Aankooptips vakantiefietsen

Op deze pagina geven we uitleg over hoe wij te werk gaan bij het adviseren van een vakantiefiets en geven we antwoorden op veelgestelde vragen en aankooptips om jezelf goed voor te bereiden op de aanschaf.

Wat is een vakantiefiets?

Een vakantiefiets is niet zomaar een fiets. Een vakantiefiets onderscheidt zich van mountainbikes, racefietsen en hybrides door een stijf frame, de sterke wielen, één of twee stevige bagagedragers, kwaliteitsvolle en slijtvaste onderdelen, een rustiger stuurgedrag en een comfortabele zithouding.

Diede op fietsvakantie

Jouw wensen, dromen en ervaring

Als je in de winkel komt voor een nieuwe vakantiefiets, luisteren we eerst graag naar jouw individuele plannen en wensen. Wat wil je met je fiets gaan doen? Ga je met veel of weinig bagage op weg? Met welke fiets heb je al ervaring? Waardoor ben je van fietsen gaan houden of wat heeft je tot nu toe misschien tegengehouden om met je fiets op reis te gaan? Met deze vragen zijn nieuwsgierig naar jouw ervaring, en leren we je beter kennen zodat we je echt op maat kunnen adviseren.

Standaard of custom

De fietsmerken die wij verkopen zoals idworx, Koga, Santos, Gaastra en Tout Terrain kun je namelijk in grote mate aanpassen naar je eigen wens. Zowel functioneel als qua looks kun je heel erg veel kiezen en daar helpen we je graag bij. Dit is echt erg leuk. Zelfs mensen waarvoor het zogezegd niets uitmaakt vinden het stiekem toch leuk om mee te denken over het type rem en aandrijving, breedte en profiel van de band of de kleur van het frame etc. Mocht je overigens niet al te besluitvaardig zijn, dan zijn er ook standaard fietsen. Deze fietsen zijn kant-en-klaar, beschikbaar in slechts 1 (i.p.v. 200 verschillende) kleur(en) en met een vaste set onderdelen. Hierdoor is de fiets vaak iets voordeliger en sneller leverbaar.

Testrit

Onze showroom staat vol met allerlei merken vakantiefietsen in verschillende modellen en framematen die uiteraard ook te testen zijn. Een testrit vinden we erg belangrijk omdat het een proef is of de fiets aan jouw verwachtingen voldoet. Denk dan vooral aan hoe die stuurt, hoe stijf hij is onder belasting maar ook ervaar je bijvoorbeeld het verschil tussen dikke en dunnere banden, tussen een derailleur, Rohloff of Pinion en verschillende type remmen. Maar testrit vertelt alleen nog niet alles, omdat de fiets dan nog niet volledig is aangepast aan jouw lichaam.

 

pasframe

Met ons pasframe zorgen we dat jouw fiets perfect aansluit op je houding.

Fietsmeting

Iedereen die bij ons een fiets koopt, wordt uitgebreid opgemeten op het door ons ontworpen pasframe. Persoonlijk vind ik dit deel het leukst omdat het lichaam zelf heel veel vertelt over je ervaring, wat je gewend bent en welke houding bij je past. Tijdens deze fietsmeting (ook wel bikefit genoemd) doen we een bewegingsanalyse en kijken we naar de zadelhoogte, zadelvorm, stuurvorm, stuurbreedte, zadel/stuur afstand, relatieve stuurhoogte, type handvatten, pedalen en ergonomische accessoires zoals een ligstuur, barends, verende zadelpen en nog veel meer.

Fietsafstelling

Uit een fietsmeting komen 12 maten, die we vervolgens 1-op-1 op de door jou gekozen fiets kunnen overzetten. Hierdoor weten we zeker dat de fiets (en framemaat) bij jou past en houden we ruimte over om de fiets nog verder af te stellen, mocht dat in de toekomst nodig zijn. Dit is belangrijk om te doen voordat je een nieuwe (of tweedehands) fiets koopt. Doe je dit namelijk later, dan ben je (uit ervaring) vaak veel geld en tijd kwijt om deze fiets eigen te maken om er misschien toch achter te komen dat de framemaat toch niet helemaal toereikend is.

 

Aankooptips

Om je goed voor te bereiden hebben we de meestgestelde vragen alvast op een rijtje gezet 

 

Veel antwoorden staan in het GROTE Fietsvakantieboek, dat je uiteraard bij ons kunt bestellen.

Wat kost een goede vakantiefiets?

Voor €2500,- kun je al een goede vakantiefiets kopen.
Daarboven betaal je meer voor betere groepen en extra’s als

– Rohloff-naaf,
Pinion-versnellingsbak,
riemaandrijving,
– luxere remmen
– naafdynamo, koplamp en USB lader,
– sterkere én lichtere velgen en banden
– een mooier afgewerkt frame
– bijzondere accessoires, zoals een goede verende zadelpen of een speciaal ligstuur

Waar moet ik eerst op letten bij een vakantiefiets?

Als ik de klant vraag wat het belangrijkste is aan een fiets dan vertel ik meestal dat het frame eigenlijk het hart en ziel van een fiets is. Het frame en de vork zijn de voornaamste onderdelen die door fietsfabrikant worden ontworpen en vormen daarmee het grootste verschil tussen verschillende fietsen. Een goed en fijn frame zorgt ervoor dat je van een fiets gaat houden. Misschien klinkt dit een beetje te romantisch, maar ja wij zijn nu eenmaal helemaal gek op fietsen. 

Simpel gezegd is een stijver frame een beter frame. Dat zorgt ervoor dat jouw kracht efficiënter omgezet wordt in snelheid én zorgt een stijf frame ervoor dat de fiets goed tegen zware (bagage) belasting kan. Kijk dan vooral naar:

-Een dikke (oversized) bovenbuis
-Een stevige achterbrug
-Een robuuste voorvork

 

Qua relatieve lengte afmetingen zijn fietsen ook verschillend. Een lage trapas en lange achterbrug zorgt voor meer stabiliteit met bagage. Een langere voorkant zorgt voor meer stabiliteit in een afdaling. Een relatief hoog frame aan de voorkant zorgt ook voor meer stabiliteit, zeker als je graag wat rechter op wilt zitten.

Tot slot kun je kijken naar de afwerking van het frame. Is het goed gemaakt en is er op details gelet? Want net als bij een ketting is het frame zo goed als het zwakste punt. Denk dan aan de kwaliteit van de lassen maar ook de uitvaleinden waar de wielen in gaan.

Ben je niet zo technisch dan zou ik vooral vertrouwen op de reputatie van een merk (zoals bijvoorbeeld Santos, idworx) die al sinds jaar en dag niets anders vakantiefietsen maken.

Welke aandrijving moet ik kiezen?

In de basis is het belangrijk dat het aandrijvingssysteem van de fiets voldoende versnellingsbereik heeft. Dit betekent dat je licht genoeg kan schakelen om een berg op te komen met bagage. Dit kan een derailleur groep zijn (500-600% bereik) maar ook een Rohloff naaf (526%) of een Pinion versnellingsbak (600-636%).  Een Shimano Nexus naaf of een racefiets groep heeft slechts (300-400%) bereik en is daarom minder geschikt. Ook zijn er verschillen in de efficiëntie van deze systemen. Een Nexus naaf is veel minder efficiënt dan een Rohloff naaf. Hierdoor verlies je kostbare energie, want op een fiets ben je zelf de motor. Tenzij je een e-bike neemt, want dan heb je een beetje hulp.

 


En dan is er ook nog de belastbaarheid. Het ene systeem kan beter tegen de kracht van de bereider (of motor) dan het andere. Dit is belangrijk want als je met bagage (langzaam) een berg op fietst, komt er heel erg veel kracht vrij. Meer dan op welk ander type fiets!

De voornaamste reden dat mensen meer geld uitgeven aan hun aandrijflijn is dat ze bedrijfszekerheid zoeken en minder vaak onderhoud willen verrichten. Ben je heel handig of vind je het zelfs leuk je fiets te sleutelen, dan kunnen goedkopere onderdelen zelfs handiger zijn, anders verveel je je misschien. 

De fietsers die het meeste baat hebben bij een onderhoudsarme aandrijving zijn over het algemeen forenzen, lange afstandsfietsers en e-bikers. Die hebben na een lange dag toch niet zo heel veel zin meer om hun ketting te smeren of fiets af te spuiten. 

Overigens ben je op de lange termijn trouwens altijd goedkoper uit als je investeert in een duurzamer systeem. Bij een gewone fiets is dat omslagpunt ongeveer bij 30.000 km en bij een e-bike nog eerder.

De aandrijfonderdelen die wij aanbevelen zijn:

  • Derailleur (wij gebruiken meestal Shimano Deore of Deore XT)
  • Rohloff + €1000 (dan dezelfde fiets met derailleur)
  • Pinion C1.12 + €100 (dan dezelfde fiets met Rohloff)
  • Pinion P1.18 + €600 (dan dezelfde fiets met Pinion c1.12)

Op deze pagina leer je meer over de verschillende versnellingssystemen en over versnellingsbereik

Wat is beter: een riem of een ketting?

Al meer dan 10 jaar zijn onze klanten overtuigd van het feit dat een riem beter is dan een ketting. Een riem gaat langer mee (10.000 – 30.000 km of meer), heeft geen smering nodig, is daarom schoon én hij rekt niet uit. Hierdoor kun je heel veel kilometers in heel veel verschillende omstandigheden fietsen zonder ook maar een vinger uit te steken naar je fiets (als het gaat om onderhoud). Dit klinkt voor veel mensen (en ons) als een logische keus. Een stalen fietsketting is nog steeds een hele goede optie. Bij een derailleur is het zelfs de enige optie en bij een Rohloff of Pinion wordt het bij ons in de winkel nog in 10% van de gevallen gekozen. Een ketting is ondanks zijn kortere levensduur wel eenvoudiger te vervangen en minder kostbaar in onderhoud. Een nieuwe riem en tandwielen (voor en achter) kost namelijk ongeveer €500 en je moet ze eigenlijk altijd tezamen vervangen. Op niet elke fiets past trouwens een riem. Hiervoor moet de achterbrug deelbaar zijn omdat de riem zelf niet deelbaar is (zoals een ketting)

Wat is het verschil tussen een bikepacking- en vakantiefiets?

Bikepacking lijkt op vakantiefietsen maar dan met een iets sportievere fiets en minder bagage. Daarmee is natuurlijk niet alles gezegd.

In feite kun je een mountainbike, racefiets, vakantiefiets of gravelbike gebruiken om te gaan bikepacken, maar de laatste wordt voor dit gebruik het meest geadverteerd. De gravelbike is een soort racefiets met een wat steviger frame, dikkere banden, schijfremmen en een wat comfortabelere houding. Hij is een stuk lichter dan een typische vakantiefiets, mede omdat er (nog) geen spatborden, standaard, dynamo of dragers op gemonteerd zijn. Bij bikepacking gebruik je bagage tassen (bikepacking tassen) die je aan je fiets bindt in plaats van aan een bagagedrager. Deze tassen worden direct aan het zadel, frame, voorvork, stuurpen of stuur gebonden. Hierdoor blijft het gewicht dicht bij het middenpunt van de fiets. Deze uitrusting wordt meestal gebruikt voor kortere sportieve uitstapjes, waarbij comfort minder een rol speelt. Afhankelijk van de maat van je frame biedt een complete bikepacking uitrusting ongeveer 40 liter bagagecapaciteit. Dit kan meer dan genoeg zijn als je het merendeel in een B&B’s slaapt of een heel klein tentje, 2 fietsbroeken en een zakje noodles meeneemt.

Ga je langer op reis, veel kamperen, zelf koken of wil je misschien een stoeltje, kussen of een warmere slaapzak mee, monteer dan vooral een bagagedrager.

Het belangrijkste verschil tussen een bikepackingfiets en een vakantiefiets blijft de (torsionele) stijfheid van het frame wanneer deze wordt belast door bagage. Een vakantiefiets is namelijk ontworpen om gebruikt te worden met bagagedragers (voor en achter). Een vakantiefiets zal daarom net zo lekker fietsen met, als zonder bagage. Terwijl je bij lichte bikepacking fietsen moet je proberen om zoveel mogelijk bagagebelasting te vermijden om te voorkomen dat de fiets gaat zwabberen.

Nu zien we in de winkel dat bikepacking fietsen dikwijls worden uitgerust met een naafdynamo of bagagedragers en vakantiefietsers ook wel eens bikepacking tassen gebruiken. Het is maar net met welke groep je het meest identificeert 😉

Op onze bikepacking pagina geven we meer uitleg en praktische tips.

Welke wielmaat en band breedte moet ik kiezen?

Op asfalt rolt een 28 inch wiel met 40mm banden het lichtst. Dit is de maat die op hybrides, race- en stadsfietsen zit. De fiets rijdt rustig en heeft een lage rolweerstand. Voor Europa en asfalt fietsers is dit vaak de beste keuze. Vroeger zagen we vaak kleinere 26 inch wielen met 50 mm banden.. Deze werden vooral gebruikt omdat ze sterker zijn dan 28 inch wielen. In die tijd waren velgen minder sterk en was dit de manier om met veel bagage de wereld over te komen. In veel landen in Afrika en Azië waren 26″ banden beter verkrijgbaar. Met de komst van schijfremmen, sterkere velgen en betere en hoge kwaliteit banden zijn grote wielen met dikke banden (50-60 mm) het wereldwijd het meest populair geworden. Deze worden ook wel 29-ers genoemd. Dit is dus geen 29 inch wiel, maar gewoon 28 inch. Het voordeel is dat de band nog lichter rolt en dat je meer comfort haalt uit de banden. Deze wielmaat met 50 of 55 mm dikke banden is dan ook het ijkpunt in de winkel geworden. Met name de lichte, sterke, snelle en duurzame Schwalbe Almotion band beschouwen wij als de onbetwiste gouden standaard.

En dan heb je ook nog 27,5 inch wielen. Deze maat past vaak in dezelfde fietsframes die ontworpen zijn voor 29″ wielen en schijfremmen. Door de iets kleinere diameter van de velg 27,5″ kun in hetzelfde frame nog dikkere banden monteren (60-70mm). Vooral als je onverhard rijdt is dit leuk omdat je nog meer grip en comfort uit je banden haalt.

Heb ik een voordrager en/of achterdrager nodig?

De fietsen die wij verkopen zijn vaak gemaakt voor veel bagage. Ga je op een korte trip of dagtocht, of slaap je het meerendeel overdekt dat is een achterdrager met twee tassen (40L) of een set bikepackingtassen (20-40L) voldoende.

Voordragers (lowriders) worden gemonteerd op de daarvoor bestemde montagepunten op de voorvork. Verende voorvorken en lichte carbon voorvorken hebben deze montagepunten niet en zijn daarom niet ontworpen voor de montage van een voordrager.

Is jouw fiets hiervoor wel geschikt én ben je van plan veel spullen mee te nemen, dan zou ik zeker ook voortassen gebruiken.

Door het verdelen van de bagage rijdt je fiets comfortabeler. Vuistregel is 2/3 van het gewicht achter en 1/3 van het gewicht voor. Zo is de bagage proportioneel verdeeld over de wielen ten opzichte van het lichaamsgewicht. 

Meestal raden we voortassen aan omdat je wat daarmee wat meer speelruimte hebt. Het gaan dan vooral om volume en niet zozeer het gewicht. Een warme slaapzak of kookspullen zijn vaak niet zo zwaar maar nemen wel veel ruimte in. Daarnaast is het fijn om een beetje overcapaciteit te hebben om wat extra eten in te slaan of om te zorgen dat je niet altijd je spullen moet zoeken in je volgepropte tas (lees: bikepacking 😉

Mensen zijn wel eens bang dat een fiets met voortassen minder lekker stuurt. De meeste vakantiefietsen zijn hiervoor juist speciaal ontworpen. Hoe meer je in de heuvels fietst hoe meer je het gewicht aan de voorkant zult waarderen. Het beetje extra gewicht op het voorwiel vertraagt het stuurgedrag en verplaatst het zwaartepunt naar voren zodat je minder uit het zadel hoeft.

Een stuurtas is trouwens ook een goede optie om het gewicht op je fiets te verdelen en is bovendien handig om je camera en kostbaarheden in te doen. Als je dan even op een terrasje gaat zitten, kun je de stuurtas los klikken en als schoudertas dragen. Dit is bij vakantiefietsen ook de enige tas die tijdens het fietsen toegankelijk is. Handig dus voor een banaantje, mueslireep of zonnebril. 

Wat is het beste frame materiaal voor een fiets?

De meest gebruikte frame materialen voor vakantiefietsen zijn staal, aluminium en titanium. Vroeger vonden we dat staal het enige echte frame materiaal was om een vakantiefiets van te maken omdat -mocht het onderweg kapot gaan- je het overal ter wereld kan laten lassen. Tegenwoordig gaan frames lang niet zo vaak meer kapot als vroeger. Vooral omdat er betere frame testen en keuringen zijn en betere materialen en technieken gebruikt worden. Een (chromoly) stalen frame met dunne wanden is trouwens echt niet zo makkelijk te lassen. Dus tenzij je toevallig net bij de fabriek van Tout-Terrain, Vittorio of Patria een ongeluk hebt, zit je nog steeds in zak en as.


Van elk materiaal kun je een goede fiets maken. Staal is twee keer zo sterk als aluminium maar ook twee keer zo zwaar. Je zou dus kunnen zeggen dat het niet uitmaakt maar zo simpel is het ook weer niet. Een twee keer zo grote buis in diameter is 4 keer zo stijf. Daarom is het toch zo dat aluminium frames stijver en vaak ook sterker zijn dan stalen frames. Zou je een even zwaar frame met even dikke buizen van staal maken als van aluminium dan worden de wanden van de buis zo dun dat je weer heel snel een deuk oploopt. Titanium is nagenoeg even zwaar en sterk als aluminium maar wel iets taaier. Het grootste voordeel van titanium is dat het niet roest en dus niet gelakt hoeft te worden waardoor het heel lang mooi blijft.Koga Worldtraveller Signature WTS 2023 Rohloff

Carbon wordt nog heel weinig toegepast op frames van vakantiefietsen. Dit ‘design materiaal’ is veel lichter dan staal, aluminium of titanium. Waar die materialen in alle richtingen even sterk (isotropisch) zijn, kun je een carbon frame stijf maken in een richting en flexibel in een andere richting. Gebruik je carbon in een voorspelbare belasting, dan is het ongelofelijk sterk en veerkrachtig. Tijdens een fietsvakantie gebeuren er vaak onvoorspelbare dingen die de kwetsbaarheid van carbon kunnen laten zien. Een puntige steen of een omgevallen fiets kunnen de carbonvezels doen scheuren, in plaats van verbuigen of deuken zoals we zien bij metaal. Met een gescheurd frame of vork kun je niet verder en de kans dat je een carbon reparatie werkplaats tegenkomt op vakantie is nog veel kleiner dan een goede lasser.

 Kan ik met een tweedehands fiets op vakantie?

Ja. Heb je geen geld voor een nieuwe fiets, koop dan een tweedehands fiets. Want als je geen geld hebt, heb je meestal wel de tijd. Dus springt er een spaak en je moet naar een stad liften, dan is dat niet zo erg. Heb je weinig tijd, dan heb je waarschijnlijk meer geld en koop vooral dan een betrouwbare vakantiefiets.

Een goede tweedehands fiets. let wel van wie je hem koopt! Deze fiets is namelijk van James Bowthorpe en die heeft er al een keer (of 3) een rondje om de wereld mee heeft gefietst.

De Vakantiefietser verkoopt géén tweedehands fietsen, want ik wil graag dat iedere klant op een goede en perfect afgestelde fiets op reis gaat. Als je een tweedehands fiets koopt, moet je echter wel zeer goed weten waar je op moet letten:

  1. Let op de juiste framemaat. Wij gebruiken een pasframe, maar voor de doe-het-zelver heb ik over het bepalen van de framemaat een stukje geschreven.
  2. Controleer de lak op barsten. Als die erin zitten, is de kans groot dat de fiets een klapper heeft gemaakt. Koop zeker geen tweedehands-carbon 🙂
  3. Onderzoek de wielen en laat ze in je handen rondjes draaien. Kijk en voel of er speling in de as zit en controleer de velgen op scheurtjes in de wang en tussen de nippels.
  4. Controleer ook de trapas en het balhoofd op speling.
  5. Kijk of de ketting en de tandwielen in goede staat zijn.
  6. Kijk naar een goed merk zoals bijvoorbeeld Koga, Santos, of idworx.
  7. Ga er vooral een stuk op fietsen. Dan voel je vanzelf of de framemaat bij jouw lichaamsafmetingen past. Als je fiets niet goed afgesteld is, krijg je te maken met nek-, rug- en/of knieklachten.
  8. Let op of de originele onderdelen erop zitten. In de winkel zijn we vaak tegengekomen dat iemand een tweedehands liet opknappen en dat de fiets een allegaartje van onderdelen was.

Het opknappen van een tweedehands fiets kost al gauw honderden euro’s. De Vakantiefietser verkoopt geen tweedehandsfietsen en ruilt dus ook niet in. Zo voorkomen we dat wij klanten een tweedehands moeten aansmeren. 

Ik heb al een goede fiets. Moet ik een nieuwe vakantiefiets kopen?

Nee. Als je een goede fiets hebt met genoeg versnellingen, kun je gerust een bagagedrager en lowrider beugels erop zetten en op vakantie gaan. Voor twee weken in Frankrijk zal dat wel voldoen. Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld de wielen minder sterk zijn dan die van vakantiefietsen. Gebroken spaken maken dan deel uit van een mooie fietsvakantie beleving. Hoe meer er stuk gaat, hoe mooier het verhaal is als je weer thuiskomt 🙂

Voor lichte fietsen zonder oogjes voor bagagedragers, hebben wij speciale beugeltjes en bagagedragers. Wil je meer meenemen dan je fiets eigenlijk aankan? Dan kan je overwegen om een bagagekar te kopen zoals de erg goede Radical Cyclone IV. Doordat deze kar de belasting over twee (eigen) wielen verdeelt, wordt jouw lichte fiets minder belast.

Wat kan ik doen als ik last heb van…?

Deze vragen gaan allemaal over contactpunten met je fiets. Dit zijn de onderdelen die relatief makkelijk zijn te vervangen. Denk aan pedalen, stuur, handvatten en natuurlijk het zadel.

Sommige mensen hebben snel last van hun billen. Dat begint bij een goed zadel, waarover ik een aparte pagina heb geschreven.
Een goed zadel heeft een vorm die past bij je houding en je zitvlak. Het ideale zadel (als dat al bestaat) biedt zoveel mogelijk ondersteuning en zo min mogelijk frictie. Deze vind je het best tijdens een fietsmeting waar we verschillende zadels kunnen laten voelen tot we er een vinden die bij jouw lichaam en houding op de fiets.

Een goede fietsbroek kan ook wonderen doen om frictie te vermijden, zweet af te voeren en druk te verminderen. Dit geldt overigens ook voor zadelzalf, billen creme, happy bum butter of hoe je het ook wil noemen.

Voor mensen met ernstige rugklachten biedt een verende zadelpen zoals een Cane Creek Thudbuster, gecombineerd met een goed zadel uitkomst.

Sommige fietsers hebben last van hun handen of polsen dit komt omdat het stuur of handvat niet perfect is afgesteld op hun houding. Kies dus een stuur en handvat dat past bij jouw lichaam en houding. Daarover hebben we ook een sturen pagina geschreven. Kies in ieder geval een stuur waarop je je handen van positie kunt wisselen. Denk dan bijvoorbeeld aan een Denham stuur, lange barends of een ligstuur om naast je basis houding (met je vingers op de remmen) een extra positie aan te kunnen nemen waarbij je handen, schouders of rug kan ontlasten. Afwisseling is de beste raadsheer voor een ontspannen leven 😉

Is dit nog niet genoeg dan kunt fietshandschoentjes met kussentjes overwegen, maar meer rechtop zitten helpt ook om druk van je handen te namen. Weet wel dat de druk in dat geval ergens anders terecht komt, bijvoorbeeld op je billen.

Een verende voorvork kan ook verlichting bieden aan handen, polsen en schouders, want de vering vangt samen met de wielen de meeste klappen op. Maar meestal raden wij vering af, want vering maakt een fiets zwaar, duurder en onderhoudsgevoeliger. Je kunt dan beter bredere en dikkere banden nemen. Dikke banden zijn namelijk een soort stootkussens die zowel de fiets als jou beschermen tegen de ruwe omstandigheden die je tegenkomt.

Er zijn ook verende stuurpennen (Vecnum) en flexibele sturen (Baramind) die minder complex en zwaar zijn dan verende voorvorken. Deze kunnen ook klappen opvangen die anders in je pols, schouders of nek zou voelen.

Tot slot kun je kijken naar de pedalen. Sommige mensen houden van klikpedalen, meestal zijn sportieve lui die dit systeem gewend zijn van hun racefiets of mountainbike. Als de schoenplaatjes goed zijn afgesteld, kan dit heel vertrouwd voelen. De meeste vakantiefietsers kiezen tegenwoordig voor een breed (platform) pedaal. Als je last hebt van je voeten, kies dan een comfortabele luchtige schoen met een stevige platte zool en een groot en breed pedaal. Dan wordt de druk over je voet het meest verdeeld en heb je de beste doorbloeding. Op deze schoenen kun je ook comfortabel lopen als je niet aan het fietsen bent.

Waar moet ik verder nog aan denken?

Naast de voornaamste dingen die we al behandeld hebben wil ik nog een beetje aandacht voor een onderbelicht onderwerp en dat zijn lagers. Deze vind je in het balhoofd (waardoor je voorvork kan draaien), naven (waardoor je wielen kunnen draaien), trapas (waardoor je cranks kunnen draaien) en tot slot de pedalen. Goede kwaliteit lagers zorgen er niet voor dat je sneller gaat fietsen maar zorgen we er wel voor dat je niet onverhoopt tot stilstand komt of de fiets gaat kraken of knarsen. Kijk voordat je op reis gaat altijd of op de genoemde componenten geen speling zit. Vroeger gingen lagers langer mee dan nu. Een trapas bijvoorbeeld kan al binnen een jaar aan vervanging toe zijn. Merken als idworx en Santos besteden hier bovengemiddeld veel zorg en aandacht aan om te zorgen dat deze onderdelen (veel) langer dan gemiddeld mee gaan, maar dit kost wel meer dan een standaard onderdeel.

Heb je nog meer technische tips?

Zorg dat je basiskennis hebt van fietstechniek. Neem reservemateriaal mee zoals plakspullen, reservespaken en nippels, een reservebinnenband, rem- en derailleurkabels en de juiste gereedschappen. Zie ook onze paklijst. Zorg dat je voor vertrek een basiskennis hebt van fietsreparaties. Die kennis kun je opdoen door het volgen van een fietsreparatiecursus, door je fietsenmaker de haren van zijn hoofd te vragen, of door een fietsboek te lezen en te gaan experimenteren met je buurmans fiets.

fietspech, fietsreparaties

Oh ja, De Vakantiefietser heeft een boekje uitgebracht: Fietspech, fietsreparaties voor onderweg. Dit boekje is door Frank van Riesen en mij gemaakt; we zijn er ruim twee jaar mee bezig geweest. Het bevat heldere tekeningen en -bewust- niet veel tekst en past zo in je fietstas. Het is te koop voor € 14,95 en is gewoon bestellen en dan sturen wij hem toe. Maar dan komen verzendkosten bij.

Nog meer vragen?

Voor antwoorden op verdere vragen zul je naar de winkel moeten komen. Mailen of bellen mag ook, maar klanten die naar de winkel hebben altijd voorrang en die krijgen bovendien een kopje koffie of thee. 

En wil je een fiets laten aanmeten en heb je het druk, dan kan dat ook buiten openingstijden.

Deel deze pagina met anderen