Nieuws

Gelukkige klanten 2018

Continue reading “Gelukkige klanten 2018”

Welke klant won het aankoopbedrag van zijn/haar fiets terug?

Iedereen die in 2017 bij ons een fiets kocht, heeft een enquêteformulier gekregen. Eén klant kreeg het aankoopbedrag van de fiets terug. Wie was de gelukkige winnaar? En wat kwam er uit de enquête?
De winnaar is Klaas geworden, die inmiddels het geld van zijn Gaastra 4.14 met riem heeft teruggekregen.
Oh ja, ook dit jaar gaan we met deze actie door. Naast het kopen van jouw fiets is het invullen van de enquête en het opsturen van een foto het enige dat je moet doen.

Naast de enquête moest je ook een foto inleveren om mee te dingen naar de prijs. Trots laat Antoinette haar fiets zien aan haar collega’s.

Tjonge, heeft Renate een unieke oranje fiets, blijkt er toch nog een ander te zijn.

 

Wat kwam er uit de enquête?

Van alle uitgedeelde enquêtes hebben we 62% ingevuld teruggekregen. Volgens de moeder van onze collega Thara ben je óf gelukkig in de liefde, óf gelukkig in het spel. Dus Thara denkt dat 38% van onze klanten ontzettend blij is met zijn/haar partner, want het gokje wilden ze niet wagen voor het winnen van hun aankoopbedrag.

Rapport

De gemiddelde cijfers laten nog steeds een mooie stijgende lijn zien. We zijn ontzettend trots op de cijfers die we van jullie allemaal gekregen hebben.

20152017
Ontvangst8,68,9
Aankoopbegeleiding8,68,9
Kennis9,19,3
Aflevering8,68,7
Contact8,88,9

In elk opzicht vinden jullie ons dus beter geworden.

  • Als positieve feedback kregen we regelmatig te horen dat klanten Erics Amsterdamse humor erg kunnen waarderen.
  • Ook de huiselijkheid van de winkel en de grote tafel met altijd de mogelijkheid om mee te lunchen, werden erg goed bevonden.
  • Onze klanten vonden het fijn dat we een (bijna) compleet assortiment hebben voor álles wat je maar nodig zou kunnen hebben op vakantie, en dat we fietsen nooit merkgericht verkopen.

Mooie complimenten! Jullie zijn allemaal erg tevreden, en daar zijn wij dan weer extreem tevreden mee!

Maar dat is geen reden om achterover te leunen, maar juist om nog meer ons best te doen!

Marloes heeft geen benzine nodig!

Verbeterpunten

Als kritiekpuntjes hoorden we:

  • De voordeur klemt. Dat is inmiddels opgelost!
  • De koffie is niet altijd even warm. De volgende keer zullen we hem even in de magnetron zetten:-) Nee hoor, we gaan gewoon vaker koffie zetten, maar verwacht geen Caffé Latte Machiatto.
  • De website komt wat rommelig over. Maar gelukkig houdt dat je niet tegen om dit berichtje alsnog op onze site te lezen… We gaan kijken of we de geweldige hoeveelheid informatie op de site anders kunnen vormgeven.
  • Soms moet je een rondje extra rijden voordat er een parkeerplek is. Tja, we hebben het geluk dat we een toplocatie in het hartje van de Jordaan hebben, maar daar moet je dan helaas wel betalen om te parkeren. Gelukkig hebben we het Centraal Station en diverse P&R locaties dan weer wel dicht in de buurt. Jammer voor sommigen, heel fijn voor anderen. Sorry, wij gaan niet verhuizen naar een saai industriegebied.

    Als je dan na een lange tocht in Spanje bent, mag je je fiets wel eens schoonmaken. Menno, wij hebben nog een zaterdagbaantje voor je:-)

 

Nog wat leuke feiten en cijfers

  • 35% van onze klanten koopt een fiets met derailleur, de rest een fiets met Pinion of Rohloff.
  • 71% van onze klanten komt van buiten Amsterdam, soms ver daarbuiten zelfs. Want uit elk continent hebben we dit jaar weer klanten mogen ontvangen. Behalve uit Antarctica dan, maar van fietsen bij die temperaturen wordt (bijna) niemand blij…
  • En sommige klanten van buiten Amsterdam mochten gebruik maken van onze onze gastenkamer aan een Amsterdamse gracht. Ze haalden de fiets op, gingen ’s avonds Amsterdam in en fietsten de volgende ochtend weer naar huis.
  • 99,3% zou ons aanraden bij vrienden en bekenden. En daar zijn we het aller áller trotst op. Bedankt iedereen voor deze prachtige cijfers en het prachtige jaar. We hebben genoten!

Wat is volgens Annemiek en Marc de veiligste plek voor je fiets? Juist ja, een hotelkamer.

Tot slot, aan alle deelnemers die niet gewonnen hebben: gefeliciteerd met een mooie fiets, waar je nog lang en veel plezier aan zult beleven!

2018! Tijd voor een unieke vakantie? Bezoek deze beurs

Een nieuw jaar, tijd voor nieuwe reisplannen! Waar gaat jouw vakantie dit jaar naartoe? Wil je niet naar bestemmingen die iedereen al heeft gezien, maar verrassende plekken zien? Unieke avonturen beleven? Bezoek dan de Vakantiebeurs voor bijzondere reizen.

Kaartjes winnen? Kan niet meer!

Voor mensen die wel in zijn voor een beetje avontuur of die de toeristische highlights liever vermijden, is er de Vakantiebeurs voor bijzondere reizen. Uiteraard met bestemmingen buiten Europa, maar zeker ook binnen Europa, zelfs binnen Nederland. Wat denk je van een muziekreis? Een vogel- of natuurreis? Reizen waarbij je leert rotsklimmen of fotograferen? En ja, dit kun je combineren in een fietsreis.

Deze beurs is anders dan de Fiets- en Wandelbeurs: het is een vakantiebeurs en niet een fietsbeurs. En deze beurs is een stuk intiemer, dat is ook wel eens leuk.

Wordt 2018 het jaar van jouw meest unieke vakantie ooit?

Wat is er op die beurs te beleven?

De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen is zaterdag 6 en zondag 7 januari 2018 in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Verspreid over 9 zalen zijn maar liefst 250 live presentaties over onbekende maar prachtige stukken Europa, Azië, Oceanië… eigenlijk elk continent behalve Antarctica.

Daarnaast zijn er meer dan 100 stands van reisspecialisten en gespecialiseerde reisorganisaties. Daarmee kom je bijvoorbeeld op bijzondere bestemmingen of langs bijzondere routes, met een groepsreis of een gids. Maar je kunt op deze beurs ook een unieke, bijzondere reis op maat samenstellen. Je kunt zelfs reisonderdelen combineren: misschien wil je een wildlife safari in Nepal combineren met een fietsreis in Bhutan? De Andes zien maar ook de Amazone? Je kunt het zo gek niet bedenken en het kan.

Wij staan er ook

Eric de winkeleigenaar en zijn partner Carla zullen op de beurs verhalen vertellen over een van hun vele fietsreizen. Bovendien hebben we er een stand (Pavilion P) waar we enkele vakantiefietsen laten zien en je meer te weten kunt komen over Carla’s fietsvakantieworkshops: leer in een weekend hoe je een fietsvakantie voorbereidt.

Op weg naar Phnom Penh, Cambodja

Op weg naar Phnom Penh, Cambodja

De beursdetails op een rij

  • Vakantiebeurs bijzondere reizen, Amsterdam
  • Twee dagen lang
  • Zaterdag 6 januari 2018, 11.00-20.00 uur
  • Zondag 7 januari 2018, 10.00-18.00 uur
  • Beurs van Berlage, Damrak
  • Best bereikbaar via trein (Amsterdam Centraal)
  • Routebeschrijving voor met de auto
  • Kinderen onder 12 jaar gratis toegang
  • Toegang: € 10,90 per persoon, of € 12,90 aan de deur
  • Website van de Beurs bijzondere reizen

Maar.. Jij kunt gratis naar deze beurs!

Gratis naar deze vakantiebeurs?

Wat moet je doen?

  • Wil je 1 kaartje winnen? Stuur dan een mail via ons contactformulier en haal je kaartje zaterdag op in onze winkel in de Jordaan, op een kwartier loopafstand van de beurs.
  • Wil je 2 kaartjes winnen? Deel jouw bijzondere fietsreiservaring dan hieronder. Het hoeft zeker geen verre reis te zijn; als het voor jou maar een bijzondere ervaring was.

Handig om te weten:

  • Update februari 2018: de beurs is al geweest!
  • Wie het eerst komt mailt/reageert, wie het eerst maalt.
  • We hebben kaartjes voor meerdere reageerders, dus deel deze pagina gerust met je vrienden 😉 .
  • Zodra de kaarten weg zijn, laten we het weten op deze pagina.
  • Het zijn hardcopy-kaartjes, dus ophalen is het handigst. Maar heb je een hieronder een verhaaltje gedeeld en vind je ophalen niet handig, dan kunnen we per mail overleggen voor een alternatief.

Vacature is vervuld: medewerker winkel voor de zaterdagen

personeel De VakantiefietserOp dit moment is deze vacature niet meer van toepassing.
Na jaren zijn medewerkers Jurg en Esther bij ons vertrokken en we missen ze nog steeds. Daarom zijn wij op zoek naar een vakantiefietser die het leuk vindt om klanten te adviseren. Jouw persoonlijkheid vinden wij belangrijker dan jouw ervaring. Maar je moet natuurlijk wel fietsvakantie-ervaring hebben.

Omschrijving

  • Parttime. In ieder geval zaterdag, maar evt. kan ook een doordeweekse dag.
  • Het is fijn als je dit naast jouw studie of huidige werk doet.
  • Wij publiceren graag leuke dingen op de website en Facebook, dus je bent handig met tools als Facebook, een CMS als WordPress en een fotobewerkingstool.
  • Of je kunt verhalen vertellen in woord en/of beeld en wil die graag delen met onze bezoekers en volgers.
  • Affiniteit met vakantiefietsen is een must. Niet alleen met de fietsen zelf, maar ook met landkaarten, reisgidsen, kleding, fietstassen, enzovoort.
  • Wij zijn niet op zoek naar een verkoper, maar naar iemand die klanten kan adviseren bij de aanschaf van een fiets en/of uitrusting.
  • Eerlijk zijn en sociaal vaardig.
  • Het hebben van een partner strekt dan ook tot aanbeveling. Waarom? Omdat de kans groter is op empathisch vermogen. En ja, ik zal hier wel weer een boze mail over krijgen.
  • Kunnen sleutelen wordt op prijs gesteld. Een bidonhouder of kilometerteller monteren kan vaak tussendoor.
  • Bij voorkeur jong. Maar ja, je bent al sneller jonger dan ik 😆 En toen Jurg kwam solliciteren op dezelfde omschrijving was hij 65 en toch was óók hij welkom.

Weetjes

  • Altijd thee, koffie en negerzoenen.
  • Voor de lunch wordt gezorgd.
  • Lange fietsvakantie is geen probleem, als het maar buiten het hoogseizoen is.
  • Op zaterdag een ontbijt met verse croissants.
  • Wil je af en toe een zaterdag vrij, dan kan dat.
  • Een keer per jaar een bedrijfsuitje naar het buitenland.
  • Iedere dag kun je uitslapen (winkel is pas om 10.00 uur open).
  • De Vakantiefietser ligt in een gezellige buurt vlak bij het centraal station.

Interesse?

Kom eens op zaterdagochtend langs bij het ontbijt, dan kunnen we meteen zien of je met mes en vork kan eten. En neem je cv en een paar vakantiefoto’s mee. Maar je mag natuurlijk ook een brief of mail sturen of jouw sollicitatiefilmpje op YouTube of Facebook zetten.

Eric Schuijt

Langs de oevers van de Mekong

Hier volgt een korte vertelling over onze reis langs de oevers van de Mekong die wij eind 2017 maken. Carla en ik rijden beide op een Koga met Rohloff en riem. Op onze reis zullen we ook een aantal dingen testen, waarover later meer.

We beginnen in Udon Thani in Thailand en vandaar rijden we naar het noorden tot we bij de Mekong aankomen. De Mekong is hier de grensrivier tussen Thailand en Laos. Na anderhalve week, steken we de Mekong over rijden Laos binnen.

Koga fietsdoos op Schiphol. Vertrek voor een fietstocht langs de Mekong. Die tocht ging door Thailand, Laos, Cambodja en VietnamVia Laos en het 4000-eilanden gebied in de Mekong rijden we door Cambodja en slaan daar rechtsaf en laten de Mekong achter ons. Waarom? Omdat Angkor Wat een kleine omweg is die de moeite waard schijnt te zijn.

Na Angkor Wat en het Tonle Sap-meer pikken wij de Mekong weer op en volgen hem tot wij niet meer kunnen. En dat is de delta in Vietnam waar onze reis eindigt in Ho Chi Min stad (Saigon).

Eric


Thailand

Inmiddels fiets ik voor de vierde keer door Thailand en ik vind het nog steeds erg leuk.
Er is niet veel veranderd en toch weer wel. Onveranderd zijn de bars die zich op ‘Falangs’ richten. En nog altijd zie ik oudere mannen (inmiddels van mijn leeftijd) met een jong bloempje aan de arm (ik met een bloeiende bloem). Kinderen lachen vrolijk als wij voorbij fietsen en mijn behaarde benen vinden ze nog steeds maar wat vreemd en primitief.

Eric hier met zijn Koga WTS met Rohloff in Thailand met zijn vriend Nicholas tijdens zjn fietstocht langs de Mekong. Die tocht ging door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam

Wij fietsen samen met ons Thaise vriend Nicholas die ook vloeiend Engels spreekt. En dat is reuze handig zo’n gids. Want wat vandaag anders is, dat is crematie is van de immens populaire Koning Rama IX (Koning Bhumibol) is. En daar kun je meer over lezen op de site van Carla en mij.

Voor Nicholas voelt het alsof hij door het Thailand van veertig jaar geleden fietst, want dit deel van Thailand is wat achtergesteld. Dat klinkt erg, maar is voor ons toeristen juist leuk!
Het doet hem vooral denken aan onze ‘Ontbrekende schakel‘ tocht door India, Myanmar en Thailand waarover wij ook een videodocumentaire hebben gemaakt.

Over deze eerste fietsdagen door Thailand hebben wij een stuk geschreven.
Waar we vooral van schrikken is de veranderingen die de Mekong ondergaat door de aanleg van dammen. Niet alleen in China maar ook Laos gaat daarmee beginnen. Zowel de boten als de vissen zijn kleiner geworden, door enerzijds het lage waterpeil en anderzijds door de vervuiling en overbevissing.

Naga

Naga gevangen door Amerikaanse soldaten in Thailand of Laos. Te zien langs de Mekong. Eric Schuijt en Carla van Tatenhove fietsten langs de Mekong door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam
Vroeger schenen er Naga’s in de Mekong te zwemmen. Zoals je op de foto kunt zien hebben ze er wel eens een gevangen. Een Naga is een grote slang zoals je die vaak naast de trappen van boeddhistische tempels (wats) ziet. Over het hoe en wat van deze mythologische dieren kun je hier meer lezen.

Na ongeveer anderhalve week nemen we afscheid van Nicholas en rijden Laos binnen. Of eigenlijk niet, want over de Friendship Bridge, mogen we om de een of andere reden niet fietsen, dus moeten we liften.

Laos

De Mekong vormt de natuurlijke grens tussen Thailand en Laos. De taal is hetzelfde alleen moeten we nu betalen in Kippen. Althans zo heet de Laotiaanse munteenheid: Kip. Ben je vegetariër, dan mag je ook in Thaise Bahts of Amerikaanse dollars betalen;-) Zodoende zie je in ieder kassalade (of mandjes) drie verschillende valuta.
De eerste dagen zijn weer erg mooi. We maken een festival mee en bezoeken een hoop oude stenen, waar vooral Carla erg gecharmeerd over was. Ik ben bang dat we er in Angkor nog genoeg zullen zien.

Bankbiljet Laotiaanse kip (munteenheid Laos) tijdens fietstocht van Eric Schuijt langs de Mekong. Die tocht ging door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam

Samen met een Laotiaanse ondernemer ben ik lekker aan het mopperen. Hij over de corruptie ik over de hoge belastingen in Nederland. De vraag is; heb je liever corruptie of betaal je liever veel belasting? Aan het eind van ons betoog zijn we het er allebei over eens dat wij gelukkig zijn met de situatie waarin wij ons beiden bevinden.

Het mooiste stuk in Laos vinden we deze reis het traject door het 4000-eilanden gebied. dat in de Mekong ligt. Zowaar zijn we aan het eiland hoppen want de Mekong is hier (inclusief eilanden) maar liefst 14 kilometer breed.
Laos is een bijzonder land, maar sommige dingen snap ik soms niet.

Zonsondergang De Mekong. Genomen tijdens de fietstocht van Eric Schuijt en Carla van Tatenhove tijdens hunfietstocht langs de Mekong. Die tocht ging door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam

Cambodja

Bij de grens slaan we rechtsaf en rijden over prachtige kleine wegen naar Siem Reap. Deze stad is de uitvalsbasis voor Angkor Wat.
Over Siem Reap en al het verkeer in en om de stad ben ik verder wat minder gelukkig.

We nemen een bootje over het Tonle Sap meer en rijden naar via Phnom Penh naar de grens.

Vietnam

Omdat we nog jokerdagen over hebben, nemen we een ferry naar het Vietnamese eiland Phu Quoc. En zo zitten we twee dagen in een bungalow aan een tropisch strand. Wat wil je nog meer?
Nou fietsen dus, want na twee rustdagen begint het bij mij al weer te kriebelen.

 

Wordt vervolgd.

 

Wat is er nieuw voor vakantiefietsers in 2018?

De komende maand worden hier de nieuwtjes vermeld.

Nieuwe versie van de Gaastra Fyts 4.14

Gaastra-fietsen zijn stevige, stalen fietsen. De man achter het fietsmerk Gaastra is Gerrit Gaastra, zoon van de oprichter van Koga. Gerrit is ook de man achter het fietsmerk idworx. Gaastra-fietsen en idworx-fietsen komen dan ook uit dezelfde idworx-fabriek.  De Gaastra Fyts 4.14 is de stalen versie van de idworx Easy Rohler.  De 4.14 is iets minder geavanceerd uitgevoerd dan de Easy Rohler en door het stalen frame is hij ook zwaarder.

Voor 2018 heeft Gerrit het frame deelbaar gemaakt, zodat er ook een riemaandrijving op kan in plaats van een traditionele fietsketting.

Volgens de laatste informatie (dus onder voorbehoud) kost de 4.14 zonder riem € 3.199,-.
Met riem komt er (wederom onder voorbehoud) € 340,- bij.

Nieuwe fietsen van Koga

Op de grootste beurs ter wereld voor fietsen, Eurobike 2017, hebben we de nieuwe Koga’s gespot voor 2018.

Wel even wat highlights voor vakantiefietsers:

  • Koga WT 2018. Klik op het plaatje voor een vergroting

    De Koga WorldTraveller komt er in een andere uitvoering: deze krijgt een derailleurversnelling met de SLX-groep en Magura HS11 hydraulische velgremmen, voor  €2199,-.
    Een heel erg complete vakantiefiets, waarvan ik nu al voorspel dat hij in april  2018 zal zijn uitverkocht. De Specificaties:

    • Robuust en lichtgewicht smooth-welded aluminium frame. De kabels zijn geïntegreerd, zodat ze optimaal beschermd zijn tegen weersinvloeden en schade. Bovendien draagt het bij aan het strakke uiterlijk.
    • Lichte KOGA aluminium vaste voorvork met bevestigingspunten voor een lowrider.
    • Afgemonteerd met kwalitatief hoogwaardige Shimano SLX groep.
    • Betrouwbare en krachtige Magura hydraulische velgremmen.
    • De verborgen stuuruitslagbegrenzer voorkomt dat de fiets omvalt tijdens het parkeren met volle bepakking en beschermt tevens frame, kabels en koplamp.
    • Brede Schwalbe Marathon Almotion 50 mm banden met goede grip en lage rolweerstand.
    • Uitgerust met Tubus voor- en achterdrager voor het meenemen van al je bagage.
  • De Koga Signature WorldTraveller-E is een Koga Signature WorldTraveller in e-bike-versie. Koga Signatures zijn Koga’s die je zelf kunt samenstellen. De WorldTraveller-E is vanaf maart leverbaar met een Bosch middenmotor en, jawel, de Rohloff E-14 elektronische versnellingsnaaf.
    Het lijkt de Koga-variant van de idworx Power Rohler, maar dan met velgremmen in plaats van schijfremmen.  Vanaf februari 2018 bij ons te testen.

Elektronische versnellingsnaaf van Rohloff

Vanaf 2018 levert Rohloff de Rohloff E-14, een elektronisch geschakelde versie van de onderhoudsarme Rohloff versnellingsnaaf. Dit is een versnellingsnaaf voor e-bikes. Het bijzondere is dat de naaf ervoor zorgt dat de Bosch-accu wat kracht terugneemt als er geschakeld wordt. Mooier kan het niet worden.

De zoon van Bernhard Rohloff (Mirko Rohloff) heeft met de Rohloff E-14 op de Eurobikebeurs terecht een Eurobike Gold Award gewonnen.

Op mijn vraag aan Mirko wanneer deze elektronische schakeling ook op de markt komt voor niet-e-bikes, bleef hij mij het antwoord schuldig. Hij kon ook niet zeggen of er überhaupt een niet-e-bike-versie zou komen.

 

Bikepacking in Schotland, voor die-hards

Chris met zijn fiets tijdens Highland Trail Race SchotlandSchotland heeft een prachtig, groen landschap, vol bergen en heuvels: een uitstekende bestemming voor bikepacking. Met bikepacking kun je je helemaal een voelen met de natuur. Onze collega Chris ging er bikepacken, maar deed er een schepje bovenop. Wat deed hij daar, hoe bereidde hij zich voor en wat nam hij mee?

Wat is bikepacking?

Bikepacking is een soort backpacking voor fietsers: fietsend op reis, maar dan op een mountainbike en met minimale bagage. Die lichte bepakking en de mountainbike geeft je de mogelijkheid om van gebaande (asfalt)paden af te wijken: over zandweggetjes, gravel, of bospaden naar ongerepte stukken natuur.

Welke route nam Chris in Schotland?

Route van de Highland Trail Schotland 2017

Chris deed de Schotse Highland Trail 550. Dat is niet zomaar een route: het is een 885 kilometer lange fietsrace die je bikepackend aflegt. Je fietst in totaal 16 kilometer bergopwaarts door de Schotse Hooglanden, in uiteraard Schotse weersomstandigheden. Het is een ultra-endurance-race, wat dus vraagt om extreem uithoudingsvermogen. Daarbij ben je compleet op jezelf aangewezen. Of, zoals ze op de wedstrijdsite zeggen:

[D]on’t attempt this ride unprepared
– no one will be there to rescue you!

Lees zijn reisverslag van de Highland Trail 550 in Schotland »

Meedoen aan een dergelijke uitdaging doe je niet zonder voorbereiding en de juiste spullen. We vragen Chris hoe hij zich heeft voorbereid.

Hoe heb je je voorbereid?

“Als fysieke voorbereiding voor een lange meerdaagse tocht heb ik twee belangrijke trainingsdoeleinden gesteld. Ten eerste wilde ik beter vertrouwd raken met onbekende typen ondergrond en terreinen. Ik heb alles van zand, tot diepe modder, rotsen, wortels, en sneeuw opgezocht. Dit is niet alleen leerzaam en spannend, maar vergroot ook je mentale veerkracht in zulke situaties. Ten tweede probeerde ik steeds een aantal dagen op pad te gaan. Zo leerde ik mezelf om genoeg kilometers achter elkaar te kunnen rijden en kon ik mijn slaapsysteem uitproberen.

“Vroeg opstaan vind ik daarbij belangrijk. In de zomer probeer ik met fietsen te beginnen vanaf een uur of 4 ‘s ochtends. De eerste uren zijn in mijn beleving bijna ‘gratis’. Voor 12 uur heb je al een groot deel van je kilometers gedaan, dan is het tijd voor een welverdiende warme lunch.

“Om je na het opstaan sneller fris te voelen, heb ik geleerd dat erg helpt om een stukje gember en/of citroen in je water(rug)zak te doen, vooropgesteld dat je voldoende drinkt! (1 liter per uur). Een hydratatiereservoir van 2,5 of 3 liter (op de rug of in je tas) is mijn inziens echt een must voor bikepacking.”

Wat nam je mee?

“Dit had ik mee aan materiaal:

Fiets

FrameSalsa Fargo custom XL
VorkX-Fusion Slide RL2*
ZadelErgon SMC3-M
StuurSalsa Cowchipper 2 42cm
StuurlintSalsa Gel bruin*
VersnellingSram 1×11 32/11-42*
VoorwielSON 28-15 32h zilver naaf
Dt revolution spakenidworx DaRim LaW velg
AchterwielHope Pro 4 32h zilver naaf
Dt revolution spakenidworx DaRim LaW velg
RemmenSram Apex HRD*
SchijvenSRAM centerline 160mm*
BandenMaxxis Ikon 29 2.2 EXO TLR*
OmvormerBusch & Müller USB-Werk
VerlichtingB&M IQ-X voorlicht
SON achterlicht
  • Alle materiaal is bij de Vakantiefietser verkrijgbaar, behalve de artikelen met een ster (*).
  • Producten met een link zijn via onze webshop verkrijgbaar.

Bikepackingtassen en -accessoires

FrametasCustom-made door onze monteur Leo! 9 L
ZadeltasRevelate Designs Terrapin en
Revelate Designs drybag 10L
BovenbuistasTopeak toploader 0.7 L
VoorvorktasKing Cage Manything cage ti x2 en
Ortlieb 7l drybag oranje x2
RugtasOsprey Talon 10 L * incl 3L reservoir
BenedenbuisSKS Cage Box 1 L
StuurRevelate Mountain Feedbag 0.5 L

Een selectie van onze bikepackingaccessoires vind je in de webshop »

Kampeerspullen

TentExped Vela 1 UL*
MatjeExped Synmat HL LW
SlaapzakVaude Kiowa 300 UL

Een selectie van onze kampeerartikelen vind je in de webshop »

Kleding

Fietsbroek 1Sportful R&D maat L*
Fietsbroek 2Castelli Ergo Tre maat L*
BroekBontrager Thermal overbroek*
Fietsshirt 1Castelli Gabba short sleeve L*
Fietsshirt 1Nalini Idworx M*
ThermoshirtCraft Coolmax M*
SokkenIcebreaker ultralight crew 3x XL
Sokken 2Sealskinz waterdicht crew XL
ArmwarmersSportful L zwart*
SchoenenGiro VR90 46 zwart/oranje*
HelmLazer O2 L zwart*
HelmmutsVaude Winter cap zwart*
Handschoenen zomerGiro Bravo L zwart*
Handschoenen winterSealskinz waterdicht XL
JasRab Microlight Rood*, donsjas
RegenjasCraft Waterproof Zwart*
VestGiro bodywarmer Oranje*
SjaalBuff Merino Grijs
Slaapkleding 1Icebreaker Merino 200 lange mouw zwart XL*
Slaapkleding 2Rab dry-fit shorts M*

Een selectie van onze fietskleding vind je in de webshop »

Gereedschap

RemblokjesSram HRD Sintered x2*
Binnenband2x Schwalbe Sv19a*
KettingschakelConnex 11v missing link x2
Tubeless reparatiekitGenuine Innovations*
MultitoolLezyne SV12*
SpaaksleutelSapim sp14*
BandenlichterCrankbrothers Speedier lever
ReservespaakFiberfix spoke
SmeermiddelRohloff olie
ZakmesOpinel no.8*
NoodreparatieNaald, draad, duct tape*

Verzorging

ZitvlakcremeSudocreme mini
ZonnebrandLouis Windmier mini
LippenbalsemPure Shea butter
Tandpasta/borstelVaude
ZeepSea2Summit wilderness soap
MedicijnenAsprine, BCAA, vitamine B complex, betadine

Elektronica

TelefoonApple iPhone 5S*
GPS-navigatieGarmin Edge 810*
StroomvoorzieningXtorm lite 600 MaH powerbank
HoofdlampBlack Diamond Revolt
GPS trackerSPOT Gen3

Een selectie van onze elektronica vind je in de webshop »

Welke fietsen zijn geschikt voor bikepacking?

“In ons vaste assortiment we hebben een aantal mooie bikepacking-fietsen:

  • idworx Rock oPinion
  • Santos Cross Lite
  • Tout Terrain X-over (Scrambler)

(De specificaties van deze fietsen staan binnenkort op de site)

“De Salsa Fargo die ik gebruik kan bij ons alleen op aanvraag en naar wens worden opgebouwd. Hij is zowel met derailleur als Rohloff-versnellingsnaaf en riemaandrijving op te bouwen (lees meer over versnellingssystemen).

Highland Trail in Schotland met fiets van Chris

Fiets van Chris, Highland Trail Race Schotland, 2017

“Bij bikepacking gaat het erom je fiets en uitrusting zo goed mogelijk te optimaliseren voor de omstandigheden die je tegen gaat komen. Soms kan een verende vork handiger zijn; soms heb je meer aan dikke banden.”

Welk materiaal zou je de volgende keer wel of juist niet gebruiken/meenemen?

“Ik heb al best wat ervaring met bikepacking, dus mijn paklijsten worden steeds wat beter. Ik vind eten en mijn slaapsysteem altijd het lastigst om te kiezen. Ik heb een hekel aan energierepen en heb niet veel tijd om te koken. Uiteindelijk is eenvoudig eten voor mij het best, denk aan verse groenten, bonen, fruit, noten, yoghurt en natuurlijk pindakaas!

“Dit keer ging ik voor het eerst met een tentje in plaats van een bivakzak. Gezien de hoeveelheid storm, regen en insecten in Schotland was dit wel een goede keuze, maar het vergrootte ook mijn pakvolume en gewicht. Ik hou zelf erg van dingen die simpel en duurzaam zijn. Mijn tentje heeft bijvoorbeeld geen rits, omdat ik hier slechte ervaringen mee heb.

“Op fietsbanden zou ik ook nooit bezuinigen. Neem een stevige mountainbikeband met sterke zijflanken en zorg voor genoeg plak-/reparatiespulletjes, ook als je tubeless rijdt.

“Ik had waterdichte winterhandschoenen en sokken mee omdat ik altijd heb geleerd dat je voeten en handen altijd droog moet houden. Deze heb ik niet gebruikt maar het was wel een fijne gedachte om ze bij me te hebben. Zo ben je altijd dingen ‘voor het geval dat’ aan het zoeken. De echte winnaars doen het met wat ze hebben!”

Sealskinz-sokken zijn waterbestendig.

Hoe reisde je naar het startpunt toe?

“Omdat we naar een best afgelegen plek [Schotse Highlands] gingen, ben ik met een paar vrienden per auto en ferry gereisd. Ik vond het erg tijdrovend en hou niet van auto’s, maar hierdoor konden we wel wat meer meenemen voor de overtocht. Bovendien waren we hierdoor niet aan een vluchtschema gebonden.

“Je fiets op het vliegtuig nemen is bij bikepacking-fietsen niet zo lastig. Door je tassen gewoon aan de fiets te laten, is het meeste van je frame goed beschermd. Zelf kies ik ervoor om mijn fiets in bubbelfolie en daarna bouwfolie te wikkelen. Zo hoef ik geen hoes mee te nemen en blijft de fiets compact en herkenbaar als zodanig voor de vervoerder.”

Wat moest je verder van te voren regelen?

“Het was de eerste keer dat ik met een SPOT-GPS-tracker reed: een satellietontvanger die mijn locatie doorgeeft aan een hulpinstantie in geval van nood. De SPOT-tracker was verplicht voor dit evenement.

Spot Gen3 GPS tracker

“Een betrouwbaar navigatiesysteem is ook erg nuttig. In geval van nood gebruik ik de GPS-functie op mijn smartphone. Een ziektekostenverzekering met repatriëring voor ongevallen in het buitenland is ook handig, zeker voor de gemoedsrust van de thuisblijvers.”

Welke sites zou je aanraden als je meer wilt weten?

  • www.bikepacking.com: “Deze website is eigenlijk de belangrijkste site. Een hele informatieve website (en naslagwerk) die uitlegt wat bikepacking is en hoe je je kunt voorbereiden. Daarnaast staan er veel trips op de website die je kunt nareizen!”
  • www.bikepacker.com: “In de Highland Trail Race reed ik samen met Neil Belchenko. Hij komt uit Colorado (Verenigde Staten) en won het evenement in 3 dagen en 10 uur! Hij is dan ook dé persoon voor verhalen, lifestyle, reviews en tips over bikepacking. Deze verzamelt hij op zijn vermakelijke website.”
  • https://guntherds.exposure.co: “Dit is de blog van Gunther Desmedt. Normaal hou ik geen blogs bij van mensen omdat ik die tijd liever in het fietsen zelf steek. Gunther is wel een uitzondering. Hij schrijft heel vermakelijk en heeft goeie inzichten die voor mij erg behulpzaam zijn geweest. Hij rijdt overigens op een prachtige Santos Cross lite met Rohloff-versnellingsnaaf en riemaandrijving.”
  • https://vimeo.com/salsacycles: “Fietsfabrikant Salsa publiceert af en toe boekjes en filmpjes die je behoorlijk in de stemming kunnen brengen over bikepacking. Bekijk na die filmpjes de documentaires van Mike Dion. Salsa hielp mee om zijn lange en inspirerende documentaires ‘Ride The Divide’ en ‘Inspired to Ride’ te maken.”

Gratis trailer voor de documentaire Ride the Divide van Mike Dion. De documentaire is on-demand (€) te zien via Vimeo.

Tot slot, vertel eens over je reis?

“Mijn laatste tocht bracht mij dwars door de Schotse Highlands in een evenement dat de Highland Trail Race heet. Een off-road tocht van 550 mijl van de start- en finishplaats Tyndrum (het begin van de West Highland Way) via de noordkaap van Schotland en terug langs plekken die Coffin Road en Devils Staircase heten, om een idee te geven van de intensiteit van de trip.

“De grilligheid van het landschap tekende het deelnemersveld dat bestond uit slechts 50 zeer geoefende atleten. Het idee dat je als jonge en afgetrainde vent in het voordeel bent om een dergelijke uitdaging te trotseren, is volledig onjuist. De mensen die in onze sport de dienst uitmaken, zijn mensen die al een heel leven achter zich hebben. Zij hebben de mentale hardheid om niet te knakken, iets wat een jonge scheut toch vaker overkomt.”

Lees de rest van het reisverslag van de Highland Trail 550 in Schotland »

Compliment

Altijd leuk zo’n bericht:
“Ha Eric! Ik wil je nog even laten weten dat ik zo ontzettend blij met Santos ben. Ik heb de Zwarte Zee bereikt met maar 1 lekke band en verder geen enkele materiaal pech. Zij rijdt nog steeds vlekkeloos! Als een hinde!”

Gerrit Gaastra van idworx kwam langs: dit had hij te vertellen

De oprichter van idworx, Gerrit Gaastra, komt elk jaar langs in onze winkel om te vertellen over de filosofie achter idworx, over idworx-fietsen en over de toekomst van fietsen. Als je Gerrit hebt horen praten, snap je pas echt hoe een goede fiets in elkaar moet zitten. Tijdens de idworx-avond beschrijft hij zijn zoektocht met idworx naar de ultieme fiets.

Begin april 2017 kwam Gerrit Gaastra langs bij De Vakantiefietser met een idworx Easy Rohler, een idworx oPinion BLT en een verzameling fietsonderdelen. Aan de hand van wat hij had meegebracht, vertelde Gerrit twee uur lang over wat er beter kan aan de fiets. Hij besprak alledaagse fietsproblemen waar je als fietser in de praktijk tegenaan loopt en hoe hij als fietsfabrikant daar oplossingen voor probeert te zoeken in het ontwerp van een fiets.

De man achter Gaastra en idworx, Gerrit Gaastra, komt ook dit jaar naar onze winkel, op 17 april 2018. Hij deelt zijn kennis en inzichten over fietsen. En de nieuwste ontwikkelingen.
Kom langs en stel hem al je vragen! Gratis aanmelden »

Gerrit Gaastra op de idworx-avond bij de Vakantiefietser, april 2017

Waar komt idworx vandaan?

Gerrit Gaastra komt uit een fietsbouwersfamilie; zijn overgrootopa richtte Batavus op als bromfietsmerk, zijn opa maakte er een bekend fietsmerk van, zijn vader richtte Koga Miyata, het latere Koga (de ‘ga’ uit Koga staat voor Gaastra). (Lees ook eens Erics interview met Gerrits vader.)

In de jaren ‘90 van de vorige eeuw woonde Gerrit in Canada, waar hij veel mountainbikete door de bossen. Daar kwam hij op het idee om idworx op te richten: fietsen die (zelfs op ruw terrein) nauwelijks onderhoud nodig hebben, voor zorgeloos fietsen. Maar hoe maak je een onderhoudsarme fiets?

Een betere fiets begint bij fietsproblemen oplossen

Het kenmerk van onderhoudsarme fietsen is dat de fietsonderdelen veel aankunnen, waardoor ze langer mee gaan. Niet alleen het frame, maar elk onderdeel. Een voorbeeld van een onderdeel dat slijt en buigt, is een kettingblad. Je fietsketting slijt daardoor ook. Voor de ketting is Gerrit een samenwerking met fietskettingfabrikant KMC aangegaan waar de zeer sterke X1-fietsketting uit kwam; dé ketting voor Rohloff-fietsen.

Bovendien wilde hij een voorblad dat oersterk is, zonder te breken. Maar er was geen kettingblad op de markt dat aan die eisen voldeed: slijtage was blijkbaar een probleem dat de fietsindustrie slechts als een gegeven zag.

idworx longlife kettingblad

Om dit slijtageprobleem op te lossen, ontwierp Gerrit een nieuw kettingblad, dat op meerdere manieren slijtage vermindert. Uiteraard door sterker materiaal te gebruiken; echt Duits ‘MesserStahl’ . Maar het echte vernuft zit in het aantal tanden. Traditionele kettingbladen slijten onevenredig snel aan de boven- en onderkant, doordat het blad in dezelfde stand meedraait als je trappers. Gerrits oplossing: gebruik een oneven aantal tanden. Hierdoor verandert het kettingblad bij elke trap een tandje van positie, waardoor de slijtage wordt uitgesmeerd over alle tanden. Het blad kun je bovendien op acht verschillende manieren monteren. In 20 jaar tijd heeft hij pas één versleten exemplaar teruggestuurd gekregen.

Nog meer slimme vindingen

Gerrit gaf nog vele andere voorbeelden tijdens de idworx-avond waaruit blijkt dat hij een oog heeft voor het signaleren van problemen van fietsers. Zo is het dankzij idworx dat de SON naafdynamo is aangepast zodat het voorwiel niet aan stevigheid inboet. Ook zijn diverse brede banden die fietsbandenfabrikant Schwalbe levert, door Gerrit ontworpen voor Schwalbe (hij is daar consultant). Vele vindingen die inmiddels in de wereld van vakantiefietsen gemeengoed zijn, komen bij idworx vandaan.

SON naafdynamo: het idworx-ontwerp en het origineel naast elkaar

Kortom, bij idworx doen ze veel onderzoek naar hoe je de basis van de fiets kunt verbeteren. Daar rollen uiteindelijk veel vindingen uit die nog niet bestaan, of nog niet op die manier zijn toegepast. Alles voor een betere, onderhoudsarme fiets.

Meer over de filosofie achter idworx »

Leerzaam en inspirerend

Als je van plan bent een fiets te kopen, zou ik zeker aanraden eens zo’n bijeenkomst te bezoeken, zelfs als je niet van plan bent een idworx te kopen: je leert wat de zwakke punten van een fiets zijn, welke oplossingen fietsfabrikanten kiezen en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Achter elk fietsonderdeel zit een verhaal en een liefhebber als Gerrit Gaastra weet dat prachtig over te brengen.

Ook eens zo’n bijeenkomst bijwonen? Bekijk onze agenda »

Als kers op de taart: win een klein presentje

Gerrit blijkt dol op pindakaas. Maar niet op zomaar pindakaas: hij heeft een pindakaasfabrikant gevonden die met net zoveel passie met pindakaas bezig is als hij met fietsen. De pindakaas komt van VANMAX, een kleine pindakaasmakerij in Sassenheim: “eerlijke smaken, eerlijke producten en eerlijk ondernemen”. Gerrit eet naar eigen zeggen in 3 dagen een pot leeg.

VANMAX potjes pindakaas

Wil jij ook een potje pindakaas winnen? Zoek dan de paaseieren op onze idworx-pagina. Want de paashaas is al weg, maar nog niet alle eitjes zijn gevonden. De eerste 9 inzendingen winnen een potje.

Naar de idworx-pagina

Vul hieronder in waar je de paaseieren vond. En je e-mailadres, om te vragen waar we het presentje naartoe kunnen sturen wanneer je hebt gewonnen.

* indicates required field





Win jouw fiets

Als je dit jaar bij ons een fiets koopt, vragen wij jou een enquêteformulier in te vullen .

Wij vinden het fijn vinden als je deze invult, en samen met een leuke foto van jezelf en op, onder, boven of achter je fiets aan ons terug stuurt.
We gebruiken de vragenlijst om onszelf nog verder te kunnen verbeteren. Zo zijn wij ok aan onze mooie cijferslijst gekomen;

Wees serieus in het invullen van de enquête en creatief met het maken van de foto; dan maak je kans om het aankoopbedrag van je fiets terug te winnen!

Begin  januari 2018 zullen we uit alle inzendingen een gelukkige winnaar trekken. Uiteraard ben je van harte welkom om erbij te zijn, maar je maakt niet minder kans om te winnen als je er niet bij bent.

De vorige keer werd de winnaar getrokken door een van de weinige mensen die je kan vertrouwen; de kerstman.

De winnaar Fred had voor zijn wereldreis een idworx Off Rohler gekocht en was aangenaam verrast toen de kerstman hem belde met het goede nieuws. Helaas voor ons was het een fiets uit het topsegment en had ik zakelijk liever gezien dat het een klant was geweest met een goedkopere fiets:-)

Hieronder zie je Fred toen hij in 2014 zijn fiets ophaalde en zich nog niet realiseerde dat hij een behoorlijke kans maakte om te winnen (we zijn nl. maar een kleine winkel)
En hier is het filmpje van de loting in 2014.

Loting gratis fiets – Draw free bike. from De Vakantiefietser on Vimeo.