Gerrit Gaastra van idworx kwam langs: dit had hij te vertellen

De oprichter van idworx, Gerrit Gaastra, komt elk jaar langs in onze winkel om te vertellen over de filosofie achter idworx, over idworx-fietsen en over de toekomst van fietsen. Als je Gerrit hebt horen praten, snap je pas echt hoe een goede fiets in elkaar moet zitten. Tijdens de idworx-avond beschrijft hij zijn zoektocht met idworx naar de ultieme fiets.

Begin april 2017 kwam Gerrit Gaastra langs bij De Vakantiefietser met een idworx Easy Rohler, een idworx oPinion BLT en een verzameling fietsonderdelen. Aan de hand van wat hij had meegebracht, vertelde Gerrit twee uur lang over wat er beter kan aan de fiets. Hij besprak alledaagse fietsproblemen waar je als fietser in de praktijk tegenaan loopt en hoe hij als fietsfabrikant daar oplossingen voor probeert te zoeken in het ontwerp van een fiets.

Gerrit Gaastra op de idworx-avond bij de Vakantiefietser, april 2017

Waar komt idworx vandaan?

Gerrit Gaastra komt uit een fietsbouwersfamilie; zijn overgrootopa richtte Batavus op als bromfietsmerk, zijn opa maakte er een bekend fietsmerk van, zijn vader richtte Koga Miyata, het latere Koga (de ‘ga’ uit Koga staat voor Gaastra). (Lees ook eens Erics interview met Gerrits vader.)

In de jaren ‘90 van de vorige eeuw woonde Gerrit in Canada, waar hij veel mountainbikete door de bossen. Daar kwam hij op het idee om idworx op te richten: fietsen die (zelfs op ruw terrein) nauwelijks onderhoud nodig hebben, voor zorgeloos fietsen. Maar hoe maak je een onderhoudsarme fiets?

Een betere fiets begint bij fietsproblemen oplossen

Het kenmerk van onderhoudsarme fietsen is dat de fietsonderdelen veel aankunnen, waardoor ze langer mee gaan. Niet alleen het frame, maar elk onderdeel. Een voorbeeld van een onderdeel dat slijt en buigt, is een kettingblad. Je fietsketting slijt daardoor ook. Voor de ketting is Gerrit een samenwerking met fietskettingfabrikant KMC aangegaan waar de zeer sterke X1-fietsketting uit kwam; dé ketting voor Rohloff-fietsen.

Bovendien wilde hij een voorblad dat oersterk is, zonder te breken. Maar er was geen kettingblad op de markt dat aan die eisen voldeed: slijtage was blijkbaar een probleem dat de fietsindustrie slechts als een gegeven zag.

idworx longlife kettingblad

Om dit slijtageprobleem op te lossen, ontwierp Gerrit een nieuw kettingblad, dat op meerdere manieren slijtage vermindert. Uiteraard door sterker materiaal te gebruiken; echt Duits ‘MesserStahl’ . Maar het echte vernuft zit in het aantal tanden. Traditionele kettingbladen slijten onevenredig snel aan de boven- en onderkant, doordat het blad in dezelfde stand meedraait als je trappers. Gerrits oplossing: gebruik een oneven aantal tanden. Hierdoor verandert het kettingblad bij elke trap een tandje van positie, waardoor de slijtage wordt uitgesmeerd over alle tanden. Het blad kun je bovendien op acht verschillende manieren monteren. In 20 jaar tijd heeft hij pas één versleten exemplaar teruggestuurd gekregen.

Nog meer slimme vindingen

Gerrit gaf nog vele andere voorbeelden tijdens de idworx-avond waaruit blijkt dat hij een oog heeft voor het signaleren van problemen van fietsers. Zo is het dankzij idworx dat de SON naafdynamo is aangepast zodat het voorwiel niet aan stevigheid inboet. Ook zijn diverse brede banden die fietsbandenfabrikant Schwalbe levert, door Gerrit ontworpen voor Schwalbe (hij is daar consultant). Vele vindingen die inmiddels in de wereld van vakantiefietsen gemeengoed zijn, komen bij idworx vandaan.

SON naafdynamo: het idworx-ontwerp en het origineel naast elkaar

Kortom, bij idworx doen ze veel onderzoek naar hoe je de basis van de fiets kunt verbeteren. Daar rollen uiteindelijk veel vindingen uit die nog niet bestaan, of nog niet op die manier zijn toegepast. Alles voor een betere, onderhoudsarme fiets.

Meer over de filosofie achter idworx »

Leerzaam en inspirerend

Als je van plan bent een fiets te kopen, zou ik zeker aanraden eens zo’n bijeenkomst te bezoeken, zelfs als je niet van plan bent een idworx te kopen: je leert wat de zwakke punten van een fiets zijn, welke oplossingen fietsfabrikanten kiezen en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Achter elk fietsonderdeel zit een verhaal en een liefhebber als Gerrit Gaastra weet dat prachtig over te brengen.

Ook eens zo’n bijeenkomst bijwonen? Bekijk onze agenda »

Als kers op de taart: win een klein presentje

Gerrit blijkt dol op pindakaas. Maar niet op zomaar pindakaas: hij heeft een pindakaasfabrikant gevonden die met net zoveel passie met pindakaas bezig is als hij met fietsen. De pindakaas komt van VANMAX, een kleine pindakaasmakerij in Sassenheim: “eerlijke smaken, eerlijke producten en eerlijk ondernemen”. Gerrit eet naar eigen zeggen in 3 dagen een pot leeg.

VANMAX potjes pindakaas

Wil jij ook een potje pindakaas winnen? Zoek dan de paaseieren op onze idworx-pagina. Want de paashaas is al weg, maar nog niet alle eitjes zijn gevonden. De eerste 9 inzendingen winnen een potje.

Naar de idworx-pagina

Vul hieronder in waar je de paaseieren vond. En je e-mailadres, om te vragen waar we het presentje naartoe kunnen sturen wanneer je hebt gewonnen.

* indicates required field





Deel deze pagina met anderen!

Hoe denk jij erover?