Test Pinion

Een Pinion is een overbrenging die in de trapas zit. In plaats van met een derailleur of met een Rohloff-naaf kun je nu met een Pinion zwaarder of lichter trappen.
Later zal ik de technische kant beschrijven van de Pinion. Hij heeft in ieder geval als voordeel dat je nóg lichter en zwaarder kunt trappen dan met een Rohloff-naaf. En hij heeft nóg minder onderhoud nodig.

Omdat ik vind dat nieuwe spullen degelijk moeten zijn, heb ik eind 2013 in zuid-Korea de Koga Signature WT29 met Pinion getest.

En nee, niet zoals ze het bij tijdschriften doen; ’n test van één dag en dan al een oordeel klaar hebben…
Nee, ik heb er ruim een maand mee gefietst, bergie-op, bergie-af met volledige bepakking.
Al gaandeweg kwam ik tot een eindoordeel. Zie het filmpje hieronder.

In de winkel hebben we een opengewerkt model staan van de Pinion.

Je kunt hier de handleiding van de Pinion lezen als je meer wilt weten.

Mijn Koga (hij is mooi he)

Deel deze pagina met anderen

5 reacties op “Test Pinion”

  1. Ruud

    Maarre…wat vind je van Pinion ten opzichte van Rohloff ?
    [ De prijs nog daargelaten…]

  2. Bram Gijsbers

    Hallo Eric,
    Met belangstelling de test gezien. Mijn vraag is: het zwaartepunt is naar het midden verplaatst, wat je prettiger vond fietsen.Is dit met of zonder bagage. Het lijkt me als je bagage op de fiets hebt, dan zal dit toch veel minder merkbaar zijn, zeker als men 30kg of daaromtrent op de fietst knoopt met het zwaarte punt op het achterwiel.
    Met vriendelijke groet Bram

  3. philip

    Hoi eric, en mede fietsers.
    Hoe bevalt een pionion tijdens het reizen zicht TOV een rohloff. Ikzelf rij (nog maar) 5j met een rohloff. Zeer aangenaam en kostenloos. Echter ben ik aan het twijfelen voor een Riem en pinion fiets. Is het verschil groot ?
    Want ik ben jammer nie in het genoegen om meerdaags een fiets te testen.
    Mvg philip