Test Koga WorldTraveller S

Ik heb twee maanden door Panama, Costa Rica en Nicaragua gefietst. Tjonge, wat was het daar warm zeg! Ik fietste op een prototype Koga WorldTraveller S. Deze allround vakantiefiets is de opvolger van de Koga Signature WorldTraveller29. Ik vertel je alles over deze zelf samen te stellen fiets. Ik kan alvast verklappen: hij rijdt erg goed!

zoom in

Klik om te vergroten

De ‘S’ van ‘WorldTraveller S’ staat voor ‘Signature’: een Koga die je zelf kunt samenstellen. Dit is niet alleen een fiets om mee te reizen, maar ook om mee naar je werk te rijden.

Ontwerp verbeterd

Koga heeft bij de WorldTraveller S (WT S) een paar flinke ontwerpstappen vooruit gemaakt.

  1. De WorldTraveller S is uitsluitend verkrijgbaar met een Rohloff-naaf, een onderhoudsarme versnellingsnaaf.
  2. Waar de Koga WorldTraveller29 nog verstelbare achterpadden had, heeft de Koga Worldtraveller S een excentrische bottombracket om de ketting of riem te spannen. Met name de riem is fijn, want je krijgt geen olie op je kleren en hij gaat veel langer mee dan een ketting.
  3. Er is nu ook een mixed frame; voor de fietser die een lagere instap wil.
  4. Alle kabels zijn bij de WorldTraveller S keurig geïntegreerd in het frame.
  5. In de balhoofdbuis zit een stuurbegrenzer. Die voorkomt dat als je fiets omlazert (gebeurt af en toe) dat het stuur omklapt en dat vervolgens je kabels knakken.
  6. De WorldTraveller S heeft ook schijfremmen. Maar ik blijf hiermee terughoudend. Wil je weten waarom? Kom dan naar de winkel.
  7. De WorldTraveller S is leverbaar in 5 kleuren. Voor de poetsers in glans en voor de rest in mat. Eigenlijk vind ik dat iedere fiets gewoon zwart mag zijn.

Hoe ik heb getest

Koga_WTS_Eric_Panama_routekaartAls ik een fiets test, doe ik dat graag goed. Dus niet in één dag zoals ze het bij tijdschriften of blogs doen, maar een test van maanden aaneen, door bossen, beekjes en bergen. De test voerde mij rond het Panamakanaal, vervolgens over de Panamericana naar Costa Rica en Nicaragua.

Oh ja, onderweg liet ik een Amerikaanse fietser op de WT S rijden. Hij zei: “This is the best thing that ever happened between my legs.”
Ik moest er erg om lachen, maar had wel medelijden met deze Amerikaan.

Eerste indruk

IMG_1215

The best thing that ever happend between my legs

Het frame is gepoedercoat in plaats van gespoten. Een poedercoating is harder dan verf, maar is bij beschadiging minder makkelijk bij te werken. Ook is hoogglans niet haalbaar, maar ja dat wil je toch niet op je fiets.
Nadeel van een poedercoating is dat je geen smoothwelded lasnaden kunt toepassen. Je kent ze wel die lasnaden die superglad zijn. Dat gladde krijg je omdat over de lasnaad een soort van pasta wordt gesmeerd zodat je hem zo glad krijgt als een pasgeboren baby. Maar ‘poedercoating‘ pakt’ niet op die pasta.

De lasnaden van ‘mijn’ prototype zijn niet superglad, maar bij de te leveren modellen worden de naden wel mooier afgewerkt.

Bij de balhoofdbuis zit een kleine spleet tussen het frame en de vork. Ook dit is bij de definitieve modellen opgelost. Net zoals de exacte plek op de voorvork van de lowrider beugel. Bij mijn fiets staat de lowrider-drager niet exact horizontaal.

In dit filmpje zie je de details van de Koga WorldTraveller S, zoals de Bushnell excentrische trapas, de interne bekabeling, de lasnaden, het lampbeugeltje, de Tubus Duo voordrager.

Verschillen tussen het prototype en het productiemodel

Koga-WTS---prototype-vs-pro

Hoe rijdt hij?

Koga_WTS_Eric_Panama_RiveroverstekenZeer goed. Het is voor mij het

bekende Koga stuurgedrag zoals ik dat al jaren ken. Niet te lui en zeker niet te agressief. Want een fel sturende fiets is misschien leuk als je mountainbiker bent, maar niet als je reist.

Frame

Het frame voelt stijver dan de WT29. Ik verdenk Koga ervan dat ze Viagra door hun poedercoating mengen. Maar (nu serieus) de grotere stijfheid kan komen doordat de achterdrager kortere montagepootjes heeft, wat hem stabieler maakt. Ik rijd overigens met twee voortassen, twee achtertassen, een kanozak achterop en een stuurtas. Bij elkaar zo’n 37 kilo.

De configuratie waarmee ik reed, was de bekende Rohloff versnellingsnaaf met riemaandrijving. Beiden hebben zich al ruimschoots bewezen.

Remmen

V-brake

De remmen waren Shimano V-Brakes (zie foto hiernaast). Mwaah, om heel eerlijk te zijn vind ik V-brakes passé en zó 2010. Kijk, als je vlak fietst of je hebt niet veel bagage dan zijn ze oké. Maar zodra je bergaf sjeest met volle bepakking, pffff, geef mij dan maar hydraulische velgremmen. Mijn remweg met V-brakes was een stuk langer en ze doseren minder goed.

Zadel

Koga_WTS_Eric_Panama_EriconderPalmboomVoor vertrek had ik een zadel gemonteerd van een bekend merk, maar die heb ik snel weer eraf gehaald (veel te zacht). In plaats daarvan heb ik het Brooks Cambium zadel weer van stal gehaald. Dit is wat mij betreft op dit moment het beste zadel. Dit zadel van natuurrubber heeft een geïmpregneerd katoenen/numac bovendek. Hij hoeft niet ingereden te worden, heeft geen onderhoud nodig en vormt zich na een kwartiertje goed naar de billen. Zowel bij koud weer (in Zuid Korea) als bij tropische hitte (Costa Rica) rijdt hij erg goed. Dit zadel is er in drie breedtes en drie lengtes, dus het is belangrijk om hem goed te laten aanmeten.

Leuke details

Oh ja, heel stompzinnig misschien, maar ik heb een geweldig mooie fietsbel gemonteerd. Wow, hij klinkt als een Tibetaanse klankschaal.
Er zijn nog tal van details die de WorldTraveller S bijzonder maken: de interne kabels, het sjieke lampbeugeltje, de aangelaste nokken, de Bushnell excentrisch as, de USB-lader, de mooie achterstandaard. Ach, je zou hem zo boven de open haard hangen.

Banden

Panama_pech1Er zaten Schwalbe Marathon Supreme banden onder de WorldTraveller S. Voor deze tocht waren ze misschien iets te licht, want door de keien kwam er een scheur in de wang. Achteraf had ik beter de lichterlopende Schwalbe Marathon Almotions kunnen nemen of de oerdegelijke Schwalbe Marathon Mondials. Maar dan wel de échte en niet de goedkope draadbandversie. Lees meer over banden »

Het belang van een goede eerste beurt na 500 kilometer werd mij onderweg wel weer duidelijk. Na 900 kilometer viel het mij op dat ik een spaak hoorde rammelen en toen ik de fiets naliep, bleek dat ik onderweg een boutje van de achterdrager was kwijtgeraakt.

Samenstellen van de fiets

Bij de WorldTraveller S kun je onder andere de volgende onderdelen zelf bepalen: verlichting, USB-lader, banden, zadel, stuur, pedalen. Het gaat wat ver om in deze test de keuzes uiteen te zetten; in de winkel kunnen we je er meer over vertellen. Bovendien bieden we in de winkel meer mogelijkheden dan op de site van Koga staan.

En bij elke fiets geldt…

Net zo belangrijk als de onderdelen van de fiets, is de afstelling van je fiets. Wanneer je van plan bent veel kilometers te maken, is een fiets die past bij jouw zithouding van extreem groot belang. Let bij het kopen van je fiets erop dat je wordt opgemeten. Uiteraard voor de juiste framemaat, maar vooral voor de exacte zithoogte, het juiste zadel, het correcte stuur (en dus ook de stuurbreedte en de maat van de handvatten), de lengte van de stuurpen, de zadel-terugstand, afstand zadel-stuur enzovoort. Een goede meting voorkomt tintelende vingers, zadelpijn, rugklachten, pijnlijke knieën, een stijve nek en nog meer ongemakken.

Fietsen ter vergelijking

De Koga WorldTraveller S is te vergelijken met de Van Nicholas Pioneer, de Santos Travelmaster 2.9 en Travel Lite en de idworx Easy Rohler. Houd je van titanium, dan is Van Nicholas een goede optie, hou je van nóg meer kleuren, dan is Santos een goede keuze en wil je makkelijk een zeer goede keuze maken, dan is idworx jouw merk (al zijn deze vergelijkingen wel wat kort door de bocht want ieder merk heeft zijn eigen karakteristieken).

Eindconclusie

Koga_WTS_Eric_Panama_EricopBootAl met al is de Koga WorldTraveller S een zeer goede degelijke fiets en een waardige opvolger van de WorldTraveller29. Het is bijzonder dat Koga weer een paar stappen heeft gemaakt. Dit is een fiets voor de Koga-fan, want een betere reisfiets dan deze heeft Koga nog nooit gemaakt.

Is er een nadeel aan de WorldTraveller S? Ja. Ik vind het jammer dat voor vakantiefietsers die zich geen Rohloff versnellingsnaaf kunnen veroorloven er geen Shimano LX groep kan worden gekozen. Nu betaal je al snel 3500 euro voor de WorldTraveller S. En met de LX groep was dat duizend euro minder geweest.

Meer info over de Koga WorldTraveller S

 

Deel deze pagina met anderen

  1. Ton

    “De WorldTraveller S heeft ook schijfremmen. Maar ik blijf hiermee terughoudend. Wil je weten waarom? Kom dan naar de winkel.”

    Lees het liever hier.

    “Met name de riem is fijn want je krijgt geen olie op je kleren en hij gaat veel langer mee dan een ketting.”
    Hoeveel langer?

    “Ook is hoogglans niet haalbaar, maar ja dat wil je toch niet op je fiets.”
    Want?

    “Alle kabels zijn bij de WorldTraveller S keurig geïntegreerd in het frame”
    Hoe geeft dit voordelen onderweg, bij een geknapte kabel en dergelijke, ten opzichte van het vorige model?

    “het sjieke lampbeugeltje”
    Een foto hiervan?

    “de Bushnell excentrisch as”
    Staat deze niet o.a. bekend vanwege het kraken?

  2. Ton

    De bel is inderdaad super van spurcycle, heb deze in het zwart.

  3. Ton

    Net bericht getikt maar blijft uit, nogmaals. Bedankt voor de reactie Eric, ik had het filmpje nog niet bekeken, inmiddels wel! De koffie houd ik tegoed.

    Gr.

  4. Frits

    Eric, dank je wel voor jouw geweldig leuke test. Je geeft aan dat V-brakes passé en zó 2010 zijn, maar er zijn nog legio(wereld)fietsers die er bij zweren. Kabels zijn immers makkelijker te vervangen. Hydraulische velgremmen zijn prima ook voor in de bergen, maar heb je eenmaal aan schijfremmen geroken (en dan bedoel ik de dikke schijven van Idworx) dan weet je niet wat je overkomt in de bergen. De stopkracht is enorm en fenominaal.
    En ja, iedere schijfrem piept, het is een fabeltje dat schijfremmen niet piepen, mountainbikers kunnen je er alles over vertellen.
    Maar je kan er wel voor zorgen dat dit niet of nauwelijks meer hoorbaar is. Schijfremmen moeten net als bij auto’s de eerste paar honderd km worden ingeremd. Het klinkt misschier heel saai maar zoek een brug en neem een halve dag de tijd en rij de brug op en af waarbij je veelvuldig de schijven inremt. Daarna zal je merken dat de schijven aanmerkelijk minder gaan piepen. Bij regen zal je in het begin even een piep geluid horen maar daarna is het weg.
    Ieder onderdeel van de fiets heel op z’n tijd onderhoud nodig, zo ook een schijfrem. Een goede ontvetter en een schone doek doet wonderen.

  5. Wim Feij

    Reisde je met een Ortlieb stuurtas? Ik ben nu aan mijn tweede model montageset maar heb nog steeds geluid / gerammel uit het vooronder.
    Herkenbaar?
    Wim.

  6. Ad Nous

    Waar blijft de Koga World Traveler S 2016 ?

Hoe denk jij erover?