De nieuwste Santos heet Travelmaster 3+. Het is een fiets waar zowel 28 inch wielen in kunnen als 27,5 inch wielen.
(Ik heb nog veel meer geschreven over de Santos Travelmaster 3+ op deze pagina.)
Je vraagt je waarschijnlijk –terecht– afof die halve inch een verschil maakt. Ja, maar dat komt meer door de breedte van de band.
Twee wielmaten
Het verschil zit hem niet zozeer in de diameter, maar wel in de breedte.
Op 28 inch wielen monteer je snelle banden van 42 tot 55 mm.
Op 27,5 inch wielen monteer je 62 mm banden.
Deze bredere banden bieden meer comfort.
Zeker met bagage op onverhard wegdek rijden is dat een stuk prettiger.
Wielset huren
Als jij jouw fiets naast je vakantie ook gebruikt voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, dan ben je meer gebaat bij 28 inch wielen met smallere banden. Je kunt dan de 27,5 wielen met brede banden huren voor € 99,- per maand. Na je vakantie lever je die wielen in en kun je weer met je eigen 28 inch wielen gaan rijden.
Nog meer bijzonderheden?
De 3+ kan zowel met Magura hydraulische velgremmen uitgerust worden als met Hope Tech Evo of XT schijfremmen. Door dubbele remnokken, kun je de positie van de remblokken voor de twee wielmaten aanpassen. En schijfremmen. Tja, wees daar voorzichtig mee als je op reis gaat.
Santos heeft ook een nieuwe bredere velg ontwikkeld, zodat een bredere band stabieler rijdt.
Verder kun je op deze fiets alle opties kiezen die je ook bij de meeste andere Santossen kunt kiezen. Dus derailleur of Rohloff, ketting of riem, wel of geen verlichting, elektrische ondersteuning met de Go Swiss motor of niet, en een aantal sturen, zadels en pedalen. Maar uiteraard hebben wij bij De Vakantiefietser veel meer keuzemogelijkheden aan zadels, sturen, handvatten en pedalen dan wat Santos zelf biedt.
Wat is er niet mogelijk?
Hij is niet leverbaar met een verende voorvork (vinden wij niet erg. Hij is er niet als mixte-dames frame, maar gelukkig is hij er wel in hele kleine framematen (45 cm!).
En wat kost dat nou?
Met Rohloff, riem, SON en HS33 zit je al snel op een slordige € 4.900,-. Met derailleur en zonder verlichting kom je even boven de € 3.000,-.
Is er een concurrerende fiets?
De idworx oPinion BLT is óók leverbaar met 28 inch óf met 27,5 wielen. Maar die is, zoals de naam het zegt, alleen met Pinion uitgerust. En dat maakt hem weer duurder.
Tot slot, kom vooral langs voor een testrit als je serieus bij ons een fiets wilt aanschaffen. Wij meten je bij aankoop uitgebreid op, bij het ophalen trekken we veel tijd uit om je de kneepjes van jouw fiets te leren kennen.
En als je van buiten Amsterdam komt, kun je bij het ophalen of de eerste beurt eventueel in onze gastenkamer overnachten aan een Amsterdamse gracht.
Bel voor een afspraak: 020-6164091 of kom langs
Eric Schuijt
Moet ik ook bij Santos vrezen voor het voortbestaan van de 26″ maat?
Aan het met veel ’tam tam’ in de markt zetten van deze fiets heeft het in ieder geval niet gelegen….
Voorlopig houdt Santos 26 inch er nog in. Maar het kan ook zijn dat ze wachten tot hun frames op zijn. En idworx heeft nog altijd de Off Rohler.
Ik moet eerlijk zeggen dat de noodzaak voor 26 inch (sterker en verkrijgbaarheid) tegenwoordig minder groot is. En wij verkopen ze niet zo heel veel meer.
Alleen voor de nieuwsgierigheid: ( zoals je weet hebben wij Go Swiss, Pinion en riem) hoe is de aandrijving in geval van elektrische ondersteuning als hij géén Pinion heeft?
Dag Annemarie, zonder Pinion maar wél met Go-Swiss aandrijving dan kom je op een derailleursysteem uit. Dus zeg maar ‘old school’ met ketting.
Die optie was er overigens niet bij jullie fietsen.
Als je voor een derailleur versie zou gaan, kan je deze later eventueel wel ombouwen naar een Rohloff/riem?
Is het kader dus standaard al deelbaar in tegenstelling tot de TM 2.8 en 2.6 die (in de derailleur versie) niet omgebouwd kunnen worden ?
Goede vraag Willy! Ja het frame (kader) van de 3+is hetzelfde. Maar bij een Rohloff uitvoering past weer geen Go-Swiss motor. Want óf de een óf de ander moet nu eenmaal in het achterwiel.
Technisch gezien is het wel mogelijk om achteraf een Pinion in een derailleurframe te bouwen. Dat houdt in dat alles gedemonteerd moet worden, het frame doormidden gezaagd moet worden en een ‘Pinion-blok’ eronder gelast moet worden. Waarschijnlijk wordt dat duurder dan een nieuwe frame.
Reactie op Eric,
Nou ja, er is wel een ‘indirecte noodzaak’, als je je realiseert dat een 3+ ongeveer 600 euro duurder is als een vergelijkbare 2.6.
En die zou je kunnen willen als je vooral brede wielen wilt. Dan ben je via een 2.6 een stuk goedkoper uit dan met een 3+ (of dan met een 2.9 of dan me een travellite). Die zijn allemaal 400 tot 600 euro duurder dan een 2.6 of 2.8. Of nog extremer, de goedkoopste rohloff 2.6/2.8 is 1000 euro goedkoper dan de goedkoopste 3.0. Tja.
Ik zou een rechttoerechtaan ketting travelmaster willen met 28″ wielen van 5 cm breed, zonder dat daar de hele fiets een stuk duurder door wordt. Vind het eerlijk gezegd ook raar dat dat niet kan bij een fiets waar verder alles in gekozen kan worden. Ik snap het technische probleem wel (het past gewoon niet), maar alle toeters en bellen van de 3.0 of 2.9 zoek ik niet en die vind ik dus te duur.
Rik, je hebt helemaal gelijk. Ik vind het ook jammer dat er geen TM2.8 is voor 50 mm banden. Het enige technisch gelijkwaardig alternatief dat er is voor onder de 2000 euro is de Koga KSTR28, die volgend jaar wordt vervangen door de GT X.
Koga GT X ?
Mag en kun je hier al iets over melden ?
Wordt dit een compleet nieuw ontwerp ?
Ik bedenk nu dat het de GT S moet zijn (Gran Turismo Signature). Een Signature fiets met derailleur opbouwbaar. Iets minder Heavy Duty dan de WT S en eigenlijk de opvolger van de KSTR28 (Signature Traveller).
Ik ben benieuwd naar de bandbreedte die erin past. 50 mm zou erg goed zijn. En je kan hem dan waarschijnlijk met de Shimano Deore, LX (bij ons favoriet) of de XT groep kiezen.