Welke onderdelen van je vakantiefiets moet je in elk geval controleren voordat je op fietsvakantie gaat? Daar hebben we een stappenplan voor gemaakt. In een filmpje, maar voor de lezers onder de fietsers, hebben we het ook uitgeschreven.
Wij hebben een 7-stappenplan beschreven waarmee het controleren van je fiets kinderspel is. Door het stappenplan te volgen kun je de pech onderweg voorkomen.
Stap 1: controleren van de banden
Bandenspanning
- Neem de band tussen duim en vingers en knijp in de zijkanten van de band om de spanning in de banden te controleren.
- Zijn de banden te zacht? Verwijder dan het stofkapje van het ventiel, draai het bovenste ringetje los en druk vervolgens het bovenste ringetje kort in (als je deze te lang indrukt, ben je langer aan het pompen… ;). Voor het pompen hebben we een mooie pomp in de collectie (de beste pomp ter wereld).
- De minimale en de maximale bandenspanning staat altijd op de band vermeld. Meestal is deze tussen de 2 en 4 bar. Om de bandenspanning te meten, kun je gebruik maken van een drukmeter (de beste drukmeter ter wereld).
De band zelf
- Controleer de zijkanten van de band op scheurtjes en/of beschadigingen.
- Daarna kijk je of het loopvlak, met andere woorden het profiel, niet versleten is.
- Tenslotte controleer je of er geen verdere beschadigingen zijn.
Stap 2: Wielen controleren
Slag in het wiel
- Controleer of er geen slag in het wiel zit. Dit kun je goed zien als je velgremmen op je fiets hebt en dan kijkt hoe het wiel langs de blokjes loopt. Anders moet je op je timmermansoog vertrouwen.
- Heb je een slag in je wiel? Dan zijn er 3 opties om deze uit je wiel te verwijderen:
- Het zelf proberen
- Naar je fietsenmaker gaan
- Een cursus bij ons volgen (basiscursus fietsreparatie en/of cursus fietsreparatie voor onderweg)
Slijtage van de velg
Om slijtage van de velg te controleren, ga je met je vinger over de velg. Voelt deze hol, dan kan de velg versleten zijn.
Stap 3: Remblokjes controleren
Velgrem
Het verschil tussen goede remblokjes en versleten remblokjes is duidelijk te zien aan de tussenliggende gleuven. Bij goede remblokjes zie je losse ‘blokjes’ met duidelijke gleuven ertussen. Bij versleten remblokjes is dit onderscheid niet of nauwelijks te zien.
Schijfrem
Bij een nieuw schijfremblokje is het materiaal ongeveer 2 mm dik. Als er nog maar 0,5 mm van over is, dan is het tijd om het schijfremblokje te vervangen.
Stap 4: Onderdelen op speling controleren
Balhoofd
Knijp je voorrem in, dat is je linker remgreep, en beweeg je stuur heen en weer. Als je een metalen tik voelt of veel speling ervaart, bekijk dan ons filmpje ‘Balhoofd afstellen?’
Wiel
Pak je vork vast en beweeg je wiel heen en weer. Voel je beweging? Ga dan naar jouw fietsenmaker!
Crank
Beweeg je crank zijdelings heen en weer. Als je beweging voelt, heb je een probleem.
Pedalen
Beweeg je pedaal horizontaal heen en weer. Als je beweging voelt, ga dan naar jouw fietsenmaker!
Stap 5: Alle boutjes natrekken
De boutjes van je achter- en voor bagagedrager. En de boutjes van het stuur en je stuurpen. Hiervoor hebben we allerlei handige gereedschapjes waarvan de Silca T-Ratchet wel heel erg handig, goed en mooi is.
Stap 6: Kijk of de verlichting werkt, zowel voor als achter
Daar hoeven we niets over toe te lichten.
Stap 7: Versnellingssysteem controleren
Slijtage van de ketting
Schakel de ketting naar het grote voorblad en til vervolgens de ketting een klein stukje op. Als je dan de ketting meer dan 1 cm kan optillen, dan is je ketting echt versleten. In onze werkplaats gebruiken wij speciaal gereedschap om de slijtage te controleren.
Slijtage van de cassette
Om de slijtage van de cassette te controleren, vergelijk je de tanden van het tweede, derde en vierde kransje met de tanden van de grootste achterkransjes. Zijn de tanden van deze kleine kransjes puntiger dan de andere kransjes, dan is je cassette echt versleten.
Riemaandrijving (Rohloff en Pinion)
Pak de riem precies in het midden vast en trek deze omhoog en omlaag. Kun je deze 1 à 2 cm omhoog en omlaag bewegen, dan is de spanning goed. Als de tandjes op de tandwielen puntig zijn, dan moet je een nieuw voorblad en nieuwe kransjes kopen.
Olie verversen
Heb je een Rohloffnaaf of een Pinion? Houd er dan rekening mee dat je 1 x per jaar de olie moet verversen.
Heb je het volledige stappenplan doorlopen en is alles in orde? Dan wensen wij je een fijne fietsvakantie!