Fietsverlichting: Keuzehulp

Zeker als je op fietsvakantie gaat is goede fietsverlichting onmisbaar: niet alleen om gezien te worden door gemotoriseerd verkeer, maar ook om de weg voor je te  zien als er nergens verlichting is. Wat voor fietsverlichting is er voor vakantiefietsers?


De meeste fietsen die wij afleveren hebben fietsverlichting. Om gezien te worden in het donker, in regen of mist. En ook om de weg voor je te zien als er echt nergens wegverlichting is. Of de tunnel waar je inrijdt is aardedonker en het einde ervan ligt net om de bocht. Dus of het nu in Amsterdam is, ergens in de Alpen of diep in India, verlichting is vaak onmisbaar voor op je fiets. Het geeft gewoon een geweldig veilig gevoel. En een echt verlicht mens wekt daarvoor natuurlijk zijn eigen energie op!

  • Heb je nog een fiets zónder verlichting of
  • Wil je een fiets kopen maar weet je niet welke verlichting je wilt, lees dan even verder.

Een korte historie.

Weet je nog, ’s nachts in het stikkedonker? Dat je vlak voordat je een politieagent tegenkwam, met je voet de aanloopdynamo op je vork aanklikte? Het was niet om ‘leip’ om je licht aan te zetten, omdat dat ding zo’n pokkeherrie maakte. Herrie is weerstand. Bovendien kwamen daar nog allemaal geluidjes bij in de regen. De lichtopbrengst was ook niet om over naar huis te schrijven, maar het halogeenlampje had wel een gezellige warme gloed.

Even doorspoelen naar de 20-ies van de 21ste eeuw. Wetgeving, technologie en inzichten hebben de ‘verlichting’ ingeluid. Efficiënte LED-verlichting hebben vrijwel een oneindig hoeveelheid (30.000) branduren en USB-lampjes worden steeds feller en meer betaalbaar.  Maar vooral de komst van de naafdynamo is een enorme vooruitgang geweest. Geen extra lawaai en slechts 1.6 watt (ongeveer 1%) weerstand als je lamp aan staat. Op fietsvakantie merk je vanzelf hoe blij er ervan wordt dat je tunnels, bossen en de wintermaanden in kunt en niet alleen gezien wordt maar ook zelf goed kunt zien!

Verschil tussen lux en lumen

Lux Lumen vergelijking

Lumen

Veel batterijlampen gebruiken de omschrijving Lumen als ze de lichtopbrengst van de LED beschrijven. We verkopen de meeste batterijlampen met een opbrengst van 80-1700 lumen. Op die manier kun je verschillende lampen en merken goed vergelijken. Want méér is beter, toch? Niet echt.

Een laser pointer heeft ongeveer 10.000 lumen maar is betrekkelijk zinloos in een tunnel. Lumen meet namelijk de lichtopbrengst bij de bron. Het meet niet hoeveel licht terecht komt waar je het nodig hebt, namelijk het donkere bos of het met putten bezaaide straatoppervlak. Een lamp van 400 lumen is meestal genoeg om wat te kunnen zien maar let wel op de lichtbundel. Goede LED-lampen hebben een lensje die de lichtbundel wat meer bruikbaar maakt.

Busch& Muller batterijlamp lichtbundel

Busch & Muller Batterijlamp (500 lumen) Bron:

https://www.peterwhitecycles.com/headlights.php

Lux

Dynamolampen gebruiken vaak een kopspiegel om het licht zo te richten dat hij tegenliggers niet verblind om daarentegen een groot en breed lichtveld op het wegdek te spreiden. Om dit lichtveld aan te duiden gebruiken ze de term Lux. Bij fietsverlichting wordt dit gemeten in de vierkante meter die 1 meter voor je fiets uit ligt. De beste naafdynamolamp (SON Edelux II) op de markt schijnt ongeveer 90 Lux, vaker zie je getallen tussen de 30-70 lux. Hieronder zie je hoe het lichtveld van de SON Edelux II lamp er uit ziet.

Lichtveld Edelux II (90 lux) Bron:

https://www.peterwhitecycles.com/headlights.php

Verschillende typen verlichting

We onderscheiden twee soorten verlichting:

  • Batterijverlichting (op penlite- of oplaadbare lithium batterij)
  • Dynamoverlichting (op trapkracht)

Een setje batterijlampen is vooral handig als je een bestaande fiets van verlichting wilt voorzien of je fiets graag simpel, goedkoop of licht houdt. Dit setje bestaat meestal uit een voorlicht op het stuur (of soms op de vorkkroon) en een achterlichtje op de bagagedrager of zadelpen. Een typisch setje kost tussen de €40-100 (maar je hebt ook koplampen van over de €400 euro) en weegt bij elkaar grofweg 300 gram. Hieronder kun je de verschillende opties vergelijken die we aanbieden in de winkel.

Een dynamo zet je zuurverdiende trapenergie om in 6 volt 3 watt wisselstroom. Dit werk fantastisch voor woon-werkfietsers die het hele jaar door van de fiets gebruik maken en vakantiefietsers die maximale betrouwbaarheid zoeken. Vooral de naafdynamo zelf is kostbaar (tussen de €80-280) en daar moet natuurlijk ook nog een velg omheen en spaken in worden gevlochten. Je hebt dan wel altijd stroom bij je en de weerstand als je verlichting aanstaat is verwaarloosbaar. Het extra gewicht ten opzichte van een gewone naaf is ongeveer 200 gram. Een goede koplamp kost tussen de €50-150 en weegt slechts minder dan 100 gram een achterlicht €20-60 en zelfs minder dan 50 gram.

Als je een nieuwe fiets uitkiest met naafdynamo en bijbehorende verlichting, kun je een meerprijs verwachten tussen de €200-450. Waar dat verschil in prijs precies in zit, leggen we hieronder uit.

Batterijverlichting

Waarom een batterijlamp?

  • USB oplaadbare lamp
  • licht in gewicht
  • onafhankelijk van de snelheid van je fiets
  • kan worden opgeladen en gaat lang mee
  • geen snoertjes nodig (behalve natuurlijk om op te laden)
  • je kan hem ook gebruiken als zaklamp, op de camping

Zijn er ook nadelen?

  • accu verliest zijn spanning en moet met enige regelmaat worden opgeladen
  • wordt meestal bevestigd op het stuur en dat is onhandig met een stuurtas
  • de lamp moet worden uitgezet als je hem niet gebruikt
  • je moet hem er steeds vanaf halen want anders wordt ie gepikt.

Bij de Vakantiefietser hebben we koplampen op batterij van de merken Lezyne en Cateye.

Die van Cateye vinden we handig omdat er een mooi beugeltje voor bestaat waarmee je hem op je vorkkroon kunt plaatsen.

Cateye vorkkroon montage

Cateye vorkkroon montage

We hebben ook batterij achterlichten, van:  Busch & Müller, Spanninga & Lezyne

Als je een bagagedrager hebt vinden we een lampje daarop een goed idee, want er zit meestal ook een refelector (kattenoog) in verwerkt. Ze zijn niet echt duur ongeveer 20€.

Achterlicht in het donker: Spanninga Plateo led-reflector

Achterlicht in het donker: Spanninga Plateo led-reflector

Als je nog meer op wilt vallen, bijvoorbeeld als je op drukke en onveilige autowegen fietst, kun je het best een lampje kiezen op de zadelpen. Vooral deze Stip Drive van Lezyne (beschikbaar in 150-300 lumen) een echte aanrader. Hij is eigenlijk veel te fel, en heeft tal van irritante knipperstanden, maar daar hebben alleen achteropkomers last van. Ze kunnen in ieder geval niet beweren dat ze je niet hebben gezien.

Lezyne Strip Drive 150

Lezyne Strip Drive 150

Naafverlichting

Naafverlichting is verlichting die wordt aangedreven door een naafdynamo: geen rollertje aan de zijkant van je band, maar een dynamo in de naaf van je wiel.

Waarom naafverlichting?

  • Altijd stroom (en dus licht) als je fietst
  • Sensor stand (meestal), zodat je lamp automatisch aangaat in een tunnel of tijdens de schemer
  • Condensator in de lamp, zodat de lamp niet meteen uitgaat als je stopt
  • Extreem betrouwbaar
  • Licht in gewicht

Zijn er ook nadelen?

  • Koplamp niet ook te gebruiken als zaklamp
  • Elektrisch circuit nodig, bedrading langs (of door) het frame naar het achterlicht

Bij de Vakantiefietser hebben we een aantal beschikbare configuraties:

KoplampKogaSantosidworxTout Terrain
Busch & Müllerjajaneeja
SON Edelux IIjajajaja
Supernovaneeneeneeja

Ook zijn er achterlampen van SON en Busch & Müller verkrijgbaar, in dezelfde configuraties.

Koplampen voor naafverlichting

Hieronder zie je wat voorbeelden van de verschillende koplampen die je op onze fietsen aantreft:

SON Edelux II

SON Edelux II fietskoplamp

  • Lichtopbrengst: 90 lux
  • Bedrading: Coaxiaal draad
  • Lichtveld/Reflector: Extreem breed lichtveld, grote reflector en hoge licht opbrengst. Extreem duurzame behuizing
  • Gebruik: aan/sensor/uit schuifknop aan de bovenkant, standlicht bij stilstand
  • Duurzaamheid: Waterdicht gesealde behuizing, extra stevige coax kabel, 5 jaar garantie
  • E-bike geschikt: 46v E-bike DC versie beschikbaar
  • Beschikbare kleuren: Oranje, Groen (Santos), Rood (Koga, Santos), Blauw (Koga, Santos), Zilver (Koga, Santos, TT), Zwart (Koga, Santos, TT, iDworx)
  • Prijs: €151

Busch & Muller IQ-XS

  • Lichtopbrengst: 70 lux
  • Bedrading: twee-aderig
  • Lichtveld/Reflector: Helder, grote reflector voor een relatief groot lichtveld.
  • Gebruik: aan/uit knop aan de achterkant, standlicht bij stilstand
  • Duurzaamheid: Aluminium behuizing met aan/uit knop op de achterkant, 2 jaar garantie
  • E-bike: 46v E-bike DC versie beschikbaar
  • Bijzonderheden: Voordelig licht met een goede bouwkwaliteit en prima prijs
  • Prijs: €70-90
Busch & Muller IQ-XS fietskoplamp zwart

Busch & Muller IQ-XS koplamp

Busch & Muller Eyc T

  • Lichtopbrengst: 50 lux
  • Bedrading: twee-aderig
  • Lichtveld/Reflector: Kleine behuizing maar een prima lichtveld, iets smaller dan de topmodellen.
  • Gebruik: uit/aan/sensor knop aan de achterkant, standlicht bij stilstand
  • Duurzaamheid: Kunststof behuizing, 2 jaar garantie
  • Bijzonderheden: Klein, maar fijn.
  • Prijs: €50
Busch & Muller Eyc T fietskoplamp zwart

Busch & Muller Eyc T koplamp

Bron:

https://www.peterwhitecycles.com/headlights.php 

Naafdynamo’s

Er zijn drie verschillende naafdynamo’s verkrijgbaar bij de Vakantiefietser:

  • SON
  • Shimano
  • Shutter Precision

SON naafdynamo

Als eerste is er de SON, de beste naafdynamo die we hebben. De SON dynamo’s zijn verkrijgbaar in vele kleuren, hebben verzilverde stekkers, een condensatiespiraal, slijtvastere onderdelen dan bij de Shimano naafdynamo en 5 jaar garantie. Bovendien kunnen de SON dynamo’s zowel met een steekas als een snelspanner worden uitgevoerd. Ook biedt SON de optie voor een stekkerloze aansluiting, wat veel gedoe scheelt met fragiele draadjes.

Shimano naafdynamo

Daarnaast is er de Shimano naafdynamo, deze heeft als voordeel dat hij veel goedkoper geleverd wordt en dat het gewoonweg een hele goede naafdynamo is. De nieuwste editie heeft een verbeterde rolweerstand. Verschillende fietsbouwers gebruiken verschillende onderdelen: Shimano (bij Koga, Santos), SP (Tout Terrain), SON (Koga, Santos, Idworx, Tout Terrain)

Shimano DH UR700 naafdynamo

Shimano DH UR700 naafdynamo

Shutter Precision naafdynamo

De laatste naafdynamo, die bij ons alleen via Tout Terrain wordt ingebouwd, komt van Shutter Precision (SP). SP bouwt een aantal verschillende dynamo’s, die qua kwaliteit zeer goed zijn. Bovendien zijn de dynamo’s compatibel met steekassen en snelspanners.

Shutter Precision PL8 naafdynamo zwart

Shutter Precision PL8 naafdynamo

Conclusie

Vanuit het perspectief van de vakantiefietser, is de naafdynamo een prachtige oplossing om betrouwbaar, altijd en overal licht te hebben. De beste naafdynamo op de markt is (nog steeds) de SON. De beste lamp de SON Edelux II. Dessalniettemin is er een heel scala aan mogelijkheden op het moment dat je ‘verlicht’ wilt fietsen, afhankelijk van je budget, je montagevoorkeuren en de toepassing.

Hier nog een keer kort een overzicht:

  • Voor vakantiefietsers én de woonwerkfietser is de naafdynamo het meest gemakkelijk en ook het meest duurzaam. Je bent gewoon altijd zichtbaar
  • Batterijverlichting werkt ongeacht of je fietst (dus ook als zaklamp), maar hij moet wel opgeladen worden.
  • Batterijverlichting is vaak goedkoper dan een naafdynamo met lamp

Opladen van je elektrische apparatuur?

Wist je dat als je een naafdynamo hebt ook bijvoorbeeld je GPS of mobiele telefoon kunt opladen?

Watt? Weerstand? Opbrengst?

Lees hier een uitgebreide vergelijking over de verschillende naafdynamo’s, lampen en omvormers door Allee Denham van CyclingAbbout.
Hij legt uit hoeveel weerstand een naafdynamo geeft en hoeveel opbrengst je bij welke snelheid je kunt verwachten. Nerd Alert!

Lees meer over fietsonderdelen

 

Deel deze pagina met anderen