Onze bedrijfsleider Chris van der Kaap testte de nieuwe Tout Terrain Outback: de eerste mountainbike touringfiets van dit merk met Pinion versnellingssysteem en riemaandrijving. Chris vertelt uitgebreid over alle specificaties van deze fiets en hoe hij beviel na testen op onder andere het MTB-parcours in Zandvoort.
Normaal gesproken schrijf ik geen reviews over fietsen. Ik test ze echter wel geregeld, maar die feedback richt ik dan -gezien mijn functie- graag direct aan de fabrikant en natuurlijk deel ik mijn ervaring graag met onze klanten. Voor deze fiets maak ik een uitzondering omdat ik er zeer benieuwd naar was, en omdat ik wat meer kilometers op een Pinion versnellingsbak wilde maken. Tout Terrain stelde mij in staat om deze fiets vrijblijvend te testen. Overigens mogen jullie dat ook zolang we ‘m nog in de winkel hebben. Je moet dan wel over lange stelten beschikken, want ik rijd maat XL!
Wat zit er op deze MTB?
De Tout Terrain Outback is een MTB touringfiets uitgerust met Pinion versnellingsbak en riemaandrijving; dat maakt het een onderhoudsarme fiets. Het is eigenlijk de eerste echte MTB van dit merk en ze lijken goed hun huiswerk te hebben gedaan. Er is ook nog een X-over model met 27,5″ wielen en 2.25″ banden, maar dat is toch meer een lichte allround fiets. Wat deze fiets dan ‘echt’ maakt, zijn de hoeken van de geometrie. Deze zijn modern: met 68 graden is de balhoofd behoorlijk lui. In combinatie met een wat steilere zadelbuis zorgt dit in de eerste plaats voor veel vertrouwen bij het afdalen. De steile zadelbuis zorgt er voor dat je alsnog voldoende gewicht op het voorwiel kunt houden als het vervolgens weer steil omhoog gaat.
Afdalen beter dan klimmen
Bij mijn eerste paar testritten voelde ik dat het afdalen een stuk beter ging dan het klimmen. Gezien de onvermijdelijke zwaartekracht is dat ergens ook wel logisch. Bij de laatste ritten monteerde ik een andere zadelpen (zonder setback). Daarmee verplaatste ik het gewicht nog wat meer naar voren en ging het klimmen al weer een stuk beter.
Meer specificaties
De fiets is uitgerust met een Pinion c1.12. Twaalf versnellingen dus, in een versnellingsbak bij de trapas. Dit systeem -verpakt in een magnesium behuizing- is een klein beetje zwaarder dan een vergelijkbaar (2×11) derailleursysteem. Het heeft ongeveer hetzelfde gewicht als een Rohloff versnellingsnaaf. Doordat het met een riemaandrijving gepaard gaat en er in het achterwiel maar één kransje zit, is het gewicht meer naar het midden geplaatst. Zeker in combinatie met de vette Rockshox Revelation voorvorkvering met 130mm veerweg ligt het zwaartepunt wat anders dan bij mijn andere fietsen.
Schakelen vergt omschakeling
Het gebruik van dit versnellingssysteem vergde enige omschakeling. De draaischakelaar voelde wat minder precies dan mijn gebruikelijke trigger shifter. En bij het opschakelen merk je vooral bij een steile klim en onder belasting dat het moeizaam gaat. Naar de zware versnellingen schakelt het een stuk vlotter. Ik heb hierover met een ervaringsdeskundige gesproken en het schijnt dat je hier een beetje op kunt inspelen door slim (en vooral tijdig) te schakelen.
Pinion zorgt voor geluidloos fietsen
De Pinion bak is wel erg stil, zeker in vergelijking met de Rohloff, die in de laagste versnellingen soms op een koffiemolen lijkt. Afhankelijk van de keuze van de achternaaf (die dus mogelijk nog wel geluid maakt) kun je vrijwel geluidloos fietsen, dat vind ik fijn. Zowel in een racesituatie als je onopgemerkt achter iemand wil rijden als ook op expeditie in de ongerepte natuur.
Weinig poetwerk door riemaandrijving
Over de aandrijfriem kan ik simpelweg zeggen dat het een makkelijke keuze is. Ik geniet meer van het fietsen door de blubber als ik me geen zorgen hoef te maken over slijtage of poetswerk naderhand. In de configurator van Tout Terrain kun je zelfs geen ketting meer kiezen.
Goed doordachte fiets
Ik vind overigens dat Tout Terrain de fiets erg mooi en doordacht heeft opgebouwd. De manier waarop de Pinion aan het frame is bevestigd hebben ze gepatenteerd. Door de bak in het frame te kantelen kun je de riem spannen. Dit gaat heel makkelijk. Ze kozen ook voor RVS tandwielen die je goed concentrisch kunt monteren, waardoor de riemspanning mooi gelijkmatig is. Andere details op het frame zijn de nokjes voor de bagagedrager, dat zie je niet altijd op bikepacking fietsen. Maar bij deze fiets is aan alles gedacht. Het hoofdframe heeft rondom namelijk genoeg nokjes om achterverlichting en een (custom) framebag te monteren zonder klittenband. Het enige merk dat ik ken dat dit momenteel ook doet is Niner. Erg gaaf, want dan beschadigt je mooie lak niet.
Elke RAL-kleur mogelijk
Trouwens, over de lak: de kleur heb ik niet zelf gekozen maar dat kun jij wel, want iedere RAL kleur is mogelijk! Tout Terrain is een merk dat zeer veel aandacht besteedt aan milieubewuste productie. De poederlak die ze gebruiken, is er een goed voorbeeld van, maar ook het gebruik van staal als framemateriaal voor al hun fietsen. Bij de Outback zie je in dit geval de slim gekozen oversized triple butted buizen met RVS uitvaleinden. Hierdoor past de Outback eigenlijk het meest in hun Premium (ze noemen het zelf Expedition) categorie.
Twee modellen Tout Terrain Outback
Er zijn twee modellen van de fiets. 27,5+” (met 75mm dikke banden!) en 29″. De eerste testte ik en daar was ik ook het meest benieuwd naar. Zelf rijd ik graag met 29’er wielen vanwege mijn lengte. En ik denk dat in een racesituatie dit nog steeds mijn voorkeur heeft. De grote 3.0″ banden hebben echter wel een heleboel voordelen. Zeker op een langere reis of voor mensen die wat minder ervaren zijn, kunnen deze grotevolumebanden veel winst en comfort boeken. Vakantiefietsers die naar Baja country of IJsland gaan, hoef ik niks uit te leggen. Los zand of sneeuw is pas met grote sloffen echt plezierig. Maar ook op gewone trails is het vergevingsgezinder: een stuurfoutje wordt minder afgestraft. Het vertraagt ook een beetje, zeker fijn als je wat angstig bent in een afdaling. Maar in een bikepackingrace heb daar weer minder behoefte aan. Op deze fiets zaten de WTB Trail Boss banden. Deze vind ik een goede keuze omdat ze de bochten voorspelbaar insturen maar vooral ook op verhard terrein niet te veel aan snelheid inboeten. Een andere kandidaat van Schwalbe is de Rocket Ron (70-584).
Custombuilt fiets met configurator
De fiets kun je verder natuurlijk bouwen zoals je wilt. Met een Dropper post als je echt technische trails wilt gaan rijden. Het voordeel hiervan valt niet te onderschatten. Met een druk op de knop kun je dan je zadel laten zakken. Hierdoor kun je de fiets veel meer onder je laten bewegen. Wel fijn als je hard omlaag gaat en korte bochten neemt waar anders je zadel in de weg zit. Bikepackers kiezen misschien eerder voor een vaste titanium zadelpen. Lekker licht, een beetje demping en de pen blijft mooi, ook als er continu een zadeltas aanschuift. Verlichting op naafdynamo kan ook in de configurator gekozen worden. Dan heb je ook gelijk de mogelijkheid om de (door Tout Terrain ontwikkelde) Plug 5 plus te kiezen, een USB-lader op je fiets voor het opladen van GPS of telefoon.
Bikefit: breed stuur met korte stuurpen
Een bikefit vind ik een van de belangrijkste aandachtspunten van een goede fiets. Geen van mijn fietsen heeft dezelfde afstelling, omdat ze allemaal een ander inzetbereik hebben. Zelfs de zadelhoogte verschilt aanzienlijk. Bij deze fiets, met zijn 76 cm(!) brede stuur past een korte stuurpen omdat anders het draaimoment te groot wordt. De fiets heeft ook een behoorlijk aflopende bovenbuis. Dit heeft veel voordelen voor de bikefit maar zeker ook voor je edele delen, als je onverhoopt toch eens te voet komt te staan. Wat de andere contactpunten aangaat, is het vooral goed om jezelf te verwennen. Ik test nu de GR-500 platformpedalen van Shimano (met bijbehorende GR5 schoenen!) en de ronde silicone handvatten van Bikeribbon. Whatever works!
Wat is de rijervaring van Chris?
Nu, hoe rijdt ie? Mijn meest directe vergelijk is mijn Santa Cruz Chameleon met 1×12 derailleursysteem. Deze heeft ongeveer dezelfde geometrie dus dat voelde al snel als thuis. Het is een avontuurlijke fiets en eentje die niet snel terugdeinst bij een al dan niet bewust gekozen afzink. Hij gewicht is misschien wel wat te fors als je hem uitsluitend zou gebruiken voor snelle uitgezette MTB-parcoursen. Bij korte steile klimmen miste ik de souplesse van het schakelen. Ik stond meer dan eens in een verkeerde versnelling. Dit probleem heb je veel minder als je langer gaat klimmen. Hij is ondanks zijn stijve stalen frame niet super zwaar (14 kg zoals ik hem test), zeker in vergelijk met Pinion concurrenten van aluminium of titanium, maar hij zeker niet zo licht als een moderne XC of Trail fiets.
Rustige fiets met stoer uiterlijk
Wat het meeste opvalt, is hoeveel je durft met deze fiets. De vering helpt mee, net als het luie balhoofd en het brede stuur om je in controle te houden. Het is daarom ook een verrassend rustige fiets, ondanks zijn stoere uiterlijk. Ik denk daarom dat hij beter tot zijn recht komt als een expeditiefiets dan als klassieke MTB. Door het stijve frame kun je er ook prima bagage aan hangen zonder dat hij nerveus wordt. Al dan niet met een bagagedrager. Bikepackers fronsen misschien hun wenkbrauwen, maar die is eigenlijk onmisbaar als je een grote warme slaapzak of 10 liter water mee wil pakken. Stop dat maar eens in je framebag! De Pinion versnellingsbak leent zich ook voor de laatste doelgroep het meest. Weinig zorgen met je fiets in het vliegtuig of als hij door te veel bagage en het ontbreken van een standaard toch eens omvalt. Had ik al gezegd dat je met een Pinion enorm licht verzet kunt trappen? Je zal er dankbaar gebruik van maken op o.a. de Pamir Highway.
Geen do-it-all-fiets
De fiets is er overigens ook met een vaste carbon voorvork te configureren. Zelf zou ik de vering op de fiets direct missen! Maar misschien als je minder technisch terrein trotseert, zoals bijvoorbeeld de Tour Divide, kun je vaak wel zonder en maak je de fiets gelijk een stuk (1 kg) lichter en nog eenvoudiger in het onderhoud. Al met al is het echter geen do-it-all fiets. Hij houdt van off-road avontuur en dat heeft alles te maken met de moderne MTB-geometrie. Geen kilometervreter op gebaande paden of een rondje om de kerk dus. Wel een fiets om mee op zoek te gaan naar al die wegen of landen of streken die voorheen onbegaanbaar leken. Het zijn die eigenschappen die het in ons gamma een bijzondere fiets maken. Als je van ongerepte natuur houdt en in fietsen een uitdaging ziet, vind ik de Outback een ideale metgezel!
Wat kost deze fiets?
Oh, ja. Wat kost die eigenlijk? Zoals ik hem hier testte is hij ongeveer € 4000. Of dat veel of weinig is, laat ik in het midden, maar de prijs zeker competitief in het marktsegment MTB-tourfiets van met Pinion. Ik zou zelf niet veel aan deze specificaties veranderen. Extra opties zoals een naafdynamo, USB-lader en een dropper post (zadelpen) zijn voor sommige tochten zeker het overwegen waard.
Meer weten?
Kom langs in onze winkel! We hebben tijdelijk een maatje XL van deze fiets staan.
Lees verder
- Riemaandrijving
- Versnellingssystemen
- Andere fietsen van Tout Terrain
- Telefoon opladen tijdens het fietsen
Welke (RAL)kleur heeft het model op de foto?
Dag Willy ik vermoed dat het Atlantico Metallic is. Dat is een van de kleuren die Tout Terrain standaard levert. Een RAL kleur is altijd duurder. Maar is adviseer altijd om een kleur in het echte leven te aanschouwen en dan het liefst bij daglicht. Van een computerscherm moet je geen kleur kiezen.