In de winkel wordt fietsvakantiekleding gekocht van Gore, Vaude en Gonso. Niet alleen voor de mannelijke vakantiefietser, maar ook voor vrouwen, fietsforensen en oudere mensen. Verwacht bij ons geen superstrakke trendy fietskleding, daarvoor moet je ergens anders zijn.
Fietsbroek
Als je met een katoenen (onder)broek fietst, dan neemt het katoen transpiratievocht en gaat schuren op de billen. Vandaar bijna iedere vakantiefietser met een fietsbroek rijdt; dat is een broek met een binnenlaag zonder naadjes; die laag wordt ‘padding’ genoemd. Vroeger was dat van leer (ik ben al zo oud dat ik dat nog heb mee mogen maken), tegenwoordig is de padding synthetisch.
Iedereen kent wel de strakke fietsbroek zoals wielrenners die dragen. Die verkopen wij ook, maar als je niet met je billen wilt pronken -zoals ik- dan kun je kiezen voor een fietsonderbroek met padding. Die draag je gewoon onder je lange of korte broek. Ik voel mij dan prettiger als ik een supermarkt binnenloop of op een terras zit.
Wij hebben fietsbroeken met een dunne padding wat erg fijn is al je al ‘eelt’ op je billen hebt (zoals ik). Met name als het heel erg warm is, dan zitten deze wat koeler. Maar er zijn ook fietsbroeken met een dikke padding; ik draag dit als ik weet dat ik een lange dag tegemoet ga, of dat ik over heel slecht wegdek moet gaan rijden.
Hier rechts onder zie je zo’n fietsonderbroek.
Ik draag meestal een lange fietsbroek. Dat is een afritsbroek speciaal gemaakt voor de vakantiefietser. Dus geen naadjes op de billen en klittenband bij de enkels. Hij ziet er ‘normaal’ uit en dat is wat ik graag wil. En er zit altijd een fietsonderbroek bij die je kan loshalen, zodat je de volgende dag een schone onderbroek aan kan. Zo’n fiets-afritsbroek is iets anders dan een afritsbroek voor wandelaars. Deze zijn vaak stug en dik, hebben geen klitteband, en vaak naden op de billen.
Ik adviseer om altijd twee verschillende fietsbroeken van twee merken mee te nemen. Als je billen geïrriteerd zijn door een naadje, dan trek je de volgende een fietsbroek van een ander merk aan. Dan kan het geïrriteerde plekje bijkomen. En de ene dag zit een dikke padding lekker en de andere dag een dunne. En ik zou zalf meenemen voor je geschuurde billen (te koop in de winkel).
Voor gezette mensen zijn er fietsbroeken met een iets groter kunstzeem. Enuuh, iedere dag een schone koersbroek is wel net zo lekker en hygiënisch.
Spoel je ‘zeem’ altijd goed uit. Waspoeder-restjen kunnen tijdens het fietsen irritatie veroorzaken. Ben je erg gevoelig hiervoor, gebruik dan of gewoon de shampoo die je altijd gebruikt, of helemaal geen wasmiddel. En dus de zachte crème voor als je een geïrriteerd zitvlak hebt.
Schoenen en sokken
Echte wielrenschoenen hebben altijd een knoertharde zool, zodat je de pedalen niet gaat voelen na 240 kilometer. Nadeel is dat je er bijna niet mee kunt lopen. Deze schoenen verkoopt De Vakantiefietser niet. Fietsvakantieschoenen zijn iets soepeler, maar hebben toch een hardere zool. Veel fietsvakantie-schoenen zijn geschikt voor SPD-pedalen. Als je SPD-plaatjes onder deze schoenen monteert kunjevan SPD-pedalen gebruik maken.
Om de voeten warm te houden, voldoen merinowollen sokken. Die hebben bovendien het voordeel dat je ze een week kan dragen onder dat ze gaan stinken. Zelfs in de tropen draag ik ze.
En koop meteen drie exact hetzelfde paar. Als je dan een gat bij je grote teen hebt, gooi je die ene sok weg en kun je hem nog combineren met de andere gelijke sokken:-)
Houd je voeten ook droog met Sealskinz waterdichte sokken, deze laten geen druppel water door. Ook handig als je kampeert en ’s ochtends over het natte gras naar het toilet moet lopen.
Bovenkleding
Bij warm weer voldoet een katoenen T-shirt redelijk. Het bezwete katoen kleeft aan je lichaam maar als je dan afdaalt, koel je veel af. Synthetische kleding zoals bijvoorbeeld coolmax voldoet beter. Dit materiaal transporteert het zweet van je lichaamsoppervlak naar de bovenkant van het shirt waar het verdampt.
Is het nat en/of koud, draag dan thermische kleding, dat is kleding die als directe laag op de huid wordt gedragen. Het houdt je warm en het transporteert lichaamszweet naar buiten. Daarboven kun je dan een dunne fleece, en in ieder geval een ademend regenjack dragen. Dit wordt het drie-laagsprincipe genoemd. Als het koud en droog is, dan is een windjasje ideaal.
Nog lekkerder is kleding van Icebreaker. Deze is van merino-wol. Ook al houd ik niet van wol, ik draag dit wel. Deze kleding jeukt nl. niet. Bovendien hoef je niet je kleding niet iedere dag te wassen, want het houdt geen geurtjes vast (echt waar!) Dus je kan een week fietsen zonder kleding te wassen.
Voor de handen kunnen fietshandschoentjes prettig zijn. Je hebt wat meer grip en de gel-padding zorgt voor een goede drukverdeling. Wielrenners dragen vaak handschoentjes om hun handen te beschermen. Als je dan valt dan haal je je handen niet open. Ik zelf heb ze altijd bij mij en trek ze aan op slecht wegdek, of als ik een lange dag ‘moet’ maken.
Regenkleding
Als het regent wil je droog blijven. Goedkope regenkleding (die De Vakantiefietser dus niet verkoopt) is niet-ademend. Dit betekent dat al het transpiratievocht onder de regenjas blijft hangen. Een ademend regenjasje heeft daar veel minder last van. Hierbij geldt wel de vuistregel; hoe duurder het jasje hoe beter het ademende vermogen. Dus voor een goede lichtgewicht Goretex jas, betaal je als snel 200 euro.
Een poncho kan een acceptabele low-budget oplossing zijn, maar houd dan rekening met harde windstoten. Zeker in de bergen raad ik een poncho af.
Regenbroeken zijn bij De Vakantiefietser ook gemaakt van ademend materiaal. Meestal minder ademend dan de jasjes, maar de benen transpireren dan ook minder. De kleurstellingen zijn altijd saai; zwart of grijs. Waarom? Omdat dan de modder minder opvalt.
Is het erg nat, trek dan waterdichte Sealskinz sokken en handschoenen aan. Deze zijn ook ademend, dus zweetvoeten en handen krijg je niet. Is het echt berekoud, trek dan zogenaamde linersocks of -gloves aan die voor wat extra warmte zorgen. Maar er zijn ook met merino-wol gevoerde Sealskinz sokken hoor!
Helmen
In Spanje en Australië zijn fietshelmen wettelijk verplicht. In Nederland niet, maar een helm is in het drukke verkeer bijzonder zinvol. Een fietshelm is licht van gewicht, is opvallend en beschermt tegen de felle zon. Er zijn dus bijna geen redenen om er geen te dragen. Zeker als je al verkering hebt!
In de winkel zijn naast een ruime paskamer met spiegel ook praktische adviezen verkrijgbaar.