Nieuws

Vooruitblik op 2020: spullen voor vakantiefietsers

In september 2019 zijn wij naar Eurobike geweest: de grootste fietsbeurs ter wereld. We keken onze ogen uit naar alle innovaties voor vakantiefietsen en maakten een serie filmpjes van alle bijzonderheden die we daar tegenkwamen.

Op deze pagina

E-bikes in 2020

Omdat we zien dat er steeds meer interesse is voor e-bikes, hebben we gekeken bij Bosch (op de Koga E-WorldTraveller-S zit een Bosch-motor), we vroegen hoe het nu zit met het meenemen van de accu’s in het vliegtuig en hebben een kijkje genomen bij Pendix.

We gingen langs bij fabrikanten Bosch, BMZ en Pendix voor de innovaties die zij in 2020 op de markt brengen. In 2020 komt Bosch met kleinere e-bike-motoren die ook sterker zijn. Ook komen ze met een nieuw display, de Kiox. Accufabrikant BMZ vertelt ons of je in 2020 een accu in vliegtuig kunt meenemen.

(Overigens, als je op zoek bent naar een e-bike, is onze e-bike keuzehulp misschien wel handig.)

Het zou zonde zijn als je mooie, nieuwe e-bike wordt gestolen. Daarom keken we ook naar manieren om je e-bike te beveiligen.

Beveilig je fiets tegen diefstal

Op de fietsbeurs kwamen we GPS-traceerapparaat van PowUnity tegen, waarmee je je fiets kunt traceren zodra deze beweegt. En we kwamen nog een ander veelbelovend beveiligingssysteem voor fietsen tegen, genaamd Tail-It: een GPS-tracker die je op je fiets kunt plaatsen. Wij gaan dit systeem testen.

Vroeger bestond er een bewegingsalarm dat je op je fiets kon zetten, de Cyclia. Dit bewegingsalarm is weer terug van weggeweest, maar heet nu de M-wave.

Shimano derailleurs met groter versnellingsbereik

Shimano komt in 2020 met een geheel vernieuwde derailleurversnelling. De XT-groep is in zijn geheel vernieuwd: cassette met andere tandwielen, nieuwe naven, nieuwe schakelaars, nieuwe derailleurs. Met hun nieuwe derailleurversnelling krijg je nu een nog groter versnellingsbereik.

Naast derailleurs zijn er voor fietsen ook onderhoudsarme versnellingssystemen, zie onze vergelijking van versnellingssystemen.

Schwalbe Marathon Almotion fietsbanden vernieuwd

Wij waren al fan van de Schwalbe Marathon Almotion. Toch heeft Schwalbe de band vernieuwd. Waarom verandert Schwalbe de Marathon Almotion? En wat hebben ze precies veranderd? Eric van De Vakantiefietser gaat op onderzoek uit.

Nieuwe Tubus-bagagedrager in 2020?

We gingen op Eurobike ook langs bij Tubus. We bespreken de Tubus Logo, een achterbagagedrager. Heel misschien komt Tubus in 2020 met nieuwe variant. Wij kijken ernaar uit!

 

Fietstassen voor vakantiefietsers, e-bikes, bikepacking

Fietstassen zijn al aardig uitontwikkeld, maar toch wisten Ortlieb, Revelate en Evok ons te verrassen.

Het inpakken van je tas is soms al een flink karwei. En probeer dan maar eens iets terug te vinden zodra je het nodig hebt. Ortlieb komt in 2020 met twee manieren om je bagage beter te compartimenteren: met tasjes en met insets.

Daarnaast bekeken we twee Ortlieb-fietstassen speciaal voor e-bikes. En keken we naar fietstassen voor bikepackers: twee typen frametassen voor bikepackers, van Revelate en bikepackingtassen die je snel kunt bevestigen, van Evok.

Die komen in de loop van 2020. Als je binnenkort een fietstas nodig hebt, dan hebben we er enkele in onze webwinkel.

Goed zitten in 2020: ergonomische oplossingen

Voor vakantiefietsers is het geweldig belangrijk dat ze goed zitten. Dat maakt een fietszadel een belangrijk onderdeel van je vakantiefiets. Daarover schreven we ook al bij onze keuzehulp voor fietszadels. Tijdens Eurobike 2019 hebben we daarom goed gezocht naar innovaties waardoor je goed zit. Het blijft het lastigste fietsonderdeel waar we over kunnen adviseren.

Bij Selle SMP zagen we een zadel dat inmiddels in ons assortiment zit, we zagen een verende zadelpen die heel origineel was en de stichter van SQ-lab zadels legt iets uit over zadels.

Tot zover het serieuze werk. Er waren ook innovaties te zien die gewoon leuk zijn.

Een verbeterde telefoonhouder en innovatieve fietspedalen

Wanneer je een fietspedaal op je fiets zet, kies je automatisch voor een bepaald systeem. Wat dan als je via een simpele handeling je pedaal naar een ander systeem kan omtoveren? Pocket Pedals toont hoe dat kan.

Winkeleigenaar Eric is fan van de telefoonhouders van SP Connect. In het filmpje legt hij uit waarom dat zo is. In 2020 komen zij met een verbeterde versie van hun smartphonehouder en diverse andere accessoires voor je telefoon.

5 Innovaties voor fietsnerds (en 1 klassieker)

Voor fietsnerds was er genoeg te beleven op Eurobike 2019. Wij keken onze ogen uit bij Specialized met een klassieker onder de mountainbikes. Ook zagen bij Ever Sight een fietsbril met een ingebouwde fietscomputer. Daardoor krijg je een dashboard in je fietsbril te zien. Een beetje zoals de Terminator.

Verder zagen we bij Carbon Works een ultralichte bidonhouder en bij Trickstuff zagen we de sterkste fietsrem ter wereld. FumpaPump levert een innovatieve fietspomp, een handig mee te nemen fietspomp waarmee je niet meer zelf hoeft te pompen. En met ParaTop zet je een regenscherm op je fiets.

Eve 9 e-bike, Kindernay versnellingsnaaf, Co-Motion tandem, Silca gereedschap

Voor fietsers die eens verder willen kijken dan de geijkte merken, gingen we op Eurobike 2019 langs bij de mooie spullen van Eve, Kindernay, Co-motion en Silca.

Eve is een Nederlands bedrijf. Zij komen met een onderhoudsarme e-bike met een 3D-geprint frame, genaamd EVE 9. We zagen een concurrent voor de Rohloff versnellingsnaaf: Kindernay. Het fietsenmerk Co-Motion levert onderhoudsarme tandems. En voor het mooiste gereedschap om te klussen aan je fiets, vertelt de baas van Silca op inspirerende manier hoe zij klussen aan je fiets leuker maken.

Waar zie jij wel wat in, voor 2020?

Fietsen van Argentinië naar Chili: volg Carla en Eric op fietsreis

Elk jaar fietsen Vakantiefietser-eigenaar Eric en zijn partner Carla een paar maanden ergens op de wereld. In 2019 pakken ze hun reis van 2018 weer op waar ze geëindigd waren: in Salta, Argentinië.

Na een paar dagen acclimatiseren trekken ze de Andes weer in, naar San Antonio de Los Cobres. Ze kunnen dan heel geleidelijk, in vijf etappes, weer aan de hoogte wennen. Salta ligt op 1170 m, San Antonio op 3750.

Na een paar rustdagen zullen zij de grootste uitdaging van deze reis aangaan, de Abra del Acay, 4950 m boven zeeniveau. Naar het schijnt een prachtige, maar wel onverharde weg langs paars gekleurde bergen op de ‘Routa Quarenta’.

Daarna gaat het verder via een van de hoogstgelegen wijngebieden van de wereld rond Cafayate, een woestijngebied en kleine bergplaatsjes naar de beroemde wijnstad Mendoza. Vanaf daar zullen ze wederom de Andes oversteken en de tocht eindigen in Santiago de Chile. Tenminste, als de Chilenen zijn uitgedemonstreerd.

Ze zijn 26 oktober 2019 vertrokken en zullen eind december 2019 weer terug zijn.

Volg hun reisverslag

Tijdens hun fietsvakantie zullen ze elke paar weken wel een update van hun reisverslag doen.

Lees het reisverslag over Argentinië naar Chili

Als je hun reis liever op andere manieren volgt:

  • De reisverslagen komen ook op onze Facebookpagina.
  • De video’s die ze maken komen op ons YouTube-kanaal. Abonnees krijgen een melding wanneer er weer een nieuwe video is.
  • Vanaf april 2020 vertellen ze het verhaal in hun theatervoorstelling ‘Zuid-Amerika op de pedalen‘.

Ze vinden het erg leuk om van jullie te horen, dus laat vooral je reacties hieronder achter (dat kan niet onder het reisverslag zelf), of via Facebook!

Wij zoeken een allround medewerker fietsenwinkel

We zoeken een heel bijzonder iemand bij De Vakantiefietser. Namelijk iemand die ons twee tot vier dagen in de week kan helpen in de winkel én in de werkplaats. Dat betekent dat de ideale kandidaat al ervaring moet hebben met het werken in een fietsenwinkel.

Omdat we een vakantiefietsenwinkel zijn, is het een pre als onze nieuwe collega net als wij bezeten is van het reizen per fiets!
(Oh en ben je bang dat je niet aan onze wensen voldoet, laat toch even weten dat je geïnteresseerd bent. Mensen kunnen groeien in hun baan.)

We zoeken een allround medewerker fietsenwinkel (parttime)

  • Heb jij een passie voor (vakantie)fietser en kun je goed je enthousiasme over te brengen?
  • Heb jij werkervaring in een fietsenwinkel als monteur en/of winkelmedewerker?
  • Vind je het leuk om klanten het hemd van het lijf te vragen en deze info om te zetten in een passend advies?
  • Weet jij het verschil tussen een balhoofdsleutel en een Bahco?
  • Ben je sociaal vaardig, teamspirit en klantvriendelijk?
  • Ben jij niet alleen offline maar ook online heel behulpzaam?
  • Heb je affiniteit met hoogwaardige fietstechniek?
  • Kun je goed tegen schurende Amsterdamse humor en ben je zelfredzaam, vindingrijk en goed in communicatie?

Dan zou ik eens langskomen als ik jou was!

Lees meer over deze vacature

 

 

Nieuwe allround vakantiefiets: Santos Travelmaster 2+

Op de Fiets- en Wandelbeurs 2019 introduceerde Santos zijn nieuwe Travelmaster 2+, een allround vakantiefiets geschikt voor zware bepakking. Het is een vernieuwde versie van de Santos Travelmaster 2.8. De fiets is verkrijgbaar vanaf september 2019.

Santos Travelmaster 2+

De Santos Travelmaster 2+ zoals hij gepresenteerd staat op de website van Santos. Let wel, dit is niet de juiste voorvork, aldus Santos.

De Travelmaster 2+ heeft ten opzichte van de 2.8 een bredere voorvork, waardoor er bredere banden (50 mm) in passen. Een andere vernieuwing is dat je op deze fiets schijfremmen kunt monteren. Ook is het frame geschikt voor een riem, nu of later.

Santos heeft met de Travelmaster 2+ een nieuwe Santos-standaard ontwikkeld. De basis vormt de redelijk uitontwikkelde, maar uiterst robuuste Travelmaster 2.8. Tegelijkertijd biedt de 2+ moderne opties, die in de 2.8 simpelweg niet mogelijk zijn. De Santos Travelmaster 2+ heeft veel weg van de Travelmaster 3+, waar nog bredere banden in kunnen dan in de 2+.

Léon, een van onze winkelmedewerkers heeft zelf een Travelmaster 2.8. Hij schreef een review over de Travelmaster 2+, waarin hij meer in detail treedt over de verschillen met de 2.8 en andere vakantiefietsen uit onze collectie.

Recensie Santos Travelmaster 2+ Meer over de Santos Travelmaster 2+

De fiets is nog zo nieuw dat Santos nog niet productfoto’s heeft van de definitieve versie van de fiets, maar kom gerust langs vanaf september 2019 om de definitieve versie in de winkel te bewonderen (en kopen 😉 ).

Nu in de winkel: idworx Grandone – lichtgewicht trekkingfiets voor sportieve fietsers

We hebben er even op moeten wachten, maar hij is nu te bewonderen en uit te proberen in onze winkel: de idworx Grandone, een lichtgewicht trekkingfiets voor sportieve fietsers.

Idworx Grandone Travel

Deze nieuwe vakantiefiets – ontworpen door Gerrit Gaastra – was eerder al te zien op de Fiets- en Wandelbeurs 2019:

De idworx Grandone is er in drie varianten: Gravel, Sport en Travel. Wij zijn vooral fan van de Grandone Travel (€ 4.295,-). Het is een moderne, lichte en toch klassieke lichtgewicht trekkingfiets. Ideaal voor de vakantiefietser die wat meer snelheid wil, maar toch op een stijve, stevige en stabiele fiets wil zitten.

Review van Chris

Lees de review van onze bedrijfsleider Chris van der Kaap over de idworx Grandone om te weten of het een fiets is die bij jou past. Chris vindt het een geweldige fiets, zeker de travel-uitvoering. Je kunt uiteraard ook zijn mening met een korreltje zout nemen en ‘m zelf bij ons testen 😉 . We hebben in onze winkel de Grandone Travel uitvoering in maat 56 (medium) staan met de kleur Sparkling Yellow. Helaas is de Grandone (nu al) niet meer leverbaar in deze kleur en wordt helaas ook niet meer zo gemaakt. Het is een kleur die idworx slecht één keer heeft gebruikt.

 

Hij was bij ons: oprichter idworx over nieuwe fietsen in 2019

Op woensdag 3 april 2019 was de oprichter van het fietsmerk idworx in onze winkel om zijn ideeën te delen wat een fiets nou een goede fiets maakt. Hij legde de filosofie uit achter het fietsmerk idworx en vertelde hoe de nieuwe modellen tot stand zijn gekomen.

De oprichter van idworx is Gerrit Gaastra. Hij is een vierde generatie fietsenbouwer. Overgrootvader Gaastra richtte Batavus op. Gerrits opa maakte Batavus groot en Gerrits vader Andries is de geestelijk vader van Koga. Die expertise zie je terug in de fietsen van idworx: duurzame, kant-en-klare fietsen met een intelligent oog voor detail. En je hoort het terug in wat hij vertelt over zijn fietsen: vol enthousiasme vertelt hij over de filosofie achter idworx en de boeiende ontstaansgeschiedenis van zijn fietsen.

Is een idworx een betere Koga?

idworx en Koga zijn twee totaal verschillende bedrijven die geen binding meer met elkaar hebben. idworx levert kant-en-klare vakantiefietsen die nagenoeg compromisloos zijn gebouwd: opgebouwd met kwaliteitsonderdelen en vakmanschap. Niet voor niets werd de Easy Rohler door het NRC Handelsblad als ijkpunt genoemd.

idworx loopt -bijna- altijd voorop in de ontwikkelingen en een of meer jaren later zie je dat ideeën worden gekopieerd door andere merken. Dat gold voor de Easy Rohler, daarna voor de All Rohler en later de oPinion. En nu zijn er twee nieuwe fietsen, de Rohler BLT en de Grandone, die ook navolging zullen vinden.

Wat is er op 3 april 2019 verteld?

Op deze woensdagavond vertelde Gerrit over:

  • De nieuwe idworx Rohler BLT, een vakantiefiets met onderhoudsarme Rohloff-versnellingsnaaf die geschikt is voor offroad fietsen.
  • De nieuwe idworx Grandone, een een sportieve lichtgewicht fiets met derailleur. Er zijn drie varianten van de Grandone: voor wereldfietsers, bikepackers en sportieve gravelrijders.
  • De nieuwe motor op de onderhoudsarme e-bikes van idworx, de oPinion-E en oPinon-BLT-E.

Heel bijzonder was zijn verhaal over de idworx Grandone. We hebben hem vergeleken met Eric’s oude Koga Miyata Randonneur, die 35 jaar geleden De trots was van Koga en toentertijd de beste reisfiets was die je kon kopen in Nederland. De Grandone is een paar generaties verder. Wedden dat je details zoals de steekassen over een jaar of zo bij andere merken ziet?

Kom jij volgende keer ook langs?

Volgend jaar komt Gerrit opnieuw. Grijp dan je kans om een expert als Gerrit Gaastra je vragen te stellen over fietsen en fietsonderdelen.

 

 

Nieuw product: GPS naar USB omvormer

Wat is het?

Tijdens Eric zijn laatste fietstocht heeft hij in Bolivia, Chili en Argentinië weer van alles getest. En ook een nieuw product: de GPS naar USB omvormer.
Zijn tocht over de Andes legde hij traditiegetrouw af op zijn Koga WTS en heeft deze omvormer uitvoerig kunnen testen. De resultaten waren verbluffend en daarom gaat De Vakantiefietser dit product nu op de markt brengen.

Hoe het werkt

Overal ter wereld vind je GPS signalen waar we gratis gebruik van kunnen maken. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld met onze telefoons navigeren. Wist je dat wij hierover ook navigatie-cursussen geven? Maar je kan dit signaal ook voor iets anders gebruiken. Deze inductieve resonantie kan met een antenne omgezet worden naar een stroom. Deze stroom wordt door een passieve adapter omgezet naar een USB spanning waarmee je bijvoorbeeld je smartphone of iPhone kunt opladen.

Waarom het zo interessant voor fietsers is

We navigeren steeds minder met kaarten en steeds meer met onze telefoon. Hiervoor hebben we helaas wél stroom nodig om onze dierbare toestelletjes te kunnen opladen. Je kan een powerbank meenemen en deze in het washok op de camping opladen. Maar dit is voor veel mensen niet ideaal en het zal niet de eerste keer zijn dat een powerbank uit het washok wordt gestolen.
De GPS naar USB omvormer sluit je eenvoudig aan op je telefoon of powerbank en op deze manier heb je onderweg altijd stroom. Nooit meer met batterijen lopen rommelen, gewoon altijd een opgeladen telefoon. Je bevestigt de antenne eenvoudig achterop je fiets of op je stuurtas.

Interesse?

Deze GPS naar USB omvormer is beperkt leverbaar vanaf het tweede kwartaal van 2019 bij de Vakantiefietser.
Ben je geïnteresseerd? Stuur Eric dan even een mailtje.
(Opmerking d.d. 2 april 2019: de eerste dag van het tweede kwartaal was 1 april. En inderdaad dit was een 1 april grap)

Neem contact op met Eric

Hier kun je meer lezen over andere USB omvormers die je op jouw naafdynamo kunt aansluiten, zoals de Plug V van Cinq.”

 

Wie kocht in 2018 een fiets en won het aankoopbedrag terug?

Alle klanten die in 2018 bij ons een fiets hebben gekocht, konden een enquête invullen.
Daarnaast vroegen we om een foto van hun en de nieuwe fiets te mailen.
Op zaterdag 5 januari is de trekking geweest en kon één klant het aankoopbedrag winnen.

Van de uitslag van de enquête kunnen wij leren. Zo weten we wat wij goed doen en wat verbeterd kan worden.
En kijk, rechts is de cijferlijst van de vorige enquête.

De trekking

Alle klanten kregen een nummer toegewezen en onze jongste medewerker Iza heeft via de Google nummergenerator een nummer getrokken.
Uiteraard onder het toeziend oog van wat klanten en het personeel. Enfin, kijk maar naar het filmpje.

Wie is de winnaar?

Hierboven zie je Alma uit Drenthe toen zij haar Koga E-Worldtraveller kwam ophalen. Zij heeft gewonnen!
Dit is een van de mooiste e-bikes die wij hebben, mede vanwege de geïntegreerde Bosch motorRohloff naaf en riemaandrijving.

Alma heeft inmiddels het aankoopbedrag van € 5.912,- op haar spaarrekening bijgeboekt.

Toen Eric haar belde zei ze; “Oh wat geweldig. Super joh! Fantastisch. Weet je, mijn Koga bevalt supergoed, ik ben er superblij mee, maar dit is natuurlijk helemaal fantastisch!”
Hij vroeg; “Wat ga je met dit geld doen?”
Zonder aarzelen antwoordde Alma: “Nou, eerst stort ik het terug op mijn spaarrekening, want het was een behoorlijke hap uit mijn spaargeld.  Maar ik ben helemaal flabbergasted dat dit mij overkomt. Ik sta helemaal te shaken.”

Ook in 2019 kun jij winnen!

We vinden het belangrijk om te blijven leren, van iedereen, dus we zullen ook in 2019 enquêtes houden. Er zijn dan ook weer mooie prijzen te winnen.

Hieronder zie je een collectie van de ingezonden foto’s.

 

Gelukkige klanten 2019

Continue reading “Gelukkige klanten 2019”

Test: Tout Terrain Outback – MTB touringfiets met Pinion versnellingssysteem

Onze bedrijfsleider Chris van der Kaap testte de nieuwe Tout Terrain Outback: de eerste mountainbike touringfiets van dit merk met Pinion versnellingssysteem en riemaandrijving. Chris vertelt uitgebreid over alle specificaties van deze fiets en hoe hij beviel na testen op onder andere het MTB-parcours in Zandvoort.

Normaal gesproken schrijf ik geen reviews over fietsen. Ik test ze echter wel geregeld, maar die feedback richt ik dan -gezien mijn functie- graag direct aan de fabrikant en natuurlijk deel ik mijn ervaring graag met onze klanten. Voor deze fiets maak ik een uitzondering omdat ik er zeer benieuwd naar was, en omdat ik wat meer kilometers op een Pinion versnellingsbak wilde maken. Tout Terrain stelde mij in staat om deze fiets vrijblijvend te testen. Overigens mogen jullie dat ook zolang we ‘m nog in de winkel hebben. Je moet dan wel over lange stelten beschikken, want ik rijd maat XL!

De Tout Terrain Outback, hier getest op naast het MTB-parcours van de Loonse- en Drunense Duinen

Wat zit er op deze MTB?

De Tout Terrain Outback is een MTB touringfiets uitgerust met Pinion versnellingsbak en riemaandrijving; dat maakt het een onderhoudsarme fiets. Het is eigenlijk de eerste echte MTB van dit merk en ze lijken goed hun huiswerk te hebben gedaan. Er is ook nog een X-over model met 27,5″ wielen en 2.25″ banden, maar dat is toch meer een lichte allround fiets. Wat deze fiets dan ‘echt’ maakt, zijn de hoeken van de geometrie. Deze zijn modern: met 68 graden is de balhoofd behoorlijk lui. In combinatie met een wat steilere zadelbuis zorgt dit in de eerste plaats voor veel vertrouwen bij het afdalen. De steile zadelbuis zorgt er voor dat je alsnog voldoende gewicht op het voorwiel kunt houden als het vervolgens weer steil omhoog gaat.

Afdalen beter dan klimmen

Bij mijn eerste paar testritten voelde ik dat het afdalen een stuk beter ging dan het klimmen. Gezien de onvermijdelijke zwaartekracht is dat ergens ook wel logisch. Bij de laatste ritten monteerde ik een andere zadelpen (zonder setback). Daarmee verplaatste ik het gewicht nog wat meer naar voren en ging het klimmen al weer een stuk beter.

Zandlijnen tekenen op het Cirquit (en natuurlijk op het strand) van Zandvoort !

Meer specificaties

De fiets is uitgerust met een Pinion c1.12. Twaalf versnellingen dus, in een versnellingsbak bij de trapas. Dit systeem -verpakt in een magnesium behuizing- is een klein beetje zwaarder dan een vergelijkbaar (2×11) derailleursysteem. Het heeft ongeveer hetzelfde gewicht als een Rohloff versnellingsnaaf. Doordat het met een riemaandrijving gepaard gaat en er in het achterwiel maar één kransje zit, is het gewicht meer naar het midden geplaatst. Zeker in combinatie met de vette Rockshox Revelation voorvorkvering met 130mm veerweg ligt het zwaartepunt wat anders dan bij mijn andere fietsen.

Schakelen vergt omschakeling

Het gebruik van dit versnellingssysteem vergde enige omschakeling. De draaischakelaar voelde wat minder precies dan mijn gebruikelijke trigger shifter. En bij het opschakelen merk je vooral bij een steile klim en onder belasting dat het moeizaam gaat. Naar de zware versnellingen schakelt het een stuk vlotter. Ik heb hierover met een ervaringsdeskundige gesproken en het schijnt dat je hier een beetje op kunt inspelen door slim (en vooral tijdig) te schakelen.

Pinion C1.12 versnellingbak met riem. Meer fietsen, minder schoonmaken en ruimte voor een pompje of een gasfles op de onderbuis.

Pinion zorgt voor geluidloos fietsen

De Pinion bak is wel erg stil, zeker in vergelijking met de Rohloff, die in de laagste versnellingen soms op een koffiemolen lijkt. Afhankelijk van de keuze van de achternaaf (die dus mogelijk nog wel geluid maakt) kun je vrijwel geluidloos fietsen, dat vind ik fijn. Zowel in een racesituatie als je onopgemerkt achter iemand wil rijden als ook op expeditie in de ongerepte natuur.

Weinig poetwerk door riemaandrijving

Over de aandrijfriem kan ik simpelweg zeggen dat het een makkelijke keuze is. Ik geniet meer van het fietsen door de blubber als ik me geen zorgen hoef te maken over slijtage of poetswerk naderhand. In de configurator van Tout Terrain kun je zelfs geen ketting meer kiezen.

Nokjes onder de bovenbuis voor een custom frametas en/of een achterlicht op naafdynamo.

Goed doordachte fiets

Ik vind overigens dat Tout Terrain de fiets erg mooi en doordacht heeft opgebouwd. De manier waarop de Pinion aan het frame is bevestigd hebben ze gepatenteerd. Door de bak in het frame te kantelen kun je de riem spannen. Dit gaat heel makkelijk. Ze kozen ook voor RVS tandwielen die je goed concentrisch kunt monteren, waardoor de riemspanning mooi gelijkmatig is. Andere details op het frame zijn de nokjes voor de bagagedrager, dat zie je niet altijd op bikepacking fietsen. Maar bij deze fiets is aan alles gedacht. Het hoofdframe heeft rondom namelijk genoeg nokjes om achterverlichting en een (custom) framebag te monteren zonder klittenband. Het enige merk dat ik ken dat dit momenteel ook doet is Niner. Erg gaaf, want dan beschadigt je mooie lak niet.

Elke RAL-kleur mogelijk

Trouwens, over de lak: de kleur heb ik niet zelf gekozen maar dat kun jij wel, want iedere RAL kleur is mogelijk! Tout Terrain is een merk dat zeer veel aandacht besteedt aan milieubewuste productie. De poederlak die ze gebruiken, is er een goed voorbeeld van, maar ook het gebruik van staal als framemateriaal voor al hun fietsen. Bij de Outback zie je in dit geval de slim gekozen oversized triple butted buizen met RVS uitvaleinden. Hierdoor past de Outback eigenlijk het meest in hun Premium (ze noemen het zelf Expedition) categorie.

75mm brede banden. Geen ‘fat’ maar ‘+’ geheten, is een trend die werkt (voor specifieke toepassingen)

Twee modellen Tout Terrain Outback

Er zijn twee modellen van de fiets. 27,5+” (met 75mm dikke banden!) en 29″. De eerste testte ik en daar was ik ook het meest benieuwd naar. Zelf rijd ik graag met 29’er wielen vanwege mijn lengte. En ik denk dat in een racesituatie dit nog steeds mijn voorkeur heeft. De grote 3.0″ banden hebben echter wel een heleboel voordelen. Zeker op een langere reis of voor mensen die wat minder ervaren zijn, kunnen deze grotevolumebanden veel winst en comfort boeken. Vakantiefietsers die naar Baja country of IJsland gaan, hoef ik niks uit te leggen. Los zand of sneeuw is pas met grote sloffen echt plezierig. Maar ook op gewone trails is het vergevingsgezinder: een stuurfoutje wordt minder afgestraft. Het vertraagt ook een beetje, zeker fijn als je wat angstig bent in een afdaling. Maar in een bikepackingrace heb daar weer minder behoefte aan. Op deze fiets zaten de WTB Trail Boss banden. Deze vind ik een goede keuze omdat ze de bochten voorspelbaar insturen maar vooral ook op verhard terrein niet te veel aan snelheid inboeten. Een andere kandidaat van Schwalbe is de Rocket Ron (70-584).

Custombuilt fiets met configurator

De fiets kun je verder natuurlijk bouwen zoals je wilt. Met een Dropper post als je echt technische trails wilt gaan rijden. Het voordeel hiervan valt niet te onderschatten. Met een druk op de knop kun je dan je zadel laten zakken. Hierdoor kun je de fiets veel meer onder je laten bewegen. Wel fijn als je hard omlaag gaat en korte bochten neemt waar anders je zadel in de weg zit. Bikepackers kiezen misschien eerder voor een vaste titanium zadelpen. Lekker licht, een beetje demping en de pen blijft mooi, ook als er continu een zadeltas aanschuift. Verlichting op naafdynamo kan ook in de configurator gekozen worden. Dan heb je ook gelijk de mogelijkheid om de (door Tout Terrain ontwikkelde) Plug 5 plus te kiezen, een USB-lader op je fiets voor het opladen van GPS of telefoon.

Mijn EDC (Every Day Cockpit)

Bikefit: breed stuur met korte stuurpen

Een bikefit vind ik een van de belangrijkste aandachtspunten van een goede fiets. Geen van mijn fietsen heeft dezelfde afstelling, omdat ze allemaal een ander inzetbereik hebben. Zelfs de zadelhoogte verschilt aanzienlijk. Bij deze fiets, met zijn 76 cm(!) brede stuur past een korte stuurpen omdat anders het draaimoment te groot wordt. De fiets heeft ook een behoorlijk aflopende bovenbuis. Dit heeft veel voordelen voor de bikefit maar zeker ook voor je edele delen, als je onverhoopt toch eens te voet komt te staan. Wat de andere contactpunten aangaat, is het vooral goed om jezelf te verwennen. Ik test nu de GR-500 platformpedalen van Shimano (met bijbehorende GR5 schoenen!) en de ronde silicone handvatten van Bikeribbon. Whatever works!

Wat is de rijervaring van Chris?

Nu, hoe rijdt ie? Mijn meest directe vergelijk is mijn Santa Cruz Chameleon met 1×12 derailleursysteem. Deze heeft ongeveer dezelfde geometrie dus dat voelde al snel als thuis. Het is een avontuurlijke fiets en eentje die niet snel terugdeinst bij een al dan niet bewust gekozen afzink. Hij gewicht is misschien wel wat te fors als je hem uitsluitend zou gebruiken voor snelle uitgezette MTB-parcoursen. Bij korte steile klimmen miste ik de souplesse van het schakelen. Ik stond meer dan eens in een verkeerde versnelling. Dit probleem heb je veel minder als je langer gaat klimmen. Hij is ondanks zijn stijve stalen frame niet super zwaar (14 kg zoals ik hem test), zeker in vergelijk met Pinion concurrenten van aluminium of titanium, maar hij zeker niet zo licht als een moderne XC of Trail fiets.

Rustige fiets met stoer uiterlijk

Wat het meeste opvalt, is hoeveel je durft met deze fiets. De vering helpt mee, net als het luie balhoofd en het brede stuur om je in controle te houden. Het is daarom ook een verrassend rustige fiets, ondanks zijn stoere uiterlijk. Ik denk daarom dat hij beter tot zijn recht komt als een expeditiefiets dan als klassieke MTB. Door het stijve frame kun je er ook prima bagage aan hangen zonder dat hij nerveus wordt. Al dan niet met een bagagedrager. Bikepackers fronsen misschien hun wenkbrauwen, maar die is eigenlijk onmisbaar als je een grote warme slaapzak of 10 liter water mee wil pakken. Stop dat maar eens in je framebag! De Pinion versnellingsbak leent zich ook voor de laatste doelgroep het meest. Weinig zorgen met je fiets in het vliegtuig of als hij door te veel bagage en het ontbreken van een standaard toch eens omvalt. Had ik al gezegd dat je met een Pinion enorm licht verzet kunt trappen? Je zal er dankbaar gebruik van maken op o.a. de Pamir Highway.

Geen do-it-all-fiets

De fiets is er overigens ook met een vaste carbon voorvork te configureren. Zelf zou ik de vering op de fiets direct missen! Maar misschien als je minder technisch terrein trotseert, zoals bijvoorbeeld de Tour Divide, kun je vaak wel zonder en maak je de fiets gelijk een stuk (1 kg) lichter en nog eenvoudiger in het onderhoud. Al met al is het echter geen do-it-all fiets. Hij houdt van off-road avontuur en dat heeft alles te maken met de moderne MTB-geometrie. Geen kilometervreter op gebaande paden of een rondje om de kerk dus. Wel een fiets om mee op zoek te gaan naar al die wegen of landen of streken die voorheen onbegaanbaar leken. Het zijn die eigenschappen die het in ons gamma een bijzondere fiets maken. Als je van ongerepte natuur houdt en in fietsen een uitdaging ziet, vind ik de Outback een ideale metgezel!

Wat kost deze fiets?

Oh, ja. Wat kost die eigenlijk? Zoals ik hem hier testte is hij ongeveer € 4000. Of dat veel of weinig is, laat ik in het midden, maar de prijs zeker competitief in het marktsegment MTB-tourfiets van met Pinion. Ik zou zelf niet veel aan deze specificaties veranderen. Extra opties zoals een naafdynamo, USB-lader en een dropper post (zadelpen) zijn voor sommige tochten zeker het overwegen waard.

Meer weten?

Kom langs in onze winkel! We hebben tijdelijk een maatje XL van deze fiets staan.

Lees verder

 

Monteur gezocht voor twee dagen (vacature is ingevuld, maar laat het weten als je iets toe kunt voegen aan het team)

personeel De Vakantiefietser
Leuk dat je kijkt of dit misschien iets voor jou is. Als je twijfelt, bel dan gewoon en dan maken we een afspraak.

Wij zijn op zoek naar een monteur die graag aan hoogwaardige fietsen werkt. Hoewel de vacature voor nu ingevuld is, zijn we altijd opzoek naar leuke mensen om ons team te versterken.

Omschrijving

  • Parttime voor twee dagen in de week. De twee dagen zijn in overleg. Dus als je dit naast jouw huidige baan (als monteur in een andere winkel) wilt doen, dan is dit wat mij betreft een optie.
  • Wij onderhouden voornamelijk ‘onze’ fietsen en bouwen nieuwe fietsen op.
  • Maar als wij moeten uitleggen dat je een boutje rechtsom moet vastdraaien, dan zijn wij misschien niet de juiste winkel voor jou.
  • Wij zijn gelukkig met alle Rohloff, Pinion en riemaandrijvingen. Natuurlijk kunnen wij je alles leren, maar als je hiermee ervaring hebt dan is dat erg fijn.
  • Ik vind het belangrijk dat je goed aan een klant kunt uitleggen waarom je iets aanraadt, iets gaat doen en waarom je iets zo hebt uitgevoerd. Het is niet alleen heel leuk om daar de tijd voor te nemen, maar ook om de waardering van klanten daarvoor te krijgen.
  • De voertaal is Nederlands, maar aangezien wij ook buitenlandse klanten krijgen, is Engels ook handig.
  • In het hoogseizoen (maart t/m augustus) repareren wij geen fietsen die niet bij ons gekocht zijn. Dat scheelt veel gezeur en dat maakt het leven voor jou als monteur aangenamer.
  • Wij verkopen steeds meer super hoogwaardige fietsen met trapondersteuning, dus een elektro basis is gewenst.
  • Ik vind het nooit erg als er fouten gemaakt worden, maar wel als de klant dat merkt.

Weetjes

  • Altijd thee, koffie en negerzoenen.
  • Voor de lunch wordt gezorgd.
  • Lange fietsvakantie is geen probleem, als het maar buiten het hoogseizoen is.
  • Op zaterdag een ontbijt met verse croissants.
  • Een keer per jaar een bedrijfsuitje naar het buitenland. Maar niet altijd zo speciaal als afgelopen jaar.
  • Iedere dag kun je uitslapen (winkel is pas om 10.00 uur open, behalve op zaterdag).
  • De Vakantiefietser ligt in een gezellige buurt vlak bij het centraal station.
  • Verloning geschiedt via Payroll of op factuurbasis (zzp-er)

Interesse?

Kom eens op zaterdagochtend langs bij het ontbijt, dan kunnen we meteen zien of je met mes en vork kan eten. En neem je cv en een paar vakantiefoto’s mee. Maar je mag natuurlijk ook een brief of mail sturen of jouw sollicitatiefilmpje op YouTube, Facebook of Instagram zetten.

Laat je wat van je horen?

Eric Schuijt