Hoe kies je een vakantiefiets?
Op deze pagina leggen we uit hoe wij werken en waar je alvast over kan gaan nadenken.
Als je in de winkel komt, vragen we altijd eerst wat jouw fietsplannen zijn. Wil je een fiets voor woon-werkverkeer, of is jouw doel Santiago de Compostela? Of wil je net als K3 naar Ushuaia? Wellicht wil je liever onverhard gaan reizen. Wil je binnen of buiten Europa gaan fietsen? Ben je een lichtgewicht reiziger? Heb je trapondersteuning nodig?
We willen ook graag weten wat jouw ervaring is en of je specifieke wensen hebt. Als je het druk hebt, of je bent een BN’er die liever niet door iedereen in een winkel aangestaard wordt, kun je ook een afspraak maken voor het aanmeten van een fiets op een avond of een andere dag.
Wij werken als volgt:
- Vijfstappenplan
- Keuze maken uit een aantal fietsen
- Testrijden
- De meting op ons pasframe
- Afzonderlijke onderdelen bepalen
- Aanbetalen
- Fiets ophalen na een aantal slapeloze nachten
Al onze adviezen zijn enerzijds gebaseerd op een uitgebreide actuele marktkennis en anderzijds op onze ervaring; want iedereen die hier werkt, reist per fiets. Zo is Eric wel eens naar Ushuaia gefietst (en K3 niet).
1. Vijf stappenplan
Er zijn vijf stappen voor het kiezen van de juiste vakantiefiets:
Wat houden deze stappen in?
1. Wielmaat en de bandbreedte
- Binnen Europa fietsen: 28 inch met smalle of brede banden.
- Buiten Europa fietsen: 28 inch met brede banden. (26 inch werd vroeger aangeraden)
- Rijd je veel onverhard? Kies dan 27,5 of 28 inch met brede banden (ook wel 29″ genoemd).
- Lees hier meer over op onze wielen- en bandenpagina.
2. Versnellingssysteem
- Heb je een budget tot pakweg € 2.800,-? Neem dan een derailleursysteem.
- Heb je € 1.200,- meer te besteden? Overweeg dan een onderhoudsarme versnellingsnaaf van Rohloff. Je hebt al een fiets met Rohloffnaaf vanaf pakweg € 4.100,-. Als je veel fietst, verdient deze zich vanzelf terug. Bovendien kun je schakelen vanuit stilstand; dus als de weg opeens omhoog gaat of je staat met al je zware tassen voor een rood verkeerslicht, dan kun je in één keer terugschakelen.
- Wil je graag héél licht én zwaar kunnen trappen, overweeg dan het Pinion P1.18 versnellingsysteem. Een vergelijkbare fiets is in de praktijk zo’n € 1.000,- duurder dan een met een Rohloff-naaf. Lees ook eens onze vergelijking van versnellingssystemen voor vakantiefietsen.
- Je kan ook kiezen voor elektrische trapondersteuning, een e-bike. Hou dan rekening met prijs vanaf € 5.600,-. Bij sommige modellen kun je die later alsnog inbouwen. Dus ook over vijftien jaar als je het verzorgingstehuis ingaat.
3. Ketting of riemaandrijving
- Iedereen is bekend met de fietsketting. Af en toe een drupje olie en je kan er weer tegenaan. Een alternatief voor de ketting is de riem, ook wel tandriem genoemd. Een riem gaat veel langer mee en je hebt nooit het gepiel met olieresten op je kleding.
- De meerprijs is € 300,- tot € 500,-.
4. Remmen
- Die raden we je van harte aan :-). Velgremmen hadden Erics voorkeur. Dus gewone ouderwetse rubber remblokjes tegen de velg. Vroeger waren veel vakantiefietsen afgemonteerd met V-brakes. De rem wordt dan bediend met een staalkabeltje dat van de greep naar de rem loopt.
- Hydraulische velgremmen van Magura (HS33) zijn een stuk krachtiger en zijn beter te doseren. In plaats van een staalkabel gebruik je een leiding gevuld met olie (zoals bij motoren en auto’s gebruikt wordt). Vooral erg fijn als je een zeer steile helling hebt zoals op de foto hiernaast.
- Maar schijfremmen zijn sinds 2020 internationaal het meest verspreid. De kans is groot dat die fietsenmaker in Rome, Bangkok of Ho Chi Min stad jouw Shimano schijfremmen kent.
De remkracht is uitstekend je moet alleen opletten bij transport in het vliegtuig, een oversteek met een bootje, een tocht onderin een bus of bovenop een ossenkar. Als een schijf een tikkie krijgt, kan hij gaan aanlopen. Schijfremmen hebben wel een ongekende remkracht en zeker als je onverhard gaat rijden zijn ze de beste keuze. Bij velgremmen blijft namelijk de modder steken bij je remblokjes en blokkeren je wielen. Lees ook onze vergelijking van remsystemen.
5. Verlichting
- Ook al fiets je waarschijnlijk in de zomer en is het meestal lang licht, dan nog is verlichting fijn. Voor als je ’s avonds nog even de stad in gaat om iets te eten of te drinken, of als je door tunnels rijdt.
- Als je veel kampeert heb je waarschijnlijk een hoofdlampje bij je. En als je een goede hebt, kun je die ook als koplamp gebruiken.
- Je kan ook kiezen voor batterijverlichting. Dan krijg je een led achterlicht en een led koplamp op je stuur. Of we kunnen hem vlak boven je voorspatbord monteren, want dat is handiger in verband met je stuurtasje. Het nadeel van batterijverlichting is dat opeens je batterij leeg kan zijn en dat is niet alleen onhandig maar ook gewoon gevaarlijk.
- Nee, dan is een kwaliteitsnaafdynamo met een goede koplamp bedrijfszekerder. Zo’n naafdynamo is een dynamo die in je vooras wordt ingebouwd. En met een omvormer (je weet wel: AC>DC) eraan gekoppeld kun je ook je telefoon of navigatiesysteem tijdens het fietsen opladen.
Uiteraard zijn er nog meer keuzemogelijkheden zoals het framemateriaal (titanium, staal of aluminium), dames- of heren-, of LHBQT-frame, een fiets voor weinig bagage of een zwaardere fiets voor veel bagage.
2. Keuze maken uit een aantal fietsen
Als je weet wat je wilt binnen jouw budget, dan gaan we kijken welk merk en welk model daarbij past. Dit filterproces is lastig want er zijn zo veel mogelijkheden. Maar daar zijn wij dus voor.
Op een gegeven moment zul je erachter komen dat bij eenzelfde opbouw de ene fiets goedkoper is dan de ander. Nu wordt het lastig, want hier volgt een lijstje opties waardoor het kan zijn dat nét die ene fiets die jij zo mooi vindt honderden euro’s duurder is:
- Titanium frame in plaats van aluminium of staal
- Een smooth welded frame met gladde lasnaden is meestal iets duurder
- Een naafdynamo met stekker is lager in prijs dan een naafdynamo gecombineerd met een stekkerloze voorvork
- Soorten remmen; bijvoorbeeld de firmtec versie ten opzichte van de standaard Magura HS33 hydraulische velgremmen, Heavy duty Hope remmen ten opzichte van Shimano (XT) schijfremmen
- Je kan kiezen uit heel veel kleuren en soms zelf de kleur van de letters bepalen
- Betere velgen en banden (lichter én sterker = duurder)
- Grote fabrikanten (zoals Koga) kunnen een scherpere prijs hanteren omdat ze veel meer inkopen en minder ver gaan in het ontwerpen.
- Opbouw naar wens is soms duurder (maar niet altijd!)
- Speciale aanpassingen
3. Testrijden
Sommige klanten komen al binnen met een bepaalde fiets in gedachten. Als dat past bij je doel, dan is dat een uitstekende keuze. Als jouw ‘droomfiets’ niet past bij jouw doel, dan zeggen we dat ook. Soms kan het helpen om twee of drie fietsen te vergelijken met een testrit. Dat geeft een aardige indicatie, maar we weten dat je pas écht lekker zit als we je goed hebben opgemeten. Een testrit is namelijk een indicatie van het stuurgedrag en niet hoe een fiets zit. De exacte zithouding wordt bepaald bij de meting.
Helaas is het voor ons onmogelijk om alle fietsen in alle uitvoeringen in alle framematen te hebben. Bij een aantal leveranciers kun je langsgaan voor een testrit (Koga, Santos, idworx), maar ook dan krijg je een standaard fiets zonder de juiste aanpassingen. Uit ervaring weten we dat als je een nieuwe fiets hebt, het een paar honderd kilometer duurt voordat je gewend bent aan het stuurgedrag. Vandaar dat veel klanten geen (uitgebreide) testrit maken.
Als je bij ons een fiets wil kopen en je wil eerst toch graag een proefrit maken, dan kan dat uiteraard. Dan krijg je er toch een beetje een gevoel bij. De meeste klanten komen -zelfs als het toevallig regent of stormt- toch met een glimlach weer terug! Maar dat zegt misschien net zoveel over de klant als over de fiets 😉
4. De meting op ons pasframe
Toen Eric vroeger zijn eerste Koga kocht, schatte de verkoper zijn framehoogte in en stelde hij bij het ophalen de zadelhoogte in. Twintig jaar later startte Eric De Vakantiefietser en was hij erachter gekomen dat er veel meer maten zijn die belangrijk zijn. Hij heeft toen Marten Gerritsen uit Kiel Windeweer speciaal voor ons een pasframe laten ontwerpen en bouwen.
Als wij jou opmeten komt daar een aantal waarden uit:
- Zithoogte
- Framehoogte
- Breedte én de vorm van het zadel
- De horizontale terugstand en kanteling van het zadel
- Afstand van het zadel tot het stuur
- Het stuur met de juiste kromming
- Stuurhoogte
- Breedte van het stuur
- Grootte van de handvatten en eventuele bar-ends
- Maar we kijken vooral ook naar je lichaam als geheel.
We zien welke bij welke houding je je goed voelt en welke je (misschien al jaaaren) bent gewend.
Hoe meer fysieke klachten jij hebt, hoe leuker wij de meting vinden. Er valt namelijk heel veel bij een juiste afstelling te winnen. Je voorkomt klachten aan de polsen, ellebogen, schouders en rug. Om maar te zwijgen over knieklachten. Het opmeten doen wij echt alleen als je bij ons een fiets koopt en we vragen dan ook altijd om een aanbetaling.
5. Afzonderlijke onderdelen
Bij de meting kijken we niet met welke onderdelen een leverancier zijn fiets uitrust, maar kijken naar wat het best bij jóu past. Als wij dan een andere stuurpen, stuur, handvatten, bar-ends, zadel, zadelpen, pedalen, banden en bagagedragers enzovoort moeten gebruiken, dan doen wij dat! Dit kan wel invloed hebben op de prijs -vooral als je van mooie dingen houdt ;)- maar we rekenen hier niet veel voor.
6. Aanbetalen
Uiteindelijk krijg je een keurig gespecificeerde rekening mee met alle details en dan vragen we een aanbetaling van 20%. En dan maar hopen dat wij in de tussentijd niet failliet gaan. 😉 Je krijgt dan de ‘Vriend-van-De-Vakantiefietser-kaart’ waarmee je op al je aankopen korting van 10 procent krijgt. Deze korting geldt voor alles, behalve landkaarten, reisgidsen, uitverkoopartikelen, webshopartikelen, reparaties en een nieuwe fiets.
7. Fiets ophalen
De levertijd van fietsen kan een dag tot twaalf weken zijn. Gemiddeld is hij er binnen zes weken. Maar als je écht haast hebt, dan gaan we ons best doen! Zodra we bericht van de fabrikant hebben wanneer jouw fiets komt, laten we dat weten. Als je hem dan na vele slapeloze nachten komt halen, geven we je een uitgebreide voorlichting bij de fiets. Zie het maar als een korte cursus. De reden hiervoor is dat we waarschijnlijk niet met jou mee mogen op vakantie en je dus onderweg ook niet kunnen helpen.
En als je van buiten Amsterdam komt, kun je bij het ophalen of de eerste beurt eventueel in onze gastenkamer overnachten aan een Amsterdamse gracht.
Meer weten?
Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden en vragen. Daarvoor kun je het beste langskomen in Amsterdam. Maar bellen of mailen kan uiteraard ook.