De idworx oPinion BLT-E is een fluisterstille elektrische fiets met een MTB achtige geometrie. Onderhoudsarme trekkingfiets met oplaadmogelijkheid. In Titanium of Aluminium

Bij welk gebruik past de idworx oPinion BLT-E het best?
Heb je altijd al van fietsreizen gehouden en zie je eigenlijk geen reden om daarmee te stoppen? Dan geeft deze fiets het gevoel dat je weer in topvorm bent. Je zit op de BLT iets dieper dan de niet-BLT oPinion.
Verre overzeese reizen zijn niet nodig om van het simpele fietsen te genieten. Met je fiets achterop de auto om daarna een rondje Spanje te fietsen in een paar weken tijd. Of neem de internationale Maasroute vanuit huis. Je houdt van eenvoud, stilte. Van vrijheid en kamperen maar je geniet ook van een wijntje en verwend worden in een huisje op de berg. Je hoeft even nergens aan te denken, je blijft in beweging en zonder stress raak je altijd op de plek van bestemming. Ik ga op reis en ik neem mee: mijn oplader.
Wat maakt de idworx oPinion BLT-E zo geschikt?
Het is eigenlijk heel simpel: idworx heeft hun compromisloze vakantiefiets ingezet voor het samenstellen van deze e-bike. Dit doen ze door een achterwielmotor, de Neodrives Z20 van het Duitse Alber, te plaatsen. Ze zijn dus niet terug naar de tekentafel gegaan om volledig nieuwe e-bike te ontwerpen. Dit bevalt ons wel want de oPinion is al een fantastische fiets zonder motor.
Superefficiënt en stil
De achterwielmotor biedt veel voordelen. Hij is superefficiënt, want hij levert de krachtige (40 nm) aandrijving direct op het achterwiel. Daarbij is hij ongelofelijk stil (20 dB), en kan je op de motor remmen om weer op te laden. Door de grote accu van 612 wh leg je op een volledige lading tussen de 60-200km af, afhankelijk van het totale gewicht, terrein en tal van andere factoren.
Comfortabele ondersteuning
De meest recente versie van deze motor, de Z20, heeft een zeer comfortabele ondersteuning die de berijder volledige controle geeft. Ook op lagere snelheid en tegen de maximaal toegelaten ondersteuning (27 km/h) blijft ‘ie lekker meedoen.
Optimale gewichtsverdeling
Het achterwiel is gemakkelijk te demonteren in het geval van een lekke band. Door de accu (en de versnellingsbak) in het frame, heeft de fiets -ook met bagage- een optimale gewichtsverdeling.
Licht schakelen
De versnellingen zitten in het frame bij de trapas. Het Pinion-systeem geeft je de mogelijkheid om eenvoudig en erg licht te schakelen, zodat je minder op de motor hoeft te vertrouwen om boven te komen. Bovendien is het een heel slijtvast systeem dat nauwelijks onderhoud nodig heeft.
Terugbouwen naar trekkingfiets mogelijk
Doordat de versnellingen op het frame zitten, kun je de fiets eenvoudig terugbouwen van e-bike naar trekkingfiets op spierkracht. Je hebt dan alleen een extra achterwiel nodig. Je moet dan alleen zelf voor je verlichting zorgen.
De oPinion BLT-E is er ook in een meer ‘burgerlijke’ uitvoering met minder dikke banden en een wielslot. Dan heet hij de oPinion-E.
Voor de echte liefhebber is hij er ook in een onverwoestbare titanium uitvoering.
Foto’s van de idworx oPinion BLT-E
Onze kijk op de idworx oPinion BLT-E
Het kostte idworx even tijd om met een opvolger te komen van de fantastische Power Rohler. Een idworx e-bike met Bosch-motor en Rohloff-naaf zoals de huidige Koga E-Worldtraveller.
Neodrives Z20-motor
Ze wilden een fiets met de kwaliteiten van de oPinion (BLT) met een motorsysteem dat kon meegroeien met de fiets. Stel dat de technologie van de accu of de motor in de toekomst verbetert? Dan wil je niet dat je fiets overbodig wordt. Elektronica blijft echter de snelst ontwikkelende factor op de fiets. Nu de fiets met de Neodrives Z20-motor is uitgerust en recent een aantal belangrijke verbeteringen zijn doorgevoerd, is het een van de mooiere e-bikes.
Geen naafdynamo nodig
De toegewijde e-bike heeft als belangrijkste verschil met de standaard oPinion dat de verlichting via de accu loopt, waardoor je geen naafdynamo meer nodig hebt. Ook de kostbare achternaaf die we graag zien op de oPinion komt te vervallen.
Pinion-versnellingsbak
Standaard zit op deze fiets bovendien een Pinion-versnellingsbak met slechts 6 versnellingen. Vakantiefietsers kiezen eigenlijk altijd voor de versie met 12 versnellingen. De -duurste- versie met 18 versnellingen is bij de e-bike overbodig. Hierdoor is de fiets relatief gezien een stuk goedkoper dan als je eerst de oPinion koopt en daarna pas besluit een motor in te bouwen. Toch is het juist die mogelijkheid die deze fiets zo uniek maakt.
Goede wegligging
Net als de niet-elektrisch aangedreven oPinion valt het op hoe goed de wegligging van deze fiets is. De fiets heeft een versnellingsbak (zoals bij een auto) in de trapas die Pinion heet. Hierdoor is het zwaartepunt laag en in het midden en dat merk je. Daarbij zorgt de Pinion ook voor een ongekend versnellingsbereik waardoor je elke berg wel op komt. De motor helpt alleen als jij het nodig vindt.
Ook zonder motor te gebruiken
En heb je heimwee naar het ouderwetse trapgevoel of ga je op reis met het vliegtuig? Dan kun je deze fiets ook gebruiken zonder motor. Je hoeft dan alleen een standaard achterwiel aan te schaffen. Omwisselen is maar een paar minuutjes werk.
Avontuurlijker dan oPinion
idworx ontwierp deze BLT met een iets avontuurlijker gebruik in gedachten dan de reguliere oPinion. Wat maakt hem dan anders? De liggende achterbrug is iets langer en vlakbij de trapas heeft hij een grote hoefijzervorm. Dit framedeel is gemaakt uit twee gefreesde helften en dit maakt hem enorm stijf en bovendien geschikt voor extreem dikke banden. Die dikke banden (27,5″ wielen, 40mm brede velgen en 70mm banden oftewel: Extreme Package) kies je als je voornamelijk op zoek gaat naar onverhard terrein. De standaard uitvoering met 55 mm banden is iets meer allround.
Pluspunten van de idworx oPinion BLT-E
Een topkwaliteit reisfiets, met of zonder accu/motor
De Pinion-versnellingsbak, eenvoudig schakelen zonder problemen
Fluisterstille achterwielmotor en een grote actieradius door de 612wh accu
Zware bagage of steile hellingen? Geen probleem!
Je kunt remmen op de motor en daarmee de accu opladen tijdens een afdaling
Geschikt voor hele dikke (70 mm) banden, maar ‘gewone’ (55mm) banden passen ook
Minpunten van de idworx oPinion BLT-E
Geen naafdynamo; fiets je zonder accu, dan heb je geen verlichting
Na kinderziektes met de Z15 motor, heeft de Z20 nog maar weinig problemen
Leuk weetje over deze fiets
- E-bike & Trekking testte in 2016 (pdf) een van de eerste versies van deze fiets. (Sindsdien is hij eigenlijk alleen maar beter geworden!)
- Lars van der Wansem, Tester van Bike & Trekking magazine benoemde de [niet gemotoriseerde] oPinon BLT (met 29″ wielen) in 2017 als de nieuwe alleskunner in het vakantiefiets segment. Lees hier de test
Wat maakt dit dé fiets voor jou?
De oPinion BLT-E is een superstoere e-bike. Een fiets die toekomstperspectief biedt en een heel lang leven beschoren is. Jij beslist of je jezelf of de fiets het werk laat doen. Aan de basis staat een prachtige fiets met genoeg kwaliteiten om je misschien al te overtuigen. De toevoeging van een krachtige en fluisterstille motor -die ook nog eens uit te bouwen is- maakt het plaatje helemaal af. Hoeveel kilometer tussen jouw huis en het stopcontact zit, hangt af van je eigen ambitie.
Prijs vanaf
€ 6.395
Levertijd
Deze fiets is Verkrijgbaar De levertijd is Op bestelling (4-6 weken).
Maak dit nog meer jouw fiets
De fiets is te koop in glossy black (€ 0), polar white (€ 100), of meer dan 200 kleuren van het klassieke RAL K5 kleurenpalet (€ 300).
Riemaandrijving
Een van de meest gekozen opties voor de idworx-fietsen is de riemaandrijving. Dit is een zorgeloze aandrijflijn die geen smeersel nodig heeft en ook niet rekt. Hij kost bij deze fiets € 230 meer dan de ‘standaard’ optie met ketting en tandwielen. En toch vindt idworx dat hún ketting en tandwielen het overwegen waard zijn. Ze zijn namelijk van gehard messenstaal gemaakt en gaan nog langer mee dan een riem!
Vind je het niet erg om af en toe te smeren of heb je gewoon meer vertrouwen in een harde ketting dan een kunststof riem dan heb je idworx aan je kant. Wij vinden het allebei even fantastisch.
Maximale brandbreedte 55 mm
Chris beveelt deze fiets altijd aan met de maximale bandbreedte van 55 millimeter, maar hij zoekt vaak de onverharde paden op. Wil je liever een fiets die er wat beschaafder uitziet? Dan volstaat de 50mm standaard band. Nou ja standaard is eigenlijk een slecht woord. Gerrit Gaastra ontwikkelde de Marathon Almotion 2.0-band zelf in samenwerking met Schwalbe. En ja -niemand durft het anders te beweren- dit is de allerbeste trekkingfietsband ter wereld.
Andere opties
- De idworx Big Disc-schijfremmen, gemaakt door Hope in combinatie met de superdikke en grote remschijf (3,2mm dik, 203mm groot) is een optie die bijzonder geschikt is als je met veel bagage in de bergen fietst. Bij dit gebruik is de remkracht en robuustheid ongekend.
- Voor gewoon gebruik raden we echter de XT-remmen aan. Deze zijn eigenlijk krachtig genoeg, lopen minder snel aan en piepen vooral veel minder.
- De idworx DaBrace is een ge-CNC freesde beugel die de achterdrager merkbaar stijver maakt. Hij is vooral zinvol bij kleinere frames en heel veel bagage.
Klanten met deze fiets
Jouw wensen en je ideale zithouding
We werken al jaren samen met idworx en denken mee over hoe hun fietsen nog ‘perfecter’ kunnen. Wereldwijd is De Vakantiefietser een van de grootste dealers. Niet voor niets zijn wij Premium dealer. idworx staat erom bekend compromisloos te zijn. Hierdoor zijn minder opties mogelijk, omdat ze de fiets en de onderdelen perfect op elkaar willen laten aansluiten.
We gaan verder dan idworx als het gaat om het kiezen van een ander stuur, handvatten, pedalen etcetera, die jouw houding en genot van de fiets ten goede komen. Hiervoor hebben we ons pasframe ontwikkeld, waarmee je alvast kan ervaren hoe de fiets uiteindelijk wordt afgesteld. Onze bikefitters zorgen samen met jou voor de perfecte zit!
Heb jij nog andere bijzondere wensen? Laat het ons weten. We vinden het leuk om mee te denken!
Goed om te weten
Beschikbaarheid in de winkel: Niet in winkel beschikbaar. Een fiets bekijken en testen kan soms net de doorslag geven bij je beslissing. Maak een afspraak voor meer uitleg en een testrit zodat deze fiets je helemaal kan inpakken.
Deze Electrische toerfiets is verkrijgbaar in aluminium en in het mooie materiaal titanium. In geval van die laatste optie, is de fiets wel wat duurder.
Meer weten? Of hulp nodig bij het kiezen?
Kom langs om een beter gevoel te krijgen bij wat voor fiets dit is, of meer informatie te krijgen over de fietsen waar je tussen twijfelt. Wie weet fiets jij binnenkort op een fiets die helemaal bij jou past.
Op afspraak langskomen zorgt ervoor dat je niet buiten hoeft te wachten vanwege drukte in de winkel. Wil je zonder afspraak langskomen, dan zijn dinsdag t/m donderdag de minst drukke dagen.
Wil je advies via telefoon, Skype of Zoom?
Wil je hulp bij het kiezen van een fiets maar niet in de winkel langskomen, maak dan een belafspraak. Dan ruimen wij tijd in om jouw vragen te beantwoorden.
Meer technische specificaties
- Fietsmodel
- idworx oPinion BLT-E Gen 1.0
- Type vakantiefiets
- Allround en Offroad
- Geschiktheid voor bagagegewicht
- Extra zware bagage ( >20 kg), Lichte bagage ( <10 kg), en Zware bagage (10-20 kg)
- Geschikt voor lichaamslengte
- 1.60 m of korter, 1.61 – 1.94 m, en 1.95 m of langer
- E-bike
- Alber Neodrives Z20 achtermotor
- Versnellingssysteem
- Pinion (onderhoudsarm)
- Aantal versnellingen
- 12 en 6
- Remmen
- Schijfremmen
- Framemateriaal
- Aluminium en Titanium
- Bandenmaat
- Breed (55 mm of meer)
- Wielmaat
- 27.5 inch en 28 inch
- Gewicht van fiets
- Zwaar ( >17 kg)
- Informatie van fabrikant
- https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/opinion-blt-e-nl
Downloads
Garantie
- Garantie op frame
- 10 jaar op materiaal en fabricagefouten
- Garantie op verf
- 5 jaar op lakfouten
- Garantie op accu
- 2 jaar
Meer over idworx
idworx’ slogan is ‘Pure Perfection’. Dat klinkt een beetje streberig en dat is het ook. Maar we kunnen met recht beweren dat ze de meest doorontwikkelde vakantiefietsen op de markt hebben. Het gaat de eigenaar Gerrit Gaastra er juist om een kwaliteitsfiets te ontwikkelen tot in de kleinste details. Details die vooral het gebruiksgemak en fietsplezier verbeteren en daarmee met name de liefhebbers en veelgebruikers aanspreken. ‘Ride it all, all the time’ is een andere uitspraak die over al hun fietsen gaat.
- Hoofdkantoor
- Wachtberg, Duitsland
- Opgericht
- 2001, door Gerrit Gaastra
- Moederbedrijf
- Bike Basics GmbH
- Merken van moederbedrijf
- idworx en Gaastra