Nieuws

[Review] Ecovriendelijke fiets- en wandelschoen van Vaude TVL Asfalt Tech Dualflex

Onze fietsnerd Chris ging op stap met de nieuwe TVL Asfalt Tech Dual Flex fietsschoenen van het Duitse ecovriendelijke merk Vaude. Wat maakt deze fietsschoenen zo bijzonder en voor wie zijn ze geschikt?

Als het even kan, testen we ieder nieuw product in de winkel. We vinden het namelijk belangrijk dat ons advies is gebaseerd op onze eigen ervaring. Dan kun je er enthousiast over vertellen en ook goed inschatten voor welke klant en gebruik dit product geschikt is. Maar eerst vertelt hij iets over de ontwikkeling van fiets- en wandelschoenen.

Op zoek naar een fietsschoen voor fietsen én wandelen

Aan de zoektocht naar een goede fiets- en wandelschoen komt nooit een eind. Net als dat één band niet even lekker loopt in de modder als op het asfalt, loopt een schoen ook tegen beperkingen aan. Ik zocht een schoen die je met plezier een hele dag draagt en ook uitblinkt op de fiets.

Voorheen verkochten we in de winkel veel meer fietsen met klikpedalen. Deze maakten in de laatste jaren plaats voor fietsen met een combipedaal die aan de ene kant een kliksysteem heeft en aan de andere kant een klein platform heeft. Zo kon je altijd nog zelf beslissen of je wel of niet vast wilde zitten en welke schoen je het beste uitkwam. Op vakantie met je klik-schoenen en naar de bakker met je sneakers of slippers.

Platformpedalen de nieuwe norm

De laatste jaren zijn veel voeten van fietsers ‘vrij’. Of we nu bang zijn om met fiets en al tegen het asfalt te gaan of niet beperkt willen zijn in de keuze van ons schoeisel, platformpedalen maken nu al 80% van de door klanten geconfigureerde fietsen. Het meest populair zijn grote pedalen (110 x 100 mm) met korte metalen pinnetjes voor grip. Hoewel sommigen nog liever een rubberen oppervlak willen omdat ze de pinnetjes eng vinden of ze door hun zachte zolen heen voelen, bieden vooral die pinnetjes een fantastische grip. Zelfs zó goed dat je weinig verschil merkt bij het klimmen, waar het vermeende voordeel van het ‘vast zitten’ in de pedalen het grootste is. Het grote platform stelt je, anders dan bij klikpedalen, bovendien in staat om je voet iets te verplaatsen. Daardoor ervaar je minder puntbelasting en kun je wat meer afwisselen waardoor je voet en jij zelf minder vermoeid raakt.

Shimano XT 8140 platformpedalen

Flat pedal-schoen

In wezen bieden deze zogenaamde platformpedalen vrije keuze in schoeisel. Naar eigen voorkeur kun je naar eigen voorkeur stevige sandalen tot lichte bergschoenen gebruiken. Toch zijn er fabrikanten die speciaal voor deze pedalen schoenen hebben ontwikkeld. Ze noemen het flat pedal schoenen. Het lijken net skateschoenen, met een brede, soepele en platte zool. Aan de onderkant zie je een vrij zacht (sticky) rubber met fijn profiel dat specifiek ontwikkeld is om nog meer grip te bieden met de pinnetjes van de platformpedalen.

De onderkant van deze zool heeft kleine driehoekjes die (als het goed is) achter de pinnetjes op het pedaal blijven haken.

Vaude Dual Flex

Zo viel mijn oog op de nieuwe Vaude TVL dual flex fietsschoenen. TVL is codetaal voor Travel, oftewel: speciaal voor de vakantiefietser. Deze lijn bestaat al een tijdje, met o.a. de excellente Pavei, Skoj en Hjul fiets- en wandelschoen voor klikpedalen. De Dual Flex is nieuw en gaat geheel mee met de trend voor platte pedalen.

Dual Flex staat voor een technologie die een carbon plaatje in de middenzool verwerkt die de zool superstijf maakt in de trapbeweging, maar betrekkelijk soepel is bij het afwikkelen van de voet bij het wandelen. Dit is een volledig door Vaude ontwikkeld concept en een noviteit in de fietsschoenenwereld. Dit wilde ik graag testen! De onderkant van de zool heeft een ondiep profiel met kleine driehoekjes die ervoor zouden moeten zorgen dat je niet van de pinnetjes afglijdt. De rubbersoort die ze hebben gebruikt, is trouwens voor 30% van gerecycled rubber. Typisch Vaude, want ze zijn erg ecobewust.

De EVA middenzool (licht grijs) zorgt voor comfort

Niet helemaal plat

Qua afwerking ziet de schoen er goed uit. De synthetische bovenkant en voering (ook voor 40% gerecycled) is zonder stiksels aan elkaar gelijmd. Dat is erg gemakkelijk bij het schoonmaken van de schoen. Ze zijn wat warmer dan ze er misschien uitzien en dit komt doordat ze geen ventilatiegaatjes hebben. Goed voor de winter en de zogenaamde ‘schouderseizoenen’ waar je het liefst vocht en viezigheid buitenhoudt. De zool is trouwens niet helemaal plat. Van de teen tot de hiel zit er 7 mm verhoging in die bestaat uit EVA-schuim. Dit zorgt voor een beetje trildemping en dit merk je gelijk als je ze aan doet en een keertje in de lucht springt. Persoonlijk vind ik een volledig platte schoen fijner om mee te fietsen omdat het je meer het gevoel geeft met het pedaal en je hakken wat makkelijker kan laten zakken. Dit laatste doe je vooral bij het mountainbiken om de fiets in een afdaling onder controle te houden.

Dual Function

De iets hogere hiel vind ik wel weer fijn bij het staan en lopen. Vooral voor iemand die zoals ik een verzwakte/doorgezakte voetboog heeft, biedt deze schoen comfort. De leest is gemiddeld breed, zeker geen Italiaanse designschoen en ook geen Armeense pantoffel. Ik heb hele smalle voeten, dus ik moet de veters bijna helemaal aantrekken. Maar dan zitten ze eigenlijk best goed.

Trouwens, die veters, dat vinden die-hard fietsers en liefhebbers van BOA (dat systeem met een draadje dat je opwindt) misschien wat ouderwets. Wat mij betreft zijn ze wel gewoon hartstikke betrouwbaar en als je goed leert strikken (ja, dat is een kunst!) werkt het prima. De schoen dient eigenlijk naast het fietsen namelijk nog een andere belangrijke functie. Hij moet er lekker onopvallend uitzien als je naar je werk gaat of tijdens je fietsvakantie naar een luxe restaurant. Daarvoor zijn ze perfect. Je zou aan niets zeggen dat het een specifieke fietsschoen is. Hij ziet er uit als een robuuste casual sneaker. De lederen variant (Vaude TVL Asfalt Dual Flex) is wat dat betreft nog weer ietsje sjieker.

Platformpedaal op/in een schoen?

Maar hoe fietsen ze? De stijve zool voelt eigenlijk heel vreemd in combinatie met een breed platformpedaal. Het superbrede pedaal dat ik gebruik, zorgt namelijk al voor heel veel ondersteuning. Ik dacht dat de stijfheid van de zool dat nog verder zou verbeteren maar dat was eigenlijk niet het geval. Ik verloor door de starre, opgehoogde zool juist wat contact met het pedaal waardoor ik er wat makkelijker van af stuiterde. Die stijfheid heb ik bij klikpedalen eigenlijk nooit vervelend gevonden, dus dat vond ik opvallend.

Pas toen ik de schoenen op kleinere traditionele pedalen gebruikte, zag ik de echte meerwaarde van deze schoenen. Bij deze pedalen voelde het juist alsof ik met mijn platformpedalen aan het fietsen was. Zo voelde ik veel minder puntbelasting onder de bal van mijn voet en ook meer efficiëntie en comfort. Door de vlakke onderkant kon ik ook wat meer het midden van mijn voet gebruiken. Uit ervaring zul je dit vaak automatisch doen om belasting op de knie te verminderen.

Voor wie is deze fietsschoen geschikt?

Hierdoor begreep ik direct voor welke gebruiker de TVL Asfalt Tech Dual Flex is ontwikkeld: de forens of vrijetijdfietser die in zijn dagelijkse kleding op zijn fiets springt. Die geen tijd of zin heeft om zich voor- of nadien om te kleden, maar die wel het gevoel heeft dat het comfortabeler en efficiënter kan. Dit geldt bijvoorbeeld voor een goede helm maar dus ook voor een goede schoen.

Meestal zoeken vakantiefietsers een beetje gemak. Ze willen er het liefst zo min mogelijk als een fietser uit zien en nemen vaak maar één paar schoenen mee. Dan is het wel lekker dat je een stevige veelzijdige schoen hebt waarmee je overal voor de dag kan komen en ook nog prima op kunt lopen. Hoewel het geen pure fietsschoen is en niet ideaal in combinatie met platformpedalen zoals ik aanvankelijk dacht, zijn er nog genoeg mensen die liever kiezen voor de eenvoud van ‘gewone’ pedalen. Voor hen kan deze schoen toch een echte uitkomst zijn. Zeker als je last hebt van vermoeide voeten na een dag fietsen. Voor hen is het een makkelijke stap naar meer efficiëntie en comfort zonder meteen je fiets om te bouwen of je in een fietsoutfit te hullen. Een platformpedaal verstopt in een schoen dus!

De Vaude TVL Asfalt Tech Dual Flex is bij ons in de (fysieke) winkel te koop. Hij kost € 140,-. De sjieke nubuck lederen versie (zoals in het filmpje hieronder) is er op bestelling voor € 180,-.

 

Gelukkige klanten 2021

Continue reading “Gelukkige klanten 2021”

Nieuw: online cursus fietsvakantie voorbereiden

Wie voor het eerst op fietsvakantie wil, realiseert zich: er komt heel wat bij kijken voordat je op reis kan. Om je daarbij te helpen, hebben we een gratis online cursus gemaakt. Deze kun je helemaal bekijken op het cursusgedeelte op onze website, vanuit je luie stoel.

Ga je voor het eerst op fietsvakantie, dan loop je tegen heel veel vragen aan, zoals: welke route ga ik fietsen en waar moet ik dan rekening mee houden, wat voor fiets is geschikt, hoe zorg ik dat ik lekker fiets, welke fietstassen heb ik nodig, welke andere spullen moet ik meenemen?

12 filmpjes, 1 uur cursus

In onze nieuwe online cursus ‘Fietsvakantie voorbereiden’ geven wij onze antwoorden op al deze vragen. In 12 filmpjes van totaal ruim een uur ben je al flink op weg geholpen in je voorbereiding. Via de speciale cursuspagina kun je alle filmpjes bekijken. Onder elk filmpje staan handige linkjes die je verder op weg helpen.

Iza, Eric en Chris tijdens de cursus fietsvakantie voorbereiden

Onderwerpen cursus

Welke onderwerpen behandelen we in deze cursus? De cursusitems op een rijtje:

  1. Inhoud van de cursus (1.21 min.)
  2. Do’s en don’ts bij je eerste fietsvakantie (4.15 min.)
  3. A: Vervoersmiddelen en route (5.19 min.)
    B: Fietsroutes in Europa (5.00 min.)
  4. Een vakantiefiets (5.36 min.)
  5. Fysieke klachten voorkomen (6.43 min.)
  6. Fietstassen (3.34 min.)
  7. Paklijst: kleding (6.37 min.)
  8. Paklijst: kampeerspullen (7.37 min.)
  9. Paklijst: elektronica (3.34 min.)
  10. Paklijst: gereedschap (7.12 min.)
  11. Samenvatting en extra tips (5.28 min.)

Nieuwsgierig geworden? Ga dan naar de cursuspagina en start met de eerste video!

Naar de cursus fietsvakantie voorbereiden

Fietsen in de uitverkoop

We hebben een aantal fietsen op voorraad en ook een paar fietsen in de uitverkoop.

Maar die uitverkoop fietsen verkopen we alleen als het echt jouw framemaat is.

Schaarste

Zoals je wellicht weet is er een schaarste aan alles wat fietsgerelateerd is. Daarom verkopen wij geen losse zadels en sturen meer.

Ook fabrikanten hebben met de schaarste te maken. Tot nu toe kan je de meeste fietsen nog wel bestellen.
Maar als je eind juni pas gaat bestellen, zullen de levertijden wel zijn toegenomen.

 

Multi-inzetbare e-bike voor het hele gezin: Tern GSD R14

We hebben sinds kort een nieuw merk in de winkel: Tern. Volgens ons kun je de multi-inzetbare Tern GSD R14 prima gebruiken als vakantiefiets en daarom hebben we deze opgenomen in ons assortiment.

De Tern GSD R14 is vergeleken met onze andere fietsen misschien een vreemde eend in de bijt, maar je kan er écht mee reizen, hoor! Hij rijdt fantastisch, comfortabel, en je kan er heel veel op mee zeulen. De afkorting GSD staat niet voor niets voor ‘Get Stuff Done’!

Winkeleigenaar Eric is altijd voorzichtig om zomaar met een nieuw merk te beginnen. Eerst moet een fiets getest worden en dan pas mag hij opgenomen worden in ons assortiment. Onze monteur Leo rijdt al langer dan een jaar rond op de Tern GSD. Die was toentertijd nog niet met een Rohloff-versnellingsnaaf leverbaar dus hebben wij die zelf ingebouwd, want een onderhoudsarm versnellingssysteem is voor fietsvakanties erg handig. Sinds begin 2021 is de Tern GSD wel met Rohloff-naaf leverbaar.

tern gsd r14 met kinderen

Lees verder over de Tern GSD R14

Of lees meer over het fietsmerk Tern.

Schaarste

De schaarste in fietsen en onderdelen merken we hier nu ook.

Sommige framematen van Koga zijn al uitverkocht. Santos levert geen derailleurfietsen meer en idworx heeft geen Hope en XT schijfremmen meer.

Gelukkig liggen de reeds bestelde fietsen aardig op schema.

Koga E-WorldTraveller Signature getest in Griekenland

Carla nam voor het eerst een elektrische fiets mee op fietsvakantie, een Koga E-WorldTraveller Signature (E-WTS). Eric bleef zijn oude Koga WorldTraveller Signature zónder trapondersteuning trouw. Samen fietsten ze over de Peloponnesos in Griekenland eind 2020. Wat vond Carla van haar e-bike, en wat was de ervaring van Eric? Bekijk het in de video.

Carla fietsend in Griekenland, met het (schier)eiland Monemvasia op de achtergrond.

Voor Carla was het fietsen op de Koga E-WTS een feestje, maar Eric vond het eigenlijk helemaal niks, zo’n elektrische fiets. Als Carla bergop fietste met haar Koga zonder trapondersteuning, was dat best wel zwaar voor haar. Nu ze met trapondersteuning van zeeniveau naar 300 meter hoogte reed, bleef ze maar door ouwehoeren: “Oh Eric, zie je hoe mooi de zee is? En kijk eens wat een mooie herfstkleuren!” Eric kijkt er dan ook naar uit dat ze weer zonder trapondersteuning bergop moet fietsen. Dan kan hij weer van zijn rust genieten.

Lees het uitgebreide testverslag

Hieronder kun je zien wat Carla ervan vond.

Lees meer over de Koga E-WorldTraveller Signature

 

Gesodemieter

Het gesodemieter begint nu al.
De levertijden bij Koga lopen op (10 weken). de idworx All Rohler is nagenoeg uitverkocht en Santos levert geen losse onderdelen meer omdat hun productie anders in gevaar komt.
Heel verstandig.

Tekort

Er tekent zich nu al een tekort aan fietsonderdelen af. Er wordt in Europa te veel gefietst.

Daarom verkopen wij geen losse zadels meer omdat wij anders bij nieuwe fietsen geen goede zadels meer kunnen leveren.
Met pedalen gaat het ook al die kant op.

 

Fietsen tekort

Doordat er wereldwijd een enorme vraag is naar fietsen, zullen medio 2021 de levertijden van fietsen drastisch oplopen.

Het klinkt als verkooppraat; Maar zeg niet dat we niet gewaarschuwd hebben.