Nieuws

Wat is er nieuw voor vakantiefietsers in 2018?

De komende maand worden hier de nieuwtjes vermeld.

Nieuwe versie van de Gaastra Fyts 4.14

Gaastra-fietsen zijn stevige, stalen fietsen. De man achter het fietsmerk Gaastra is Gerrit Gaastra, zoon van de oprichter van Koga. Gerrit is ook de man achter het fietsmerk idworx. Gaastra-fietsen en idworx-fietsen komen dan ook uit dezelfde idworx-fabriek.  De Gaastra Fyts 4.14 is de stalen versie van de idworx Easy Rohler.  De 4.14 is iets minder geavanceerd uitgevoerd dan de Easy Rohler en door het stalen frame is hij ook zwaarder.

Voor 2018 heeft Gerrit het frame deelbaar gemaakt, zodat er ook een riemaandrijving op kan in plaats van een traditionele fietsketting.

Volgens de laatste informatie (dus onder voorbehoud) kost de 4.14 zonder riem € 3.199,-.
Met riem komt er (wederom onder voorbehoud) € 340,- bij.

Nieuwe fietsen van Koga

Op de grootste beurs ter wereld voor fietsen, Eurobike 2017, hebben we de nieuwe Koga’s gespot voor 2018.

Wel even wat highlights voor vakantiefietsers:

  • Koga WT 2018. Klik op het plaatje voor een vergroting

    De Koga WorldTraveller komt er in een andere uitvoering: deze krijgt een derailleurversnelling met de SLX-groep en Magura HS11 hydraulische velgremmen, voor  €2199,-.
    Een heel erg complete vakantiefiets, waarvan ik nu al voorspel dat hij in april  2018 zal zijn uitverkocht. De Specificaties:

    • Robuust en lichtgewicht smooth-welded aluminium frame. De kabels zijn geïntegreerd, zodat ze optimaal beschermd zijn tegen weersinvloeden en schade. Bovendien draagt het bij aan het strakke uiterlijk.
    • Lichte KOGA aluminium vaste voorvork met bevestigingspunten voor een lowrider.
    • Afgemonteerd met kwalitatief hoogwaardige Shimano SLX groep.
    • Betrouwbare en krachtige Magura hydraulische velgremmen.
    • De verborgen stuuruitslagbegrenzer voorkomt dat de fiets omvalt tijdens het parkeren met volle bepakking en beschermt tevens frame, kabels en koplamp.
    • Brede Schwalbe Marathon Almotion 50 mm banden met goede grip en lage rolweerstand.
    • Uitgerust met Tubus voor- en achterdrager voor het meenemen van al je bagage.
  • De Koga Signature WorldTraveller-E is een Koga Signature WorldTraveller in e-bike-versie. Koga Signatures zijn Koga’s die je zelf kunt samenstellen. De WorldTraveller-E is vanaf maart leverbaar met een Bosch middenmotor en, jawel, de Rohloff E-14 elektronische versnellingsnaaf.
    Het lijkt de Koga-variant van de idworx Power Rohler, maar dan met velgremmen in plaats van schijfremmen.  Vanaf februari 2018 bij ons te testen.

Elektronische versnellingsnaaf van Rohloff

Vanaf 2018 levert Rohloff de Rohloff E-14, een elektronisch geschakelde versie van de onderhoudsarme Rohloff versnellingsnaaf. Dit is een versnellingsnaaf voor e-bikes. Het bijzondere is dat de naaf ervoor zorgt dat de Bosch-accu wat kracht terugneemt als er geschakeld wordt. Mooier kan het niet worden.

De zoon van Bernhard Rohloff (Mirko Rohloff) heeft met de Rohloff E-14 op de Eurobikebeurs terecht een Eurobike Gold Award gewonnen.

Op mijn vraag aan Mirko wanneer deze elektronische schakeling ook op de markt komt voor niet-e-bikes, bleef hij mij het antwoord schuldig. Hij kon ook niet zeggen of er überhaupt een niet-e-bike-versie zou komen.

 

Bikepacking in Schotland, voor die-hards

Chris met zijn fiets tijdens Highland Trail Race SchotlandSchotland heeft een prachtig, groen landschap, vol bergen en heuvels: een uitstekende bestemming voor bikepacking. Met bikepacking kun je je helemaal een voelen met de natuur. Onze collega Chris ging er bikepacken, maar deed er een schepje bovenop. Wat deed hij daar, hoe bereidde hij zich voor en wat nam hij mee?

Wat is bikepacking?

Bikepacking is een soort backpacking voor fietsers: fietsend op reis, maar dan op een mountainbike en met minimale bagage. Die lichte bepakking en de mountainbike geeft je de mogelijkheid om van gebaande (asfalt)paden af te wijken: over zandweggetjes, gravel, of bospaden naar ongerepte stukken natuur.

Welke route nam Chris in Schotland?

Route van de Highland Trail Schotland 2017

Chris deed de Schotse Highland Trail 550. Dat is niet zomaar een route: het is een 885 kilometer lange fietsrace die je bikepackend aflegt. Je fietst in totaal 16 kilometer bergopwaarts door de Schotse Hooglanden, in uiteraard Schotse weersomstandigheden. Het is een ultra-endurance-race, wat dus vraagt om extreem uithoudingsvermogen. Daarbij ben je compleet op jezelf aangewezen. Of, zoals ze op de wedstrijdsite zeggen:

[D]on’t attempt this ride unprepared
– no one will be there to rescue you!

Lees zijn reisverslag van de Highland Trail 550 in Schotland »

Meedoen aan een dergelijke uitdaging doe je niet zonder voorbereiding en de juiste spullen. We vragen Chris hoe hij zich heeft voorbereid.

Hoe heb je je voorbereid?

“Als fysieke voorbereiding voor een lange meerdaagse tocht heb ik twee belangrijke trainingsdoeleinden gesteld. Ten eerste wilde ik beter vertrouwd raken met onbekende typen ondergrond en terreinen. Ik heb alles van zand, tot diepe modder, rotsen, wortels, en sneeuw opgezocht. Dit is niet alleen leerzaam en spannend, maar vergroot ook je mentale veerkracht in zulke situaties. Ten tweede probeerde ik steeds een aantal dagen op pad te gaan. Zo leerde ik mezelf om genoeg kilometers achter elkaar te kunnen rijden en kon ik mijn slaapsysteem uitproberen.

“Vroeg opstaan vind ik daarbij belangrijk. In de zomer probeer ik met fietsen te beginnen vanaf een uur of 4 ‘s ochtends. De eerste uren zijn in mijn beleving bijna ‘gratis’. Voor 12 uur heb je al een groot deel van je kilometers gedaan, dan is het tijd voor een welverdiende warme lunch.

“Om je na het opstaan sneller fris te voelen, heb ik geleerd dat erg helpt om een stukje gember en/of citroen in je water(rug)zak te doen, vooropgesteld dat je voldoende drinkt! (1 liter per uur). Een hydratatiereservoir van 2,5 of 3 liter (op de rug of in je tas) is mijn inziens echt een must voor bikepacking.”

Wat nam je mee?

“Dit had ik mee aan materiaal:

Fiets

FrameSalsa Fargo custom XL
VorkX-Fusion Slide RL2*
ZadelErgon SMC3-M
StuurSalsa Cowchipper 2 42cm
StuurlintSalsa Gel bruin*
VersnellingSram 1×11 32/11-42*
VoorwielSON 28-15 32h zilver naaf
Dt revolution spakenidworx DaRim LaW velg
AchterwielHope Pro 4 32h zilver naaf
Dt revolution spakenidworx DaRim LaW velg
RemmenSram Apex HRD*
SchijvenSRAM centerline 160mm*
BandenMaxxis Ikon 29 2.2 EXO TLR*
OmvormerBusch & Müller USB-Werk
VerlichtingB&M IQ-X voorlicht
SON achterlicht
  • Alle materiaal is bij de Vakantiefietser verkrijgbaar, behalve de artikelen met een ster (*).
  • Producten met een link zijn via onze webshop verkrijgbaar.

Bikepackingtassen en -accessoires

FrametasCustom-made door onze monteur Leo! 9 L
ZadeltasRevelate Designs Terrapin en
Revelate Designs drybag 10L
BovenbuistasTopeak toploader 0.7 L
VoorvorktasKing Cage Manything cage ti x2 en
Ortlieb 7l drybag oranje x2
RugtasOsprey Talon 10 L * incl 3L reservoir
BenedenbuisSKS Cage Box 1 L
StuurRevelate Mountain Feedbag 0.5 L

Een selectie van onze bikepackingaccessoires vind je in de webshop »

Kampeerspullen

TentExped Vela 1 UL*
MatjeExped Synmat HL LW
SlaapzakVaude Kiowa 300 UL

Een selectie van onze kampeerartikelen vind je in de webshop »

Kleding

Fietsbroek 1Sportful R&D maat L*
Fietsbroek 2Castelli Ergo Tre maat L*
BroekBontrager Thermal overbroek*
Fietsshirt 1Castelli Gabba short sleeve L*
Fietsshirt 1Nalini Idworx M*
ThermoshirtCraft Coolmax M*
SokkenIcebreaker ultralight crew 3x XL
Sokken 2Sealskinz waterdicht crew XL
ArmwarmersSportful L zwart*
SchoenenGiro VR90 46 zwart/oranje*
HelmLazer O2 L zwart*
HelmmutsVaude Winter cap zwart*
Handschoenen zomerGiro Bravo L zwart*
Handschoenen winterSealskinz waterdicht XL
JasRab Microlight Rood*, donsjas
RegenjasCraft Waterproof Zwart*
VestGiro bodywarmer Oranje*
SjaalBuff Merino Grijs
Slaapkleding 1Icebreaker Merino 200 lange mouw zwart XL*
Slaapkleding 2Rab dry-fit shorts M*

Een selectie van onze fietskleding vind je in de webshop »

Gereedschap

RemblokjesSram HRD Sintered x2*
Binnenband2x Schwalbe Sv19a*
KettingschakelConnex 11v missing link x2
Tubeless reparatiekitGenuine Innovations*
MultitoolLezyne SV12*
SpaaksleutelSapim sp14*
BandenlichterCrankbrothers Speedier lever
ReservespaakFiberfix spoke
SmeermiddelRohloff olie
ZakmesOpinel no.8*
NoodreparatieNaald, draad, duct tape*

Verzorging

ZitvlakcremeSudocreme mini
ZonnebrandLouis Windmier mini
LippenbalsemPure Shea butter
Tandpasta/borstelVaude
ZeepSea2Summit wilderness soap
MedicijnenAsprine, BCAA, vitamine B complex, betadine

Elektronica

TelefoonApple iPhone 5S*
GPS-navigatieGarmin Edge 810*
StroomvoorzieningXtorm lite 600 MaH powerbank
HoofdlampBlack Diamond Revolt
GPS trackerSPOT Gen3

Een selectie van onze elektronica vind je in de webshop »

Welke fietsen zijn geschikt voor bikepacking?

“In ons vaste assortiment we hebben een aantal mooie bikepacking-fietsen:

  • idworx Rock oPinion
  • Santos Cross Lite
  • Tout Terrain X-over (Scrambler)

(De specificaties van deze fietsen staan binnenkort op de site)

“De Salsa Fargo die ik gebruik kan bij ons alleen op aanvraag en naar wens worden opgebouwd. Hij is zowel met derailleur als Rohloff-versnellingsnaaf en riemaandrijving op te bouwen (lees meer over versnellingssystemen).

Highland Trail in Schotland met fiets van Chris

Fiets van Chris, Highland Trail Race Schotland, 2017

“Bij bikepacking gaat het erom je fiets en uitrusting zo goed mogelijk te optimaliseren voor de omstandigheden die je tegen gaat komen. Soms kan een verende vork handiger zijn; soms heb je meer aan dikke banden.”

Welk materiaal zou je de volgende keer wel of juist niet gebruiken/meenemen?

“Ik heb al best wat ervaring met bikepacking, dus mijn paklijsten worden steeds wat beter. Ik vind eten en mijn slaapsysteem altijd het lastigst om te kiezen. Ik heb een hekel aan energierepen en heb niet veel tijd om te koken. Uiteindelijk is eenvoudig eten voor mij het best, denk aan verse groenten, bonen, fruit, noten, yoghurt en natuurlijk pindakaas!

“Dit keer ging ik voor het eerst met een tentje in plaats van een bivakzak. Gezien de hoeveelheid storm, regen en insecten in Schotland was dit wel een goede keuze, maar het vergrootte ook mijn pakvolume en gewicht. Ik hou zelf erg van dingen die simpel en duurzaam zijn. Mijn tentje heeft bijvoorbeeld geen rits, omdat ik hier slechte ervaringen mee heb.

“Op fietsbanden zou ik ook nooit bezuinigen. Neem een stevige mountainbikeband met sterke zijflanken en zorg voor genoeg plak-/reparatiespulletjes, ook als je tubeless rijdt.

“Ik had waterdichte winterhandschoenen en sokken mee omdat ik altijd heb geleerd dat je voeten en handen altijd droog moet houden. Deze heb ik niet gebruikt maar het was wel een fijne gedachte om ze bij me te hebben. Zo ben je altijd dingen ‘voor het geval dat’ aan het zoeken. De echte winnaars doen het met wat ze hebben!”

Sealskinz-sokken zijn waterbestendig.

Hoe reisde je naar het startpunt toe?

“Omdat we naar een best afgelegen plek [Schotse Highlands] gingen, ben ik met een paar vrienden per auto en ferry gereisd. Ik vond het erg tijdrovend en hou niet van auto’s, maar hierdoor konden we wel wat meer meenemen voor de overtocht. Bovendien waren we hierdoor niet aan een vluchtschema gebonden.

“Je fiets op het vliegtuig nemen is bij bikepacking-fietsen niet zo lastig. Door je tassen gewoon aan de fiets te laten, is het meeste van je frame goed beschermd. Zelf kies ik ervoor om mijn fiets in bubbelfolie en daarna bouwfolie te wikkelen. Zo hoef ik geen hoes mee te nemen en blijft de fiets compact en herkenbaar als zodanig voor de vervoerder.”

Wat moest je verder van te voren regelen?

“Het was de eerste keer dat ik met een SPOT-GPS-tracker reed: een satellietontvanger die mijn locatie doorgeeft aan een hulpinstantie in geval van nood. De SPOT-tracker was verplicht voor dit evenement.

Spot Gen3 GPS tracker

“Een betrouwbaar navigatiesysteem is ook erg nuttig. In geval van nood gebruik ik de GPS-functie op mijn smartphone. Een ziektekostenverzekering met repatriëring voor ongevallen in het buitenland is ook handig, zeker voor de gemoedsrust van de thuisblijvers.”

Welke sites zou je aanraden als je meer wilt weten?

  • www.bikepacking.com: “Deze website is eigenlijk de belangrijkste site. Een hele informatieve website (en naslagwerk) die uitlegt wat bikepacking is en hoe je je kunt voorbereiden. Daarnaast staan er veel trips op de website die je kunt nareizen!”
  • www.bikepacker.com: “In de Highland Trail Race reed ik samen met Neil Belchenko. Hij komt uit Colorado (Verenigde Staten) en won het evenement in 3 dagen en 10 uur! Hij is dan ook dé persoon voor verhalen, lifestyle, reviews en tips over bikepacking. Deze verzamelt hij op zijn vermakelijke website.”
  • https://guntherds.exposure.co: “Dit is de blog van Gunther Desmedt. Normaal hou ik geen blogs bij van mensen omdat ik die tijd liever in het fietsen zelf steek. Gunther is wel een uitzondering. Hij schrijft heel vermakelijk en heeft goeie inzichten die voor mij erg behulpzaam zijn geweest. Hij rijdt overigens op een prachtige Santos Cross lite met Rohloff-versnellingsnaaf en riemaandrijving.”
  • https://vimeo.com/salsacycles: “Fietsfabrikant Salsa publiceert af en toe boekjes en filmpjes die je behoorlijk in de stemming kunnen brengen over bikepacking. Bekijk na die filmpjes de documentaires van Mike Dion. Salsa hielp mee om zijn lange en inspirerende documentaires ‘Ride The Divide’ en ‘Inspired to Ride’ te maken.”

Gratis trailer voor de documentaire Ride the Divide van Mike Dion. De documentaire is on-demand (€) te zien via Vimeo.

Tot slot, vertel eens over je reis?

“Mijn laatste tocht bracht mij dwars door de Schotse Highlands in een evenement dat de Highland Trail Race heet. Een off-road tocht van 550 mijl van de start- en finishplaats Tyndrum (het begin van de West Highland Way) via de noordkaap van Schotland en terug langs plekken die Coffin Road en Devils Staircase heten, om een idee te geven van de intensiteit van de trip.

“De grilligheid van het landschap tekende het deelnemersveld dat bestond uit slechts 50 zeer geoefende atleten. Het idee dat je als jonge en afgetrainde vent in het voordeel bent om een dergelijke uitdaging te trotseren, is volledig onjuist. De mensen die in onze sport de dienst uitmaken, zijn mensen die al een heel leven achter zich hebben. Zij hebben de mentale hardheid om niet te knakken, iets wat een jonge scheut toch vaker overkomt.”

Lees de rest van het reisverslag van de Highland Trail 550 in Schotland »

Compliment

Altijd leuk zo’n bericht:
“Ha Eric! Ik wil je nog even laten weten dat ik zo ontzettend blij met Santos ben. Ik heb de Zwarte Zee bereikt met maar 1 lekke band en verder geen enkele materiaal pech. Zij rijdt nog steeds vlekkeloos! Als een hinde!”

Gerrit Gaastra van idworx kwam langs: dit had hij te vertellen

De oprichter van idworx, Gerrit Gaastra, komt elk jaar langs in onze winkel om te vertellen over de filosofie achter idworx, over idworx-fietsen en over de toekomst van fietsen. Als je Gerrit hebt horen praten, snap je pas echt hoe een goede fiets in elkaar moet zitten. Tijdens de idworx-avond beschrijft hij zijn zoektocht met idworx naar de ultieme fiets.

Begin april 2017 kwam Gerrit Gaastra langs bij De Vakantiefietser met een idworx Easy Rohler, een idworx oPinion BLT en een verzameling fietsonderdelen. Aan de hand van wat hij had meegebracht, vertelde Gerrit twee uur lang over wat er beter kan aan de fiets. Hij besprak alledaagse fietsproblemen waar je als fietser in de praktijk tegenaan loopt en hoe hij als fietsfabrikant daar oplossingen voor probeert te zoeken in het ontwerp van een fiets.

Gerrit Gaastra op de idworx-avond bij de Vakantiefietser, april 2017

Waar komt idworx vandaan?

Gerrit Gaastra komt uit een fietsbouwersfamilie; zijn overgrootopa richtte Batavus op als bromfietsmerk, zijn opa maakte er een bekend fietsmerk van, zijn vader richtte Koga Miyata, het latere Koga (de ‘ga’ uit Koga staat voor Gaastra). (Lees ook eens Erics interview met Gerrits vader.)

In de jaren ‘90 van de vorige eeuw woonde Gerrit in Canada, waar hij veel mountainbikete door de bossen. Daar kwam hij op het idee om idworx op te richten: fietsen die (zelfs op ruw terrein) nauwelijks onderhoud nodig hebben, voor zorgeloos fietsen. Maar hoe maak je een onderhoudsarme fiets?

Een betere fiets begint bij fietsproblemen oplossen

Het kenmerk van onderhoudsarme fietsen is dat de fietsonderdelen veel aankunnen, waardoor ze langer mee gaan. Niet alleen het frame, maar elk onderdeel. Een voorbeeld van een onderdeel dat slijt en buigt, is een kettingblad. Je fietsketting slijt daardoor ook. Voor de ketting is Gerrit een samenwerking met fietskettingfabrikant KMC aangegaan waar de zeer sterke X1-fietsketting uit kwam; dé ketting voor Rohloff-fietsen.

Bovendien wilde hij een voorblad dat oersterk is, zonder te breken. Maar er was geen kettingblad op de markt dat aan die eisen voldeed: slijtage was blijkbaar een probleem dat de fietsindustrie slechts als een gegeven zag.

idworx longlife kettingblad

Om dit slijtageprobleem op te lossen, ontwierp Gerrit een nieuw kettingblad, dat op meerdere manieren slijtage vermindert. Uiteraard door sterker materiaal te gebruiken; echt Duits ‘MesserStahl’ . Maar het echte vernuft zit in het aantal tanden. Traditionele kettingbladen slijten onevenredig snel aan de boven- en onderkant, doordat het blad in dezelfde stand meedraait als je trappers. Gerrits oplossing: gebruik een oneven aantal tanden. Hierdoor verandert het kettingblad bij elke trap een tandje van positie, waardoor de slijtage wordt uitgesmeerd over alle tanden. Het blad kun je bovendien op acht verschillende manieren monteren. In 20 jaar tijd heeft hij pas één versleten exemplaar teruggestuurd gekregen.

Nog meer slimme vindingen

Gerrit gaf nog vele andere voorbeelden tijdens de idworx-avond waaruit blijkt dat hij een oog heeft voor het signaleren van problemen van fietsers. Zo is het dankzij idworx dat de SON naafdynamo is aangepast zodat het voorwiel niet aan stevigheid inboet. Ook zijn diverse brede banden die fietsbandenfabrikant Schwalbe levert, door Gerrit ontworpen voor Schwalbe (hij is daar consultant). Vele vindingen die inmiddels in de wereld van vakantiefietsen gemeengoed zijn, komen bij idworx vandaan.

SON naafdynamo: het idworx-ontwerp en het origineel naast elkaar

Kortom, bij idworx doen ze veel onderzoek naar hoe je de basis van de fiets kunt verbeteren. Daar rollen uiteindelijk veel vindingen uit die nog niet bestaan, of nog niet op die manier zijn toegepast. Alles voor een betere, onderhoudsarme fiets.

Meer over de filosofie achter idworx »

Leerzaam en inspirerend

Als je van plan bent een fiets te kopen, zou ik zeker aanraden eens zo’n bijeenkomst te bezoeken, zelfs als je niet van plan bent een idworx te kopen: je leert wat de zwakke punten van een fiets zijn, welke oplossingen fietsfabrikanten kiezen en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Achter elk fietsonderdeel zit een verhaal en een liefhebber als Gerrit Gaastra weet dat prachtig over te brengen.

Ook eens zo’n bijeenkomst bijwonen? Bekijk onze agenda »

Als kers op de taart: win een klein presentje

Gerrit blijkt dol op pindakaas. Maar niet op zomaar pindakaas: hij heeft een pindakaasfabrikant gevonden die met net zoveel passie met pindakaas bezig is als hij met fietsen. De pindakaas komt van VANMAX, een kleine pindakaasmakerij in Sassenheim: “eerlijke smaken, eerlijke producten en eerlijk ondernemen”. Gerrit eet naar eigen zeggen in 3 dagen een pot leeg.

VANMAX potjes pindakaas

Wil jij ook een potje pindakaas winnen? Zoek dan de paaseieren op onze idworx-pagina. Want de paashaas is al weg, maar nog niet alle eitjes zijn gevonden. De eerste 9 inzendingen winnen een potje.

Naar de idworx-pagina

Vul hieronder in waar je de paaseieren vond. En je e-mailadres, om te vragen waar we het presentje naartoe kunnen sturen wanneer je hebt gewonnen.

* indicates required field





Win jouw fiets

Als je dit jaar bij ons een fiets koopt, vragen wij jou een enquêteformulier in te vullen .

Wij vinden het fijn vinden als je deze invult, en samen met een leuke foto van jezelf en op, onder, boven of achter je fiets aan ons terug stuurt.
We gebruiken de vragenlijst om onszelf nog verder te kunnen verbeteren. Zo zijn wij ok aan onze mooie cijferslijst gekomen;

Wees serieus in het invullen van de enquête en creatief met het maken van de foto; dan maak je kans om het aankoopbedrag van je fiets terug te winnen!

Op zaterdag 6 januari 2018 zullen we uit alle inzendingen een gelukkige winnaar trekken. Uiteraard ben je van harte welkom om erbij te zijn, maar je maakt niet minder kans om te winnen als je er niet bij bent.

De vorige keer werd de winnaar getrokken door een van de weinige mensen die je kan vertrouwen; de kerstman.

De winnaar Fred had voor zijn wereldreis een idworx Off Rohler gekocht en was aangenaam verrast toen de kerstman hem belde met het goede nieuws. Helaas voor ons was het een fiets uit het topsegment en had ik zakelijk liever gezien dat het een klant was geweest met een goedkopere fiets:-)

Hieronder zie je Fred toen hij in 2014 zijn fiets ophaalde en zich nog niet realiseerde dat hij een behoorlijke kans maakte om te winnen (we zijn nl. maar een kleine winkel)
En hier is het filmpje van de loting in 2014.

Loting gratis fiets – Draw free bike. from De Vakantiefietser on Vimeo.

Gelukkige klanten 2017

Continue reading “Gelukkige klanten 2017”

Spullen in de aanbieding op de Fiets- en Wandelbeurs 2017

Zaterdag 11 en zondag 12 februari staan wij op de Fiets- en Wandelbeurs.
Spullen die er bij ons uit gaan, zijn dan in de aanbieding. Op is op.
En iedereen die iets koopt krijg een lot voor een set van vier Ortlieb Drybag zakken.

Deze aanbiedingen gelden niet meer

  • Vittoria Randonneur banden 42-622 en 50-622 met 50% korting!
  • Zadels van idworx, Koga, Terry van €10 tot € 20,-
  • Complete set Ortlieb Back Roller, Sport Roller en Rack Pack in het oranje voor € 200,-
  • Ortlieb Back Rollers Classic vanaf € 85,- per set
  • Shimano Goretex-, sandalen en fiets-loopschoenen met 40 tot 50% korting
  • Gonso fietsonderbroeken met 50% korting
  • Exped en Thermarest matjes met 40% korting
  • Icebreaker shirts met 50% korting
  • Gore Bike wear windjasjes met 50% korting
  • Tubus Nova RVS voordrager voor € 75,-
  • En nog veel meer zoals: Topeak Petfleshouders, Bar-ends Ritchey WCS, bagagenetjes, Topeak Roadmorph

Waar gingen onze medewerkers in 2016 naartoe op fietsvakantie?

Ben je al aan het nadenken over je volgende vakantie? In dit artikel vertellen we waar wij laatst op fietsvakantie zijn geweest. Misschien brengt het je op ideeën.

John fietste in Marokko

John bezocht eerst Marrakesh en daarna zocht hij de rust van de bergen en het platteland op. Het mooiste vond hij de Hoge Atlas en Draa vallei. Het mooie vond John dat er mooie fietswegen waren met weinig verkeer en dat hij iedere paar dagen in een ander landschap fietste. Zijn tip voor fietsers die Marokko overwegen: “Gewoon doen!!!!!!!!!!!!!!!!”. Duidelijke taal.

  • Vakantiefiets naast de weg in berglandschap in Marokko
    Klik voor vergroting. Marokko, door John.

Eric juniors fietstocht in Nederland

Eric (naar eigen zeggen ‘junior’, om niet te verwarren met Eric de eigenaar) is afgelopen jaar niet op fietsvakantie geweest. Hij heeft vier opgroeiende pubers en dat vraagt om andersoortige vakanties. Toen de kinderen kleiner waren, heeft hij delen van Nederland per fiets met ze ontdekt. Toch heeft hij er één fietstocht op zitten: “Met mijn jongste dochter, Hannah, 13 jaar oud, ben ik van Haarlem naar Eefde, woonplaats van mijn ouders, gefietst om mijn jarige moeder te bezoeken.”

“Vanuit Haarlem hebben we een route uitgezet via de app Pocket Earth die ons via Amsterdam, Muiden, Almere Haven, via Nijkerk, Beekbergen en Zutphen naar Eefde voerde. Wat we gezien hebben op deze mooie zaterdag is veelzijdig. We zijn door de Westerstraat gefietst, hebben geprobeerd een stuk appeltaart te scoren bij café Winkel en hebben achter het CS, aan het IJ, ons broodje opgegeten. Eenmaal Amsterdam achter ons gelaten was het stuk naar Muiden erg mooi, vooral toen we langs de uitlopers van het IJsselmeer fietsen en met uitzicht op Pampus konden genieten van de enorme hoeveelheid zeilboten.”

Pampus aanzicht

Eric overnachtte met zijn dochter op een camping. Hij raadt aan om niet te vroeg op pad te gaan als je van west naar oost fietst zodat je de zon naast of achter je hebt. Zijn tip: “Heb je genoeg tijd en geen haast, neem dan wat tijd in Muiden en blijf een poosje hangen bij de sluis. Het terras van Ome Ko is beroemd, vooral voor dat wat er allemaal te zien is bij het schutten. Menig huwelijk wordt daar op zijn houdbaarheid getest…”

Gerard fietste op Cuba

Gerard vloog naar Varadero kwam tijdens zijn fietstocht langs Mantanzas, Havanna, Vinales en Trinidad. Het mooiste stuk van zijn tocht vond hij Havanna – Vinales. Hij ontmoette er opmerkelijk genoeg een Cubaan “die alles wist over Nederlandse geschiedenis en die de bekende Nederlandse fietsmerken kon opnoemen. Hij wist zelfs dat Gerrit Gaastra oprichter en directeur van Idworx is.” De belangrijkste tip van Gerard is om minimaal Trinidad te bezoeken: “Gesticht kort nadat Columbus Amerika “ontdekte”. De originele huizen uit de 16e eeuw staan er nog en het hele stadje is een plaatje. Prachtig.”

 

Jürg: Reitsma Route naar Rome

In een eerder blogartikel vertelde Jürg al over de vier populaire fietsroutes in Europa. In 2016 heeft Jürg de fietsroute van Reitsma gefietst, van Haarlem naar Rome via Umbrië. Daar nam hij een maand de tijd voor. Onderweg naar Rome besteedde hij wat extra tijd aan de steden Worms, Tübingen, Merano, Verona en Assisi. Het mooiste vond Jürg de Alpen (Arlbergpas) maar ook het landschap in Umbrië.

  • Castel Sant'Angelo in Rome
    Klik voor vergroting. Reitsma’s Route naar Rome, door Jürg

Het was een bijzondere fietsvakantie: “In het begin van de tocht heel veel regen (overstromingen in Duitsland)! Naarmate de reis vordert kom je steeds vaker dezelfde fietsers tegen en op de laatste dagen vormden we ’s avonds op de campings een hechte groep, terwijl overdag iedereen individueel op stap ging.” Jürg fietste op een e-bike van idworx, de Idworx Power Rohler. Hij is er erg blij mee. De tip die Jürg wil meegeven: “Neem genoeg tijd om te genieten van het landschap en de architectuur. Zorg voor een goede uitrusting zodat ook een dag lang stortregen je fietsplezier niet bederft.”

Eric (de baas) en Carla fietsten in Panama, Costa Rica en Nicaragua

Panama, Costa Rica en Nicaragua waren de bestemmingen van Carla en Eric (Schuijt) tijdens hun laatste fietsvakantie. Ze bezochten onder meer: “Panama Stad, Panama Kanaal, Panamericana Highway, Peninsula Corcovado, Parque Nacional Manuel Antonio, Jaco, Peninsula Nicoya, Playa del Coco, Isla Ometepe, Granand en Mangua (en natuurlijk nog veel meer plaatsjes die daar tussenin liggen).”

  • Carla en Eric naast hun fietsen in Panama
    Klik voor vergroting. Panama, door Carla en Eric

Het mooiste stuk was volgens Eric het schiereiland Nicoya en volgens Carla de beide schiereilanden die ze bezochten én het eiland Ometepe. Carla over wat ze hebben meegemaakt onderweg: “Het ergste om te fietsen was de Panamericana Highway van Panama Stad tot aan de grens met Costa Rica en dat Eric bijna verdronken was. Het mooiste was het meemaken van het uitkomen van een schildpaddennest en het grappigste was alle dieren in Costa Rica (ara’s, apen, leguanen, enz.)”.

Een tip voor wie het Panama Kanaal wil bezoeken: neem na het rondje om het kanaal de bus of het vliegtuig naar David (plm. 50 km vóór de grens met Costa Rica).

Johan fietste door Uganda

Johan heeft begin dit jaar door Uganda gefietst. Een paar indrukken van Johan:
“De overbevolking merk je vooral doordat er bijna altijd en overal langs de weg mensen zijn, vaak in de vorm van kinderen. Veel kinderen. Gelukkig zijn er ook veel dieren. In alle soorten en maten, zowel binnen als buiten de nationale parken. Het merendeel van de wegen is onverhard. Ze zijn vaak goed, soms minder goed en zo nu en dan slecht. Maar door de aanhoudende droogte zijn ze bijna allemaal wel stoffig.”

“Er zijn veel fietsen, brommers en vrachtwagens met bananen. Veel bananen! En nog meer bananen op de fiets. Zonder versnellingen, dus duwen. Er mag in Oeganda door de Nationale Parken gefietst worden. Wat voor ons heel fijn is omdat wij dan even verlost zijn van de alomtegenwoordige menselijke aandacht. Daarvoor in de plaats komt de spanning van de mogelijkheid op het ontmoeten van wilde dieren.”

  • Fietser en zebra in nationaal park Oeganda
    Klik voor vergroting. Oeganda 2017, door Johan

“Je verveelt je nooit in Oeganda. OK, nu dan even over de kinderen. Bijna alle kinderen vinden de Mzungu (witte man/vrouw) heel interessant. In onze eerste week klonk het op vriendelijke en zangerige toon ‘Bye Mzungu’ vanuit alle hoeken. We zwaaiden wat af, van harte.”

En onze nieuwe kracht Yvonne2 fietste in Friesland

Zij schreef het volgende:
“Hoi, myn namme is Yvonne.
Myn lêste fytsfakânsje wie yn Fryslân. As berne Frysk wie it efkes túskomme en ûntdekke. Stikem is dit in prachtige provinsje mei gâns gâns moaie doarpen. De Alvestêden syn fansels prachtich mar ek dêrtusken rinne moaie paden. Aardige minsken, lekker iten, soad bisten en rêst en romte.

Myn tip: doch ris mei oan de fyts Alvestêdetocht, bytsje fier mar oh sa aardich! Neat gjin stiife Friezen mar in en al feest.

Oant sjen!”

Heb jij al ideeën over je volgende fietsvakantie? Laat ze hieronder achter!

Santos Travelmaster 3+

De nieuwste Santos heet Travelmaster 3+. Het is een fiets waar zowel 28 inch wielen in kunnen als 27,5 inch wielen.
(Ik heb nog veel meer geschreven over de Santos Travelmaster 3+ op deze pagina.)
Je vraagt je waarschijnlijk –terecht– afof die halve inch een verschil maakt. Ja, maar dat komt meer door de breedte van de band.

tm-3-grijs

bandenmaatTwee wielmaten
Het verschil zit hem niet zozeer in de diameter, maar wel in de breedte.
Op 28 inch wielen monteer je snelle banden van 42 tot 55 mm.
Op 27,5  inch wielen monteer je 62 mm banden.
Deze bredere banden bieden meer comfort.
Zeker met bagage op onverhard wegdek rijden is dat een stuk prettiger.

Wielset huren
Als jij jouw fiets naast je vakantie ook gebruikt voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, dan ben je meer gebaat bij 28 inch wielen met smallere banden.  Je kunt dan de 27,5 wielen met brede banden huren voor € 99,- per maand.  Na je vakantie lever je die wielen in en kun je weer met je eigen 28 inch wielen gaan rijden.

Nog meer bijzonderheden?
remnokken-1De 3+ kan zowel met Magura hydraulische velgremmen uitgerust worden als met Hope  Tech Evo of XT schijfremmen. Door dubbele remnokken, kun je de positie van de remblokken voor de twee wielmaten aanpassen. En schijfremmen. Tja, wees daar voorzichtig mee als je op reis gaat.

Santos heeft ook een nieuwe bredere velg ontwikkeld, zodat een bredere band stabieler rijdt.

Verder kun je op deze fiets alle opties kiezen die je ook bij de meeste andere Santossen kunt kiezen. Dus derailleur of Rohloff, ketting of riem, wel of geen verlichting, elektrische ondersteuning met de Go Swiss motor of niet, en een aantal sturen, zadels en pedalen. Maar uiteraard hebben wij bij De Vakantiefietser veel meer keuzemogelijkheden aan zadels, sturen, handvatten en pedalen dan wat Santos zelf biedt.

Wat is er niet mogelijk?
Hij is niet leverbaar met een verende voorvork (vinden wij niet erg. Hij is er niet als mixte-dames frame, maar gelukkig is hij er wel in hele kleine framematen (45 cm!).

En wat kost dat nou?
Met Rohloff, riem, SON en HS33 zit je al snel op een slordige € 4.900,-. Met derailleur en zonder verlichting kom je even boven de € 3.000,-.

Is er een concurrerende fiets?
De idworx oPinion BLT is óók leverbaar met 28 inch óf met 27,5 wielen. Maar die is, zoals de naam het zegt, alleen met Pinion uitgerust. En dat maakt hem weer duurder.

Tot slot, kom vooral langs voor een testrit als je serieus bij ons een fiets wilt aanschaffen. Wij meten je bij aankoop uitgebreid op, bij het ophalen trekken we veel tijd uit om je de kneepjes van jouw fiets te leren kennen.

En als je van buiten Amsterdam komt, kun je bij het ophalen of de eerste beurt eventueel in onze gastenkamer overnachten aan een Amsterdamse gracht.

Bel voor een afspraak: 020-6164091 of kom langs

Eric Schuijt