetje mag plagen, bij Koga monteren ze een gates belt drive standaard op de Adaptor. Ik stel me verhitte discussies tijdens de Zondagse familie borrel voor! Alle gekheid op een stokje; Ik zie ook meer voordelen dan nadelen. Volgens mij is dit een prima innovatie voor de all season km vreters met een hekel aan vieze handen, onderhoudskosten en gedoe. Kortom, ideaal voor het IDWORX concept! Ik heb trouwens ook al mooiere oplossingen gezien voor het delen van het frame dan die van Santos. Maar de meest ideale lijkt me toch het tandwiel aan de buitenkant van de achterbrug, dan hoeft het frame niet deelbaar gemaakt te worden. En doordat de riem niet rekt span je maar een keer na. Dit betekent dat de zitpositie niet wijzigt wanneer met een excentrische trapas/spanner gewerkt wordt zoals bij de ER.
Sinds anderhalf jaar werk ik samen met Gates aan de ontwikkeling van de riemaandrijving. Sinds 6 maanden rij ik op mijn MTB met Rohloff en Gates riem. Woon-werk verkeer en elk weekend biken. Geen probleem met de naaf gehad.
Die speciale verbinding in onze frames zijn bijzonder sterk (mooi?…hmmmm) en zo geplaatst dat onder belasting (wanner je met bagage fietst) de verbinding nog sterker wordt. Zo blijft de fiets goed sturen en stabiel.
Verder zijn er nog een aantal technische details waarom het er zo uit ziet maar das een hoop theorie. Kalle Nicolai, een Duitse ingenieur (uitvinder van de G-Box versnellingsbak met Rohloff-naaf erin) en bekend van zijn MTB frames heeft samen met ons deze verbinding bedacht. Hij is een van de beste framebouwers die ik ken.
Aangezien ik mijn nieuwe frame 6 maanden geleden gekocht heb, is voor mij en mensen die niet iedere keer 2400 euro kunnen uitgeven een belt-drive niet interessant, simpel weg omdat alles (frame en bladen) veranderd moet worden. Een Rohloff naaf in de toekomst behoort wel tot de mogelijkheden, maar dan wel met ketting omdat ik mijn Koga frame niet voor weinig weg ga doen. het is mijn vriend geworden.
De riem doorsnijden. Dat kan. Net zoals je banden doorsnijden, kabels of olieleidingen doorknippen. Deze punten kunnen kwaad opzet zijn, maar ook “gewoon” een “technisch” ongeluk zijn. En daar sta je dan ook. Wat, denk ik dan, niet zo snel zal gebeuren bij een riem. Je (Peter van 19/3) hebt ook wel gelijk, in die zin dat je zo een riem niet in elke fietsenwinkel gaat vinden als je daar ergens “in the middle of nowhere” staat. Dus best een reserve-riem voorzien (wat kost zo een riem eigenlijk).
Op dit ogenblik is het openen van het frame “methode Santos”, voor mij de meest elegante oplossing. Trouwens als vakantiefiets ligt er toch meestal een fietstas overheen. De oplossing waar het frame geopend wordt aan de aspunten lijkt mij gevoelsmatig (stresspunt) gezien niet ideaal en vaak ook niet mooi(uitgevoerd). Maar ja, over schoonheid kan je eindeloos praten.
Een riemprobleem kan voor mij zijn dat indien de milieu-impact (grondstoffen, energie, afval) voor de productie ervan groter is dan nu voor de ketting. Dan moeten we er zeker niet aan beginnen, moeten we er later ook niet op terug komen. Is het net andersom,… waar wachten we dan nog op! Maar, dat zou dan wel geen goed nieuws zijn voor kettingproducenten. Zoals bijvoorbeeld Ro…, Roh…, hoe heet dat kettingenmerk nu ook weeral (grapje).
Ik ben meer het MTB type. Het kost mij jaarlijks 2 tot 3 tandwielen, 3 tot 4 kettingen. En zeker geen onderhoudsbeurt overslaan na een modderbad als je later problemen wil vermijden. Ik ben het dan ook spuugzat slaaf te zijn van mijn fiets, in plaats van andersom. Rohloffnaven bestaan al, deze riem maakt het voor mij af. Eindelijk als MTB’er genieten en relaxen er na, als ik over zo een MTB-fiets zou beschikken natuurlijk.
Kleine noot. Je kan je afvragen, wat doet een MTB’er op een vakantiefiets-site. Wel, deze site staat bij mij onder het item “interessante-sites”. Dat zegt genoeg denk ik.
Eric, ik ben niet ter zake kundig genoeg om mij in de discussie met voor en tegen de v-snaar aandrijving te mengen. Maar tjeemig man wat rijd zo’n v-snaar aangedreven fiets met rohloffnaaf geweldig!!!!
Bedankt vriend.
Hans
O man wat mooi! ik weet al waar voor ik ga sparen! Volgend jaar rij ik op deze Santos met riemaandrijving inclusief Rohloff naaf uiteraard!
Groetjes Bart
Ik rijd zelf al jaren heel tevreden op een Koga.
Ik vroeg mij af: ‘Is het geen tijd om te switchen van merk?’
Nee hoor. Ik ga voorstellen aan Koga om een fiets voor mij en Carla te bouwen met een riem-aandrijving. En zo heb ik nog wel een paar wensen, zodat mijn toekomstige fiets de ultieme wereldfiets wordt!
Ik zag in de fietsenstalling bij ons op de zaak een Mercedes Benz fiets staan met riemaandrijving. Deze fiets heeft geen ondebreking nodig van het frame, omdat da achtervork niet aan de trapas bevestigd is, maar hoger via de zadelstang zaar de voorstang loopt. De aandrijfriem gaat dus helemaal onder de achtervork door! Lijkt een steviger contructie dan de frame-onderbreking van Santos en Koga.
In 1989 had ik zo’n design (‘elevated chain-stays’) bij Koga voor een MTB ontworpen: de Ridge Runner.
Dat was een gecompliceerde oplossing om een klein probleem te elimineren…
Dan is het moment dat er een (Santos) MTB met belt-drive wordt gepresenteerd dus niet ver meer…
Bericht van Santos:
Rohloff heeft ons laten weten de riem nog niet officieel toe te staan voor gebruik op hun Rohloff-naaf. Momenteel voeren zij nog aanvullende tests uit. De product-aansprakelijkheid is voor hen een belangrijk onderwerp. Zo zou de riem er af kunnen lopen. Dit hebben wij nog niet geconstateerd. Toch hebben we besloten om tot nader bericht van Rohloff geen Santos fietsen met de combinatie riem/Rohloff uit te leveren.
Wel bieden wij de optie om een riemaandrijving-geschikte fiets te bestellen. Iedereen die op de toekomst voorbereid wil zijn kan daarom zijn Santos ‘riemaandrijving-geschikt’ maken d.m.v. een speciaal frame. Later kan dan eenvoudig de riem gemonteerd worden.
Santos is innovatief. Daarom zijn we ook als eerste fabrikant de riemaandrijving op Rohloff-naven gaan toepassen.
Natuurlijk doen we dat niet zomaar. Onze partners in dit project zijn Gates en Nicolai. Gates is met 5000 werknemers de grootste riemproducent ter wereld en leverancier aan gerenommeerde bedrijven als VW en Volvo. Nicolai, een Duitse ingenieur, is uitvinder van aandrijfsystemen. Zij garanderen ons de beste kwaliteit en testfaciliteiten.
Zelf rijd ik (Robbert Rutgerink) al ruim 7 maanden op mijn Santos met Rohloff-naaf en riemaandrijving.
Vriendelijke groet,
Robbert Rutgrink
Oprichter Santos Bikes
Ik lees nu voor het eerst van deze aandrijving, ben op zoek naar een nieuwe woon/werk fiets.
Lijkt mij zeer fijn rijden, zonder gesmeer aan handen en broek.
Ik zal de ontwikkelingen op de voet volgen.
Mij lijkt het geen verschil te maken of de naaf aangedreven wordt door een ketting of riem
Welke prijsindicatie moet ik aan denken
Met vriendelijke groeten,
Wim Pauw
Rohloff kan in deze moeilijk als geheel neutraal worden beschouwd en is mogelijks niet zo gelukkig met deze nieuwe riem. Ze maken zelf kettingen maar bij mijn weten geen riemen.
Met vriendelijke groet,
Roland Devreese
Wim,
denk aan een -kale- prijs vanaf pakweg € 2.800,-.
Roland,
ik kan mij voorstellen dat Rohloff zo denkt. Maar het mooie van Bernhard Rohloff is dat het een echte techneut is. En echte techneuten zijn vaak eerlijk en dat gevoel heb ik ook heel sterk (mijn gevoel jegens mensen klopt meestal:-).
De Rohloff ketting zelf, daar is moeilijk aan te komen, want ze kunnen er niet genoeg produceren, dus ze zullen eerder blij zijn met een alternatief.
Eric
en hij heeft echt ben van de integriteit van Rohjloff overtuigd.
Eric,
Als de riem inderdaad zo goed is als het lijkt dan hebben alle fabrikanten van naafversnellingen er voordeel bij om de riem te promoten en zonodig verdere ontwikkeling te ondersteunen. De combinatie riem-naafversnelling is zo aantrekkelijk voor alle soorten van fietsers dat de riem een serieuze boost kan geven aan de vraag naar naafversnellingen.
Roland
mischien is dit wel iets
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/urban/soho/soho/
als ideale woon werk fiets
deze kost maar 999 euri
groetjes tiny
Ik zag in de fietsenstalling bij ons op de zaak een Mercedes Benz fiets staan met riemaandrijving. Deze fiets heeft geen ondebreking nodig van het frame, omdat da achtervork niet aan de trapas bevestigd is, maar hoger via de zadelstang zaar de voorstang loopt. De aandrijfriem gaat dus helemaal onder de achtervork door! Lijkt een steviger contructie dan de frame-onderbreking van Santos en Koga.
sinds vorige week heb ik een TREK Soho met riemaandrijving in mijn bezit. De eerste indruk is erg postief. Lijkt lichter te lopen, alhoewel je dat eigenlijk alleen door meting kunt vaststellen. Ben benieuwd hoe het zich houdt in mijn woon-werkverkeer en bij goed en slecht weer. Ik heb de fiets uitgerust met een bagagedrager
Ik heb een Vannicholas Pioneer, en ik denk dat een ketting met een kettingkast toch ook veel voordelen heeft, overigens zijn veel autofabrikanten weer van riemaandrijving afgestapt ten gunste van kettingaandrijving.
@ Robbert Rutgrink
7 maanden gebruik (hoeveel kilometer is dat?), zegt heel erg weinig voor Rohloff-naaf.
De eventuele (lager) problemen zullen veel later gaan optreden.
Ligt b.v. helemaal aan de spanning van de snaar; is de snaarspanning dezelfde als de kettingspanning waarvoor de Rohloff-naaf is geconstrueerd?
Ik hoop overigens dat uw initiatief om de snaaraandrijving populair te maken zal slagen!!!
Het is overigens gedoemd te mislukken als u de snaar niet in een gesloten kettingkast zal monteren; o.a. vocht en vuil zal de levensduur ernstig aantasten waardoor de voordelen van een snaar significant zullen verminderen.
Het maakt o.a. niet veel uit of je broek nu langs een vette ketting schuurt of langs een vuile snaar, bovendien zal vuil de levensduur van de snaar en tandwielen aanzienlijk verminderen.
Als u een gesloten kettingkast zal toepassen is een getande snaar in alle opzichten gewoon superieur aan een ketting!
Verkoop technisch een IJZERSTERK punt van de snaar: Het merendeel van de fietsers willen gewoon PROBLEEMLOOS fietsen en niet gedwongen worden om regelmatig onderhoud te plegen, een snaar kan dit waarmaken!
Kijk zelf eens in uw eigen omgeving: Bijna geen enkele fiets heeft een juiste kettingspanning; afgezien van de mensen die op dit forum schrijven… 🙂 Toch?
Algemeen:
De rolweerstand van een getande snaar of een ketting maakt weinig uit; ligt o.a. helemaal aan de span-spanning en massa.
Voor een aandrijving geldt altijd: Hoe lichter hoe minder vermogensverlies er zal optreden, dus een snaar zal altijd winnen van een ketting, bij eenzelfde span-spanning.
Snaren werden en worden soms nog steeds vervangen voor kettingen omdat een ketting qua afmeting meer vermogen kan overbrengen; voor een fiets zal dit weinig uitmaken zolang de getande snaar van goede kwaliteit is.
Beste Paul,
O ja, de kilometers was ik vergeten. Ik rij ongeveer 150km per week met mijn mountainbike met riemaandrijving. Inmiddels alweer 10 maanden.
Verder hebben we James nog. Onze riem-testrijder en wereldreiziger; meer dan 7500km met een riem. De riem is nog prima. (met bagage, veel offroad en klimmen)
De spanning van de ketting en riem zijn ongeveer gelijk. Voordeel van de riem, hij rekt niet dus naspannen hoeft niet meer.
Ik hoor net dat het weer regent buiten. Morgen weer naar mijn werk fietsen. Ik zou bijna hopen dat dan ook regent. Heerlijk zo’n riem!
(Ik ben zo iemand die liever fietst dan de ketting schoonmaakt)
Robbert
Geen riem bij idworx in 2010.
Het voordeel van het niet hoeven te smeren haalt het niet bij alle nadelen en de vragen die er nog zijn bij dit product.
Concreet, welke nadelen en welke vragen?
Beste Gerrit,
Een proefrit met de ER was superindrukwekkend. Complimenten hiervoor. Heel graag zou ik deze bijna perfecte fiets aanschaffen met riemaandrijving. Is hierop te wachten, of moet ik kiezen voor een ander gerespecteerd merk met riemaandrijving?
Verder ben ik ook geïnteresseerd in de vragen en nadelen?
Tenslotte ben ik benieuwd hoe jij de toekomst van riemaandrijving ziet. Zal de ketting overleven?
mvg.
Kees
De carbon riem leek mij eerst niet interessant omdat dit alweer de zoveelste poging is om een riemaandrijving op de fiets te zetten en ik dacht dat het rendement niet op kan tegen die van de ketting.
Na veel discussies hierover heb ik het rendement laten testen (in NL) en het bleek dat tussen 100 en 200 watt het rendement van de riem bijna gelijk is aan die van de ketting. In dit watt bereik zitten de meeste fietsers ook. Onder de 100 watt werd het rendement van de riem duidelijk slechter. Boven de 200 ook, maar hier daalde het rendement minder sterk. Dus het rendement is voor de ‘gewone’ fietser in orde.
Dus dacht ik, die riem heeft wel wat omdat ik natuurlijk niet hoef te smeren.
Dan zijn wij bij idworx dit jaar, ongeveer tegelijk met Rohloff, ook begonnen te testen.
Het ‘breken’ van het frame is mooi op te lossen, dus ook geen probleem.
Maar tijdens de eerste tests met mtbs hier in de omgeving van Bonn (tot ca. 470 meter hoogte) kwamen we het eerste probleem tegen:
de riem springt over achter. Dit maakt een luid ‘peng’ geluid. Dit ontdekte men bij Rohloff ook. Bernd Rohloff sloeg alarm omdat hij met zijn technisch inzicht snel door had dat de riem zou kunnen breken en de de fietser daarbij lastig kan vallen.
De riem heeft ‘carbon’ vezels in zich waardoor het rendement zo goed is, maar wat hem ook enkele zeer grote nadelen geeft: idworx heeft geen carbon frames omdat wij dit materiaal te gevaarlijk vinden voor fietsen zoals idworx die bouwt. Een idworx valt wel eens een paar meter door de lucht (mtb) of valt om (niet goed neergezette trekkingfiets met tassen). Voor carbon zeer lastig. Hier ontstaan vaak schades die tot breuken kunnen leiden.
Deze carbon riem heeft hetzelfde probleem: bij het overspringen breken de carbon vezels wat net als bij een carbon frame van buiten niet zichtbaar is. Een ketting op een fiets met versnellingsnaaf breekt normaliter nooit meer. Een carbon riem hoeft dat ook niet te doen onder perfecte omstandigheden, maar die zijn bij een fiets niet gegeven!
Het overspringen van de riem is op te lossen door een rolletje onder het achterste tandwiel te monteren dat ervoor zorgt dat de riem niet te veel doorhangt bij hoge krachten en zich daardoor in genoeg tanden achter vast kan bijten. Deze zogenaamde ‘snubber’ maakt het systeem iets zwaarder en gecompliceerder (ook moet deze snubber wegklapbaar zijn om niet in de weg te zitten bij het in en uit bouwen van het achterwiel).
Wat nog een vraag is op het moment: de spanning van de riem schijnt zeer belangrijk te zijn maar is moeilijk goed te controleren (er bestaan redelijk grote gereedschappen/tensiometers hiervoor maar die vind ik niet zo praktisch). De riem moet opspanbaar zijn, ook al rekt deze niet, maar de tandwielen en de tanden op de riem kunnen wel verslijten waardoor de spanning terug gaat.
Een veel groter probleem wat direct samenhangt met de carbon vezels is wanneer de gebruiker (de fietser) niet goed met de riem omgaat. Een ketting kan veel hebben (ook van mensen met twee linke handen, zolang deze maar goed geniet is). Vraag: hoe lijdt de riem onder de gevolgen van het verkeerd (m.b.t. de riem) in en uit bouwen van het achterwiel? Een knik in de riem kan al de carbon vezels doen breken. Je zult de riem regelmatig door je handen moeten laten gaan om dit te controleren. Dus de riem moet altijd gecheckt worden nadat er een mogelijk misbruik gepleegd is! Ook heb ik vaak een tak in mijn ketting (off road) of staan er andere fietsen met hun pedalen tegen mijn ketting. Vraag: hoe reageert de riem hierop? Ketting kan heel veel hebben.
Voor mij als fabrikant is dit een groot probleem want neem aan iemand valt van zijn fiets na een riembreuk en ‘beschadigt’ zich hier erg bij (er zijn al gevallen bekend, zonder ernstig letsel zo ver ik weet): wie is aansprakelijk? Ik als fabrikant van de fiets!
Bij een kettingbreuk kan meestal de oorzaak van de breuk goed worden vastgesteld: b.v. materiaal niet goed gehard (kettingleverancier in de stress) of niet goed geniet (dealer of de fietsenfabrikant schuldig), maar bij de riem weten we niet veel. Misschien heeft de eigenaar van de fiets de riem beschadigd en weet natuurlijk van niets (JRA story…).
Toen wij begonnen met het nadenken over de riem, hebben we direct de mensen in Europa die de riem verkopen gevraagd wat de toleranties zijn van de riem m.b.t. het bouwen van het frame. Hierover is (nog) niets bekend…… Mijn Duitse ingenieurs vragen zoiets natuurlijk het eerst!!
En hierin zien wij nog een groot probleem: de toleranties van de carbon riem zijn niet compatibel met deze van de huidige framebouw. Hoe scheef mag het frame zijn zonder problemen te maken voor de riemaandrijving? Wij denken helemaal niet! Zelfs de merken die hun best doen Rohloff te overtuigen om de riem in combinatie met de Speedhub vrij te geven, slagen er niet in zulke frames te bouwen. Bij meerdere demofietsen liep de riem niet recht waardoor geluiden ontstonden of de riem liep er bijna af of de slijtage was niet constant (loopt dan tegen de rand op het tandwiel waardoor de riem ‘scheef verslijt’).
Hmm, hoe los je dit op? Zelfs de topframes van b.v. Koga, idworx of Santos zijn nooit helemaal kaarsrecht. Dit heeft geen invloed op het rijgedrag. Vaak zijn de low-end bikes duidelijk schever en dit voel je dan ook bij het fietsen.
Natuurlijk kan je het doen zoals de eerste aanbieders met de carbon riem het doen: je maakt de padden verstelbaar. Dus dan kan je de riem recht zetten d.m.v. het verschuiven van het achterwiel. En zoals Gates zegt, kan het wiel daardoor iets schuin komen te staan. Dit vind ik geen oplossing. Ook vallen dan de FIRM-tech remmen weg! Bij idworx leggen we juist grote waarde op elk detail zoals b.v. de juiste passing voor de kabelgeleiders: wij hebben ze met 4.2 mm en 5.2 mm zodat de kabels nooit rammelen in het frame!
Je kan dan een schijfrem op het verschuifbare mechanisme zetten: zeer gecompliceerd. Om het heel goed te doen moet het nog gecompliceerder (lees: nog veel duurder!).
Verdere nadelen die bekend zijn: je kunt de riem onderweg niet repareren.
De tandwielen en de riem zijn duidelijk duurder (ook de frames worden dat dus).
Dan vraag ik mij af tussendoor waarom: het voordeel van de riem is het niet hoeven te smeren, maar daartegenover staan een heleboel nadelen en nog open vragen. Dan ben je toch weer geneigd voor de ketting te gaan.
En dan komen we bij de volgende vraag: slijtage/duurzaamheid.
Hier is nog niet veel over te zeggen. Een ketting in een kettingkast (ca. twee keer per jaar smeren) kan wel 20.000 km plus mee. Hoe doet de riem het hier? Nog niet genoeg data. Wij hebben een duurtester die met de carbon riem rijdt, maar we kunnen nog niet veel zeggen want de test loopt nog. De aangegevene 20.000 km voor de riem in het laboratorium zijn niet relevant in de praktijk omdat verontreiniging en andere milieu invloeden, zoals UV licht, temperatuurverschillen en/of chemische stoffen zoals zout niet mee getest werden. Maar neem aan dat de riem net zolang meegaat als de ketting, dan zijn de kosten duidelijk hoger voor de riemaandrijving.
Ik denk dat we deze riem nog wat meer tijd moeten geven om te zien of het wat is voor de fiets. Ik ben (nog) niet overtuigd.
Vaak wordt de vergelijking gemaakt met Harley Davidson motorfietsen waar riemen ingezet worden. Ik snuffel graag in het net en dan kom je toch gevallen tegen waar deze riemen breken of waar mensen dan toch weer voor de ketting kiezen.
Op een Harley kan ik mij een riem eigenlijk wel eerder voorstellen: de rijder doet eigenlijk zelf geen service aan zijn Bike. Wanneer b.v. het achterwiel eruit moet voor een nieuwe band dan gebeurt dit bij een specialist (dealer) die hopelijk weet wat hij/zij doet en dan ook aansprakelijk gehouden kan worden voor zijn/haar werk.
Deze is ook interessant: “There is NO Warranty On These Harley Davidson Rear Belts!! (No One Warranties Belts For Harley Davidson, Belts Can Break From Improper Adjustment, Installation, Or Abusive Riding, So Its Not Just Us, No One Warranties Harley Davidson Replacement Belts)”
Ik kan mij voorstellen een echte stadsfiets met carbon riem te bouwen waar de riem compleet in een kettingkast zit; wanneer de vragen die er nog zijn in het positieve voor de riem uitvallen. Zo een fiets hebben we nu niet in het programma.
Maar het einde van de ketting, dat denk ik niet. Ik ben ook niet anti carbon riem! Maar bij idworx zijn we allemaal zeer kritisch en zoals hierboven al iemand schreef, zetten wij alleen op ‘proven’ technologie en gaan niet zo maar met een hype mee. Dat we echt innovatief zijn hebben we de laatste 10 jaar al laten zien en dat zullen we ook verder zo doen.
Eigenlijk gaat het alleen maar over of een hoge veiligheidsstandaard en betrouwbaarheid (ketting) OF een minimale reductie in onderhoud (riem).
PS: keek net in de motor van een BMW 130: nokkenassen lopen compleet zorgeloos dmv een ketting die niet hoeft vervangen te worden na zoveel kms zoals dat wel het geval is bij een riem die de nokkenassen aandrijf omdat die eerder kan breken en daarbij de hele motor in de soep laat draaien!
Sorry voor de vele germanismen…
Gerrit, bedankt voor de informatie.
Gerrit,
Dank voor de heldere en uitgebreide uitleg. Ik denk dat mijn nieuwe fiets een ketting heeft.
mvg.
Kees
De riem is inderdaad sterk maar eenvoudig te beschadigen. Kijk maar eens hoe eenvoudig dat is : http://www.carbondrivesystems.com/installation.php# . Dat is toch wel jammer als je je fiets ergens veilig open en bloot wil achterlaten.
Ook heb ik verleden week een Patria dealer laten bellen naar de fabrikant. Momenteel daar ook nog geen riem in combinatie met de Rohloff hub zolang ze zelf nog niet klaar zijn met de nodige voorbereidingen en testen om specificaties en restricties mede te delen.
Aan de mensen die twijfelen … laat het een aantal weekjes bezinken en test de fietsen in realiteit ook uit. Ik zoek momenteel ook een fiets, toch al 6 weken. Ik heb eerst gekeken bij trek, giant, gazelle, batavus. Toen heb ik idworx ontdekt, de rohloff naaf, samen met santos, koga, stevensbikes, patria. Voor kwaliteit ben ik bereid te betalen. Mijn volgende generatie fiets zal misschien een riem hebben, wie weet.
Gerrit en allemaal dank jullie wel. Het kan nooit kwaad om even te wachten tot een nieuwe techniek is uitgekristaliseerd.
Net zoals de Rohloff naaf in het begin; hij lekte, schakelde minder soepel en de schakelbox trilde los. Maar nu is hij echt goed en wat mij betreft uitontwikkeld. Alhoewel? Misschien in de toekomst een elektrisch of een hydraulisch schakelsysteem.
Kijk hier voor een overzicht voor de modificaties van de afgelopen jaren: http://www.vakantiefietser.nl/producten/rohloff-naaf/rohloff-gevorderden/
Gerrit,
De germanismen zijn me niet opgevallen. De argumentatie wel. Zeer grondig en doordacht! Eigenlijk zijn er dus 2 ernstige en totaal verschillende problemen: de riem vereist meer controle over de gebruiksfactoren en de riem vereist kleinere toleranties bij fabricage en assemblage. Toleranties vernauwen is niet in een handomdraai gebeurd. Het eerste probleem is zo mogelijk nog moeilijker. Hopelijk gaan er zich niet te veel fabrikanten van goedkope fietsen aan de riem wagen.
Roland
Gerrit,
je bent nogal in je pen gekropen. Bedankt mij de kans te geven jouw gedachtegang bij de pro’s en con’s van de riem te mogen volgen.
Zoals de Rohloff de kans gekregen heeft zich te ontwikkelen (zie Eric) zal de riem ook mogelijks die kans krijgen.
Bij de Rohloff naaf ging het in het begin om kinderziektes.
Dat deze riem zo zal slagen is natuurlijk nog te zien, maar ik zie pas een grotere kans bij de riem wanneer de carbon-vezels wegvallen bij de volgende generatie (dus is hier geen sprake van kinderziektes, maar een grote verandering in het concept). Deze riem is dan veel minder gevoelig (gebruiksfactoren / toleranties), maar heeft dan een duidelijk slechter rendement. Dit soort riemen zijn natuurlijk in de laatste jaren b.v. door Bridgestone en Continental al geprobeerd, zonder groot succes.
Is het bekend of Gates nog vertrouwen geven de ontwikkelingen/mogelijkheden ziet?
Verder: Een verstevigde chainglider is dat dan onvoldoende?
Ja hoor Marco, Gates blijft zijn best doen. De vervangingsmarkt van fietskettingen (ook al is het alleen voor versnellingsnaven) is commercieel namelijk erg interessant.
Ik heb van Gates begrepen dat ze er bovenop zitten. Het schijnt dat de goedkeuring van Rohloff nog een kwestie van weken is.
Ik zal het woensdag aan Bernhard Rohloff vragen. Ik ben zelf reuze benieuwd.
Dat is dan weer goed nieuws. 😉
Goed nieuws op de Eurobike: Rohloff heeft de riemaandrijving goedgekeurd.
Vanavond zal ik de officiële tekst op de site zetten.
Hier de Rohloff ‘goed’keuring:
Allgemeine Infos:
Der Gates Carbon Drive arbeitet mit einem
Zahnriemen, welcher verstärkt durch innen
liegende Carbonfasern eine Zugfestigkeit erhält,
so dass er sowohl vom Wirkungsgrad als auch
von seinen anderen Eigenschaften grundsätz-
lich für einen Fahrradantrieb geeignet ist.
Der wesentliche Vorteil des Riemens besteht
darin, dass er keinerlei Schmierung benötigt.
Dabei liegt die durchschnittliche Lebensdauer
voraussichtlich bei der eines guten Kettenan-
triebes mit hochwertiger Kette.
Um den Gates Carbon Drive sicher am Fahrrad
zu betreiben, müssen allerdings alle Vorsichts-
regeln genau beachtet werden, die auch sonst in
Verbindung mit Carbonteilen am Fahrrad gelten.
Da die Faser des Riemens durch unsachge-
mäßes Verbiegen, Verdrehen oder Überspringen
des des Riemens brechen könnte, müssen bei
der Montage, beim Betrieb und beim Hinterrad
Ein- und Ausbau, sowie beim Spannen eine
besondere Sorgfalt eingehalten werden. Alle
Hinweise der Betriebsanleitung müssen genau
eingehalten werden.
Falls die Carbonfaser im Riemen durch unsachgemäße Handhabung zerbrochen wurde (dieser
Schaden ist von aussen unsichtbar) kommt es unweigerlich zum plötzlichen Reißen des Riemens.
Dies kann dazu führen, dass der Radfahrer stürzt und es zu gefährlichen bis tödlichen
Verletzungen kommen kann.
Da der Riemenantrieb nur in speziell dafür konstruierte Fahrräder eingesetzt werden kann,
ist der Gates Carbon Drive zur Zeit kein Nachrüstprodukt für den Handel oder Endkunden, sondern
wird ausschließlich von Fahrradherstellern montiert.
Gerrit,
dank je wel.
Lieven (die beter Duits spreekt en leest dan ik)is het nu een beetje aan het vertalen.
Eric
Hieronder lezen jullie de niet-officiële vertaling van de brief van Barbara Rohloff.
Nieuws: Gates Carbon Drive met Rohloff Speedhub 500/14
Voor de montage van de Speedhub 500/14 in combinatie met de Gates Carbon Drive heeft Rohloff een adapter ontwikkeld. Deze adapter wordt tussen de naaf en het tandwiel gemonteerd. Voor fietsenproducenten, die deze combinatie willen maken, levert de firma Universal Transmissions riemen en tandwielen, mits de achterste schijf door Rohloff geleverd wordt.
Rohloff monteert de adapter en riemschijf op de bestelde naven. Het kan zijn dat de riemschijf met een speciaal gereedschap aangedraaid moet worden. De Rohloff garantie blijft geldig, maar tot en met het adapterdeel.
De firma Rohloff is niet aansprakelijk voor problemen met de Gates Carbon Drive en bijbehorende onderdelen, ook als deze door Rohloff gemonteerd zijn.
Alle naven van Rohloff hebben een uniek serienummer. Naven die gemonteerd zijn met niet originele onderdelen vervalt de garantie compleet.
Verder moet de Gates Carbon Drive in verbinding met een Rohloff naaf gemonteerd worden met een zogenaamde ‘snubber’, deze voorkomt dat de riem kan verspringen. En moet er een sticker op het frame komen die de aandacht vestigt op de bijzondere zorg die nodig is voor de combinatie ‘riem Rohloff’.
Tevens worden door de firma Universal Transmissions cursussen aangeboden aan handelaren en fietsenmakers, die de Carbon Drive aanbieden. Rohloff levert originele onderdelen enkel aan handelaren, die deze cursus gevolgd hebben.
Mvg Barbara Rohloff.
Mijn mening? De soep wordt niet zo heet gegeten en Rohloff slaat een beetje door.
Aan fietskettingen heeft Rohloff nooit eisen gesteld en die breken wel eens.
Het is commercieel gezien een slimme zet die Rohloff met deze brief doet. Omdat Rohloff nu spullen meelevert (anders vervalt de garantie…) maken ze extra omzet en toch nemen ze geen verantwoordelijkheid ervoor.
Ik heb een mail gestuurd naar Universal Transmissions voor de verplichte cursus, maar daar heb ik nog geen antwoord op ontvangen en op hun site heb ik niets kunnen vinden.
Ik denk dat ik mijn schoolboeken over ethiek en zakendoen maar eens naar Duitsland ga sturen.
Maar eerst moeten wij maar naar die -ongetwijfeld dure- cursus gaan. En dan maar hopen dat hij in het Nederland of Engels wordt gegeven, want mijn Duits is om te huilen. Alhoewel? Hier in de winkel moet ze vaak lachen als ik Duits spreek.
ik heb nu al 1500 km met carbon drive systeem gefietst (Trek district). De single speed fiets wordt ingezet voor woor werk verkeer, ik moet zeggen het is wel heel erg prettig dat er geen onderhoud aan hoeft worden gepleegd. Ook het fietsen zelf gaat zeer soepel. Het enige waardoor ik terug zou gaan naar ketting is als de levensduur tegen valt.
Ronald
Ik kan niets over de techniek zeggen maar in de door Gerrit doorgestuurde ‘goed’keuring van Rohloff valt me iets op, wat me niet bevalt.
Ik vertaal enigszins vrij dat de ketting “bij verkeerd gebruik kan breken waardoor de fietser kan vallen en daarbij gevaarlijk tot dodelijk gewond kan raken”.
Dat is altijd zo als je van je fiets valt en van je fiets vallen kan enorm veel oorzaken hebben, ik noem maar een dwarsstraat van het klappen van een band tot het oversteken van een kat. De gevolgen daarvan in verband brengen met een gebroken ketting, vind ik niet erg sterk. Eigenlijk eerder heel zwak en niet echt ter zake doend. Óf de ketting deugt, óf hij deugt niet in combinatie met Rohloff en dat heeft alleen een technische beargumentering nodig en geen emotionele.
De handelaar die aan consumenten levert moet garantie geven op het geheel (twee jaar volgend de Europese regels). Als hij zelf geen garantie krijgt van zijn leveranciers dan is dat zijn probleem. De boodschap is dus dat je als fietsenverkoper maar beter de combinatie Rohloff met riem niet aanbiedt.
In Duitsland slaat met soms te ver door, een beetje zoals in de VS. Dat remt innovatie af.
Ik als leverancier durf het risico wel te nemen voor een riemaandrijving; fietskettingen kunnen ook wel eens stuk gaan.
blijft natuurlijk het feit dat je voor de meerprijs van 600€(op komplete santos mtb) wel enkele kettingen en wat smeermiddel kunt kopen !
Het is, gelet op het conservatisme van Rohloff, te hopen dat er nou eens een fabrikant opstaat die een net zo goede naaf gaat maken. Een beetje concurrentie kan geen kwaad voor deze wat betuttelende fabrikant lijkt mij zo.
Wellicht dat he Amerikaanse Fallbrook Technologies ooit met een mooie lichtere NuVinci naaf komt.
Maar ere wie ere toekomt. Bernhard Rohloff heeft wel iets geweldigs ontworpen en daar plukt hij nu op een zakelijke manier de vruchten van.
Maar hij zorgt er wel weer voor dat zijn mensen aandeelhouder zijn, zodat Rohloff nooit overgenomen kan worden door een ander nog groter en zakelijker bedrijf.
Ik zal binnenkort het interview dat ik met Bernhard en Barabara Rohloff heb gehouden op onze site zetten.
heb gisteren een santos mtb met rohloff en ketting besteld bij mijn plaatselijke fietsenboer (sorry eric maar 200km is echt te ver)
voor mij is de riem nog een fiets te vroeg wegens (nog)niet bewezen degelijkheid en belachelijke meerprijs,maar in de toekomst…misschien wel
Dag swa, geeft niets hoor:-))
Al moet ik wel zeggen dat 70% van onze klanten van buiten Amsterdam komt.
Je zou een frame kunnen bestellen met Rohloff en ketting die is voorbereid op de riemaandrijving. Dan kun je over een jaar als de eventuele kinderziektes eruit zijn, alsnog de overstap maken.
Een fiets met snaar kan niet alleen met rohloff maar ook met een nexus 8 of single speed naaf. Kijk naar trek bikes hun collectie, zie de fiets genaamd Distric of Soho.
De Soho van Trek? Die is van de markt teruggehaald omdat het frame te slap was. En met een riem is de stijfheid (van de liggende en staande achtervork) erg belangrijk.
Wij richten ons alleen op vakantiefietsen. De door jouw genoemde fietsen voldoen niet aan onze eisen. Daar worden onze klanten niet gelukkig van en daarom wij ook niet;-)
@eric en zijn de kinderziektes er inmiddels uit?
Kinderziektes? Mwaah, dat viel toch wel mee? Ik fiets er al twee jaar mee en ben er dik tevreden over. En daarom verkoop ik ze ook:-)
Kinderziektes zag je vooral bij fietsen die niet door Gates zijn goedgekeurd. Recent zijn er merken goedgekeurd die aanvankelijk niet op de lijst stonden, maar wel al riemaandrijving fietsen verkochten…
Tja, ik kan het zelf niet goed beoordelen. Er zijn weinig gebruikers ervaringen te vinden. En de techniek is op fietsen nog steeds relatief nieuw… het lonkt ontzettend.
Euh, ik ken wel heel veel gebruikers en die zijn klant:-))
We hebben er meer dan honderd (het exacte aantal ga ik niet geven) van verkocht en -op een na- geen enkele wanklank gehoord.
Als de riem net zo duur zou zijn als een ketting zou ik alleen nog maar riemaandrijvingen verkopen. Of iemand het koopt is ten eerste een kwestie van budget. En ten tweede of iemand open staat voor nieuwe techniek (die zich in mijn ogen al bewezen heeft).
En euh, bestaande technieken zoals schijfremmen, vering en carbon frames raad ik nog steeds af.
Kijk ook eens naar het filmpje onderaan deze pagina: http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/riemaandrijving-gates-belt-drive/
Tja, ik ken alleen maar het internet en daar lees je enkele zeer lovende reacties maar ook enkele zeer kritische kanttekeningen.. Wat dat betreft is internet altijd een beetje vertekenend, het is een verzameling van extremen.
Maar afbrekende tanden van de riem http://lp1.pinkbike.org/p4pb4885609/p4pb4885609.jpg of brekende snaren http://wrenchout.blogspot.com/2010/04/review-time.html
En nu zijn dit maar twee voorbeelden waar problemen zijn opgetreden, er zijn er vast meer, maar dit zouden kinderziekten kunnen zijn, of toch wat anders 🙂
Er zijn ook vast meer gebruikers die hele positieve ervaringen hebben, maar die zijn minder snel geneigd om dat te melden op het internet.
Misschien zijn dit ook alleen maar hersenspinsels van iemand die het graag wil hebben, maar het zich eigenlijk nog niet kan permitteren en een excuus zoekt voor het ene dan wel het andere standpunt..
Kocht op een veiling net een Mercedes Benz-fiets, met riemaandrijving. Ben benieuwd waar ik die kan laten onderhouden en eventueel repareren (liefst in Hilversum). Wie heeft een adres voor mij?
Ik rijd nu al ruim een jaar op een fiets met een Alfine 8 en riemaandrijving. Absoluut een aanrader en geen onderhoud.
Geen geluid en erg soepel.
Hans
De Rohloff-naaf heeft zich inmiddels bewezen, maar het duurde een paar jaar (tot 2004) voordat de kinderziektes eruit waren.
We hebben inmiddels wel fietsen met een Alfine-11 naaf verkocht maar alleen aan klanten die er niet mee in de bergen of met veel bagage mee gaan fietsen;-)
Voor in de stad en Nederland is het OK. Verder wacht ik nog even met welke wijzigingen Shimano volgend jaar komt voordat ik de Alfine-11 naaf enthousiast ga promoten.
Hoi Eric,
Leuk om te zien dat je Koga-tandriem-prototype inmiddels het productiestadium heeft bereikt!
http://www.sintchristophorus.nl/koga-ook-aan-de-tandriem/
Hoi,
Ik heb een Trek soho nu al 2 jaar en voor het eerst hier problemen mee gehad. Ik fiets elke dag naar mijn werk.
Gisteren in sneeuw en min 9 hier kreeg ik toch problemen de belt ging eraf. Ik denk zelf dat het komt doordat er ijsvorming onstaat en aangezien de riem niet opgesloten is maar aan een zijde open gleed deze als het ware er elke keer vanaf.
Voor een riemaandrijving kun je tegenwoordig een kransje en voorblad kopen met een zogenaamde mudport. Die zouden de sneeuw en modder af moeten voeren.
Wat ik begrepen heb is dat er met de TREK soho veel problemem waren in verband met de stijfheid van het frame. Wellicht dat dat er ook mee te maken heeft?
(Santos en Koga hebben een officiële goedkeuring. Ik weet niet hoe het met Trek zit, maar er zal vat wel veel politiek achter een goedkeuring zitten)
Zie ook:
http://mnbicyclecommuter.blogspot.com/2011/12/snow-test-3-gates-centertrack.html
en http://mnbicyclecommuter.blogspot.com/2011/11/first-test-gates-centertrack-in-snow.html
(overigens heb ik nog geen problemen gehad met mijn riem in de sneeuw; mijn spatborden zaten wel vol/vast….)
Hoi,
Ik ben teruggegaan naar de winkel waar ik de fiets heb gekocht en gevraagt naar een kransje. De winkelier kende dit niet. Deze heeft met trek gebeld en die vroegen meteen of er gaatjes in het achterste tandwiel zaten dit was dus niet zo.Nu heeft trek een nieuwe tandwiel en riem opgestuurd en deze wordt er door de winkelier opgezet (zonder dat het mij iets kost wel zo netjes van trek)
Het lijkt veel op de foto die Rolf erbij heeft gedaan.
Eric, waarom is de snaar niet als een möbius ring gemaakt? Dat leidt tot gelijkmatiger slijtage.
Overigens geniet ik van de verhalen van Carla, maar vind het jammer dat jullie nog niet bij ons in Australië zijn geweest. Laat me weten als je plannen hebt. Dan rijd ik een eindje mee.
En een Mobius ring is niets anders dan een riem die opengesneden wordt, en dan weer dichtgelijmd nadat de uiteinden omgedraaid worden. Op die wijze is er geen boven en onderkant. De ribbels moeten natuurlijk op beide kanten zijn aangebracht.
De meeste V-snaren worden op deze manier aangebracht, zoals gezegd om een gelijkmatige slijtage te bewerkstelligen.
Waarom niet op een fiets?
Een Mobius ring is denk ik niet mogelijk omdat een Gates-riem (beltdrive) een karteling heeft. Door de draaiing van de riem zou je rare krachten krijgen op je voorblad en achterkrans.
En mocht ik eens in Australië terecht komen, dan laat ik je dat weten!
Ben toe aan een nieuwe fiets en mijn fietsenmaker bracht mij bij de Rohloff versnellingsnaaf met aandrijfriem.
Veel gelezen erover op internet, nationale en internationale sites.
Ook in de sneeuw blijft deze aandrijving geen krimp te geven
Maar hoe zit het met pekel.
Heeft de pekel invloed op de aandrijfriem, de behuizing van de Rohloff versnellingsnaaf of het kransje voor en achter.
Rij in de winter met een fiets met dichte kettingkast om de probleem met pekel te voorkomen.
In Zuid Amerika heb ik dagenlang over de zoutvlaktes gereden met een riem en Rohloff: http://www.vakantiefietser.nl/reisimpressies/amerika/peru-bolivia-en-chili-filmpje/
Waar kettingen van medefietsers knapten door het agressieve zout, bleef mijn riem heel.
Wel vertoonden de Schwalbe en Vredestein banden na verloop van tijd scheurtjes in de wangen door het zout.
Dus ik zou er niet zo bang voor zijn.
Beste,
Kan u iets meer uitleg verschaffen 26″ of 28″ wielen.
Ik begrijp dat 26″ beter verkrijgbaar is buiten Europa. Is een 28″ tirohler ook inzetbaar bij minder begaanbare wegen bv. Cuba?
Met dank
Beste G. 26 inch banden zijn wereldwijd beter verkrijgbaar omdat mountainbikes relatief nieuw zijn. Pakweg 40 jaar geleden kwamen de eerste mountainbikes po de markt en dat is wereldwijd een standaard geworden.
28 wielen banden hebben zich in landen onafhankelijk van elkaar ontwikkeld waardoor banden in India soms net niet passen op een Europese velg.
Met een idworx ET of ER stuur ik iedereen gerust naar vreemde en verre landen. Klanten van ons hebben ermee door Azië, Afrika, de VS, Australië en Nieuw Zeeland gefietst.
Als je bij ons een fiets hebt laten aanmeten en je belt of mailt, dan hebben we binnen één minuut jouw fiets voor ogen en kunnen altijd reserve onderdelen en banden opsturen.
Je kan ook iets steviger banden kiezen of een reserve vouwband meenemen. En eh.., je mag er vanuit gaan dat een goede band tussen de 5.000 en 10.000 kilometer meegaat. Ik heb zelf over heel Cuba gefietst en ik denk niet dat je boven de 5.000 kilometer komt:-)
Eric
Van de fietsenmaker Snel uit Utrecht en van diverse sites begreep ik dat een riem niet geschikt is als je fietst bij temperaturen onder de nul graden. Volgens hen is de riem niet bestand of duurzaam bij vrieskou. Heeft iemand hier ervaring mee en klopt dit?
Hoi Leddie
Ik heb zes dagen in Noorwegen in de winter gefietst met temperaturen tot min 15 overdag. En de riem en fiets gaven geen krimp. Wel een bidon kapot laten vriezen. Enige wat wel duidelijk was is dat ik de Snow studs van Schwalbe fijner vond dan de winter marathons.
Ik heb een paar keer fietsen met een riemaandrijving verkocht aan klanten in Noorwegen en Zweden. Zij wilden een onderhoudsarme fiets die ze iedere dag konden gebruiken. Dus ook in de sneeuw en bij lage temperaturen (-20). Ik heb nog nooit klachten hierover gehoord.
Ook met zout en pekel blijft de riem goed. Ik heb over de zoutvlaktes in Bolivia gefietst. Het zout heb ik twee weken lang op de riem laten liggen en ik rijd er nog steeds mee. Fietsers met een ketting hadden om de paar dagen last van een gebroken ketting omdat het zout zo agressief was en de ketting doorrotte. Kortom lang leve de riem (zolang je het budget ervoor hebt). Afhankelijk van het merk kost een fiets met een riem € 150, € 350 of € 500 meer dan met een ketting.