Dit stuk gaat over een test van de idworx Off Rohler, maar ook Op Pad heeft een test gedaan. En deze bijzondere fiets heeft van Op Pad de Outdoor Award gekregen.
Ik persoonlijk vind de Off Rohler een van de mooiste en stoerste 26 inch vakantiefietsen die er is. Misschien is ons enthousiasme de reden dat wij de grootste Off Rohler dealer van Nederland zijn. En we zijn ook nog Premium Dealer.
Idworx fietsen worden ontworpen door Gerrit Gaastra. De Off Rohler is het jongste broertje van de Easy Rohler (met 28 inch wielen) die ‘het ijkpunt voor de fiets’ wordt genoemd. Maar de Off Rohler heeft 26 inch wielen, dus is meer bedoeld voor onverhard vakantiefietsen.
Uiteraard heeft de Off Rohler een Rohloff naaf (sjiek zwart), een SON naafdynamo (deftig zwart) en Magura Firmtech remmen. Ik heb de fiets voornamelijk getest op asfalt, want dat is het wegdek waarop de meeste mensen hem zullen gebruiken.
Om kort te zijn Off Rohler is een geweldige fiets. Vorig jaar zetten we er Schwalbe Marathon XR of Marathon Supreme banden onder, maat tegenwoordig worden de uistekende Marathon Extreme banden gemonteerd. Er zijn op ons ‘banden-commentaar’ een aantal reacties gekomen. (Scroll na het klikken door naar beneden.)
“Kan ik mijn stuurtas op de Off Rohler kwijt?” vroeg een klant. Er zit een stijve Syntace stuurpen op, waardoor een stuurtasbeugel uit het midden komt te hangen. Dat hebben we opgelost door de oplossing die hiernaast staat. Kijk, dat zijn altijd leuke uitdagingen voor ons. Overigens met dank aan onze monteur Gaele. Het is nogal een dure houder, dus dit doen wij alleen als je hier je fiets hebt gekocht. Want we moeten een stuur en een syntace stuurpen eraan opofferen.
Eerste test, begin 2008 (let op, met de oude banden!): Fiets uit de doos, pedalen erop, afstellen op mijn maten en fietsen maar. De uitkomst was positief; hij reed zeer goed, ik vroeg mij alleen af: ”Hoe rijdt hij met bagage?„ En net zoals al onze fietsen ging ik de Off Rohler testen met volledige bepakking. Niet met tentje en slaapzak, maar gewoon met een flink pak papier en een stapel telefoonboeken.
Tweede test, een week later: Ooit wel eens fietsenmaker gekend die al zijn fietsen testte? Bij deze. In iedere Vaude-achtertas ging een gouden gids en een pak Ortlieb folders. En in iedere voortas de telefoongids van Amsterdam en een postcodeboek. (oh ja er zijn fietsenboeren die mijn tekst en test gekopieerd hebben en die telefoongidsen in pakken A4 hebben veranderd 🙁
Nou ik kan je verzekeren dat de test goed was, maar de uitkomst niet! Door de Schwalbe Smart Sam banden dweilde de fiets in bochten. De Off Rohler was met deze banden afgekeurd, dus wij gingen wij hem standaard met de Marathon XR leveren.
Let op: vanaf 2009 worden alle Off Rohlers met de Marathon Extreme geleverd, en deze heeft wel onze goedkeuring!
Derde test, weer een week later: Ik heb de Schwalbe Marathon Supreme banden gemonteerd. Ik heb hier met mijn Koga Signature al zo’n 10.000 km mee gereden (o.a. door China, Vietnam, Laos en Chili) dus ik ken deze band erg goed.
Nu reed de Off Rohler geweldig! Dus de fiets is goedgekeurd.
Een opsomming van de bevindingen;
Stuurgedrag: dat is anders dan bij alle andere fietsen. De Off Rohler lijkt aanvankelijk een beetje lui. Tot je bij het nemen van een bocht iets meer op het stuur gaat hangen en dan stuurt hij scherp in. Dit komt enerzijds door de langere wielbasis (handig, want je komt niet met je hakken tegen de tassen) en anderzijds door de naloop. De naloop wordt bepaald door de balhoofdhoek en de kromming van de voorvork.
Als je bergop fietst (in mijn geval het kopje van Bloemendaal), dan kun je lekker aan het stuur trekken zonder dat je alle kanten opvliegt zoals bij een mountainbike.
Als je bergaf gaat (nog steeds het kopje van Bloemendaal) dan kun je met een hand een bocht nemen en met de andere hand in je neus peuteren (bij wijze van spreken). De Off Rohler voelt erg veilig.
Banden: Met de tegenwoordige Marathon Extreme banden, heb je veel grip in de bochten en op modder-wegdek glijd je niet weg. Hij rolt lichter dan ik zou verwachten van een band met dat profiel.
Stijfheid: Het frame van de Off Rohler is geweldig stijf! Met 50 kilometer per uur naar beneden, schudde ik flink aan het stuur (was wel eng), maar hij het voelde zo stijf als een blok beton. Dit komt door het aluminium frame, de stijve voorvork en achtervork, maar zeker ook door de Syntace stuurpen.
Opbouw:
Typisch voor Gerrit is het zwarte SON koplampje, echt oog voor detail dus.
Bijzonder is de blokkering bij het balhoofd. Hierdoor kan het stuur niet omklappen. Met flinke bepakking blijft de Off Rohler overigens gewoon goed overeind staan op zijn standaard.
De spatborden hebben een doorlopend dikker stangetje. Op slecht wegdek zal het spatbord daardoor niet tegen de band aan trillen. Deze constructie is een stuk stijver.
Uiteraard heeft de fiets een excentrische as. En de liggende achtervork is zo gemaakt dat hij superstijf is.
Tot zover mijn test. Als je bij De Vakantiefietser een Off Rohler wilt kopen, maak dan vooral een proefrit.
We meten je uiteraard op met ons pasframe.
En we passen behalve de banden, ook het stuur, de stuurpen, zadel en zadelpen aan als dat voor een juiste zithouding nodig is.
Eric Schuijt
– Karin (die hier werkt) heeft inmiddels de Off Rohler ook getest. Aanvankelijk dacht ze dat hij wat nerveus zou sturen, maar dat is zeker niet het geval.
Karin: “Klanten zeggen wel eens: ‘dat rijdt als een Volvo.’ Nu pas weet ik wat ze bedoelen! De Off Rohler voelt lekker veilig. Ik reed bij mijn oom langs. Toen hij de prijs van de fiets hoorde zei hij: ‘Tjeetje, maar dat is veel geld!’ En vervolgens liet hij mij zijn nieuwe Audi TT zien… Snap jij dat nou?”
Juli 2010: Wij waren niet alleen in 2008 de grootste Off Rohler dealer, maar ook in 2009. En dat is altijd leuk om te horen. Denk nu niet dat wij er honderden van verkocht hebben, want zoveel Off Rohlers worden er niet eens in een jaar gebouwd…
strong>Augustus 2012: Gerrit heeft mij toevertrouwd dat de Easy Rohler en de Off Rohler met een frame komt dat geschikt is voor riemaandrijving.