Fietsnerd zoekt fiets: Koga Worldtraveller-S

Wanneer je de kans krijgt om je eigen fiets op te bouwen doe je dat op het best op basis van:

  • dromen/verwachtingen
  • ervaring

Ik had niet eens echt een nieuwe fiets nodig. Ik bezit er al 8. Niet omdat ik ze verzamel, maar omdat ik elke keer tegen de limitaties van mijn vorige fiets aan liep. Met mijn racefiets wilde ik meer off-road, met mijn crossfiets wilde ik schijfremmen en op mijn gravelbike wilde ik dikkere banden. Zo bouwde ik elke 2 jaar een nieuwe fiets. En daarbij leerde ik niet alleen veel over de nieuwe snufjes en technologieën, maar ook om zoveel mogelijk compromisloos te zijn. Wat is er namelijk leuker dan een fiets te hebben die precies bij jou en het beoogd gebruik aansluit?

Dit keer wilde ik een vakantiefiets maken. Eentje die goed met bagage overweg kan, geschikt is voor langere tochten en bovenal mijn voorliefde voor onherbergzaam terrein en overgroeide paden begrijpt. Oh ja, en hij moest ook het liefst knal paars zijn!

Wikken en wegen

Na veel wikken en wegen koos ik de Koga Worldtraveller Signature (WTS). Misschien niet de meest voor de hand liggende keuze, maar het bleek uiteindelijk de enige fiets in onze collectie die mijn wensenpakket kon beantwoorden:

  1. Stijf doch licht frame (2800 gram maat 60)
  2. Passende geometrie voor off-road gebruik
  3. De nieuwe XT 2×12 xt XT Derailleur groep (626% bereik)
  4. 29″ wielen en MTB banden (55mm)
  5. Mogelijkheid voor een dropper zadelpen?
  6. SON Naafdynamo verlichting
  7. Bagagedrager achter en op de voorvork
  8. Streefgewicht: 13kg
  9. Custom kleur: Knal paars, oftewel Dark Violet Candy Metallic!

Custom kleur

Na weken smeken, zeuren en bidden kreeg ik van Aloys (de baas van Koga Signature) de bevestiging dat die kleur echt niet mogelijk was en dat ik echt een van de 218 RAL kleuren moest kiezen. Een paar weken en veel meer smeken later gaf hij het eindelijk op en deed zijn waanzinnige best om het toch voor elkaar te krijgen. Een goed begin van een compromisloze fiets!

Rohloff of toch een derailleur?

Al vond zowel mijn baas Eric als de rest van mijn collega’s dat ik een Rohloff moest nemen, had ik andere plannen opgevat. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de Rohloff naaf een prachtig product. Maar ik heb bepaalde eigenaardigheden. Ik hou heel erg van een stille fiets, en sinds ik een Onyx naaf (een achternaaf met een razendsnelle en bovendien stille vrijloop) heb leren kennen kan ik niet meer zonder. Der

Derailleurs hebben veel meer zorg en onderhoud nodig maar daar staat tegenover dat een perfect afgesteld systeem (en daar ben je uiteindelijk monteur voor) technisch fantastisch werkt. Ik koos voor de nieuwste iteratie van het Shimano XT systeem met 2 bladen voor (26/36) en 12! bladen achter (10-45). Hierdoor krijg je een onovertroffen bereik, kleine tussenstappen en een mooie kettinglijn. De lichtste versnelling (26*45 oftewel 1.33m per omwenteling) is zo vreselijk licht dat die smeekt om gebruikt te worden op klimmen boven de 30%. En ja, daar maak je mij enorm gelukkig mee.

XT Derailleursysteem 2*12

Welke zadelpen?

Hoewel het nog steeds ongebruikelijk is op een vakantiefiets, ben ik er van overtuigd van de meerwaarde van een aan het stuur verstelbare zadelpen (ofwel: dropper post). Deze techniek is niet meer weg te denken bij de huidige generatie MTB’s. Met een handomdraai bedien je de hoogte van je zadel waardoor de fiets onder je veel mobieler wordt. Daardoor kun je je gewicht makkelijker verplaatsen en worden vooral afdalingen veiliger én leuker. Ook voor mensen die bij het afstappen van hun volgeladen fiets graag met beide benen op de grond staan is dit vreselijk handig. De Koga heeft helaas nog geen voorzieningen aangebracht in het frame om de kabel van het stuur naar de pen te geleiden. Maar daarbij kan ik gelukkig de hulp van mijn collega Leo bij gebruiken. Ik ken niemand die zo goed met oplossingen is als hij. We ontwierpen samen een op maat gemaakte frametas [ed: hij is bijna af] met daarin de kabelgeleiding verwerkt. Zo’n frametas is überhaupt wel handig!

Dropper Zadelpen

vanaf het stuur verstelbare zadelpen (oftewel een dropper)

Welke verlichting?

Ook vind ik dat een echte vakantiefiets fiets niet zonder goede verlichting kan. En dan bedoel vooral een naafdynamo. Ik vind het heerlijk om ’s ochtends vroeg, soms zelfs voor zonsopkomst te vertrekken. Mijn SON naaf en lamp laten me daarbij nooit in de steek. Ook al ben ik een echte gewichtsfreak, ik neem deze extra grammen graag voor lief. Het is veilig, verstandig, duurzaam. Eindelijk iets op mijn fiets waar iedereen het mee eens was!

SON Dynamo en Verlichting

Grammen jager

Die grammen tellen doe ik overigens voor de ‘sport’. Het is heerlijk om lekker te neuzelen waar ik nog wat kan besparen zonder de fiets minder functioneel of betrouwbaar te maken. Ik weet wel dat de echte Vakantiefietser daar niet echt om maalt. Die kiest comfort, een heleboel proviand of  gewoon voor lekker stevig. Maar als je het niet erg vindt kun je prima besparen op het thuislaten van een slot (-750gr), spatborden (-550gr) of een standaard (-400gr). Oh, en een setje lichte velgen (498gr), schuimrubber handvatten (78gr), 780mm breed carbon stuur (235gr), 110mm aluminium stuurpen (139gr), titanium voordragers (2*40gr) en titanium boutjes (7gr)! Verklaar me maar voor gek.

De cockpit: Stuur van SQ-Lab 30x carbon lowrise, Handvatten van bikeribbon, Inner barends van Spirgrips, schakelaars en remmen: Shimano Xt EV spec en remote voor de Brand-X ascend dropper.

Welke pedalen?

Deze nieuwe fiets stelt mij ook in staat om een  aantal nieuwe dingen te testen. Zo wilde ik me wel eens wagen aan ander soort pedaal. Vroeger was een echte fietser iemand die gemakkelijk met een klikpedaal om kon gaan zonder op zijn plaat te gaan. Nu lijkt dit dogma, en het vermeende voordeel in efficiëntie bij het fietsen vrijwel verdwenen. Tegenwoordig kiest 80 procent van onze klanten voor een zogenaamd platform pedaal. Met een breed (110*110mm) en licht concaaf platform met kleine metalen pinnetjes heb je enorm veel grip, en kun je soms nog eens een beetje van positie wijzigen. Bovendien kun ook lekker zelf kiezen welke schoenen je aantrekt. Ik koos de platste, breedste en lichtste 😉 (375gr) pedalen die ik kon vinden.

Na 15 jaar lang vast te hebben gezeten voel ik me een nieuw mens. Binnenkort krijgen we van Vaude trouwens ook bijpassende schoenen in de collectie, die zijn speciaal voor vakantiefietsers ontworpen. Deze ga ik binnenkort ook testen.

Vaude TVL Asfalt Dualflex

Echte Vakantiefietser

Binnenkort maak ik mijn eerste trip op deze fiets. Ik ga het pad van een ezel volgen in de Zuid Franse Cevennen. Voor het eerst voel ik me een beetje een Vakantiefietser. Waarschijnlijk omdat de Ortlieb tassen van de Vakantiefietser mee gaan. Of misschien wel omdat ik op een Koga rij. Maar natuurlijk neem ik mijn ervaring als bikepacker, mountainbiker, wielrenner en allround fietsnerd mee.

Uiteindelijk heeft deze ‘compromisloze’ fiets de geometrie van een moderne gravelbike, de technologie van een mountainbike en de functionaliteit van een vakantiefiets. Het is geen volbloed zoals mijn MTB met vering of mijn 8,5kg wegende gravelracer en ook geen klassieke trekkingfiets. Het is een fiets waarop van alles mogelijk is. Mijn zoon ophalen van school. Stiekem een heel weekend niet meer terug komen van werk. Of landen waar ze paars geen gekke kleur vinden in sneltreinvaart doorkruisen.

Koga Worldtraveller S Chris

eindelijk af!

N.B. Voor mede fietsnerds zal ik hieronder de volledige opbouwlijst plaatsen. Koga biedt overigens binnen hun Signature configurator meer dan genoeg opties om de fiets van jouw dromen samen te stellen. Wil je daar nog van afwijken dan kan dat, maar met het risico dat je net als ik voor gek wordt verklaard 😉

Deel deze pagina met anderen