Een leverancier wil geen garantie geven.
Nu is dat ons probleem want ik geef wél die garantie en is het geen probleem voor de klant.
Na een lange mailwisseling heb ik de leverancier een mail gestuurd wat hij kan doen:
1. Luister naar de wens de klant. In dit geval zijn wij de klant.
2. Stop met rechtlijnig denken (tunnelvisie) en wees flexibel.
3. Bedenk niet wat je recht is en wat een winkel voor jullie kan doen, maar bedenk eens wat jij voor de winkel kunt doen en geef after sale service. En ja, dat kost geld.
4. Lees eens wat management boeken over klanttevredenheid.
5. Het gaat niet altijd om juridische en technische oplossingen maar ook om de psychologische kant.
Ik heb nog geen reactie gekregen.
Is het niet bij wet geregeld?
Als het goed is heb je altijd 2 jaar garantie, volgens mij Europees geregeld.
Inderdaad, veel ondernemers denken nog steeds kortzichtig en zijn voornamelijk bezig met geld bij elkaar te schrapen. Je passie volgen, een bedrijf beginnen omdat je het gewoon leuk vindt, de klanten van dienst zijn, eerlijke professionele voorlichting geven en goed adviseren kom je helaas nog altijd niet zo veel tegen. Terwijl juist dát de formule voor succes is. En het is toch ook zo ontzettend veel leuker om met een schoon geweten thuis te komen en de volgende dag weer mensen correct te helpen. Dat geeft vreugde en plezier in je werk, is goed voor je gezondheid en humeur. En de klanten komen vanzelf naar je toe, en blijven terug komen. En zij maken ook nog gratis reclame voor je, beter dan welk reclamebureau ooit voor elkaar kan krijgen.
Er is een verschil tussen recht en recht-vaardigheid. En wij doen wat goed voelt.
Met name grote bedrijven zijn nogal stug. Als ze zo handelen, dan denk ik: “Dank je wel voor de ze les, zo wil ik het dus niet doen.”