Fietssloten: keuzehulp

Een goede vakantiefiets bestaat uit vele onderdelen die er samen voor zorgen dat jij zorgeloos en lekker fietst. Minstens één, maar liever twee sloten horen hier volgens ons zeker bij. In deze keuzehulp leggen we uit wat de verschillen zijn tussen de verschillende fietssloten die je kunt gebruiken om je vakantiefiets op slot te zetten.

In deze keuzehulp:

Algemeen over fietssloten

Als je op vakantie bent in landen waar fietsen geen statussymbool zijn, hoef je je vaak wat minder zorgen te maken dan wanneer je je fiets in een grote stad parkeert. In India of Rusland krijgen ze eigenlijk vaak medelijden als ze je zien fietsen met bagage. Je wordt gezien als een verschoppeling of ze denken dat je je geen auto kunt veroorloven. Dus afhankelijk van de plekken, de frequentie en de tijdsduur dat je je fiets onbeheerd achterlaat, kun je afwegen wat voor type slot je nodig hebt.

Indiase fietser stro hooi calcutta

Het doel van een fietsslot is het vertragen van diefstal. Ieder fietsslot is te kraken. Hoe veiliger het slot, hoe meer tijd het kraken kost, dus hoe groter de kans dat een diefstalpoging mislukt. Het liefste heb je natuurlijk dat een fietsendief liever jouw fiets laat staan, al dan niet ten koste van een andere fiets met een minder veilig slot dan die van jou. Een ringslot dat vast aan je frame bevestigd is en sluit door het achterwiel is een goede basis. Met een ART** keurmerk is dit voor de meeste fietsverzekeringen voldoende om gedekt te zijn. Een tweede slot om je fiets aan een vast object vast te zetten, is daarbij nog steeds aan te raden. Ook als je fiets goed verzekerd is, blijft het immers een gedoe als je fiets gestolen wordt. Zeker wanneer dit tijdens je vakantie gebeurt.

Tweede slot

We houden niet van insteekkabels of -kettingen. Dat zijn die sloten die samen met je ringslot dichtgaan. Handig zijn ze wel, omdat je maar één sleutel nodig hebt. Echter, ook voor de fietsendief is dit handig, omdat er maar één slot te kraken is. Met één handeling is zowel het ringslot zelf als de kabel of ketting los te krijgen. Een tweede slot met een eigen cilinder en sleutel vertraagt diefstal en voegt weinig extra gewicht toe ten opzichte van de insteekvariant. Wij raden meestal een lange en flexibele kabel of kettingslot aan voor avonturen in binnen- en buitenland. Met zo’n type slot kun je jouw fiets ergens aan vast maken. Zet hem dan ook vast aan een onbeweegbaar object. In Italië hebben we meegemaakt dat ze een neppe lantaarnpaal hadden geïnstalleerd, waaraan heel veel fietsen zijn verdwenen.

abus slot

Fietssloten voor je vakantiefiets

Maar welk tweede slot is dan wel goed genoeg? Een slot adviseren is best lastig, want elk slot is of zwaar, of onveilig, of onhandig. De heilige graal van een licht, veilig en handig slot bestaat eigenlijk nog niet. Eigenlijk moet je dus twee van deze drie factoren kiezen. Dit zou je als volgt (op knullige wijze) kunnen visualiseren met in de overlap tussen de cirkels een paar voorbeelden van sloten die wij verkopen:

De TiGr BLUE mini+ uit ons assortiment is de beste combinatie van licht (475g) en veilig (ART**) die wij kennen. Eigenlijk is dit een soort lichtere evolutie van een traditioneel beugelslot. Doordat zulke sloten echter niet flexibel of lang zijn, lukt het op sommige plekken alleen niet om je fiets met het frame aan een vast object als een fietsenrek of lantaarnpaal vast te zetten. De boom is bijvoorbeeld te dik of de ruimte in de fietsenstalling te krap. De factor ‘handig’ strepen we dus helaas weg. En indien je als gevolg hiervan alleen een wiel aan het frame vastzet, is het ook niet heel veilig meer.

Een slot dat de factoren handig en veilig combineert, is wat ons betreft een Abus Bordo vouwslot. Deze zijn flexibel genoeg om je fiets aan de vaste wereld vast te ketenen en vouwen compact op om makkelijk mee te nemen in je tas of in bijgeleverde houder aan je fiets. De versie die wij verkopen (5700K) is met 1090g alleen niet licht te noemen. De Abus Bordo lite 6050 is al lichter (680g), maar wel minder veilig. Aan jou de keus.

De Axa Resolute serie is licht en handig en om deze reden bij ons een favoriet. Dit spiraalslot hebben we in vier diktes (8, 10, 12 en 15mm). Allen zijn 180cm lang. Hoe dikker hoe veiliger, maar allemaal zijn ze door te knippen met een betonschaar en wat geduld. Echter, de goede combinatie van gewicht en gemak zorgt dat de keuze voor het extra slot vaak op dit type slot valt. Met de bijgeleverde houder hang je dit slot tijdens het fietsen gemakkelijk achter je zadelpen.

Onze tips

  • Neem een goede fietsverzekering. Hiervoor heb je een ART** slot nodig (een ringslot volstaat meestal).
  • Zet je fiets altijd met het frame aan een onbeweegbaar object op slot, dus niet om een wiel, bagagedrager of zadelpen. Zo voorkom je dat je losse onderdelen aan de paal terugvindt zonder de rest van je fiets.
  • En andersom: monteer je kostbare wielen met antidiefstalborging (vooral als je veel in stedelijke gebieden parkeert)
  • Neem de accu en het display met je mee als je je elektrische fiets parkeert.
  • Er zijn ook kleine slotjes waarmee je de fietstassen aan je bagagedrager of je stuurtas aan haar houder kunt vastzetten, maar deze beschermen vooral tegen beroving en nauwelijks tegen diefstal tijdens onbeheerd parkeren.
  • Vraag bij een accommodatie of jouw fiets binnen kan staan. Ze willen er vaak niet aan, maar het kan eigenlijk altijd.
  • Zet je fiets ook op de camping vast én dicht bij je tent.
  • Bind een berenbel aan je stuur.
  • Bevestig je fiets ’s nachts met een touwtje aan je fiets en om je teen…
  • …of aan je tentstokken, of span een scheerlijn tussen je spaken door; zo weet je zeker dat je wakker wordt als iemand aan je fiets rommelt.
  • Parkeer de fiets liever in het zicht dan in een verlaten steegje.
  • Neem een waakhond mee of vraag iemand om op je fiets te letten als je even boodschappen doet.
  • Neem op fietsvakantie ook reservesleutels mee voor elk slot. Dan hoef je jouw eigen slot niet te forceren of kostbare vakantietijd te verspillen aan zoektochten of terugfietsen.
  • Noteer de nummers van je fietssleutels. Bij de meeste merken van fietssloten kun je hiermee sleutels bijbestellen.
  • Krijg je je slot niet meer open? Dan kun je WD40 gebruiken om enige roest op te lossen. Ben je onderweg, dan kan een beetje cola ook wel eens werken. Daarna gebruik je wat smeerolie om het openen en sluiten soepel te houden en nieuwe roest te voorkomen.
  • De veer die ervoor zorgt dat een ringslot open springt, wil er na lange tijd en veel openen en sluiten soms wel eens mee ophouden. Fiets hier vooral niet mee door want een slot dat tijdens het fietsen dichtvalt, is gevaarlijk voor jezelf, voor je medeweggebruikers en voor je spaken.
  • Wikkel je (ketting)slot niet om je zadelpen, maar doe ‘m in je tas. Dan is het zwaartepunt een stuk lager en gaat je lak niet kapot.

Deel deze pagina met anderen