‘We don’t sell you a bike, we advice you with your purchase.’
A touring bike is not just another bike. No, a touring bike distingquishes itself from a mountainbike, racing bike or city bike in the stiffness of the frame, the durable wheels, two reliable carriers, strong and lasting parts, lean steering caracteristics and a comfortable position.
With our unique fitting frame, we are able to garantuee a comfortable possition and lots of physical injury-free riding. In order to decide the correct frame size, we will measure about 8 different parameters.
If you are too busy to visit us at regular opening hours, or if you are a famous person, who would does not like to be stared at, you can make an appointment on sunday, monday or in the evening. Just call 0031-6164091 or send us an email.
Each bike we supply comes with a first maintanance job, free of charge. Furthermore you will get a ‘Friend of Eric card’, which gives you 10 % discount on all articles additional to your bike. This offer stands for panniers, mattrasses and sleepingbags, clothing, etc. Actually for about everything, except maps, guides, sales articles and another bike.
Bicycle options
At the Holiday Bikes there are two different bikes:
- Ready to ride
- Customizable
1. Ready to ride
Ready to ride bicycles are thouroughly designed, complete. Off course we will adjust the handlebars, saddle and the pedals to your choice.The leading brands in this category are: idworx, Koga, Gaastra, Salsa and the German brand vsf.
2. Customizable
Customizable bicycles are bikes where you can chose the build up yourself. A standard frame is the starting point, the coulour, the gear system, brakes and all other parts are up to you. The quality of all the possible choices is high. This is the most popular bike that we sell, because your wishes combined with our expertise creates nice bicycles.
The three brands that make cutomizable bikes are:Santos, Koga and Van Nicholas; exclusive titanium bicycles.
We are specialized in bicycles with a Rohloff speedhub, Gates belt drive, Pinion transmission and SON hub dynamos.
Components that are known for their durability and high quality, but also for their price. The Rohloff speedhub increases the cost of a bike with € 900,- a belt withabout € 300,-. But somebody who rides a lot, will benefit enormously. The maintanance is very low and the replacements are economical.
Purchase tips
Before you come to the store, there are a couple of things to think about.
- How much does a touring bike costs?
- What frame size do I need?
- What wheel size is most suitable for my purpose?
- Do I need front carriers?
- I am older, what do I need to focus on?
- What are the differences in frame material
- Other things I need to pay attention to?
- I have a decent bike all ready. Why should I buy a new bike?
- Is it possible to go on holiday with a second hand bike?
- Other questions?
How much does a touring bike costs?
From € 1.699,- it is possible to buy a decent touring bike. If you spend more, you get more. Like:
– hydraulic brakes,
– Rohloff speedhub
– Pinion transmission
– Gates beltdrive
– more durable group
– hub dynamo, headlight, USB charger
– special rims or
– a slick frame.
Tubus racks are standard with all bikes. Tubus racks are made of steel. A bit more expensive and heavier than aluminium, but worth it. Just eat some sandwiches less…
De Vakantiefietser does not sell second hand bikes, because we want to make sure that each customer gets a good bicycle with a perfect fit.
///
(sorry, the next part still has to be translated)
Ik verkoop geen tweedehands fietsen, want ik wil graag dat iedere klant op een goede en perfect afgestelde fiets op reis gaat.
Als je een tweedehands fiets koopt, moet je echter wel zeer goed weten waar je op moet letten:
- Let op de juiste framemaat. Wij gebruiken een pasframe, maar voor de doe-het-zelver heb ik over het bepalen van de framemaat een stukje geschreven.
- Controleer de lak op barsten. Als die erin zitten, is de kans groot dat de fiets een klapper heeft gemaakt. Koop zeker geen tweedehands-carbon 🙂
- Onderzoek de wielen en laat ze in je handen rondjes draaien. Kijk en voel of er speling in de as zit en controleer de velgen op scheurtjes in de wang en tussen de nippels.
- Controleer ook de trapas en het balhoofd op speling.
- Kijk of de ketting en de tandwielen in goede staat zijn.
- Kijk naar een goed merk zoals bijvoorbeeld Koga, Koga Signature, Santos Travelmaster, idworx Easy Rohler of de Off Rohler.
- Koop géén (tweedehands) fiets met schijfremmen, vering en carbon.
- Ga er vooral een stuk op fietsen. Dan voel je vanzelf of de framemaat bij jouw lichaamsafmetingen past. Als je fiets niet goed afgesteld is, krijg je te maken met nek-, rug- en/of knieklachten.
- Let op of de originele onderdelen erop zitten. In de winkel zijn we vaak tegengekomen dat iemand een tweedehands liet opknappen en dat de fiets een allegaartje van onderdelen was. Dus wéét wat je koopt!
Het opknappen van een tweedehands fiets kost al gauw een paar honderd euro. De Vakantiefietser verkoopt geen tweedehandsfietsen en ruilt dus ook niet in. Zo voorkomen we dat wij klanten een tweedehands moeten aansmeren.
Heb ik een speciale framemaat nodig?
Ja en nee. Iedereen heeft een framemaat nodig die past bij zijn lichaambouw. Ben je basketballer van beroep en dus erg lang of een sumoworstelaar en dus erg zwaar, dan is een maatfiets aan te raden. Op de pagina juiste framemaat en afstelling staat hier meer over geschreven.
Als je een normale lichaamsbouw hebt, dan kun je zeer goed een fiets aanschaffen van een merk dat standaard maten levert. Laat je fietsenmaker wel goed jouw framemaat bepalen! Neem plaats op een pasframe en probeer net zolang tot je de juiste houding hebt gevonden. En laat je daarin adviseren. Let ook op het stuur. Wat voor de een ‘n lekker stuur is, dat is het voor een ander niet. Geregeld passen wij de stuurpen aan. Heb je een fiets met een erg breed ATB-stuur, laat de fietsenmaker er dan een stukje af snijden.
Kies je voor een fiets met 28 inch wielen en ben je zwaarder dan 140 kilo; kies dan een achterwiel met 40 48 spaken. Of neem een tandemnaaf. Op een fiets wordt namelijk 2/3 van je lichaamsgewicht gedragen door het achterwiel.
Welke wielmaat moet ik kiezen?
Op asfalt rolt een 28 inch wiel het lichtst. Dit is de maat die op hybrides, race- en stadsfietsen zit. De fiets rijdt rustig en heeft een lage rolweerstand. Voor Europa en asfaltfietsers is dit vaak de beste keuze.
Op onverharde wegen heeft een 26 inch wiel voordelen. Deze wielmaat wordt altijd bij mountainbikes gebruikt. Door onder andere de kleinere wielmaat reageert hij wat feller, wat handig is als je moet uitwijken voor een kuil. De 26 inch banden zijn vaak dikker en gaan daardoor meer kilometers mee. Bovendien kun je door met de druk in de banden te spelen toch redelijk comfortabel rijden op onverhard wegdek. Maar een 26 inch wiel rolt wel iets zwaarder dan een 28 inch wiel. Maak wel een goede banden keuze! Neem echter geen noppenband want die rolt slecht.
Ga je een wereldreis maken, wees je er dan van bewust dat 26 inch banden wereldwijd beter verkrijgbaar zijn dan 28 inch banden. De Vakantiefietser geeft overigens jaarlijks het boekje De Wereldfietser uit met alles dat belangrijk is bij het maken van een wereldreis.
Wat wielen betreft: neem reservespaken mee en laat je fietsenmaker uitleggen hoe je die moet vervangen bij spaakbreuk. Neem vooral zo’n superhandige compacte cassette-afnemer (NBTII) mee om de cassette eraf te halen bij spaakbreuk. Deze kant van het achterwiel is namelijk de plek waar meestal de spaak breekt omdat hier de spaakspanning het hoogst is.
Als je niet weet hoe je een spaak moet vervangen, leen dan de fiets van je buurman. Knip een paar spaken door en probeer ze te vervangen. Maar onthoud: een goede buur is beter dan een slechte fietsenmaker.
Je kunt je natuurlijk ook aanmelden voor een fietsreparatiecursus.
Heb ik een voordrager en voortassen nodig?
Ben je van plan veel spullen mee te nemen, dan zou ik zeker voortassen gebruiken. Anders gezegd; als je gaat kamperen heb je vaak een tent, matjes, slaapzak en kookspullen bij je en at maakt de fiets een stuk zwaarder.
Door het verdelen van de bagage rijdt je fiets comfortabeler. Vuistregel is 2/3 van het gewicht achter en 1/3 van het gewicht voor. Zo is de bagage proportioneel verdeeld over de wielen ten opzichte van het lichaamsgewicht. Niet iedere fiets heeft vier oogjes op de voorvork om een lowrider drager te monteren. Daar hebben we altijd wel een oplossing voor.
Een stuurtas is erg handig om je camera en kostbaarheden in te doen. Als je dan even op een terrasje gaat zitten, kun je de stuurtas ‘los-klikken’ en als schoudertas dragen. Het gewicht van de stuurtas beïnvloedt het stuurgedrag echter negatief. Maar als je op asfalt fietst is dat minder erg dan op onverhard wegdek.
Ik ben al wat ouder, waar moet ik speciaal op letten?
Sommige mensen hebben snel last van hun billen. Dat begint bij een goed zadel, waarover ik een aparte pagina heb geschreven. In het kort komt het erop neer dat een goed zadel hard is.
Goede zadels hebben wij van Brooks, Terry en SQ-lab. Bij SQ-lab zadels meten wij de afstand tussen de zitbotjes en bepalen daarmee de zadelbreedte.
Heb je jouw favoriete zadel gevonden (of bezit je die al), probeer meteen een tweede op de kop te tikken voordat hij niet meer te koop is! Zadels is een van de lastigste onderdelen om over te adviseren.
Voor mensen met ernstige rugklachten biedt een verende zadelpen gecombineerd met een goed zadel uitkomst.
Sommige fietsers hebben last van hun polsen. Daarom hebben wij keuze uit wel 16 sturen en vele soorten handvatten. Maar daarover heb ik ook weer een pagina geschreven.
Je kunt eventueel fietshandschoentjes nemen met kussentjes, maar meer rechtop gaan zitten helpt ook goed. Ook hierbij geldt dat een goede meting met een pasframe erg belangrijk is. Kies in ieder geval een stuur waarop je je handen van positie kunt wisselen. Dus bijvoorbeeld een vlinderstuur of een ATB-stuur met bar-ends.
Een verende voorvork brengt ook verlichting, want de vering vangt samen met de wielen de meeste klappen op. Maar meestal raden wij vering af, want vering maakt een fiets zwaar, duurder, storingsgevoeliger en het kost vooral meer trapenergie. Je kunt dan beter bredere en dikkere banden nemen.
De zithouding en daardoor de juiste framemaat zijn dus ook erg belangrijk. Als je ouder bent, zijn je spieren wat korter en ben je minder lenig. Dus dan wil je iets meer rechtop zitten. Als het frame een te lange bovenbuis heeft, dan lig je erg voorover met als gevolg een hoge belasting van de polsen en schouders, en een gekantelde zit op het zadel. Ook hier geldt weer, neem plaats op een pasframe om jouw ideale framemaat en zitpositie te bepalen. Niet alleen de framemaat wordt dan bepaald, maar ook de zadelstand en stuurstand worden zowel horizontaal als verticaal bepaald. Vervolgens wordt een juiste zadelpen en stuurpen gemonteerd.
Materiaal van het frame?
Staal (Chroom-molybdeen) of aluminium zijn beide stevig genoeg. Aluminium is iets lichter, roest niet en oogt stoer want de buizen zijn oversized. Als er iets mis gaat met een aluminium frame, kun je het niet meer lassen. Een gescheurd stalen frame kun je overal ter wereld lassen. Kijk maar eens naar deze Avaghon fiets. Staar je niet blind op het gewicht van het frame, neem liever een iets zwaarder frame dan een te licht frame. Een halve kilo meer is voor een racefietser relevant, maar voor een vakantiefietser minder. Wil je een lichtere fiets, kies dan voor een een maatframe en neem dan vooral geen vering en slot mee. En laat je ‘love-handles’ ook thuis…
Waar moet ik verder nog aan denken?
Zorg dat je basiskennis hebt van fietstechniek. Neem reservemateriaal mee zoals plakspullen, reservespaken en nippels, een reservebinnenband, rem- en derailleurkabels en de juiste gereedschappen. Zie ook onze paklijst. Zorg dat je voor vertrek een basiskennis hebt van fietsreparaties. Die kennis kun je opdoen door het volgen van een fietsreparatiecursus, door je fietsenmaker de haren van zijn hoofd te vragen, of door een fietsboek te lezen en te gaan experimenteren met je buurmans fiets.
Oh ja, De Vakantiefietser heeft een boekje uitgebracht: Fietspech, fietsreparaties voor onderweg. Dit boekje is door Frank van Riesen en mij gemaakt; we zijn er ruim twee jaar mee bezig geweest. Het bevat heldere tekeningen en -bewust- niet veel tekst en past zo in je fietstas. Het is te koop voor € 14,95 en is gewoon bestellen en dan sturen wij hem toe. Maar dan komt er wel € 2,05 verzendkosten bij.
Ik heb al een goede fiets. Moet ik een nieuwe vakantiefiets kopen?
Nee. Als je een goede fiets hebt met genoeg versnellingen, kun je gerust een bagagedrager en lowriderbeugels erop zetten en op vakantie gaan. Voor twee weken in Frankrijk zal dat wel voldoen.
Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld de wielen minder sterk zijn dan die van vakantiefietsen. Gebroken spaken maken dan deel uit van een mooie fietsvakantiebeleving. Hoe meer er stuk gaat, hoe mooier het verhaal als je weer thuiskomt 🙂
Voor lichte fietsen zonder oogjes voor bagagedragers, hebben wij speciale beugeltjes en bagagedragers. Of je kunt dan overwegen om een fietskar te kopen. Wij hebben BOB (yak) of de Radical Cyclone. De BOB spoort goed, maar belast het achterwiel wat meer. De Radical is wat breder (wat op Afrikaanse wegen minder is) maar is makkelijker meet te nemen in de trein. Fietskarren (of bagagekarren) kun je gerust een uurtje uittesten als je dat wilt. Uiteraard alleen als je serieus overweegt om er een bij ons aan te schaffen. De Radical Cyclone en de BOB-yak zijn in 2005 en in 2010 door Op Pad/ANWB verkozen tot beste fietskarren.
Andere vragen die je jezelf kunt stellen
- Wil ik een frame van aluminium of van staal? Of titanium?
- Heb ik een geveerde voorvork en zadelpen nodig?
- Wat is er nodig om zadelpijn en pijnlijke polsen te voorkomen?
- Hoe duur is een goed zadel?
- Kan het achterwiel mijn zware lichaamsgewicht wel aan?
Wil je weten hoe je je fiets moet inpakken in een kartonnen doos of in een fietspyama voor in het vliegtuig, lees dan het artikel over fietsvervoer per vliegtuig.
Voor antwoorden op deze vragen zul je naar de winkel moeten komen. Mailen of bellen mag ook, maar klanten die naar de winkel hebben altijd voorrang en die krijgen bovendien koffie met een negerzoen.
En wil je een fiets laten aanmeten en heb je het druk, dan kan dat ook buiten openingstijden.
De Vakantiefietser, Westerstraat 216, Amsterdam.