Accessoires

Fietsonderdelen kunnen het leven van een vakantiefietser een stuk makkelijker maken. Een basiskennis van fietstechniek is belangrijk voor een fietsvakantie. Zowel de spullen als de kennis kun je bij De Vakantiefietser vinden.

Voor banden, sturen en zadels: zie fietsonderdelen »

Hieronder volgt een onvolledig overzicht van fietsaccessoires.

Pompen

Kies een pomp die je prettig vindt pompen. Je moet namelijk niet alleen pompen als je een lekke band hebt gehad, maar je moet ook om de week wat lucht erbij pompen, want de druk neemt na verloop van tijd af.

Veel kleine pompjes zijn niet geschikt om de juiste luchtdruk (meestal 4 bar) in de banden te krijgen; je hebt dan flinke spierballen nodig en een dosis voorzichtigheid, omdat je ventiel kapot kan gaan.

Een goede pomp heeft:

  • Een slangetje zodat je bij het pompen geen kracht zet op het ventiel. Met een hendeltje zet je de kop vast op het ventiel.
  • Een voetsteuntje, zodat je hem op de grond kan zetten. Dit pompt lichter ook als je geen Arnold Schwarzenegger heet.
  • Een drukmeter, want meten is weten. Je denkt dat de band hard is, maar als je de luchtdruk meet, staat hij meestal op slechts 2 bar. Ben je dus intelligent en kun je lezen, neemt dan een luchtdrukmetertje.

In de winkel verkopen wij de Topeak Road Morph die exclusief voor ons met een degelijke drukmeter is uitgevoerd.

Bagagedragers

Voor een goede gewichtsverdeling is het belangrijk om het gewicht te verdelen over de fiets. Zeg maar 2/3 van het totaalgewicht op de achterdrager en 1/3 op de voordrager (low-rider).
Als bagagedrager kun je kiezen tussen aluminium of stalen dragers. Stalen dragers van het merk Tubus zijn overal ter wereld te lassen. Bovendien zijn stalen dragers door hun holle buis erg licht, vaak lichter dan massieve aluminium dragers!

Zeker als je veel gewicht meezeult, dan is het verstandig om lowrider-dragers voor de voortassen te monteren.

Oh ja,  Als je bij ons fietstassen koopt, stellen wij ze ook meteen af op de dragers van jouw fiets. En een stuurtas monteren we op het stuur.

Afwijkende fietsen

Geen oogjes?

Een bagagedrager wordt op een fiets gemonteerd. Op vakantiefietsen zitten daarvoor oogjes op het frame gelast. Maar sommige fietsen hebben geen oogjes.
Het goede nieuws is dat wij daarvoor bijna altijd wel een oplossing hebben. Je kunt bellen om een afspraak te maken, zodat wij veilig een drager kunnen monteren terwijl je wacht.
Het slechte nieuws is dat wij géén dragers monteren op carbon fietsen, want carbon is hier namelijk verboden.

Verende voorvork?

Als je een mountainbike of toerfiets hebt met een verende voorvork, dan hebben we daarvoor vaak een goede oplossing. We hebben vier bagagedragers die op een verende voorvork passen. Ook hiervoor geldt dat je het best even langs kunt komen met je fiets.

Standaard


Tja, er zijn fietsers die ervoor kiezen ervoor om geen standaard op hun fiets te monteren. Als er dan geen paaltje of muur in de buurt is, zit er voor hen niets anders op dan de fiets op de grond te leggen. Afgezien van een beschadiging aan de fietstassen komen er bij het overeind zetten krachten op de wielen te staan wat spaakbreuk tot gevolg kan hebben. Dus monteer een standaard. Mijn voorkeur heeft een standaard die bij het achterwiel zit.Copyright De Vakantiefietser Amsterdam

Op de fietsen van Koga heb je soms aan de lowrider-drager een klein standaardje, waardoor je vakantiefiets nog stabieler staat. Zeker met een stuurtas voorkom je dan dat je fiets omvalt.

Deze low-riderdrager van Koga is ook los te koop. Maar  je kunt ook een los voorstandaardje kopen van Tubus die op iedere Tubus voordrager past. Zie de foto hier links.

Spullen voor op het stuur

Fietsbel

Het belangrijkste op een stuur is een fietsbel. Het liefst eentje die een harde ‘pling’ geeft. En dan is er een leuke met een kompas, zodat je een indicatie hebt waar het noorden is. Maar let op: het is een indicatie; een kompas op een fietsstuur zal altijd iets afwijken door al het metaal in het stuur. En wij hebben ook de mooiste fietsbel die ooit is gemaakt.

Spiegel

Een spiegel is ook handig. Voor als je op een drukke weg rijdt, of als je een partner hebt die minder snel fietst; in de spiegel kijken is minder irritant dan steeds je hoofd omdraaien.
Er zijn spiegels die je zowel op rechte sturen als op vlindersturen kunt monteren.
En er zijn spiegeltjes met korte en lange pootjes.
Wat wat denk je van een helmspiegel die je op je fietshelm kunt monteren of een brilspiegel voor op je bril? Ook die hebben we in huis

Kilometerteller en hellingshoekmeter

enduroEen kilometerteller is ook leuk. Meestal raden wij er een aan met een lekker dik kabeltje.
Goedkope kilometertellers hebben vaak een dun kabeltje met een slechte trekontlasting.
Duurdere kilometertellers zijn vaak draadloos. Omdat die drie batterijen hebben en meer stroom gebruiken, vind ik die minder fijn. Op een gegeven moment werkt het niet goed meer en welke batterij is het dan? In combinatie met een naafdynamo kan een draadloze teller problemen krijgen.

Overigens vind ik de leukste de VDO M6. Deze heeft nl. een hoogtemeter, zodat je kunt zien hoeveel je die dag geklommen hebt. Maar nog leuker: tijdens het fietsen geeft deze het stijgingspercentage (bijv. 14%) van de weg aan. Dus dan weet je dat je vals plat rijdt of dat het tijd is voor een banaantje . . .

Om het juiste stijgingspercentage af te lezen, kun je ook een hellingshoekmeter oftewel een skymountie gebruiken. Eigenlijk is het gewoon een waterpas met een schaalverdeling. van 0 tot 21%. Maar als je nog steilere hellingen en afdalingen krijgt (van boven de 21%), dan raad ik aan om drie skymounties op je stuur te monteren:-)

Verlichting

cateyeAls geen koplamp hebt, kun je een lampje op je stuur doen. Deze kun je losklikken en dan als zaklantaarn gebruiken. Mocht je een stuurtasje hebben, dan hebben wij een mooi beugeltje die je op je voorvork kunt monteren.

camerahouder

Camerahouder

En wil je onderweg fotograferen, dan kun je een camerastatief op je stuur zetten. Gewoon tijdens het fietsen je eigen videoclip maken. Stuur hem op naar YouTube en je wordt wereldberoemd! Omdat dit statief exclusief voor ons gemaakt wordt, hebben wij een speciale camerastatief-pagina eraan gewijd.

Reserveonderdelen en gereedschap


Het meest belangrijk zijn natuurlijk plakspullen. Houd er rekening mee dat als je eenmaal een tube solutie hebt geopend, de solutie zijn vulkaniserende werking na een half jaar begint te verliezen. Er zijn handige multitools waarmee je inbusboutjes kunt losdraaien, een schakeltje kunt vervangen en boutjes aan kunt draaien.

Op je paklijst met gereedschap en reserveonderdelen mag niet ontbreken:

  • inbussleutels
  • kettingpons
  • spaaksleutel
  • schroevendraaiertje
  • steeksleutel 8 en 15 (pedalen)
  • bandenplakset met kunststof bandenlichters
  • een reserve-binnenband
  • verloopnippel voor het ventiel
  • buitenbandplakkers
  • moertjes en inbusboutjes
  • slangenklemmen en tie-wraps
  • reservekabels voor de derailleurs en remmen
  • reservespaken en nippels,
  • gereedschapje (NBTII/NBT2) om de cassette achter te verwijderen.
    zie de foto rechts.

Heb je hydraulische remmen? Neem dan een reparatiesetje mee.
Bij een Rohloff-naaf met een intern schakelmechanisme zou ik een 0,9 mm kabeltje meenemen. Meer spullen voor mensen met een Rohloff-naaf »

Hoe je een spaak vervangt, een slag uit een wiel haalt en een derailleur- of een remkabel vervangt, kun je leren op een van onze fietsreparatiecursussen (zie agenda).

In de winkel hebben wij setjes voor noodreparaties, waar alles inzit om je te helpen wij pech onderweg. En heb je pech onderweg? Dan zijn er altijd mensen die je willen helpen, zoals hieronder in China.

Onderhoud

Smeermiddelen zoals teflonolie zijn het beste. En dan is een flesje een betere keuze dan een spuitbusje, want in een flesje zit meer olie. Bovendien spuit je met een spuitbusje je hele fiets onder. Nee, dan is olie op de ketting ‘druppelen’ beter. Hieronder staat hoe je dat het beste kunt doen:

  1. Druppel olie op de ketting,
  2. Laat de olie even intrekken,
  3. fiets er even een rondje mee en doe dan het volgende:
  4. trek de handdoek van de buren van hun scheerlijn en veeg je ketting hier mee schoon.
  5. Hang vervolgens de handdoek weer terug over de scheerlijn (met de vieze kant naar binnen). Omdat je de olie van de buitenkant van de ketting afveegt, kan er geen zand aan blijven kleven, wat de levensduur van de ketting verhoogt.

Gebruik echter geen olie op onderdelen die in het vet zitten (zoals de assen, het balhoofd en de trapas). Olie breekt namelijk vet af. Er zijn handige foefjes om een kabel of een ketting te smeren. Kom langs voor de tips. Ook voor reserveonderdelen ben je van harte welkom. Zit je in Maleisië, heb je je fiets bij ons gekocht en heb je pech? Bel of mail dan gerust. We zullen het meteen naar je toesturen! Vaak is het er al binnen drie dagen.

Boekje over fietsreparaties onderweg: Fietspech

Het boekje Fietspech legt uit hoe je onderweg fietsreparaties uit kunt voeren. In het boekje staan duidelijke tekeningen en weinig tekst. Frank van Riesen en ik zijn er ruim een jaar mee bezig geweest. Waarom wij er zoveel tijd en energie in hebben gestoken? Omdat er gewoon géén goed boekje was! Het is een boekje dat je handig mee kunt nemen in je fietstas en het kost € 14,95. Je kan hem ook bij ons , maar dan komen er verzendkosten bij.

Daarnaast zijn er bij De Vakantiefietser nog veel meer accessoires zoals kilometertellers, fietsbellen, camerahouders, verlichting, verende zadelpennen, trappers, stuurpennen, zadels, spiegeltjes, bidons, remblokjes, kettingen, tandwielen, verende stuurpennen, handvatten, sloten, spanbanden, trapassen, kortom veel om op te noemen, maar genoeg om in de winkel te hebben.

Eneuh.., heb je geen geld voor goede verlichting, maak dan je eigen koplamp zoals deze riksjarijder in India:

Deel deze pagina met anderen!