Birdy ombouw naar Rohloff

Een Birdy Red vouwfiets van Riese und Müller is een volledig geveerde vouwfiets. Er zijn fietsers die hiermee reizen maken.
Eigenlijk zijn het backpackers. Hun vouwfiets nemen ze mee in de bus, trein, taxi of vliegtuig. Sommigen doen gewoon een rugzak achterop, maar je kunt ook twee fietstassen achterop hangen en zelfs voortassen als je dat wilt.

Een ondernemende klant (Jan uit Limburg) wil gaan reizen in Zuid-Amerika. Daarom heeft hij zijn Birdy Red (en die van zijn vrouw) laten ombouwen naar een Rohloff naaf. Dit zijn leuke klussen om te doen. En waarom zou je je fiets niet laten ombouwen? Het is alsof je je trouwe fiets laat reïncarneren. Meer mensen zouden dat moeten doen. Leuk voor jezelf en beter voor het milieu.

1. We zijn begonnen met het ombouwen van de wielen. Omdat een Rohloff-naaf 32 spaken heeft en de meeste velgen 36 spaakgaatjes hebben, is een nieuwe 18 inch velg nodig en ook spaken van 130 mm.

2. Waar meestal een enkele spaak drie andere spaken kruist, doen we dat bij dit wiel niet. Omdat de hoek tussen de spaak en de velg anders te groot wordt en de spaak kan breken bij de spaaknippel. Bovendien is een klein wiel al erg sterk. Uiteraard is de velg dubbelwandig.

3. We plaatsen het wiel in de wielrichter en zetten de spaken op spanning met een parktool TM-1 Spaakspanningsmeter.
Op de foto van het wiel in de richter, zie je dat wij hebben gekozen voor het extern schakelmechanisme. Omdat de Birdy nog steeds gevouwen moet worden, is het interne schakelmechanisme geen optie. Die moet je namelijk op de remnokken monteren zoals we dat bij de Cube hebben gedaan. De ‘verlengde’ remnokken zouden in de weg zitten.

4. De volgende stap is het demonteren van de achterderailleur. Dus inbussleutel erin en draaien maar!

5. Om de ketting op spanning te houden is een kettingspanner nodig. Sommige merken zoals idworx en Santos hebben een excentrische as.
Fietsen die worden omgebouwd, hebben een normale trapas. En de Birdy is volledig geveerd, dus die zal ook nooit een excentrische as krijgen. Immers als de fiets inveert kan een excentrische as de ketting niet op spanning houden.

6. Zo’n kettingspanner moet je ook uitlijnen, anders fiets je nog met een scheve ketting.
Mocht je een ombouw overwegen, houd er dan rekening mee, dat soms een nieuw cranckstel nodig is. Met drie bladen voor (een triple), kun je ervoor kiezen om het middelste blad te gebruiken. Maar dan wel goed uitlijnen!

7. Het achterwerk is klaar. Tijd om de schakelbox (aan de linkerkant van het wiel) erop te zetten en de kabels te trekken naar het stuur.

8. De Revoshifter wordt gedemonteerd en de Rohloff shifters wordt gemonteerd. Maar eh, om eerlijk te zijn, hebben wij eerst alles gedemonteerd en zijn toen met een schone fiets begonnen.

Na een paar uur sleutelen is de Birdy Red omgebouwd. Jan (de klant) had zijn zadel thuis gelaten. Gerben heeft deze fiets met gevaar voor eigen leven getest. Gelukkig is hij tijdens de testrit niet gaan zitten 🙂

Jan gaat ons laten weten hoe zijn tocht verloopt. Nog voor zijn rit was hij al blij! Wij ook, want hij had een heerlijke Limburgse vlaai meegenomen.

Deel deze pagina met anderen