Tandemongeluk

Is een tandem
gevaarlijker dan een gewone fiets?

Nee het stuurgedrag is rustiger en je bent minder gevoelig voor de wind.
Alleen bij kruisingen en oversteken moet je goed opletten, want je bent een stuk langer.

Volgens mij is een tandem zelfs veiliger, want de stoker kijkt ook mee en heeft een ‘noodrem’.

Deel deze pagina met anderen

  1. Harmen

    Nee, een tandem is niet gevaarlijker. En fietsen in Argentinie is ook niet per definitie gevaarlijker dan in een ander land. Het is gewoon een verschrikkelijk triest noodlot.

    Kunnen we hier iets van leren? Hadden de dames een Ipod op of de chauffeur een borrel?

    Heb nog nooit op een tandem gezeten, maar verder een reis zoals ‘de mijne’. Samen met geliefde fietsen en kamperen.

  2. Karin

    Eric, ik las je bericht op het forum van De Wereldfietser. Er schoten allerlei vragen door je heen, zoals hadden de vrouwen rode fietstassen en felle kleding.

    Het staat me bij dat ik een keer gelezen heb dat rode auto’s minder snel gezien worden dan niet rode auto’s, ook al denk je ‘opvallende kleur’ (lang geleden, weet ook niet of het over overdag of ’s nacht ging).
    Ik zou willen vragen, weet jij of er onderzoek is gedaan naar kleuren op de weg? Ik zou zelf ook denken, zo gekleurd mogelijk op de fiets…. Misschien wordt er door velen zo gedacht maar is het tegenovergestelde -in daglicht- waar. Misschien moet kleding op de omgeving aangepast worden, geen idee.

    Zoals Harmen in de vorige reactie stelt ‘Kunnen we hier iets van leren?’

  3. Gerard Klück

    Fietsen met een tandem in de bergen is gevaarlijk. Hoe je het ook bekijkt. Fietsen met een tandem in de bergen van Argentinie is zeker gevaarlijk. Op een bergweg kijkt de autochtone bestuurder echt niet naar de bergzijde. Of je nu bergje op of af rijdt. Ik vind dit gewoon het lot tarten. Het heeft zeker niets te maken met een slok op of iets dergelijks. Een beetje een domme dood. Zeg ik. Ook de Dakar raly is iets wat met uitlokken van de dood te maken heeft. Of met een Guppy de wereld rond varen. Het zeilmeisje heeft tot nu toe groot geluk gehad.
    Maar ze is er nog niet.

  4. Frits

    Voor mijn gevoel heeft de chauffeur schuld aan dit dodelijke ongeval. Hij schijnt de avond ervoor naar een feest te zijn geweest en te hebben gedronken zo wees de test uit. ‘s-Morgens vroeg moest hij met zijn vrachtwagen weer op pad. Het alcohol is natuurlijk nooit uit je bloed.
    Laat naar bed en weer vroeg op, stille wegen, misschien warm in de cabine en dan val je in slaap. Gezien het remspoor dat naar de kant waar de fietsers hebben gereden, bevestigt dat. Wat Eric terecht opmerkt, is dat de tandem minder gevoelig is voor wind. Je kan er lang en breed over praten maar het is gebeurd en je krijgt de beide vrouwen er helaas niet meer mee terug. Ik hoop wel dat de chauffeur eerlijk is en als hij fout is, schuld bekent, zodat de nabestaanden enige rust krijgen en niet verder in onzekerheid hoeven te leven.
    Ook nu zien wij weer hoe kwetsbaar fietsers in het verkeer zijn. Wij kunnen met hele felle kleuren gaan fietsen, maar dat geeft nog geen garantie dat je nooit betrokken zult raken bij een ongeval. Al hadden de vrouwen alle kleuren van de regenboog gedragen dan nog was het ongeval niet te voorkomen geweest, hoe triest het ook is.
    En dit komt zeker niet alleen in Argentinië voor maar ook in Europa en dichterbij huis Nederland.
    Wij als fietsers hebben geen beschermende kooicontructie om ons heen.
    Frits

  5. Karin

    Eric, dank voor je reactie. En v.w.b. ‘you can’t escape death’, ‘als het je tijd is….’ zo zal het inderdaad zijn.
    Voorbeelden genoeg ook van mensen wiens tijd het nog niet was….