Fietssturen

  1. Eerst: opmeten
  2. Welk stuur?
  3. Nog meer opties
  4. >Handvatten

  5. Ergonomische handvatten
  6. Ronde handvatten
  7. Goed om te weten:

  8. Oversized?
  9. Verstelbare stuurpen
  10. Accessoires monteren?
  11. Sturen in de webshop

 

Een stuur waarop je de handen op verschillende manieren kunt plaatsen is voor een vakantiefietser die uren achter elkaar op de fiets zit, zeer belangrijk. Maar ‘zomaar even’ van stuur wisselen heeft vaak veel voeten in de aarde. De kabels van je remmen en schakelaars zitten in de weg en de stand van je handen veranderd en dit beïnvloed ook je houding. Om dit op een objectieve manier te testen meten we je op met ons pasframe. Daar zitten geen vervelende kabels aan, dus dat werkt een stuk vlotter.

Eerst: Opmeten

Wanneer je bij ons een fiets koopt meten we je op met ons pasframe, dan kun je kiezen uit wel 20 verschillende stuurvormen. We kijken dan naar:

  1. de stuurhoogte
  2. de afstand van het zadel tot het stuur, en
  3. de breedte en de vorm van het stuur

Kom je na 500 kilometer langs voor de eerste beurt en het stuur bevalt toch niet (wat zelden voorkomt), dan zetten we alsnog een ander stuur op je fiets. Dat klinkt simpel maar is vaak veel werk.

  • Welk stuur?

Laten we het simpel zeggen: het overgrote deel van de vakantiefietsers is blij met een ‘standaard’ vlak stuur. Dit relatief rechte stuur met een breedte tussen ongeveer 50 en 70 cm geeft veel stabiliteit voor het sturen van je, met bagage beladen, fiets. Kies je voor een vlak stuur, dan kun nog een extra handpositie winnen door bijvoorbeeld (lange) bar-ends monteren. En doe er dan meteen foam omheen, zodat je geen koude vingers krijgt als je ’s ochtends op de fiets stapt. Bij een vlak stuur zijn er echter tal van stuurvormen beschikbaar. Je hebt ze met een bochtje omhoog (dit wordt een ‘riser’ genoemd) en/of met een grote of een kleine bocht naar achter (uitgedrukt in hoeveelheid graden). In de winkel hebben we hier een stuk of 8 verschillende varianten om uit te kiezen, elk met een eigen unieke vorm. Er bestaan ook nog complexere vormen van sturen die nog meer handposities bieden. Een voorbeeld is een multipositiestuur of een zogenaamd Jones stuur.

Ergotec Multipositie stuur

Jones Loop bar

Je kunt ook kiezen voor een zogenaamd vlinderstuur, zoals hier rechtsboven. Met name voor vrouwen is dat prettig. Er is namelijk een fysiek verschil tussen mannen en vrouwen (voor zover je dat nog niet wist). Behalve dat vrouwen borsten hebben, hebben ze vaak ook een korter bovenlichaam. Met een vlinderstuur breng je het stuur iets naar je toe en zit je meer rechtop. Ondanks dat het lijkt alsof dit stuur de meeste mogelijkheden biedt merken we uit ervaring dat dit soms een compromis-situatie in de hand kan werken. Het risico bestaat dat je meerdere handposities krijgt die allemaal gematigd effectief zijn. Een geruststelling: als het goed zit zien we het gelijk :).

Vlinder stuur

Sommige fietsers prefereren een racestuur, ook deze heb je in allerlei breedtes en vormen. Vooral die met een breder uitlopende stuurbocht  zijn tegenwoordig populair. Deze geven meer comfort en vooral ook meer controle met bagage en het terrein. Belangrijk om te weten is dat zo’n stuur niet ongeacht op welke fiets kunnen zetten. De bovenbuislengte, remmen en schakelgroep is in veel gevallen afwijkend.

  • Nog meer opties
  • We zijn er nog niet! Ook een comfortabele uitgangshouding kan op den duur vervelen. We raden bijna altijd een extra handpositie aan om af te wisselen. Dit geeft je schouders en je handen rust en soms kun je dan ook wat andere spieren in je rug en benen aanspreken. Een prima optie is dan bijvoorbeeld een ‘triathlon’ opzetstuur.

SQ lab (een van onze voornaamste zadelmerken) heeft met hun inner bar-ends ook een leuke optie als je een breed vlak stuur hebt gekozen maar heimwee hebt naar je racefiets. Deze plaats je aan de binnenkant van je handvatten zoals je op deze foto ziet.

Idworx en Tout Terrain bieden in hun configuraties een flex bar aan van het  Franse merk Baramind. Dit is een kunststofvezel stuur dat schokken kan dempen (als het stuur naar beneden buigt). Als je flink aan het stuur sleurt bij een beklimming of als je op je pedalen staat (en het stuur naar je toe trekt) geeft hij geen krimp. Een leuke oplossing voor die mensen met het voornemen in de Balkan te trekken. Zelf als je daar op het asfalt blijft kan het dan door de flinke gaten in de weg nog al eens spannend worden! Je kunt dit stuur trouwens ook door ons op je Koga, Santos of ander merk laten zetten. Let op: Op dit stuur kunnen geen barends gemonteerd worden!

Baramind Flex Bar

  • Ergonomische handvatten

Naast een goede stuurvorm en een fijne houding op je fiets kun je het comfort  verhogen en pijnlijke handen, polsen en schouders verminderen met goede handvatten of stuurlint.

Ook hier kun je uit veel verschillende versies kiezen. De meeste mensen zijn erg in hun nopjes met de handvatten van Ergon. De GP1, GP3 en GP5 zijn de meest populaire opties in de winkel. Het laatste cijfer slaat op de grootte van de ergonomisch gevormde barend. Zie hier de reden voor hun goedgekozen merknaam. De GP1 heeft trouwens geen bar ends maar Eric zweert bij deze met daarnaast zijn eigen –in foam geklede- bar ends. Er is ook nog een GP4, deze is net als de GP3 maar dan voor grotere handen.


Dan zijn er nog verschillende uitvoeringen van de GP1. Standaard zijn ze in rubber maar je hebt ze ook in bio-kurk (als je een liefhebber bent van Birkenstocks) of in prachtige natuurlijk leder.

  • Ronde handvatten
  • Niet iedereen vind voorgevormde handvatten fijn. Natuurlijk bestaan er ook nog klassieke handvatten die gewoon rond zijn. Deze heb je in verschillende dikten en materialen. Zoals de ESI grips. Laat het ons vooral weten waar je zelf een plezierige ervaring mee hebt. Misschien leren wij iets nieuws kennen!Op de foto hieronder zie je de zenuwbanen van je hand. Als je handen niet goed op je stuur staan kun je last krijgen van tintelende of gevoelloze vingers. Dit wordt het carpaal tunnelsyndroom genoemd. Vaak zijn het ofwel de pink en de ringvingers of je drie andere vingers die aan de beurt zijn. Dit komt omdat we twee aftakkingen van de zenuwbanen in de hand zitten. Op de foto kun je zien hoe de zenuwen lopen en op welke plek je dus drukpunten moet voorkomen. Je kan overigens geopereerd worden als het chronisch wordt. Maar dat is een service die wij hier niet verlenen:-))

 

Goed om te weten:

  • Oversized
  • Er zijn twee gangbare stuurklemmingen die doorgaans gebruikt worden bij vakantiefietsen. 25.4 millimeter en oversized 31.8 millimeter. Als je van stuur wilt wisselen is het goed om dit even met een schuifmaat op te meten. Je meet dit net naast de stuurpen. Het uiteinde van het stuur is namelijk altijd 22.2 millimeter

  • Verstelbare stuurpen

Een verstelbare stuurpen kan helpen om tijdens een reis je houding nog een beetje te fine-tunen. Hij is alleen wat zwaarder van een vaste stuurpen. Sommige modellen krijgen op den duur last van speling. Daarom geven wij de voorkeur aan de volgende betrouwbare modellen: De Justera van Koga en de Ergotec Swell (dit rare woord is een combinatie van ‘sweet’ en ‘well’ en werd door hippies in de jaren 70 wel eens gebruikt ;)). De Justera brengt het stuur een stuk hoger als je vorkbuis niet lang genoeg is. Het model van Ergotec is super stevig en zit met vier boutjes vast waardoor hij nooit last van speling krijgt. Welke stuurpen we op jouw fiets zetten hangt vaak af van houding die we bepalen tijdens de fietsmeting. Neem nooit een stuurpen die je tijdens het fietsen kan verstellen. (de ongelukken die je hiermee in de hand speelt, vraagt geen grote verbeeldingskracht)

Koga justera stuurpen

Ergotec ‘Swell’ verstelbare stuurpen

  • Accessoires monteren?

  • Steeds vaker zien we vakantiefietsers/piloten met een cockpit vol met accessoires. Logisch, want een bel, radio, kilometerteller, smartphone, stuurtas, kaartleeshoes, hellingshoekmeter, ligstuur, lampje, gps etc. zijn wel handig binnen handbereik 😉 Sommige sturen lenen zich hier beter voor dan andere. Gelukkig zijn er ook nog opties voor sturen waar dit lastiger gaat. De Problem Solvers Accessory Mount Deze ruimt de boel op en is ook super stevig. Wel handig als het om een dure telefoon gaat.

Problem Solvers Accessory mount

  • Als je graag je telefoon als navigatie gebruikt in combinatie met een Ortlieb stuurtas raden we vaak deze Thunderburt-achtige stokjes aan. Dan zit hij mooi centraal voor je neus en kun je hem een beetje kantelen als je last hebt van reflecterend zonlicht.

Ortlieb Ultimate Accessory mount

  • Sturen in de webshop
  • Bekijk enkele fietssturen in onze webshop

    Let op: in onze webshop staat slechts een selectie van ons aanbod; in de winkel bieden we veel meer opties. Kom eens langs!

     

    Deel deze pagina met anderen