Riemaandrijving (Gates belt-drive)

Zeven jaar geleden zijn wij al begonnen met het leveren van fietsen met een riemaandrijving.
Aanvankelijk waren wij terughoudend, maar na mijn inmiddels beroemde test in het Himalaya in India zijn wij overstag gegaan.
Een riemaandrijving kun je krijgen bij o.a.  Santos, Koga, idworx en Van Nicholas.

Zoals je op onze fotopagina met riemfietsen kunt zien hebben we al veel riemfietsen verkocht.

In het begin van dit filmpje kun je zien hoe ik hem getest heb!

 

Is dit het einde van de fietsketting? Nee, want de riem is alleen bruikbaar met een versnellingsnaaf zoals de Rohloff-naaf of de Pinion.

Verder moet het frame speciaal aangepast zijn. Zeg maar het moet een zogenaamd deelbaar frame zijn. Als je langskomt dat kan ik je dat beter uitlegen en e.e.a. laten zien.
Een ketting kun je namelijk loshalen met een kettingpons en ‘door het frame heen’ monteren.  Een riem kun je niet uit elkaar halen en daarom moet je in het frame een opening kunnen maken.

Wij hebben o.a. Santos Travelmasters, Koga Signatures en idworx Easy Rohlers en Van Nicholassen in de winkel staan met een riemaandrijving, oftwel met een belt-drive.

Ik heb innmiddels ook al aardig wat kilometers op een aantal Koga Signatures met riemaandrijving gefietst. Eerst door noord-Oost India, later door Malawi en Peru, Bolivia, Chili, Korea, Myanmar, Thailand, India, Panama, Costa Rica en Nicaragua.

Het prototype (Worldtraveller S) waarop ik fietste is nu gewoon bij ons te koop en te testrijden! Ik heb een testverslag geschreven over mijn Koga Signature met riem.

Ik moet eerlijk bekennen het rijdt geweldig! Het trapt en voelt zo soepel dat de overstap daarna op een conventionele ketting voelt als een fiets in een bak grind;-)

De voordelen van een riemaandrijving (belt-drive):

  • Geen onderhoud. Er hoeft geen olie op de riem gedaan te worden en hij hoeft bijna niet nagespannen te worden. Als er zand op de riem zit, is afspoelen of afvegen voldoende.
  • Minder weerstand (volgens Santos). Tja, dat voel je.., maar is het echt zo of zit het tussen de oren?
  • Lichter in gewicht. Heel simpel; kunststof is lichter dan een metalen ketting… De riem weegt 75 gram. Een fietsketting weegt pakweg 250 gram.
  • Gaat langer mee. Zeker vier zo lang als een ketting. Maar dat hangt natuurlijk af van hoe je fietst en het weer. Bij regen zal hij eerder slijten.

Nadelen van een riemaandrijving:

  • Hij past alleen op een fiets met een Rohloff-naaf of Pinion. Dat komt omdat een riem alleen kan werken met een enkel voor- en een achterblad. Bij een cassette zal hij dus nooit kunnen werken.
  • Het past alleen op een speciaal frame. Als je een fietsketting omlegt, haal je de ketting los en zet hem vast met een kettingpons als hij om het voorblad en de cassette ligt. Een riem kun je niet loshalen, dus die moet door het frame heen. Daarom heeft een Santos een achterbrug die los kan. Zie de rode pijl op de foto hierboven.
  • Het aantal tandwiel-combinaties is beperkt. Voor zover dat erg is, want het bereik is hetzelfde als een 30-versnelllingen fiets.
  • Het geheel is duurder. Een complete set tandwielen plus riem kost ongeveer € 230,-. Een losse riem kost € 89,-.
  • Je vind het eng om hem aan te schafffen? Wees niet bevreesd. Als hij niet bevalt, dan bouwen wij hem kosteloos voor je om naar Rohloff-achterkransje, voorblad en ketting…
  • Heel af en toe kan hij even gaan piepen. Dat kan komen omdat hij niet goed uitgelijnd is. Dus let op de uitlijning en draai de riem eens om. Je kunt ook wat siliconenspray op de zijkant van de riem sprayen. En klein likje vaseline kan ook.

Er is ook een handleiding van de riemaandrijving in combinatie met Rohloff. Het is een aardig boekwerkje, dus print hem vooral uit op je werk:-)

Al met al komt de onderhoudsarme fiets weer een flinke stap dichterbij. Rohloff-naaf, SON-naafdynamo, hydraulische velgremmen en riemaandrijving. Mooier kan het bijna niet worden.

Achterkransjes zijn -in principe- leverbaar in 19, 20, 24 en 25 tandjes en ze kosten (afhankelijk van de maat en model) ongeveer € 65,-.
Voorbladen zijn er met 46, 50, of 55 tandjes, prijs (afhankelijk van de maat) ongeveer: € 105,-.
Een riem is er in 113, 115, 118, 120, 122 en 125 ‘tandjes’ en kost € 89,-.

Let op: je kan niet zomaar kransjes, bladen en omwisselen! Kijk, bij een fietsketting kun je wat schakeltjes eruit halen, maar een riem heeft een vaste lengte en die kies je in combinatie met het achterkransje en voorblad.

Nieuwsgierig? Wij hebben Koga’s, Santossen, idworxen en van Nicholas staan met riem, dus je kunt testrijden. Maar alleen als je overweegt om bij ons een fiets te kopen. Dat klinkt streng, maar omdat De Vakantiefietser steeds bekender wordt en wij als enige winkel alle grote merken hebben, vinden mensen het maar wat fijn om hier fietsen te vergelijken. Zoals dat Vlaamse echtpaar dat een dag lang een tandem wilde testen. Later bleek dat ze gewoon een dagje Amsterdam op de tandem wilden doen:-))