Santos Travelmaster 3+

Die nieuwste Santos heet Travelmaster 3+. Deze past in de lijn van Travelmasters waarmee Santos bij vakantiefietsers beroemd is geworden.

Je hebt de Travelmaster 2.6 (met 26 inch wielen), de Travelmaster 2.8 (28 inch wielen) en de 2.9 (29  inch, maar eigenlijk met 28 inch wielen met brede banden).
Is de 3+ dan 30 inch? Nee! Gelukkig zijn ze in Nieuw-Vennep beter in het bouwen van fietsen dan in het bedenken van namen.

tm3schuin

klik voor een vergroting

De 3+ is een verdere evolutie van de allereerste Travelmaster. Zichtbare lasnaden en echt een frame voor het zware werk.  Op de 3+ kun je maar liefst tot 55 kilo bagage meezeulen.

De 3+ is een fiets waar zowel 28 inch wielen in kunnen als 27,5 inch wielen. De logica hiervan is dat je op vakantie soms (of vaak) onverhard rijdt en dan een verende voorvork wilt of een verende zadelpen. Zoals je weet, zijn wij als vakantiefietser geen fan van verende voorvorken en verende zadelpennen. Maar vering uit een brede band met een lage druk, rolt niet veel zwaarder.
Fiets je dus in Nederland of voornamelijk verhard, kies dan 28 inch. Ga je op vakantie over onverharde wegen kies dan 27.5 inch

tm-3-ice-green

klik voor een vergroting

Wielmaten (intermezzo)

26 inch wielen worden soms nog aangeraden voor wereldfietsers die lange tochten maken in verre oorden. Dit vanwege de leverbaarheid van 26 inch banden in bijvoorbeeld Lesotho of Myanmar.

28 inch wielen waren jarenlang de norm voor Europafietsers. En dan met name met  37 mm banden waren de ranndonneurs ongekend populair.

 bandenmaat29 inch wielen zijn heel erg ‘gemarket’ en worden 29-ers (twenty niners) genoemd. Maar eigenlijk zijn het 28 inch wielen met 50 mm brede banden. Jaren geleden door Gerrit –idworx- Gaastra op de markt gebracht, terwijl hij werd uitgemaakt voor Gekke Gerrit;-) Tegenwoordig is dit de norm.
Iedere nieuwe reisfiets die in 2016 werd uitgebracht heeft 50 mm banden. Zoals de Van Nicholas Deveron en de Koga WT S. En idworx heeft ze al eeuwen.
Oh ja, de héél serieuze 29-ers hebben genoeg ruimte in de voor- en achtervork voor nog bredere banden. 28 en 29 inch wielen zijn iets minder wendbaar dan 26 inch, maar ze rollen lichter. In de winkel kan ik je dat wat beter uitleggen dan op een webpagina.

27.5 inch wielen zitten er iets tussenin. Bovendien krijg je door de veel bredere banden nog meer comfort op slecht wegdek. Het is echt een bandbreedte die je moet ervaren. Om onze klant George te citeren toen hij voor het eerst met 70 mm banden fietste; ‘Fucking Awesome!” Vervolgens was hij een half uur aan het rondstuiteren want hij kon gewoon niet geloven dat een fiets met zulke brede banden zó goed en zó licht kon rijden.

 Terug naar de 3+

Op de 28 inch versie passen er 42, 47, 50 en 55 mm banden op. Op de 27,5 inch versie monteer je 62 mm banden.

Nu vraag je je waarschijnlijk –terecht– af of die halve inch een verschil maakt. Ja!

Twee wielmaten

Het verschil zit hem niet zozeer in de diameter, maar wel in de breedte.
De 62 mm brede banden bieden meer comfort door de luchtvering  Zeker met bagage op onverhard wegdek rijden is dat een stuk prettiger. En omdat de 62 mm banden zo breed zijn, is de ballon groter waardoor de buitendiameter van 62 mm banden net zo groot is als die van 42 mm banden. Zie ook het plaatje hier boven.

Velgen

wielbouwersantos

Santos is trots op zijn handgebouwde wielen. Als klant moet je dan maar hopen dat de wielbouwer die dag geen ruzie met zijn vrouw heeft gehad…
Maar blijkbaar heeft hij een gelukkig huwelijk, want ik krijg nooit klachten over Santos wielen.
Santos heeft voor de 3+ maar liefst zes soorten velgen.
– Een lichtgewicht velg (voor zowel velgrem als schijf) die wij niet gaan voeren. Het levert namelijk niet zo veel gewichtsvoordeel op.
– Een velg (Andra 30/Sputnik) die ze al jaren gebruiken.
– Een extra brede velg die de XL wordt genoemd. Zeker met 62 mm of nog bredere banden zorgt een brede velg ervoor dat de band bij een lage bandendruk stabieler rijdt. En dan  met name in de bochten!

Houd er rekening mee dat bij banden breder dan 62 mm geen spatborden meer passen.

Moet ik dan één wielset kopen voor mijn vakantie en één wielset voor de rest van het jaar?

Als jij jouw fiets naast je vakantie ook gebruikt voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, koop dan de versie met 28 inch wielen met 50 mm banden.
Je kunt dan bij ons de 27,5 wielen met brede banden huren vanaf € 99,- per maand, exclusief montage.  De slijtagekosten van de banden en de naaf nemen wij voor onze rekening. En als jouw huurwielen beschadigd raken, dan is óók dat risico voor ons.

Je hoeft dan geen borg te betalen, want jouw oude wielen zijn onze borg. Zorg er wel voor dat jouw fiets verzekerd is tegen diefstal!
Na je vakantie lever je de huurwielen in, krijg je je eigen wielen weer terug en kun je weer met je eigen 28 inch wielen gaan rijden.

Remmen

De 3+ kan zowel met Magura hydraulische HS33 velgremmen uitgerust worden als met Hope Tech Evo of XT schijfremmen.
Door dubbele remnokken op het frame en de voorvork, kun je de positie van de remblokken voor de twee wielmaten aanpassen. Dit dus als je voor -de bij ons favoriete- HS33 remmen kiest.

remnokken-1

De mooiste schijfremmen zijn de Hope Tech3 V4 schijfremmen met 203 mm geventileerde schijven. Door de grote diameter en de dubbele schijven me spleetje ertussen worden de schijven bij lange afdalingen voldoende gekoeld.

Je kan ook kiezen voor de Shimano XT schijfremmen. Je hebt ze met 180 en met 203 mm brede schijven. Ik raad de laatste aan. Internationaal gezien zijn de Shimano schijfremmen beter reparabel, maar de Hope zijn beter en mooier.hope-203mm-v-disc-rohloff-2

Als je een voorkeur hebt voor het huren van de wielen, dan is het wellicht handig om voor schijfremmen te kiezen. De schijfremwielen wissel je makkelijk uit. Bij velgremmen moet er nog aardig wat gesleuteld worden.

Onderdelen

Verder kun je op deze fiets alle opties kiezen die je ook bij de meeste andere Santossen kunt kiezen. Dus:

  • derailleur of Rohloff,
  • riem of ketting,
  • wel of geen verlichting,
  • elektrische ondersteuning met de Go Swiss motor of niet,
  • sturen, zadels en pedalen.

Maar uiteraard hebben wij bij De Vakantiefietser veel meer keuzemogelijkheden aan zadels, sturen, handvatten en pedalen dan wat Santos zelf biedt.
En wil je bijvoorbeeld een groter of kleiner voorblad, een groter of kleiner achterkransje  dan kan dat uiteraard!

Oh ja, als je hem met een racebochtje wilt, dan kan natuurlijk ook nog!

santosgiraffeNog meer weetjes?

Op het frame zitten in totaal 46 oogjes om van alles te monteren. Die oogjes zie je bijna niet, want ze worden afgedekt met zwarte dopjes.
Maar let op: koop je dus een gele fiets, dan lijkt hij op een giraffe met zwarte stippen.

Een van zes patenten bij deze fiets zijn de montage klemmen voor de kabels. Santos heeft ze gemaakt voor enkele, twee-, drie- en zelfs vier parallelle kabels.

cable-guides

 

De andere patenten zijn voor de brakebooster voor de hydraulische remmen, patten voor de derailleur.
left-dropout

 

 

De riem of ketting span je met de excentrische bottombracket. De schroefverbinding zit niet meer in het frame maar erbuiten.

schroefdraad

Wat is er niet mogelijk?

Hij is niet leverbaar met een verende voorvork (vinden wij niet erg). Als je dat wilt, dan moet je de travelmaster 2.9 nemen.

De 3+ is er helaas nog niet met Pinion.

Hij is er niet als mixte-dames frame, maar gelukkig is hij er wel in hele kleine framematen (45 cm!). De framematen zijn:  45, 49, 53, 57, 61, 65, 65 en 70 cm.
Dus waar de Travelmaster voor kleinere mensen ongeschikt is, daar past de 3+ wel.

En wat kost dat nou?

Met Rohloff, riemaandrijving, SON en HS33 zit je al snel op een slordige € 4.900,-. Met derailleur en zonder verlichting kom je even boven de € 3.000,-.

Wij hebben twee modellen in de winkel. Je kunt onze configuratie van de TM3+ met 50 mm banden en de configuratie van de Tm3+ met 62 mm banden downloaden

Is er een concurrerende fiets?

De idworx oPinion BLT is óók leverbaar met 28 inch óf met 27,5 wielen. Maar die is, zoals de naam het zegt, alleen met Pinion uitgerust. En dat maakt hem weer ietsje duurder.idworxopinionbltextremeklei

Tot slot, kom vooral langs voor een testrit als je serieus bij ons een fiets wilt aanschaffen. Wij meten je bij aankoop uitgebreid op, bij het ophalen trekken we veel tijd uit om je de kneepjes van jouw fiets te leren kennen.

En als je van buiten Amsterdam komt, kun je bij het ophalen of de eerste beurt eventueel in onze gastenkamer overnachten aan een Amsterdamse gracht.

Bel voor een afspraak: 020-6164091 of kom langs

Eric Schuijt

Deel deze pagina met anderen