Santos heeft in 2019 een fiets in de collectie opgenomen, een Santos Travelmaster 2+. Deze fiets hebben wij getest. Santos heeft op deze fiets een aantal verbeteringen doorgevoerd waardoor je er meer mee kan dan met zijn voorganger, de Santos Travelmaster 2.8. Ik ben dus een beetje jaloers op Santos’ Travelmaster: de 2+.
– Door winkelmedewerker Léon
De nieuwste fiets in de Travelmaster-collectie is gebaseerd op de Travelmaster 2.8, de fiets die ik zelf heb. Maar Santos heeft voor de 2+ een aantal verbeteringen doorgevoerd, waardoor deze fiets in de basis ongeveer € 400 duurder is dan de Travelmaster 2.8.
Voordelen
Wat zijn dat dan voor verbeteringen?
- De Travelmaster 2+ heeft een bredere voorvork, waar 50 mm banden inpassen. Dat zijn bredere banden dan op de Travelmaster 2.8. Bredere banden geven fietsers meer comfort.
- Je kunt schijfremmen op de Travelmaster 2+ monteren; iets wat bij de 2.8 niet mogelijk is. Uiteraard kan de 2+ ook met hydraulische Magura velgremmen worden uitgerust.
Deze twee punten maken dat de 2+ meer mogelijkheden biedt ten opzichte van (mijn) Travelmaster 2.8.
‘Rohloff ready’
En dan zijn er nog een paar leuke opties bij de 2+, waar ik ook jaloers van word. Ten eerste is het mogelijk om de zogenoemde ‘RaceRando’-configuratie te kiezen; dan wordt de fiets met een racestuur geleverd (waar kan ik tekenen?). Ten tweede wordt elk frame geschikt gemaakt voor een riem, een onderhoudsarm alternatief voor de fietsketting. Dat is nogal wat, omdat een riem niet even uit elkaar gehaald kan worden, zoals een ketting. Daar moet een frame voor opengemaakt kunnen worden. Als je met een ketting en derailleur wil beginnen, dan kun je met de 2+ later altijd nog overstappen op een Rohloff-naaf met riem. Daarmee maak je de fiets in een keer onderhoudsarm.
Tja, dat kan niet bij een Travelmaster 2.8…
2+ is de nieuwe standaard
Santos heeft met de Travelmaster 2+ een nieuwe standaard ontwikkeld. De basis vormt de redelijk uitontwikkelde, maar uiterst robuuste Travelmaster 2.8. Tegelijkertijd biedt de 2+ moderne opties, die in de 2.8 simpelweg niet mogelijk zijn. Dat maakt de fiets zeer aantrekkelijk als vervanger van de 2.8. Werkt Santos daarmee zijn eigen klassieker uit de markt?
In bepaalde opzichten wel, maar toch heeft de 2.8 nog een aantal troefkaarten, of eigenlijk heeft de 2+ nog een aantal gebreken; het is immers geen super heavy duty 3+, of een sjieke Travel Lite.
- De 2+ is alleen leverbaar in slechts 4 maten en als herenframe. Een mixed versie (of een versie voor hele grote mensen) bestaat (nog) niet.
- Bovendien bepaalt de keuze voor velg- of schijfremmen wel of je een voor schijfremmen compatibele voorvork krijgt. Met andere woorden, als je een 2+ met velgremmen bestelt, dan kun je later wel schijfremmen op de achtervork monteren, maar niet op de voorvork. Dat gebeurt overigens weinig, dus dat kan niet als tekortkoming van de 2+ worden gezien, maar ik wilde toch even duidelijk maken als trotse eigenaar van een 2.8!
- De 2.8 blijft een fantastische vakantiefiets en blijft een stuk goedkoper, maar het ligt ook aan jouw configuratie hoe groot het verschil wordt.
- De 2+ is kun je ook zien als een wat rankere en lichtere versie van de (Range Rover achtige) Travelmaster 3+. Je moet het wel doen zonder opties als: de onderhoudsarme Pinion versnellingsbak, moddervette 27.5″ banden en de beresterke stalen (1.2kg) voorvork.
Concurrenten
Nu is de 2.8 ook niet perse bedoeld als competitie voor de 2+, maar er zijn wel andere merken die een uitdager hebben.
- Tout Terrain heeft de Amber Road; met derailleur hebben we een special edition opgebouwd die feitelijk goedkoper uitvalt dan de 2+. Een groot verschil zit tussen de frames, de Amber Road is een chroom-molybdeen fiets met een geïntegreerde achterdrager.
- Ook de Koga World Traveller Signature kan, zowel met derailleur als met Rohloff, prima concurreren met de 2+.
- Overigens, nu we toch bezig zijn, de RaceRando (die 2+ met het racestuur), met derailleur en schijfremmen doet denken aan een andere fiets: de idworx Grandone. Chris schreef er een uitgebreide review over! Schroom niet om even langs te komen, we hebben hem in de etalage gezet!
Goed, de 2+ biedt in de toch al niet geringe lijst van Santos reisfietsen op bepaalde vlakken vernieuwing. De fiets is beter en moderner dan de Travelmaster 2.8. De fiets fungeert als het nieuwe standaardmodel en dat is belangrijk: het is niet bedoeld als vervanging voor de 3+, die meer opties heeft, of de ‘Lite’ fietsen, die gespecialiseerder zijn.
Ik vrees dat ik na grofweg 10.000 kilometer geen aanspraak meer kan maken op inruilopties bij Santos. Maar misschien moet ik eens voorstellen of ik voor een grondige vergelijking de 2+ eens kan testrijden, een paar duizend kilometer ofzo.
Lees meer over de Santos Travelmaster 2+