Vaak wordt de vraag gesteld of je een fiets met een derailleur kunt ombouwen naar een fiets met een Rohloff-naaf. Het antwoord is ‘ja‘. Of het zinvol is, moet je jezelf afvragen. Want vanaf € 2.300,- heb je een fiets van VSF met Rohloff-naaf.
Reken bij een ombouw op pakweg € 1.400,-. Dit is een indicatie, want uiteindelijk krijg je een gespecificeerde rekening en betaal je alleen voor de spullen die zijn gebruikt en het loon. En ach, het zou goedkoper kunnen, maar wij hebben goede fietsenmakers en geen prutsers. Vaak kom je bij een ombouw ‘lijken in de kast’ tegen, die wij voor je opruimen:-))
Voor jouw begrip, bij zo’n ombouw heb je een complete Rohloff set nodig, met de juiste spanner of geen spanner, met de juiste schakeloptie, een nieuwe velg en spaken.
Mocht je dat willen, dan kun je ons bellen of mailen
Je kunt het ook zelf proberen, zie hier de handleiding, maar houd er rekening mee dat je voor onverwachte problemen kan komen te staan. Dat geeft niets, want dat is ons ook wel eens overkomen (zie verderop).
Hieronder zie je een aantal fietsen waarbij we dat hebben gedaan.
Cube (de meeste fotootjes)
Koga Miyata Traveller
Sjoerd, de eigenaar, had zijn Traveller omgebouwd van V-Brakes (remmen met staalkabels) naar Magura HS33 remmen (hydraulisch, dus olie in de leidingen).
Nu wilde hij een Rohloff naaf erop. Hij kwam zaterdagochtend en at een croissantje mee. Als je een afspraak maakt, kun je op de ombouw wachten. Weliswaar een halve dag, maar je hoeft niet eerst terug naar huis. De meeste mensen gaan dan de stad in of naar de biologische markt even verderop. Sjoerd is dol op techniek en vond het wel leuk om mee te kijken.
Tijdens de vijf uur sleutelen hadden we een tegenslagje. Gelukkig hebben we altijd genoeg spullen in huis om het op te lossen.
In het geval van Sjoerd, zat het oude Koga stuur erop, en hier kun je de Rohloff-gripshift niet overheen schuiven. Dus hebben we een nieuw Koga stuur erop gezet.
’s Middags kon Sjoerd weer met de trein terug naar huis (2 uur reizen). Met een glimlach op zijn gezicht, met zijn oude versnellingsysteem in zijn fietstas en zijn oude wiel (zie foto) achterop zijn fiets, vastgebonden met tie-wraps.
Avaghons van Peter Mak en Karin van Toor
Peter en Karin fietsen al vijf jaar de wereld rond. Zie ook hun uitstekende website www.cycletheworld.nl
Peter heeft tevens het bijzondere boek Over Alle Grenzen geschreven dat in oktober verschijnt. Dit gaat over hun tocht door Tibet.
Hierboven zijn Peter en Gerben aan het sleutelen in de werkplaats.
Bij een ombouw van derailleur naar Rohloff, maak je gebruik van een kettingspanner. Bij wereldreizen kan het soms gebeuren dat je frame scheurt. Bij de liggende achtervork zie je het voordeel van staal; het is te lassen 🙂
Omdat er geen nokken voor schijfremmen op het frame zitten, of andere oogjes, hebben we links achter een ‘long-torque’ arm gebruikt. Niet zo chique, maar wel doeltreffend.
Verder hebben we het voorblad en de kettingspanner uitgelijnd. Oude topschakelaars eraf en de degelijke Rohloff-gripshift erop gezet.
Na een dag sleutelen stonden Peter en Karin met hun twee omgebouwde fietsen in de Westerstraat klaar voor nieuwe belevenissen.
Ombouw van een Koga Miyata Globetraveller
Een Koga Miyata Globetraveller is een geweldige fiets. Met XT afgemonteerd en met dualcontrol schakelaars. Die schakelaars hebben we vervangen door een Rohloff gripshift en gewone remgrepen.
En achter weer een handige kettingspanner, nieuw wiel en een mooie zwarte naaf.
Frans, de trotse eigenaar, heeft achteraf het volgende commentaar; “Ik heb maar van één ding spijt . . . en dat is dat ik het eerder had moeten laten doen!”
Ombouw van een Cube
Het meest uitgebreide verslag van een ombouw is die van een Cube. Hieronder vertel ik met een aantal foto’s hoe dat ging.
1.Dit is het achterwiel zoals het in de fiets zat.
Het was een Cube mountainbike met een 9 speed cassette en een triple crankstel.
2.Hiernaast is de derailleur verwijderd. Het derailleuroog bleek krom te zijn, dus die hebben wij meteen gericht.
Voor een fiets met een Rohloff-naaf heb je een geheel nieuw achterwiel nodig. Want er kunnen maar 32 spaken in. Dus: nieuwe spaken, nieuwe velg en een Rohloff naaf.
3.In dit geval een zwarte met een intern schakelmechanisme. Zoals je hiernaast ziet:
4.Een derailleurfiets heeft geen excentrisch as, dus maken we gebruik van een kettingspanner.
Het grote voordeel is dat je hier geen omkijken naar hebt, want de ketting blijft gewoon op spanning.
5.De kabelgeleiding loopt via een speciale verlenger op de nokjes van de hydraulische remmen.
Deze Rohloff-naaf heeft het interne schakelmechanisme. Dat is bij een ombouw de beste oplossing. Een extern schakelmechanisme zou in dit geval een slordige kabelloop hebben. Bovendien is dit een mountainbike, dus een schakelbox aan de buitenkant is dan kwetsbaarder.
6.Van de drie voorbladen, hebben wij de middelste en het kleinste blad verwijderd. Het buitenste blad hebben wij gebruikt en uiteraard hebben wij hem goed uitgelijnd.
Je kunt overigens ook de drie voorbladen laten zitten. Dan kun je op een verjaardagsfeestje vertellen dat je een fiets hebt met 42 versnellingen!
En na een paar uur sleutelen had Gerben de fiets helemaal klaar. Met gevaar voor eigen leven heeft hij hem ook uitvoerig getest.
Het gevaar is niet deze fiets of de rijstijl van Gerben, maar wel de toeristen in Amsterdam die op een huurfiets rijden. Soms zie je hier Japanners die voor het eerst in hun leven fietsen. Ze slingeren over de grachten en rijden aan de verkeerde kant van de weg. Lachen, maar wel gevaarlijk!