Fietsonderdelen kunnen het leven van een vakantiefietser een stuk makkelijker maken. Een basiskennis van fietstechniek is belangrijk voor een fietsvakantie. Zowel de spullen als de kennis kun je bij De Vakantiefietser vinden.
Voor banden, sturen en zadels: zie fietsonderdelen »
Hieronder volgt een onvolledig overzicht van fietsaccessoires.
- Pompen
- Bagagedragers
- Standaard
- Spullen voor op het stuur
- USB-laders
- Meer meenemen?
- Sloten
- Reserveonderdelen en gereedschap
- Onderhoud
- Boekje Fietspech
Pompen
Kies een pomp die je prettig vindt pompen. Je moet namelijk niet alleen pompen als je een lekke band hebt gehad, maar je moet ook om de week wat lucht erbij pompen, want de druk neemt na verloop van tijd af.
Veel kleine pompjes zijn niet geschikt om de juiste luchtdruk in de banden te krijgen; je hebt dan flinke spierballen nodig en een dosis voorzichtigheid, omdat je ventiel kapot kan gaan.
Daarom heeft een goede pomp:
- Een slangetje zodat je bij het pompen geen kracht zet op het ventiel. Met een hendeltje zet je de kop vast op het ventiel.
- Een voetsteuntje, zodat je hem op de grond kan zetten. Dit pompt lichter ook als je geen Arnold Schwarzenegger heet.
- Een drukmeter, want meten is weten. Je denkt dat de band hard is, maar als je de luchtdruk meet, staat hij meestal op slechts 2 bar. Ben je dus intelligent en kun je lezen, neemt dan een luchtdrukmetertje.
In de winkel verkopen wij de Topeak Road Morph en Turbo Morph die exclusief voor ons met een degelijke drukmeter is uitgevoerd.
Drukmeter
Heb je al een goede pomp maar zit er geen drukmeter op? Dan kun je een losse drukmeter kopen. Die is ook beter af te lezen en daardoor ook preciezer. Het spelen met bandendruk heeft een erg grote invloed op de rijkwaliteit van jouw fiets. Hoe dikker de band, hoe meer speelruimte je hebt. De huidige standaardmaat band is 50mm. Die pomp je op tussen de 2.5-4.5 Bar.
Bagagedragers
Voor een goede gewichtsverdeling is het belangrijk om het gewicht te verdelen over de fiets. Zeg maar 2/3 van het totaalgewicht op de achterdrager en 1/3 op de voordrager (low-rider).
Als bagagedrager kun je kiezen tussen aluminium of stalen dragers. Stalen dragers van het merk Tubus zijn overal ter wereld te lassen. Bovendien zijn stalen dragers door hun holle buis erg licht, vaak lichter dan massieve aluminium dragers!
Zeker als je veel gewicht meezeult, dan is het verstandig om lowrider-dragers te nemen om de voortassen te monteren. Dat zijn beugels die op je (vaste) voorvork gemonteerd kunnen worden.
Oh ja, Als je bij ons fietstassen koopt, stellen wij ze ook meteen af op de dragers van jouw fiets. En een stuurtas monteren we op het stuur.
Afwijkende fietsen
Geen oogjes?
Een bagagedrager wordt op een fiets gemonteerd. Op vakantiefietsen zitten daarvoor oogjes op het frame gelast. Maar sommige fietsen hebben geen oogjes.
Het goede nieuws is dat wij daarvoor bijna altijd wel een oplossing hebben. Je kunt bellen om een afspraak te maken, zodat wij veilig een drager kunnen monteren terwijl je wacht.
Het slechte nieuws is dat wij géén dragers monteren op carbon fietsen omdat we het risico te groot is dat ze breken of scheuren omdat ze vrijwel altijd ontworpen zijn om alléén een berijder en dus geen bagage te moeten dragen.
Verende voorvork?
Als je een mountainbike of toerfiets hebt met een verende voorvork, dan is het erg lastig om een lowrider te monteren. Vaak past het niet en bovendien is de verende voorvork ook niet voorzien op deze belasting en kan hij hierdoor stuk gaan. Toch zijn er altijd wel creatieve mogelijkheden te bedenken. Zo heeft Ortlieb de Fork Pack die bijna op elke voorvork past.
en Thule maakt een bagagedrager die zowel voor als achter gemonteerd kan worden door middel van een zelfdragende constructie met spanriemen.
Bikepacking
Tegenwoordig zie je ook veel vakantiefietsen zonder de klassieke bagagedrager. In plaats daarvan wordt de fiets volgehangen met allerhande tassen bijvoorbeeld aan het zadel, stuur voorvork en/of in het frame. Dit heet bikepacking en hier hebben we een pagina over geschreven. Dit kan een goed alternatief zijn als je bagage mee wilt nemen op je sportieve fiets zonder een bagagedrager. In onze webshop vind je een klein assortiment aan tassen en accessoires voor bikepacking.
Standaard
Tja, er zijn fietsers die ervoor kiezen ervoor om geen standaard op hun fiets te monteren. Als er dan geen paaltje of muur in de buurt is, zit er voor hen niets anders op dan de fiets op de grond te leggen. Afgezien van een beschadiging aan de fietstassen komen er bij het overeind zetten krachten op de wielen te staan wat spaakbreuk tot gevolg kan hebben. Dus monteer een standaard. Mijn voorkeur heeft een standaard die bij het achterwiel zit.
Op de fietsen van Koga heb je soms aan de lowrider-drager een klein standaardje, waardoor je vakantiefiets nog stabieler staat. Zeker met een stuurtas voorkom je dan dat je fiets omvalt.
Deze low-riderdrager van Koga is ook los te koop. Maar je kunt ook een los voorstandaardje kopen van Tubus die op iedere Tubus voordrager past. Zie de foto hier links.
Spullen voor op het stuur
Fietsbel
Het belangrijkste op een stuur is een fietsbel. Het liefst eentje die een harde ‘pling’ geeft. En dan is er een leuke met een kompas, zodat je een indicatie hebt waar het noorden is. Maar let op: het is een indicatie; een kompas op een fietsstuur zal altijd iets afwijken door al het metaal in het stuur. En wij hebben ook de mooiste fietsbel die ooit is gemaakt; de SPUR bel.
Spiegel
Een spiegel is ook handig. Voor als je op een drukke weg rijdt, of als je een partner hebt die minder snel fietst; in de spiegel kijken is minder irritant dan steeds je hoofd omdraaien.
Er zijn spiegels die je zowel op rechte sturen als op vlindersturen kunt monteren.
En er zijn spiegeltjes met korte en lange pootjes en zelfs met asferische correctie zodat je er alvast wat slanker uit ziet.
Kilometerteller
Een kilometerteller is ook leuk. Meestal raden wij er een aan met een lekker dik kabeltje.
Goedkope kilometertellers hebben vaak een een slechte trekontlasting en een dun kabeltje. Als je dat dunne kabeltje strak vast zet met en tie-wrap, dan knakt het kabeltje al
Duurdere kilometertellers zijn vaak draadloos. Omdat die drie batterijen hebben en meer stroom gebruiken, vind ik die minder fijn. Op een gegeven moment werkt het niet goed meer en welke batterij is het dan? In combinatie met een naafdynamo kan een draadloze teller problemen krijgen.
Overigens vind ik de leukste de Sigma 14.16. Deze heeft nl. een hoogtemeter, zodat je kunt zien hoeveel je die dag geklommen hebt. Maar nog leuker: tijdens het fietsen geeft deze een hoogteprofiel en stijgingspercentage (bijv. 14%) van de weg aan. Dus dan weet je dat je vals plat rijdt of dat het tijd is voor een banaantje . . .
Verlichting
Als geen koplamp op naafdynamo hebt, kun je een ook lampje op je stuur doen. Deze kun je losklikken en dan als zaklantaarn gebruiken. Mocht je een stuurtasje hebben, dan hebben wij een mooi beugeltje van Cateye waarmee je de lamp op de kroon van je voorvork kunt monteren. We zijn fan van de koplampen van Cateye en Lezyne door hun bewezen duurzaam ontwerp. Wil je meer weten welk type verlichting geschikt is voor jouw fiets? Lees dan onze fietsverlichting keuzehulp eens door.
Telefoonhouder
Vrijwel onmisbaar tegenwoordig is je mobiele telefoon. Gebruik je deze ook om te navigeren? Dan kun je mooie houdertjes krijgen -wij verkopen ze van SP-Connect- die in een speciaal hoesje om je telefoon klikken. Dan is het heel makkelijk om je telefoon er af te halen als je onverhoopt op vakantie toch door je baas wordt gebeld of als je snel een mooi kiekje wilt schieten.
USB-laders
Als je een naafdynamo hebt kun je naast het aanzwengelen van je verlichting ook kiezen voor een USB-lader. Deze kan ervoor zorgen dat je smartphone, GoPro of andere gadget blijft werken terwijl je fietst. Om duidelijk te maken welke verschillende opties er zijn, hoe het werkt en hoe het gemonteerd wordt, hebben we een USB-lader pagina gemaakt.
Meer meenemen?
Alleshouder
Wil je iets meer ruimte en flexibiliteit dan een klassieke bidonhouder? Daarvoor heeft Santos de Alleshouder bedacht. Fijn voor een flesje wijn, een grote petfles, een slaapmatje of een setje regenkleding. Santos verkoopt er tegenwoordig ook een waterdicht tasje voor, waardoor hij nog geschikter wordt voor de laatstgenoemde toepassing. Te koop in onze webshop
Thermo bidon
Vind je een gewone bidonhouder prima maar snak je wel eens naar een heerlijk koude drank of juist warme thee? Dan is de roestvast stalen thermo bidon van Klean Kanteen gewoon de allerbeste op de markt. Er zit geen enkele bijsmaak aan en door de hermetische dichting kun je er zelfs Cola met prik (en natuurlijk heel veel ijsklontjes) in doen. Zelf gebruik ik ‘m graag om wat extra kokend water bij me te dragen. Want na een bordje pap voor ontbijt kun je 12 uur later (!) met hetzelfde water gewoon nog een pannetje cous-cous maken. Zie onze webshop.
Chilli con Carne
Noem eens iemand die geen trek heeft na een hele dag fietsen? Dan ga je lekker op een terrasje zitten, bestel je een heerlijke maaltijd en betaal je met de euro’s, dollars, of rupees die je in dit blik hebt verstopt. Wij verkopen namelijk blikken Chili con Carne, Spaghetti, Ravioli, Gulash of Heineken die speciaal voor ons worden omgetoverd tot geldkluisjes om je kostbaarheden (betrekkelijk 😉 onopvallend in op te bergen. Het Chili con Carne blikje is te koop in onze webshop.
Sloten
We krijgen heel vaak de vraag welk slot goed genoeg is? Een slot adviseren is erg lastig want hij is ofwel te zwaar of onveilig. Een licht en extreem veilig slot bestaat eigenlijk nog niet. Als je op vakantie bent waar fietsen geen statussymbool zijn hoef je vaak wat minder zorgen te maken dan wanneer je je fiets bij de Dirk van den Broek parkeert.
In India of Rusland krijgen ze eigenlijk vaak medelijden als ze iemand zien fietsen met bagage. Je wordt aangezien als een verschoppeling of ze denken dat je geen auto kan veroorloven.
Wij adviseren voor op reis het meest een lang en flexibel kabel of kettingslot aan. Zo kun je de fiets in elk geval ergens aan vast te maken. Zet hem dan ook vast aan een onbeweegbaar object. Ik heb in Italië meegemaakt dat ze een nep lantarenpaal hadden geïnstalleerd, waaraan wel heel veel fietsen zijn verdwenen.
Een paar tips:
- Neem een goede fietsverzekering. Hiervoor heb je een ART** slot nodig. (een wielslot volstaat meestal)
- Vraag bij een hotel of de fiets binnen kan staan. Ze willen er vaak niet aan, maar het kan eigenlijk altijd.
- Zet je fiets ook op de camping vast én dicht bij je tent.
- Bind een berenbel aan je stuur
- of een touwtje aan je fiets en om je teen
- of aan je tentstokken
(zo weet je zeker dat je wakker wordt als iemand aan je fiets rommelt) - wikkel je slot (ketting) slot niet om je zadelpen maar doe ‘m in je tas
(dan is het zwaartepunt een stuk lager en gaat je lak niet kapot) - Koop anti-diefstal borging voor je kostbare wielen (als je veel in stedelijke gebieden parkeert)
- Parkeer de fiets liever in het zicht dan in een verlaten steegje.
- Neem een waakhond mee of vraag iemand om er op te letten als je even boodschappen doet.
- …
Reserveonderdelen en gereedschap
Het meest belangrijk zijn natuurlijk plakspullen. Houd er rekening mee dat als je eenmaal een tube solutie hebt geopend, de solutie zijn vulkaniserende werking na een drie maanden begint te verliezen. Het is ook belangrijk dat je wat gereedschap bij je hebt om een noodreparatie uit te voeren, je houding een beetje aan te passen of om boutjes die los trillen weer vast te zetten. Er zijn handige multi-tools waarmee je alle boutjes op je fiets kunt aandraaien. Zorg dat je dit een keer hebt geoefend voor je op reis vertrekt.
Op je paklijst met gereedschap en reserveonderdelen mag niet ontbreken:
- inbussleutels
- of een fijne multitool
- stevige kettingpons
- spaaksleutel
- schroevendraaiertje
- een grote inbus 8mm sleutel of een 15mm steeksleutel (pedalen)
- bandenplakset met kunststof bandenlichters
- een reserve-binnenband
- verloopnippel voor het ventiel
- buitenbandplakkers
- moertjes en inbusboutjes
- slangenklemmen en tie-wraps
- reservekabels voor de derailleurs en remmen
- reservespaken en nippels (als je geen fiets van ons hebt)
- reserve remblokjes of schijfremschoentjes
Heb je hydraulische remmen? Neem dan een reparatiesetje mee.
Bij een Rohloff-naaf met een intern schakelmechanisme zou ik bij een lange reis een zogenaamde easy-set meenemen. Meer spullen voor mensen met een Rohloff-naaf »
Wil je goed voorbereid op weg. Zorg dan dat je weet hoe je een spaak vervangt, een slag uit een wiel haalt een derailleur afstelt of een remkabel vervangt. Dit kun je leren op een van onze fietsreparatiecursussen (zie agenda).
Onderhoud
Kettingolie zoals die van Rohloff vinden wij persoonlijk het beste voor fietsen met een ‘ouderwetse’ ketting. En dan is een flesje een betere keuze dan een spuitbusje, want in een flesje zit meer olie. Bovendien spuit je met een spuitbusje je hele fiets onder en dat vind bijvoorbeeld jouw schijfrem niet leuk! Nee, dan is olie op de ketting ‘druppelen’ beter. Hieronder staat hoe je dat het beste kunt doen:
- Druppel olie op de ketting,
- Laat de olie even intrekken,
- fiets er even een rondje mee en doe dan het volgende:
- trek de handdoek van de buren van hun scheerlijn en veeg je ketting hier mee schoon.
- Hang vervolgens de handdoek weer terug over de scheerlijn (met de vieze kant naar binnen). Omdat je de olie van de buitenkant van de ketting afveegt, kan er geen zand aan blijven kleven, wat de levensduur van de ketting verhoogt.
Gebruik echter geen olie op onderdelen die in het vet zitten (zoals de assen, het balhoofd en de trapas). Olie breekt namelijk vet af. Er zijn handige foefjes om een kabel of een ketting te smeren. Kom langs voor de tips. Ook voor reserveonderdelen ben je van harte welkom.
Zit je in het buitenland, heb je je fiets bij ons gekocht en heb je pech? Bel of mail dan gerust. We zullen het meteen naar je toesturen! Vaak is het er al binnen een week.
Boekje over fietsreparaties onderweg: Fietspech
Het boekje Fietspech legt uit hoe je onderweg fietsreparaties uit kunt voeren. In het boekje staan duidelijke tekeningen en weinig tekst. Frank van Riesen en ik zijn er ruim een jaar mee bezig geweest. Waarom wij er zoveel tijd en energie in hebben gestoken? Omdat er gewoon géén goed boekje was! Het is een boekje dat je handig mee kunt nemen in je fietstas en het kost € 14,95.
Daarnaast zijn er bij De Vakantiefietser nog veel meer accessoires zoals kilometertellers, fietsbellen, camerahouders, verlichting, verende zadelpennen, trappers, stuurpennen, zadels, spiegeltjes, bidons, remblokjes, kettingen, tandwielen, verende stuurpennen, handvatten, sloten, spanbanden, trapassen. Kortom te veel om op te noemen, maar genoeg om in de winkel te hebben.
En euh.., je hoeft niet alles te kopen. Soms is het zelfs leuker om creatief te zijn, zoals deze riksja bestuurder in India.