Op deze pagina zullen af en toe nieuwtjes voor 2016 verschijnen.
Koga WorldTraveller S
Hierbij de eerste foto’s van de Koga WT S die vanaf november te bestellen is. Maar hij is pas eind februari leverbaar.
De nieuwe KOGA heet WorldTraveller S (S staat voor Signature) en hierbij gaat Koga een stapje verder dan eerder.
Deze Koga WTS is uitsluitend verkrijgbaar met een Rohloff-naaf.
En (net als bij idworx, Santos en Van Nicholas) met een excentrische bottombracket om de ketting of riem te spannen.
De heren en mixed versie zijn ook met schijfremmen leverbaar, maar wij raden in principe nog steeds schijfremmen af (behalve bij de idworxen dan).
Alle kabels zijn bij de WTS keurig geïntegreerd en hij heeft een stuurbegrenzer zodat je kabels niet knappen als je stuur omslaat.
De Koga WTS is leverbaar in vijf kleuren in mat en glans.
Bekijk de Koga Signatures die we in 2016 verkopen.
idworx oPinion, 2016 model
Hierbij de eerste foto’s van de idworx oPinion voor 2016 (met dank aan Gerrit).
Zoals je wellicht is hij uitgerust met idworx DaRim LaW velgen. Dat zijn hoge carbon velgen die superstijf en heel erg licht zijn (specs volgen later). En let ook even op hoe het koplampje op de nieuwe idworxen wordt bevestigd.
Tja, en verder met de geweldige Almotion banden, De Hope Tec Evo schijfremmen (waarvan de voorrem hopelijk wat minder piept in de regen) en de uitmuntende Pinion die steeds populairder wordt. Uiteraard kan hij met een riem worden uitgerust.
Oh ja, met name de nieuwere Pinions zijn een stuk beter dan degene die ik twee jaar geleden heb getest. Vandaar ik nu pas enthousiast erover ben. Zie ook het filmpje op onze Pinion-pagina.
Bekijk de idworx-fietsen die we in 2016 verkopen.
Nieuws van Rohloff
Vanaf 2016 worden alle Rohloff naven uitgevoerd met zogenaamde steekkransjes. In plaats van de achterkransjes erop te draaien, kun je ze er gewoon op schuiven en zo te zien vastzetten met een klemring. Voordeel: het is goedkoper en je hebt geen speciaal gereedschap nodig om een kransje te verwisselen.
Daarnaast komt Rohloff met een naaf die geschikt is voor een 12 mm steekas. Net zoals bij de idworx oPinion.
Wat een steekas is?
Dat is een as die al een tijdje in de MTB-wereld wordt gebruikt. Het is een dikke, en daardoor stijvere, holle as, met aan de ene kant schroefdraad en aan de andere kant een soort snelsluiting die je kunt losdraaien. Helaas is de maatvoering niet gestandaardiseerd.
Met dank aan onze trendwatcher John Telleman.
Nieuwe Magura remmen
Magura is natuurlijk wereldberoemd om zijn HS33 hydraulische velgremmen.
De mooiste zijn die in de FIRMtec uitvoering zoals je die ziet op een Santos Travel Lite of een idworx Easy Rohler, maar de standaard uitvoering is ook al erg goed. Naast de HS33 heb je ook de HS11 remmen. Nog steeds erg goed, maar de remgrepen zijn gedateerd en de ‘klauwen’ zijn minder stijf, dus minder remkracht.
Volgend jaar worden de HS22 remmen geïntroduceerd: Het zijn drie vinger grepen (dus voor twee handen is dat zes vingers:-) en ze zijn makkelijker te monteren en te repareren.
Als ik ze zo zie, dan is het jammer dat de leiding recht uit de remgreep komt. Dat is vaak lastig bij vlindersturen en stuurtasjes.
En op het remklauwdeel (of hoe dat ook heet) zit geen brake-booster. Dus ik vermoed dat dit deel hetzelfde is als de HS11.
Als je het persbericht wilt lezen van Magura;
“In developing the HS22, our top priority was to build on the previous strengths of the HS line, including the absolute reliability, robustness and low maintenance,” explained Christoph Kern, Development Director at MAGURA. Key features from the current generation of MT disk brakes were also carried over into the new model: the 14 mm master piston has been completely redesigned to achieve even higher braking performance. Environmentally friendly “Magura Royal Blood” mineral oil, which has helped MAGURA rim brakes repeatedly earn top marks in tests, ensures optimal modulation under all riding conditions. And thanks to the newly developed Turbo Pad Adjusters (TPA), the user can compensate for brake wear easily and without tools. The ergonomics are no less impressive, with the three finger brake levers providing optimal transfer of hand grip to braking power. A further star feature is inherited from MAGURA’s current multiple test winner, the MT7: a Reach Adjust system with three reach settings selectable without tools.
Ease of fitting was another key focus of the product development team, and with Easy Bleeding and shortening of hoses possible at the lever, the HS22 is remarkably easy to install, a bonus for dealers and manufacturers alike. The HS22 is pre-assembled either with EVO2 adapters or with the new Easy Mount adapters. All of this comes with an ample helping of high technology: brake body, brake lever and handlebar clamp are all made from Carbotecture, a high-strength composite material developed and produced by MAGURA. The result is a saving of 10 g per brake compared to the HS11.”
Hoi Eric,
Er komt ook een mogelijkheid tot bevestiging schijfrem middels een postmount bone. Zie: http://www.mtb-news.de/news/2015/07/24/rohloff-speedhub-500-14-a12-rohloff-12mm-achsen/
Grt.
Dag Friso, ik ben terughoudend met schijfremmen. Voor een vakantiefiets vind ik ze wat kwetsbaar. Denk dan met name aan het vervoer in een bus, vliegtuig, bootje of ossenkar. De enige schijfremmen waar ik achter sta zijn de Hope Evo Tec (Idworx All Rohler). Maar ja, dat zijn bijna motorremschijven.
De Avid BB7 schijnen nog wel redelijk te zijn, al heb ik er wel eens mee gefietst en vond de remkracht erg slecht (misschien moesten ze nog ingeremd worden)
Dat is de reden dat ik mijn aandacht niet besteed aan schijfremmen.
Pas die kranshouder (splined carrier) ook op het huidige model naaf, zodat je ook steekkransjes kunt gebruiken? Het lijkt erop dat er schroefdraad op zit, dus als die hetzelfde is dan zou het kunnen.
Frank het lijkt er op. Ik zal de vragen van komende week inventariseren en dan eens met Bernhard bellen. Ik kom er nog op terug.
Oké, bedankt voor je snelle reactie.
Vraagje:
Omdat ik in het voorjaar naar Santiago wil fietsen, ben ik van plan bredere banden op mijn van Nicholas Amazon Rohloff te monteren.
Ik heb een aantal keren heel goed naar de ruimte tussen de huidige 700×32 profielloze Continental banden en de spatborden, resp voor- en achtervork gekeken, en eea opgemeten.
Ik denk dat de Schwalbe Almotion 700×38 moeten gaan passen. Temeer daar v Nicholas de Amazon nu af fabriek met 37 mm brede banden levert.
Mijn vraag is:
Wat is het verschil tussen het model 2015 Schwalbe Almotion en het 2016 model, qua rolweerstand en lekbestendigheid.
Behalve dat:
-de 2016 Almotion Tubeless gemonteerd kan worden.
-de 2016 Almotion wat zwaarder is 655 gram vs 610 gram
-de toegestane bandenspanning 0,5 bar lager is (5,5 vs 6,0)
Verschillende winkels bieden nl zowel het 2015 Almotion model als het 2016 Almotion model aan.
Maakt het wat uit qua rolweerstand en lekbestendigheid?
Ik ga sowieso een binnenband monteren.
Wat raadt jij aan?
Dag Dirk, het zijn inderdaad twee verschillende banden.
De rubbercompound is hetzelfde, en ook de rolweerstand is gelijk. De 2016 kun je tubeless gebruiken, maar dat gaat waarschijnlijk met jouw velgen niet lukken. Er zitten verschillende antileklagen (dynamic casing versus Microskin), maar wat beter is, dat durf ik niet te zeggen.
Ik zou ze vooral door jouw fietsenmaker laten monteren. Dan zie je vanzelf of die breedte daadwerkelijk past. Want de breedte die Schwalbe opgeeft klopt eigenlijk zelden. Dat komt niet zozeer door hen, maar wel door de breedte van de velg die de breedte van de band bepaalt.
Als je langskomt om ze hier te kopen en te laten monteren, dan kan ik je dat uitleggen
Dank voor je duidelijke reactie Eric.
Mijn Amazon is van feb 2010 en heeft Andra 30 velgen uit dat jaar.
De Conti sportcontact voldoen prima voor asfalt maar zijn na 6 jaar aan vervanging toe. Met 7 bar in de Sportcontact kan ik racefietsen zonder moeite bijhouden. Voor onverhard zijn ze minder geschikt.