Een goed zittend zadel is goud waard en een slecht zadel kan de mooiste fietsreizen tot een zeer onaangename ervaring maken. Enig idee wat een goed zadel is? Er is immers nogal wat keuze in fietszadels. Goed nieuws: we hebben inmiddels vele mensen geholpen met het vinden van het juiste zadel. Met deze keuzehulp leggen we uit waar je op moet letten bij het kiezen van een fietszadel.
De reden waarom er zoveel verschillende zadels op de markt zijn is simpel: elk mens is uniek, ook jij! Het is een kwestie van dát juiste zadel vinden dat bij jou past. Middels deze keuzehulp willen we je helpen om een goede keuze te maken.
Keuzehulp
Je hebt antwoord op de volgende vragen nodig om het juiste fietszadel te kunnen kiezen:
- Hoe lang zijn jouw fietstochten?
- Wat voor lichaam heb jij?
- Heb je zitklachten?
- Wat is de breedte van je zitbotjes?
- Wat is de houding op je fiets?
Met die informatie kun je een merk en model kiezen dat bij je past.
Hoe lang zijn jouw fietstochten?
Een lekker dik gelzadel werkt prima in de stad tijdens korte stukjes. Maar als je op reis gaat met de fiets, dan zit je langer op het zadel en is een steviger zadel een betere keuze.
Heb je zitklachten?
De zoektocht naar een nieuw fietszadel komt vaak voort uit klachten over het huidige. Maar ook het moment dat je een nieuwe fiets koopt is een goed moment. De meest gehoorde klacht is ‘slapende delen’; ook wel ‘slaapzak’ of ‘slaapmuts’ genoemd. En irritatie van de huid komt ook vaak voor.
Veel mensen denken dat een zo zacht mogelijk zadel uitkomst biedt tegen zadelpijn. Echter niks is minder waar. Een zadel moet bovenal steun geven aan je bekken! In een zacht zadel zak je diep weg, dit zorgt voor instabiliteit minder ventilatie en meer veel wrijving. Als het dan ook nog eens warm wordt begint het te broeien en krijg je broekbroei. Doordat je zitbotjes wegzakken komt de druk op het voorste gedeelte te liggen, waardoor jouw edele delen en/of zenuwbanen in de knel komen. Vergelijk het maar met een zacht bankstel. In het begin zit het lekker, maar na een half uur merk je dat je geen goede ondersteuning krijgt. We hebben ook een hele pagina besteed aan hoe je zitklachten kunt voorkomen.
Wat voor lichaam heb jij?
Oudere mensen waar de huid wat dunner is geworden, kunnen beter een iets zachter zadel nemen. Maar ook fietsers met een laag lichaamsgewicht.
De breedte van jouw zitbotjes
Ieder mens heeft twee zitbotjes. Deze hebben, zoals de naam al zegt, één doel: zitten. Voel maar eens wanneer je op een (harde) stoel zit. Je zitbotjes zijn het contactpunt en verdelen uitstekend het gewicht.
Wanneer je op een zadel zit waar enkel deze botjes het contactpunt zijn, zit je vaak lekker: er is minimale wrijving met je billen en gevoelige delen worden ontzien. Maar je moet het wel verdienen! Want het duurt even voordat de huid en de botjes aan het hardere zadel gewend zijn.
Afhankelijk van de breedte van jouw zitbotjes zijn er verschillende zadels. Als je hier een fiets koopt, dan kunnen we snel, eenvoudig en geheel pijnloos 🙂 de breedte van jouw zitbotjes opmeten. Hoe we dat doen? Kom maar langs! En wees niet bevreesd, je hoeft je broek niet eens uit te trekken. Maar wegens drukte dus alleen bij nieuwe fietsen.
Houding op de fiets
De zit op een stadsfiets, vakantiefiets of racefiets heeft veel invloed op de breedte van het zadel. Het komt zelden voor dat de zadels tussen deze fietsen uitwisselbaar zijn. Over het algemeen geldt: hoe sportiever de zit hoe smaller het zadel. Dit komt doordat je bekken kantelt wanneer je meer voorover gebogen zit. Hierdoor veranderen de drukpunten en wordt het raakoppervlakte smaller.
In de afbeelding hiernaast zie je duidelijk wat een verandering van houding met je zitbotjes doet.
We kijken dus na de meting naar jouw fiets om te bepalen welke zadels er geschikt zijn. Afhankelijk van de gewenste zitpositie kunnen er een aantal centimeters bij- of af worden getrokken. Zodoende kom je tot de juiste maat.
Welk zadelmerk?
Elk goed zadelmerk houdt rekening met de zitbotjes en ontwerpt zadels die ervoor zorgen dat er zo min mogelijk irritatie ontstaat. Merken waar wij onder andere mee werken zijn: SQ-Lab, Terry, Selle SMP, Ergon, Brooks en Gilles Berthoud. Elk van deze merken benadert haar ontwerp anders en gebruikt andere materialen. Het zijn stuk voor stuk experts op het gebied van zadels en anatomie (zoals SQ lab dat door een uroloog wordt ontwikkeld).
Elk van de merken die wij voeren hebben een andere benadering:
SQ-Lab
SQ-Lab maakt zadels waarbij het smalle gedeelte lager ligt dan achter. Hierdoor wordt jouw ‘voorste deel’ niet belast. Dit is een andere benadering dan de gleuf of ‘uitsparing’ die je op andere zadels ziet. Ze zijn er in veel breedtematen (per centimeter een ander zadel). Om de juist breedte te kiezen dien je op een zitbankje zitten om de afstand tussen je zitbotten op te meten. Ze maken geen speciale zadels voor specifiek mannen of vrouwen.
Terry
De zadels van Terry hebben in het midden een uitsparing. Dit is niet alleen voor ventilatie (wat veel mensen denken) maar enkel om ervoor te zorgen dat je je zachte delen niet teveel belast. Je zitbotjes worden door het stevige schuim goed ondersteunt. Terry zadels zijn over de lengte vlak en over de breedte licht gebogen. Ze hebben modellen voor heren (blauw ringetje) en dames (roze ringetje) en als je brede zitbotten hebt dan noemen ze dat de MAX.
Selle SMP
Dit Italiaans merk maakt zadels met een gepatenteerde vorm en enorme uitsparing die uitermate geschikt is voor mensen met last van overmatige druk op de ‘zachte delen’. Ze hebben ongeveer 60 verschillende modellen die variëren in breedte, hardheid en zadeldek materiaal. Maar het meest uniek is de glooiing over de lengterichting die ze de adelaarsbek-vorm noemen. Bij dit zadel (in het bijzonder) loont het om te experimenteren met de zadelkanteling. Ze worden gemaakt in een kleine fabriek in Italië en doen al meer dan 100 jaar de echte zadelfetisjist een dienst.
Ergon
Ergon is al jaren hofleverancier van de beste handvatten voor de trekkingfietser. Hun gamma zadels veranderd veel maar over het algemeen zie je een platte, slanke, gestroomlijnde vorm met een ondiepe gleuf in het midden. Dit zadel spreekt meestal de sportieve fietser aan, wiens stuur lager staat dan het zadel. Door de platte vorm kun je er lekker op bewegen en voel je minder wrijving. Ze maken herenzadels en dameszadels die er bijna hetzelfde uitzien. Bij dames zit de ‘gleuf’ echter wat meer van voren en bij de heren is de ‘punt’ wat langer. Maar die les in basis-anatomie hoef ik eigenlijk niet te geven 😉
Brooks
Wat Brooks uniek maakt is de keuze voor het materiaal. Al sinds 1866 maken ze in Engeland (tegenwoordig ook in Italië) kwaliteitszadels van leer. Op ambachtelijke manier vervaardigen ze zadels voor een grote groep fietsers. Er zijn diverse maten en modellen waarvan de B17 het meest iconische model is. Door de unieke constructie van dit zadel krijg je een soort hangmat-effect waardoor de druk over het gehele zitvlak wordt verdeeld. Leer zorgt als natuurlijk materiaal voor de beste vocht- en warmteafvoer waardoor je minder broeierigheid krijgt en bijgevolg minder zadelpen. Het grootste nadeel is dat dit zadel goed verzorgd dient te worden. Bescherm het tegen de regen met een hoesje, smeer de onderkant in met speciaal vet (Brooks Proofide) en span hem af en toe op met de bijgeleverde sleutel.
Brooks Cambium
Voor praktisch ingestelde fietsers en veganisten heeft Brooks sinds een paar jaar de Cambium zadels die geen onderhoud nodig hebben en die ook in de regen gelukkig blijven.
Het Cambium zadel is gemaakt van natuurlijk rubber met een kunststof beschermlaag. Deze bovenlaag is niet gevoelig voor water en mag dus gewoon nat worden. Het rubber vervormt een klein beetje en zal snel de juiste vorm aannemen. Je hoeft dit zadel dus niet ‘in te rijden’. Na een tijdje wordt het rubber ietwat verwarmd door je lichaamswarmte en vergroot dit het comfort. De Cambiums zijn verkrijgbaar in diverse breedtematen. Deze worden aangeduid door het getal achter de C*. De c15 is smal, c17 gemiddeld en c19 is het breedst.
Gilles Berthoud
Gilles Berthoud is een Fransman die kwalitatief nog betere lederen fietszadels maakt dan Brooks. Het leer is maar liefst 2 keer(!) zo dik en de rails van titanium of rvs is plaats van gewoon staal. De schaal en neus zijn van hoogwaardig kunststof en dat geeft een beetje mee, waardoor het zadel beter in vorm blijft. Kijk toch eens naar de fraaie verzonken messing nagels met Torx® boutjes! Het leer spannen is mooier dan bij Brooks, gewoon met een imbussleutel. Al dit moois komt wel met een prijs, ze zijn gemiddeld 30 procent duurder.
Wil je jezelf eens laten opmeten?
De keuze voor het juiste zadel hangt samen met hoe je op de fiets zit. Het beste is natuurlijk om een fiets helemaal passend aan te laten meten, van de stuurvorm en breedte en de grootte van het handvat tot en met de framehoogte en de exacte zithoogte. Toch kan een passend zadel alleen al een groot verschil maken in jouw fietservaring.
Zadeladvies bij de Vakantiefietser doen wij alleen in het laagseizoen, zeg maar november t/m februari en kost € 25,-. We meten je dan op en geven je tips en advies om de keuze te kunnen maken voor een goed zadel die past bij jouw positie en wensen.
Wat als het zadel toch niet lekker zit? Dan mag je deze binnen twee weken onbeschadigd omruilen voor een ander zadel. Het prijsverschil wordt dan verrekend.
Tips voor wanneer je een lekker zadel hebt
- Als je de gelukkige bezitter van een fijn zadel bent waar je zonder problemen uren op kunt zitten: koop meteen een tweede zadel, voordat de fabrikant weer eens zo nodig het ontwerp moet veranderen. (dit geld niet voor leren zadels 🙂
- Til je fiets nooit op aan het zadel. Hierdoor zal de brug bij de rails breken.
Als je met een gebroken rail langskomt en beweert nooit de fiets aan het zadel op te tillen, dan geloven we je bij voorbaat niet. Beter: pak je fiets vast bij de achterdrager. - Heb je een heel oud Brooks-zadel dan kun je hem opknappen zoals op de foto hiernaast (van Tom Lantink).
Je boort de oude nagels eruit, gaat naar jouw favoriete leer- of SM-winkel en koopt nieuwe nagels.
Je maakt nieuwe gaten in het leer met een broekriem-gatentang.
Het uitgerekte leer trek je over het zadel en zet hem opnieuw vast met de nieuwe nagels.