Electrische Santos Travelmaster

In 2011 hebben wij in overleg met Santos onze eerste Travelmaster gebouwd met trapondersteuning.
Het was even experimenteren, want dat had nog nooit iemand met een Santos gedaan.
(Ondertussen hebben we dat voor tientallen fietsen gedaan.)
In 2015 is Santos met een eigen elektrische trapondersteuning gekomen. Wij hebben toen ons showroommodel verkocht en hebben de Travelmaster in deze versie niet meer staan.
Maar ook in 2017 bouwen wij met liefde jouw fiets om. Is jouw fiets hier niet gekocht dan doen wij dit alleen in het laagseizoen dus zeg maar vanaf augustus tot en met maart.

Hieronder volgen wat nadere specificaties:

  • Positie: in het voorwiel; een naafdynamo is dan niet meer mogelijk.
  • Door de positie in het voorwiel is een Rohloff-naaf (en riem) mogelijk.
  • Gewicht: 5,2 kilo
  • Meerprijs bij een nieuwe fiets: € 1.400,- (fiets wordt zwaarder, maar je portemonnee lichter:-).
  • Later inbouwen? Reken dan op een prijs van maximaal € 1.650,- (je krijgt uiteindelijk een specificatie)
  • Actieradius: onze klant heeft er 140 kilometer mee gereden (met een kinderkar met twee kinderen er achter!). Gebruik je hem bergop en maximaal, dan is de accu na 45 kilometer leeg.
  • Je kan overigens ook een zwaardere accu bestellen.
  • Bediening op het stuur is regelbaar in zes stappen.
  • De accu zit midden in het frame wat goed is voor de stabiliteit.
  • De accu is afneembaar, dus je kan hem tijdens de lunch opladen in een café.
  • De accu kun je pakweg 500 keer opladen. Ga er vanuit dat je een keer per twee jaar een nieuwe accu koopt.
  • Er is een losse kabel leverbaar waarmee je je accu kunt aftakken zodat je je GPS tijdens het fietsen kunt opladen. Deze spanning kan ook gebruikt worden voor een koplamp.
  • Je kan software erbij aanschaffen waarmee je o.a. de gevoeligheid van de sensor kunt instellen, de 6 verschillende levels kunt programmeren, een startboost kunt instellen en de accuspanning kunt aflezen.

Iedereen die bij ons een fiets wilt gaan kopen mag een testrit maken. Maar dan wel legitimatie en mooi weer meenemen.
Uiteraard meten we je op op ons pasframe als je hem gaat kopen. Dan is een goede ergonomie verzekerd en is de kans op rug, pols, nek, en knieklachten klein.

Hieronder volgt een nader uitleg hoe wij de ombouw gedaan hebben. Daarna een verslag van onze monteur Lennart.

In het voorwiel hebben wij de borstelloze motor ingebouwd. Uiteraard met de juiste velg en de juiste spaken. Het klinkt logisch maar vaak genoeg worden hier essentiële fouten mee gemaakt zoals wij vaak bij Rohloff wielen hebben gezien.
En we hebben de voorvork moeten modificeren.

Zoals je hieronder kunt zien, hebben we de accu op de staande buis gemonteerd.
Je kunt hem makkelijk losmaken en meenemen naar het restaurant om hem op te laden.
De klant heeft al een keer een afstand van 120 kilometer ermee afgelegd in de meest zuinige stand. (Met volledige bepakking en een kinderkar!)
Oh ja, de accu zet je dus op slot, anders stelen ze je dure accu.

Je kunt kiezen voor zes standen. De ‘6-km-per-uur’ stand is om het wegrijden makkelijker te maken. Bij het wegrijden zet je immers de meeste kracht op de pedalen. Boven de 6 km/uur stopt de trapondersteuning.
Bij de andere standen kun je kiezen in welke mate de motor bijdraagt aan het fietsgenot:-)

De maximum snelheid is 25 km/uur. Als je stopt met trappen duurt het een fractie van een seconde voordat de trapondersteuning stopt. Een trapsensor die signaleert dat er niet meer rondgedraaid wordt stopt de stroomtoevoer. De trapsensor is de reden waarom er geen kettingkast op gemonteerd kan worden.
Je moet echter niet trappen en remmen tegelijk, want daar kan de motor niet tegen!

Ben je geïnteresseerd in een nieuwe fiets en die op te laten bouwen met een motor, neem dan ruim van tevoren contact met ons op.

Behalve met een Santos, kunnen we het ook met een Koga of idworx. Maar wij kiezen specifieke voor Santos omdat het opbouwen van expertise ons veel tijd heeft gekost.
Bij een ander merk moeten we daarmee weer opnieuw beginnen, want er moeten aanpassingen aan de fiets worden gemaakt.

Eric

—————————————————————————————————————————————————

Het proefproject is goed gelukt. De berijdster van de hieronder beschreven
fiets is erg gelukkig met haar fiets en wij zijn zeer tevreden over de techniek. 

<[Door Lennart, monteur bij De Vakantiefietser]

Lang heb ik een hekel gehad aan elektrische fietsen.
Op die ene vrije dag in de week die zich tussen mijn Werkdag en mijn Schoolweek bevind, de dag des Heeres, stap ik met mooi weer graag op de fiets. Richting Waterland, met de wind in de rug. Wanneer ik dan tegen het eind van de middag puffend en steunend tegen een straffe zuidwester in ploeterde proefde ik keer op keer een bittere smaak van verlies wanneer een oud echtpaar met volledige trapondersteuning mij moeiteloos voorbij trapte. Met de rug kaarsrecht, het gezicht strak in plooi trapten ze me dan voorbij alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.

Lang is het bovenstaande, illustratieve voorbeeld tekenend geweest voor de tweespalt onder de recreatieve fietsers. Zij die liever lui zijn dan moe, en zij die verbitterd toekijken omdat ze weigeren concessies te doen.
Licht verbaasd was ik dan ook toen Eric mij vroeg of ik een Santos Travelmaster zou willen ombouwen naar een elektrische Santos Travelmaster.
Dit was binnen de winkel, en voor zover ik weet in het algemeen met een Vakantiefiets nog nooit gedaan. De vraagtekens in mijn ogen moeten zichtbaar zijn geweest. Mijn interesse voor nieuwe techniek valt echter niet te temmen, dus gretig stemde ik in met dit voorstel.

Al snel bleek dat deze fiets niet zou gaan lijken op het soort waartegen ik in de loop der jaren een lichte antipathie heb opgebouwd.
Dit zou een fiets worden zonder enig compromis; Een sportieve zit, Rohloff-naaf, oersterk en licht frame, brede banden, en daar bovenop een bescheiden elektromotor in het voorwiel die de fietser tijdens het fietsen dat noodzakelijke beetje extra vermogen geeft om die welbekende polderwind, of dien u wenst Limburgse heuvelrug met een brede grijns tegemoet te treden.

Zoals altijd bij een technische innovatie is er het nodige pas- en meetwerk nodig. Het is vaak een kwestie van vallen en opstaan, en reken maar dat dat ook hier het geval was. Van het inspaken en richten van het voorwiel tot het wegwerken van de kabels en het inbouwen van een trapsensor aan toe was de klus een substantiële uitdaging.
Vaak helpt het echter om over bepaalde dilemma’s of problemen een nachtje te slapen, waarop je plotseling wakker word met een oplossing.
Zo bleek de voordrager wat in de weg te zitten, en draaide de motor enthousiast achteruit. Na een middag flink aanpoten mocht het resultaat er echter wel zijn.

Na een eerste zorgvuldige testrit was ik overtuigd dat deze fiets een perfecte hybride is tussen een no-nonsense vakantiefiets waarmee je ruige hellingen kan bedwingen, veilig kan afdalen, en tevens ondersteund kan worden door een zuinige elektromotor die je in staat stelt om je snellere reisgenoten bij te houden, voor het donker nog even die laatste kilometers te vreten, of met zware bepakking tegen die westerwind in te kachelen.
Een fiets kortom, die onder de vakantiefietsen absoluut zijn mannetje staat.

////