Nieuws

Gerrit Gaastra van idworx kwam langs: dit had hij te vertellen

De oprichter van idworx, Gerrit Gaastra, komt elk jaar langs in onze winkel om te vertellen over de filosofie achter idworx, over idworx-fietsen en over de toekomst van fietsen. Als je Gerrit hebt horen praten, snap je pas echt hoe een goede fiets in elkaar moet zitten. Tijdens de idworx-avond beschrijft hij zijn zoektocht met idworx naar de ultieme fiets.

Begin april 2017 kwam Gerrit Gaastra langs bij De Vakantiefietser met een idworx Easy Rohler, een idworx oPinion BLT en een verzameling fietsonderdelen. Aan de hand van wat hij had meegebracht, vertelde Gerrit twee uur lang over wat er beter kan aan de fiets. Hij besprak alledaagse fietsproblemen waar je als fietser in de praktijk tegenaan loopt en hoe hij als fietsfabrikant daar oplossingen voor probeert te zoeken in het ontwerp van een fiets.

Gerrit Gaastra op de idworx-avond bij de Vakantiefietser, april 2017

Waar komt idworx vandaan?

Gerrit Gaastra komt uit een fietsbouwersfamilie; zijn overgrootopa richtte Batavus op als bromfietsmerk, zijn opa maakte er een bekend fietsmerk van, zijn vader richtte Koga Miyata, het latere Koga (de ‘ga’ uit Koga staat voor Gaastra). (Lees ook eens Erics interview met Gerrits vader.)

In de jaren ‘90 van de vorige eeuw woonde Gerrit in Canada, waar hij veel mountainbikete door de bossen. Daar kwam hij op het idee om idworx op te richten: fietsen die (zelfs op ruw terrein) nauwelijks onderhoud nodig hebben, voor zorgeloos fietsen. Maar hoe maak je een onderhoudsarme fiets?

Een betere fiets begint bij fietsproblemen oplossen

Het kenmerk van onderhoudsarme fietsen is dat de fietsonderdelen veel aankunnen, waardoor ze langer mee gaan. Niet alleen het frame, maar elk onderdeel. Een voorbeeld van een onderdeel dat slijt en buigt, is een kettingblad. Je fietsketting slijt daardoor ook. Voor de ketting is Gerrit een samenwerking met fietskettingfabrikant KMC aangegaan waar de zeer sterke X1-fietsketting uit kwam; dé ketting voor Rohloff-fietsen.

Bovendien wilde hij een voorblad dat oersterk is, zonder te breken. Maar er was geen kettingblad op de markt dat aan die eisen voldeed: slijtage was blijkbaar een probleem dat de fietsindustrie slechts als een gegeven zag.

idworx longlife kettingblad

Om dit slijtageprobleem op te lossen, ontwierp Gerrit een nieuw kettingblad, dat op meerdere manieren slijtage vermindert. Uiteraard door sterker materiaal te gebruiken; echt Duits ‘MesserStahl’ . Maar het echte vernuft zit in het aantal tanden. Traditionele kettingbladen slijten onevenredig snel aan de boven- en onderkant, doordat het blad in dezelfde stand meedraait als je trappers. Gerrits oplossing: gebruik een oneven aantal tanden. Hierdoor verandert het kettingblad bij elke trap een tandje van positie, waardoor de slijtage wordt uitgesmeerd over alle tanden. Het blad kun je bovendien op acht verschillende manieren monteren. In 20 jaar tijd heeft hij pas één versleten exemplaar teruggestuurd gekregen.

Nog meer slimme vindingen

Gerrit gaf nog vele andere voorbeelden tijdens de idworx-avond waaruit blijkt dat hij een oog heeft voor het signaleren van problemen van fietsers. Zo is het dankzij idworx dat de SON naafdynamo is aangepast zodat het voorwiel niet aan stevigheid inboet. Ook zijn diverse brede banden die fietsbandenfabrikant Schwalbe levert, door Gerrit ontworpen voor Schwalbe (hij is daar consultant). Vele vindingen die inmiddels in de wereld van vakantiefietsen gemeengoed zijn, komen bij idworx vandaan.

SON naafdynamo: het idworx-ontwerp en het origineel naast elkaar

Kortom, bij idworx doen ze veel onderzoek naar hoe je de basis van de fiets kunt verbeteren. Daar rollen uiteindelijk veel vindingen uit die nog niet bestaan, of nog niet op die manier zijn toegepast. Alles voor een betere, onderhoudsarme fiets.

Meer over de filosofie achter idworx »

Leerzaam en inspirerend

Als je van plan bent een fiets te kopen, zou ik zeker aanraden eens zo’n bijeenkomst te bezoeken, zelfs als je niet van plan bent een idworx te kopen: je leert wat de zwakke punten van een fiets zijn, welke oplossingen fietsfabrikanten kiezen en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Achter elk fietsonderdeel zit een verhaal en een liefhebber als Gerrit Gaastra weet dat prachtig over te brengen.

Ook eens zo’n bijeenkomst bijwonen? Bekijk onze agenda »

Als kers op de taart: win een klein presentje

Gerrit blijkt dol op pindakaas. Maar niet op zomaar pindakaas: hij heeft een pindakaasfabrikant gevonden die met net zoveel passie met pindakaas bezig is als hij met fietsen. De pindakaas komt van VANMAX, een kleine pindakaasmakerij in Sassenheim: “eerlijke smaken, eerlijke producten en eerlijk ondernemen”. Gerrit eet naar eigen zeggen in 3 dagen een pot leeg.

VANMAX potjes pindakaas

Wil jij ook een potje pindakaas winnen? Zoek dan de paaseieren op onze idworx-pagina. Want de paashaas is al weg, maar nog niet alle eitjes zijn gevonden. De eerste 9 inzendingen winnen een potje.

Naar de idworx-pagina

Vul hieronder in waar je de paaseieren vond. En je e-mailadres, om te vragen waar we het presentje naartoe kunnen sturen wanneer je hebt gewonnen.

* indicates required field





Win jouw fiets

Als je dit jaar bij ons een fiets koopt, vragen wij jou een enquêteformulier in te vullen .

Wij vinden het fijn vinden als je deze invult, en samen met een leuke foto van jezelf en op, onder, boven of achter je fiets aan ons terug stuurt.
We gebruiken de vragenlijst om onszelf nog verder te kunnen verbeteren. Zo zijn wij ok aan onze mooie cijferslijst gekomen;

Wees serieus in het invullen van de enquête en creatief met het maken van de foto; dan maak je kans om het aankoopbedrag van je fiets terug te winnen!

Op zaterdag 6 januari 2018 zullen we uit alle inzendingen een gelukkige winnaar trekken. Uiteraard ben je van harte welkom om erbij te zijn, maar je maakt niet minder kans om te winnen als je er niet bij bent.

De vorige keer werd de winnaar getrokken door een van de weinige mensen die je kan vertrouwen; de kerstman.

De winnaar Fred had voor zijn wereldreis een idworx Off Rohler gekocht en was aangenaam verrast toen de kerstman hem belde met het goede nieuws. Helaas voor ons was het een fiets uit het topsegment en had ik zakelijk liever gezien dat het een klant was geweest met een goedkopere fiets:-)

Hieronder zie je Fred toen hij in 2014 zijn fiets ophaalde en zich nog niet realiseerde dat hij een behoorlijke kans maakte om te winnen (we zijn nl. maar een kleine winkel)
En hier is het filmpje van de loting in 2014.

Loting gratis fiets – Draw free bike. from De Vakantiefietser on Vimeo.

Gelukkige klanten 2017

Continue reading “Gelukkige klanten 2017”

Waar gingen onze medewerkers in 2016 naartoe op fietsvakantie?

Ben je al aan het nadenken over je volgende vakantie? In dit artikel vertellen we waar wij laatst op fietsvakantie zijn geweest. Misschien brengt het je op ideeën.

John fietste in Marokko

John bezocht eerst Marrakesh en daarna zocht hij de rust van de bergen en het platteland op. Het mooiste vond hij de Hoge Atlas en Draa vallei. Het mooie vond John dat er mooie fietswegen waren met weinig verkeer en dat hij iedere paar dagen in een ander landschap fietste. Zijn tip voor fietsers die Marokko overwegen: “Gewoon doen!!!!!!!!!!!!!!!!”. Duidelijke taal.

  • Vakantiefiets naast de weg in berglandschap in Marokko
    Klik voor vergroting. Marokko, door John.

Eric juniors fietstocht in Nederland

Eric (naar eigen zeggen ‘junior’, om niet te verwarren met Eric de eigenaar) is afgelopen jaar niet op fietsvakantie geweest. Hij heeft vier opgroeiende pubers en dat vraagt om andersoortige vakanties. Toen de kinderen kleiner waren, heeft hij delen van Nederland per fiets met ze ontdekt. Toch heeft hij er één fietstocht op zitten: “Met mijn jongste dochter, Hannah, 13 jaar oud, ben ik van Haarlem naar Eefde, woonplaats van mijn ouders, gefietst om mijn jarige moeder te bezoeken.”

“Vanuit Haarlem hebben we een route uitgezet via de app Pocket Earth die ons via Amsterdam, Muiden, Almere Haven, via Nijkerk, Beekbergen en Zutphen naar Eefde voerde. Wat we gezien hebben op deze mooie zaterdag is veelzijdig. We zijn door de Westerstraat gefietst, hebben geprobeerd een stuk appeltaart te scoren bij café Winkel en hebben achter het CS, aan het IJ, ons broodje opgegeten. Eenmaal Amsterdam achter ons gelaten was het stuk naar Muiden erg mooi, vooral toen we langs de uitlopers van het IJsselmeer fietsen en met uitzicht op Pampus konden genieten van de enorme hoeveelheid zeilboten.”

Pampus aanzicht

Eric overnachtte met zijn dochter op een camping. Hij raadt aan om niet te vroeg op pad te gaan als je van west naar oost fietst zodat je de zon naast of achter je hebt. Zijn tip: “Heb je genoeg tijd en geen haast, neem dan wat tijd in Muiden en blijf een poosje hangen bij de sluis. Het terras van Ome Ko is beroemd, vooral voor dat wat er allemaal te zien is bij het schutten. Menig huwelijk wordt daar op zijn houdbaarheid getest…”

Gerard fietste op Cuba

Gerard vloog naar Varadero kwam tijdens zijn fietstocht langs Mantanzas, Havanna, Vinales en Trinidad. Het mooiste stuk van zijn tocht vond hij Havanna – Vinales. Hij ontmoette er opmerkelijk genoeg een Cubaan “die alles wist over Nederlandse geschiedenis en die de bekende Nederlandse fietsmerken kon opnoemen. Hij wist zelfs dat Gerrit Gaastra oprichter en directeur van Idworx is.” De belangrijkste tip van Gerard is om minimaal Trinidad te bezoeken: “Gesticht kort nadat Columbus Amerika “ontdekte”. De originele huizen uit de 16e eeuw staan er nog en het hele stadje is een plaatje. Prachtig.”

 

Jürg: Reitsma Route naar Rome

In een eerder blogartikel vertelde Jürg al over de vier populaire fietsroutes in Europa. In 2016 heeft Jürg de fietsroute van Reitsma gefietst, van Haarlem naar Rome via Umbrië. Daar nam hij een maand de tijd voor. Onderweg naar Rome besteedde hij wat extra tijd aan de steden Worms, Tübingen, Merano, Verona en Assisi. Het mooiste vond Jürg de Alpen (Arlbergpas) maar ook het landschap in Umbrië.

  • Castel Sant'Angelo in Rome
    Klik voor vergroting. Reitsma’s Route naar Rome, door Jürg

Het was een bijzondere fietsvakantie: “In het begin van de tocht heel veel regen (overstromingen in Duitsland)! Naarmate de reis vordert kom je steeds vaker dezelfde fietsers tegen en op de laatste dagen vormden we ’s avonds op de campings een hechte groep, terwijl overdag iedereen individueel op stap ging.” Jürg fietste op een e-bike van idworx, de Idworx Power Rohler. Hij is er erg blij mee. De tip die Jürg wil meegeven: “Neem genoeg tijd om te genieten van het landschap en de architectuur. Zorg voor een goede uitrusting zodat ook een dag lang stortregen je fietsplezier niet bederft.”

Eric (de baas) en Carla fietsten in Panama, Costa Rica en Nicaragua

Panama, Costa Rica en Nicaragua waren de bestemmingen van Carla en Eric (Schuijt) tijdens hun laatste fietsvakantie. Ze bezochten onder meer: “Panama Stad, Panama Kanaal, Panamericana Highway, Peninsula Corcovado, Parque Nacional Manuel Antonio, Jaco, Peninsula Nicoya, Playa del Coco, Isla Ometepe, Granand en Mangua (en natuurlijk nog veel meer plaatsjes die daar tussenin liggen).”

  • Carla en Eric naast hun fietsen in Panama
    Klik voor vergroting. Panama, door Carla en Eric

Het mooiste stuk was volgens Eric het schiereiland Nicoya en volgens Carla de beide schiereilanden die ze bezochten én het eiland Ometepe. Carla over wat ze hebben meegemaakt onderweg: “Het ergste om te fietsen was de Panamericana Highway van Panama Stad tot aan de grens met Costa Rica en dat Eric bijna verdronken was. Het mooiste was het meemaken van het uitkomen van een schildpaddennest en het grappigste was alle dieren in Costa Rica (ara’s, apen, leguanen, enz.)”.

Een tip voor wie het Panama Kanaal wil bezoeken: neem na het rondje om het kanaal de bus of het vliegtuig naar David (plm. 50 km vóór de grens met Costa Rica).

Johan fietste door Uganda

Johan heeft begin dit jaar door Uganda gefietst. Een paar indrukken van Johan:
“De overbevolking merk je vooral doordat er bijna altijd en overal langs de weg mensen zijn, vaak in de vorm van kinderen. Veel kinderen. Gelukkig zijn er ook veel dieren. In alle soorten en maten, zowel binnen als buiten de nationale parken. Het merendeel van de wegen is onverhard. Ze zijn vaak goed, soms minder goed en zo nu en dan slecht. Maar door de aanhoudende droogte zijn ze bijna allemaal wel stoffig.”

“Er zijn veel fietsen, brommers en vrachtwagens met bananen. Veel bananen! En nog meer bananen op de fiets. Zonder versnellingen, dus duwen. Er mag in Oeganda door de Nationale Parken gefietst worden. Wat voor ons heel fijn is omdat wij dan even verlost zijn van de alomtegenwoordige menselijke aandacht. Daarvoor in de plaats komt de spanning van de mogelijkheid op het ontmoeten van wilde dieren.”

  • Fietser en zebra in nationaal park Oeganda
    Klik voor vergroting. Oeganda 2017, door Johan

“Je verveelt je nooit in Oeganda. OK, nu dan even over de kinderen. Bijna alle kinderen vinden de Mzungu (witte man/vrouw) heel interessant. In onze eerste week klonk het op vriendelijke en zangerige toon ‘Bye Mzungu’ vanuit alle hoeken. We zwaaiden wat af, van harte.”

En onze nieuwe kracht Yvonne2 fietste in Friesland

Zij schreef het volgende:
“Hoi, myn namme is Yvonne.
Myn lêste fytsfakânsje wie yn Fryslân. As berne Frysk wie it efkes túskomme en ûntdekke. Stikem is dit in prachtige provinsje mei gâns gâns moaie doarpen. De Alvestêden syn fansels prachtich mar ek dêrtusken rinne moaie paden. Aardige minsken, lekker iten, soad bisten en rêst en romte.

Myn tip: doch ris mei oan de fyts Alvestêdetocht, bytsje fier mar oh sa aardich! Neat gjin stiife Friezen mar in en al feest.

Oant sjen!”

Heb jij al ideeën over je volgende fietsvakantie? Laat ze hieronder achter!

Santos Travelmaster 3+

De nieuwste Santos heet Travelmaster 3+. Het is een fiets waar zowel 28 inch wielen in kunnen als 27,5 inch wielen.
(Ik heb nog veel meer geschreven over de Santos Travelmaster 3+ op deze pagina.)
Je vraagt je waarschijnlijk –terecht– afof die halve inch een verschil maakt. Ja, maar dat komt meer door de breedte van de band.

tm-3-grijs

bandenmaatTwee wielmaten
Het verschil zit hem niet zozeer in de diameter, maar wel in de breedte.
Op 28 inch wielen monteer je snelle banden van 42 tot 55 mm.
Op 27,5  inch wielen monteer je 62 mm banden.
Deze bredere banden bieden meer comfort.
Zeker met bagage op onverhard wegdek rijden is dat een stuk prettiger.

Wielset huren
Als jij jouw fiets naast je vakantie ook gebruikt voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, dan ben je meer gebaat bij 28 inch wielen met smallere banden.  Je kunt dan de 27,5 wielen met brede banden huren voor € 99,- per maand.  Na je vakantie lever je die wielen in en kun je weer met je eigen 28 inch wielen gaan rijden.

Nog meer bijzonderheden?
remnokken-1De 3+ kan zowel met Magura hydraulische velgremmen uitgerust worden als met Hope  Tech Evo of XT schijfremmen. Door dubbele remnokken, kun je de positie van de remblokken voor de twee wielmaten aanpassen. En schijfremmen. Tja, wees daar voorzichtig mee als je op reis gaat.

Santos heeft ook een nieuwe bredere velg ontwikkeld, zodat een bredere band stabieler rijdt.

Verder kun je op deze fiets alle opties kiezen die je ook bij de meeste andere Santossen kunt kiezen. Dus derailleur of Rohloff, ketting of riem, wel of geen verlichting, elektrische ondersteuning met de Go Swiss motor of niet, en een aantal sturen, zadels en pedalen. Maar uiteraard hebben wij bij De Vakantiefietser veel meer keuzemogelijkheden aan zadels, sturen, handvatten en pedalen dan wat Santos zelf biedt.

Wat is er niet mogelijk?
Hij is niet leverbaar met een verende voorvork (vinden wij niet erg. Hij is er niet als mixte-dames frame, maar gelukkig is hij er wel in hele kleine framematen (45 cm!).

En wat kost dat nou?
Met Rohloff, riem, SON en HS33 zit je al snel op een slordige € 4.900,-. Met derailleur en zonder verlichting kom je even boven de € 3.000,-.

Is er een concurrerende fiets?
De idworx oPinion BLT is óók leverbaar met 28 inch óf met 27,5 wielen. Maar die is, zoals de naam het zegt, alleen met Pinion uitgerust. En dat maakt hem weer duurder.

Tot slot, kom vooral langs voor een testrit als je serieus bij ons een fiets wilt aanschaffen. Wij meten je bij aankoop uitgebreid op, bij het ophalen trekken we veel tijd uit om je de kneepjes van jouw fiets te leren kennen.

En als je van buiten Amsterdam komt, kun je bij het ophalen of de eerste beurt eventueel in onze gastenkamer overnachten aan een Amsterdamse gracht.

Bel voor een afspraak: 020-6164091 of kom langs

Eric Schuijt

 

 

Nieuwe idworx oPinion BLT

De nieuwste idworx is de aluminium oPinion BLT.
De trend die idworx in 2015 heeft ingezet met de oPinion BLT Titanium met 27,5 inch wielen, wordt doorgezet.
(En niet alleen door idworx, maar binnenkort ook door een ander Nederlands merk met een Braziliaanse naam.)
Oh, en nu we het toch over namen hebben; BLT staat voor Boulders, Logs en Trees. Oftewel keien, houtblokken en bomen, want de BLT is eigenlijk voor Off Road bedoeld.
Maar probeer hem maar eens op asfalt en je zult verbijsterd zijn!

De aluminium oPinion BLT heeft exact dezelfde framegeometrie als de titanium oPinion BLT, maar in plaats van onverwoestbaar titanium krijg je nu bijna onverwoestbaar aluminium.
En dat scheelt in mijn geval een maandsalaris. Want de oPinion BLT Ti kost namelijk € 8.295,- en zo’n bedrag is niet voor iedereen weggelegd.

Voor alle idworx oPinions vind ik dat je ze moet zien, het frame moet voelen, het rubber moet ruiken en onze toelichting moet horen. Het is de detaillering die deze fiets zo bijzonder maakt.
Zodra ik goede foto’s kan maken, kom ik terug op de details.  Maar nu dus een eerste indruk.


idworx oPinion BLT extreme

Klik op het plaatje voor een vergroting

oPinion BLT extreme

Aluminium oPinion BLT frame
27,5 inch wielen
Banden 70 mm breed
Hope Evo tech remmen
Pinion P1.18 (18 versnellingen, met stapjes van 11,5 % tussen de versnellingen)
Geen spatborden mogelijk
Prijs: € 5.795,-

Opties:
Riemaandrijving: € 230,-
Ik sta open voor alle goede suggesties
En natuurlijk passen wij het stuur, zadel en pedalen aan


idworx oPinion BLT Multipurpose

Klik op het plaatje voor een vergroting

oPinion BLT multipurpose

Aluminium oPinion BLT frame
28 inch wielen met carbon velgen
Met 65 mm spatborden
Banden 55 mm breed
Shimano XT schijfremmen
Pinion C1.12 (12 versnellingen, 600 gr. lichter dan de 1.18 maar iets grotere stapjes, nl. 17%)
Prijs: € 4.895,-

Opties:
P1.18 i.p.v. C1.12: € 600,-
Riemaandrijving: € 230,-
LAW velgen: € 695,-
En alles wat je wilt.
En natuurlijk passen wij het stuur, zadel en pedalen aan.


De kenner vraagt zich natuurlijk af wat het verschil is tussen de ‘normale’ oPinion en de oPinion BLT. De BLT heeft een echt ander frame, is geschikt voor banen tot 70 mm en heeft een sportievere zit.

Update over wielmaten: 26 inch wielen worden soms nog aangeraden voor wereldfietsers die lange tochten maken in verre oorden. Dit vanwege de leverbaarheid in bijvoorbeeld Lesotho of Myanmar.
28 inch wielen waren jarenlang de norm voor Europafietsers, maar 28 inch met 50 mm brede banden word 29-er (twenty niner) genoemd en zijn tegenwoordig de norm. Ze zijn iets minder wendbaar dan 26 inch maar ze rollen lichter.
27.5 zit er iets tussenin. Bovendien krijg je door de veel bredere banden nog meer comfort op slecht wegdek.

De leukste fietsbellen voor vakantiefietsers

De fietsbel. Voor sommige vakantiefietsers is deze verplichte accessoire een noodzakelijk kwaad, voor andere juist een kans om de mooiste/beste/luidste te vinden. Fietsbellen zijn er in alle soorten en maten; in dit artikel lichten we drie bijzondere fietsbellen voor jou uit.

3-bijzondere-fietsbellen-voor-vakantiefietsers

Eerst wat fietsbelweetjes

Een Engelsman, John Richard Dedicoat, heeft de fietsbel eind 19e eeuw ontworpen. Fietsbellen waren in Groot Brittannië verplicht tot 1983; nu wordt een bel daar slechts aangeraden. In Nederland is een fietsbel sinds 1906 verplicht. In principe is een fietsbel verplicht in alle landen die het Verdrag van Wenen hebben ondertekend. En bijvoorbeeld in de Verenigde Staten verschilt het per staat of de bel verplicht is of niet. Voor je eigen veiligheid is het in elk geval geen overbodige luxe.

Waarom de bel meestal aan de linkerkant zit? Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en je dan tijdens het ‘bellen’ je goede hand tenminste aan het stuur kan houden. Dat is ooit zo bedacht en nog steeds zit de bel meestal links.

De drie bellen op een rij (video)

In onderstaand filmpje bespreekt Eric de kompasbel, Spurcycle fietsbel en de Blast Airhorn.

Kompasbel

De Kompasbel is naast een fietsbel óók een kompas, dat had je vast al geraden. Dat maakt het handig om tijdens het fietsen je richting te bepalen. Verdwalen doe je niet meer! Het is een leuke, niet al te grote fietsbel. Heb je een Ortlieb stuurtas op je fiets? Dan werkt het kompas helaas niet, want op de stuurtas zit een magneetsluiting die de werking van het kompas verstoort.

Widek fietsbel met kompas

Spurcycle fietsbel

De Spurcycle bell is wel de meest bijzondere van de drie fietsbellen die we hebben. Behalve dat hij van messing en roestvrijstaal is gemaakt, is de klank heel bijzonder. De bel klinkt namelijk als een omgekeerde Tibetaanse klankschaal. Bekijk het filmpje om te zien hoe de bel gemaakt is. Je snapt dan ook waarom de prijs een stuk hoger is dan de gemiddelde fietsbel!

Blast Airhorn

Houd je meer van het geven van hele duidelijke signalen op de fiets? Kies dan voor de Blast Airhorn, meer een toeter dan een bel. Je moet deze bel van te voren opblazen met een fietspomp en vervolgens toetert ‘ie met maximaal 115 decibel alle mensen in je omgeving omver. Met minder volume toetert de bel overigens minder hard. Ook deze bel is niet de goedkoopste in zijn soort!

Waar haal je zo’n bel?

Deze fietsbellen zijn verkrijgbaar in de winkel en in onze webshop:

Wat voor fietsbel heb jij op je vakantiefiets?

Bedrijfsleider en personeel gezocht. (beide gevonden)

Update januari 2017: de vacatures zijn inmiddels vervuld.

wewantyouDe laatste jaren verving geachte collega Lieven mij als ik er niet was, maar hij werkt –helaas voor ons– inmiddels voor Santos. En dat terwijl hij zelf twee idworxen heeft…

Daarom was ik op zoek naar een bedrijfsleider. Maar die heb ik inmiddels gevonden.
En voor volgend jaar zoek ik ook personeel voor in de winkel en werkplaats voor 1, 2 of 3 dagen in de week.

Als jij de helft van deze codes herkent, lees dan vooral verder; 50-622, HS33, DEET, KSTR28, 1,6mm, ORS, GP1-L, XGK, B17s, GFVB, SV17, CMS, 1.18, CDX 122T, SD66, 4.29, T20, BST9, LF1, NBTII, UL7M en FFS.

Behalve dat je van bovenstaande reeks een beetje moet weten wat het is, zijn er nog een aantal vaardigheden meegenomen (maar de meeste gelden voor de bedrijfsleider die er inmiddels dus is):

• Woonachtig zijn in Amsterdam of omstreken.
• Uiteraard meerdere reizen per fiets hebben gemaakt.
• In staat zijn om de vier cijfers te onthouden van onze alarminstallatie.
Koffie klaar hebben staan voordat het personeel binnen is.
• Plezier hebben om klanten te helpen en zich in hen te verplaatsen.
• De logica en onlogica snappen van custombuilt fietsenmerken zoals Koga, Santos, idworx en Van Nicholas.
• Ook minder spannende taken waarderen zoals mails beantwoorden, problemen oplossen, prioriteiten stellen, banden plakken en helder zijn naar jouw collega’s met een glimlach.
• Een drone-view bezitten (vergeet die helicopter-view maar, die is zó 2003).
• Een denkniveau hebben dat past bij het niveau van onze klanten.
• Je er bewust van zijn dat wij eerst klanten in de winkel helpen, dan klanten die bellen of skypen en dan pas de klanten die mailen, whatsappen of Facebooken.
• Oh ja, zegt dit je iets? (haakje open)img style=”margin-left: 4px; margin-right: 4px;” src=”/px/ericinmarokko.jpg” align=”left” /(haakje sluiten)

Weetjes:

– Altijd thee, koffie en negerzoenen. En in de zomer waterijsjes
– Voor de lunch wordt gezorgd.
– Lange fietsvakantie is geen probleem, als het maar buiten het hoogseizoen is.
– Op zaterdag een ontbijt met verse croissants.
– Wil je af en toe een zaterdag vrij? Dan kan dat.
– Een of twee keer per jaar een bedrijfsuitje.
– Verloning gaat via Tentoo-Payroll of op free-lance basis.
– Iedere dag kun je uitslapen (winkel is pas om 10.00 uur open).
– De Vakantiefietser ligt in een gezellige buurt vlak bij het Centraal Station.

 

Interesse?

Kom op donderdagavond langs, dan kunnen we meteen zien of je met mes en vork kunt eten. En neem je cv en enige vakantiefoto’s mee. Maar je mag natuurlijk ook een brief of mail sturen of jouw sollicitatie op YouTube of Facebook zetten.

Oh ja, De Vakantiefietser is een winkeltje in de Amsterdamse Jordaan. Wij richten ons op klanten die reizen per fiets of die forenzen. Dus wij doen niets met stadsfietsen, ligfietsen of mountainbikes.
Seventy percent of our customers come from outside Amsterdam. Therefore it is handy when you speak Rotterdams, Gronings, Brabants and English.

Eric als Fietsburgemeester

Ik deed mee aan de verkiezing om de eerste Fietsburgemeester van Amsterdam te worden. Helaas was ik de eerste die een filmpje instuurde, waardoor ik de eerste week onderaan de lijst stond.

Hier kun je de uitslag zien. Ik ben op de 5e plaats (van 17) geëindigd en ben daar erg blij om.
Iedereen hartstikke bedankt dat je op mij hebt gestemd!

Anna Luten is de eerste fietsburgemeester geworden. Gefeliciteerd!

deelnemersAnnaEnEric

 

 

 

 

Hier is de door mij gehoopte Parool. Zelf geschreven:-)

HetParool

 

En waar dineert de kandidaat Fietsburgemeester?
Bij Burgermeester op de Elandsgracht.


burgermeester2

 

Alhoewel  ik fan ben van Frank Underwood zal ik niet Franks strategie volgen om Fietsburgemeester te worden

house of cards

Ben je nieuwsgierig naar de andere kandidaten; kijk dan hier.

 

Mijn actiepunten:

  • Om als intermediair en visitekaartje te fungeren voor de gemeente, fietsorganisaties, bedrijven en iedereen die bijdraagt aan een positief fietsklimaat
  • Voor een strengere aanpak van fietsdiefstal
  • Omdat iedere Amsterdammer recht heeft op een veilige fietsparkeerplek voor zijn deur
  • Voor het internationaal promoten van Amsterdam als fietsstad
  • En het delen en exporteren van kennis en ervaring daarover met en naar andere steden
  • Het (internationaal) promoten van Amsterditus; oftewel het integreren van de fiets in het dagelijks leven
  • Bijdragen aan een innovatief klimaat
  • En natuurlijk meer Fietsfestivals, Fietsgerelateerd onderzoek, fiets start-ups, enzovoortVoorkantkopie

 

 

Eric Schuijt is geboren en getogen in Amsterdam
– heeft meer dan 200.000 kilometer over de wereld gefietst door meer dan 90 landen
– auteur van zeven boeken over fietsen en van honderden artikelen.
– heeft MTS, Conservatorium, post-HTS en een MBA opleiding genoten
– Hij heeft een winkel genaamd De Vakantiefietser in de Westerstraat
– Hij wordt knapper naarmate hij ouder wordt (ik kan het weten, want ik heb dit zelf geschreven)