De vakantiefiets: fietsreis voorbereiden

Een basiskennis van fietstechniek is belangrijk voor een fietsvakantie. Banden plakken, rem- en derailleurkabels vervangen en afstellen, op een correcte manier je ketting smeren, een spaak verwisselen en het vervangen van remblokjes zijn de belangrijkste vaardigheden.

Elders op deze site vind je informatie over waar je op moet letten bij

Hieronder vertellen wij waar je op moet letten:

Veel problemen kun je vooraf al ondervangen, enerzijds door het lezen van onderstaande tips, anderzijds door je in te schrijven voor een fietsreparatiecursus. Zie de agenda voor de data. Wij hebben een boekje gemaakt Fietspech, waarin staat hoe je reparaties kunt uitvoeren.

Voordat je weggaat

Kijk je fiets goed na. En daar heb je ons niet voor nodig!
Zo kun je voor jouw reis zélf de technische staat van jouw fiets controleren. Daarom hebben we een pagina en een filmpje gemaakt met een zeven-stappenplan.

Als je meent dat je fiets in orde is, ga dan eens met bagage twee dagen fietsen. Met bagage reageert je fiets heel anders.

Neem vooral eens een helling naar beneden met een hoge snelheid, en kijk hoe de fiets zich houdt. Voel of hij niet gaat slingeren (slap frame, slechte wielen, verkeerd beladen) of dat hij niet dweilt (te lage bandendruk, of een slappe drager)
Oh ja, probeer eerst de remmen uit!

De wereldfietser, handreiking voor het maken van een lange reis.Lange tocht

(en dan bedoel ik niet drie weken, maar eerder drie maanden)

  • Doe foam om de bar-ends en de remhendels, zo trekt de ochtendkoude niet in je vingers. Voor de remhendels zijn speciale ‘condooms’ te koop.
  • Een hard (leren) zadel zit op de lange duur beter dan een zacht gelzadel.
  • Boor een klein gaatje (5 mm) onder in het frame zo blijft er geen vocht in je frame staan.
  • Als je te lui bent om je bidons schoon te maken; gebruik dan tijdens een lange reis geen witte bidons; deze laten licht door waardoor na verloop van tijd algenvorming ontstaat. Wel leuk als je je goudvissen wilt meenemen. Het is sowieso aan te raden om de bidons eens in de maand goed schoon te maken. En juist dan zijn doorzichtige bidons wel weer handig, want je kunt dan zien wanneer ze van binnen smerig zijn.
  • Over bidons gesproken. Plak op een bidon een letter L en gebruik alleen die bidon voor limonade. Die smaak blijf je namelijk altijd proeven, behalve dan in de Primus en Klean Kanteen bidons. Neem liever grote bidons mee, dan kleintjes. Of monteer een PETfleshouder. Die hebben we in drie soorten.
  • Voor mensen die een lange reis gaan maken, geven wij iedere twee jaar het boekje De Wereldfietser, handreiking voor het maken van een lange reis uit.

    In de maand maart is er altijd een voorlichtingsavond voor wereldfietsers. Fietsers die dan net terug zijn, geven dan de laatste tips.

Fiets mee in het vliegtuig?

We hebben een speciale pagina met foto’s, voor als je de fiets wilt inpakken voor in het vliegtuig.

Op Schiphol kun je fietsdozen kopen. Uiteraard moet je gereedschap bij je hebben om het stuur los te draaien, het zadel te laten zakken en de trappers los te halen. Probeer dit thuis alvast uit, dat scheelt veel stress.
Je hoeft niet de lucht uit je banden te laten lopen. In een bagageruim zal er minstens een luchtdruk van 0 bar zijn en een fietsband kan dat drukverschil zonder problemen aan (mits je hem NIET knoerthard hebt opgepompt).

Een groter probleem is meestal overgewicht. Jouw ‘lovehandels’ kun je niet thuislaten, maar wel overbodige spullen. De bagagelimiet is normaal gesproken twintig kilo, met een officieuze uitloop van tien procent. Wij hevelen altijd spullen over naar de handbagage en maken de twee achtertassen aan elkaar vast, zodat ze één tas lijken.

Vlieg je terug naar Nederland, maak dan van een stel kleine dozen één grote, bijvoorbeeld met breed plakband of ga langs bij een winkel waar ze grote artikelen verkopen die in karton aangeleverd worden.

Fiets mee in de trein?

Ik heb een overzicht gemaakt van de treinmaatschappijen en hun eisen met betrekking tot de fiets.

Met name de CityNightline naar München of Zürich vind ik persoonlijk een prettige verbinding. Je kunt je fiets in een aparte bagagewagon zetten, en je slaapt in een een- twee, vier- of zespersoons couchette. Zo ben ik ’s ochtends ooit wel eens wakker geworden tussen vijf onbekende vrouwen. Nou dat was mij nog nooit overkomen:-)

Onderweg

Smeer regelmatig je ketting

Smeermiddelen zoals teflon-of kettingolie zijn het beste. En dan is een flesje een betere keuze dan een spuitbusje, want in een flesje zit meer olie. Bovendien spuit je met een spuitbusje je hele fiets onder. Nee, dan is olie op de ketting ‘druppelen’ beter.

  • draai de ketting rond en druppel olie erop.
  • Laat het even intrekken,
  • fiets er even een rondje mee en doe dan het volgende:
  • trek de handdoek van de buren van hun scheerlijn en veeg je ketting hier mee schoon.
  • Hang vervolgens de handdoek weer terug over de scheerlijn (met de vieze kant naar binnen). Omdat je de olie van de buitenkant van de ketting veegt, kan er geen zand aan blijven kleven, wat de levensduur van de ketting verhoogt.

Controleer de bandendruk

Op de zijkant van de band staat de bandendruk vermeld. Meestal is het iets van tussen de 2 en 4 bar (link naar drukmeter)

Smeer een keer per jaar je rem- en derailleurkabels.

Als je een derailleurkabel niet smeert, gaat het schakelen stroef en dat kost je op den duur je derailleurschakelaars. Hoe je dat doet?

  • Schakel dusdanig dat de ketting om het grootste voorblad èn het grootste achterblad komt te liggen (de ketting staat dus scheef).
  • Schakel -zonder te trappen!- naar het kleinste voorblad en het kleinste achterblad. De binnenkabel is dan helemaal ontspannen, zodat je zonder problemen de buitenmantel kunt loshalen en verschuiven.
  • Nu kun je op de binnenkabel makkelijk een beetje olie druppelen.

Riem controleren

Als je denkt dat de riem te slap is, kun je verder op deze website zien hoe je de riem kunt spannen.

Vermijd rijden met een scheve ketting

…(en een scheve schaats) want daardoor slijten je ketting en tandwielen sneller en bovendien heb je een laag traprendement. Je mag verwachten dat tandwielen en een ketting minstens 4.000 kilometer meegaan. Als je de ketting en tandwielen goed schoonhoudt en zoveel mogelijk met een rechte ketting rijdt, dan mag je verwachten dat je er twee keer zo lang meedoet. Ikzelf heb wel eens 19.000 kilometer met een set tandwielen en een ketting gereden. Wanneer je ketting over de tandwielen heen schiet dan is het serieus tijd om de ketting en de bladen te vervangen.

Rohloff en Pinion

Bij een Rohloff moet ieder jaar of iedere 5.000 km de olie gespoeld worden. Hier kun je zien hoe simpel dat is: Rohloff naaf spoelen.
Bij een Pinion is dat ieder jaar of na iedere 10.000 km.

Schijfremmen

Als de remmen erg piepen, kan dat opgelost worden door heel snel te fietsen en flink in de remmen te knijpen. Als je dit een paar keer doet, wordt het piepen minder. Als de remmen helemaal niet meer remmen, is het tijd om het remblokje te vervangen.

Voorkomen

De levensduur van onderdelen wordt verlengd door de fietsen op de hotelkamer te zetten. Als je ’s nachts in een hotel mensen hoort spelen met de fietsbel of derailleurschakelaars, slaap je bovendien niet meer goed. Staan ze (de fietsen dus) naast je bed of in je tent, dan ben je er zeker van dat niemand eraan gaat rommelen, laat staan dat ze worden gestolen. Een zwaar dik slot is vaak niet nodig. Meestal voldoet een lang en dun kabelslot. Past de fiets niet in je tent, bind dan een vislijntje aan jouw fiets en je grote teen. . .

fietspech, fietsreparatiesPech onderweg?

En als ergens in Europa de taal niet spreekt, dan kun je dit fietswoordenboek openen waar -bijna- alle fietswoorden in staan.

Weer thuis

Wees voorzichtig als je na een vakantie zonder bagage gaat fietsen, Je trapt de fiets onder je kont vandaan en op de trappers staan is al helemáál eng omdat je je evenwicht bijna verliest; zó gewend ben je om veel kracht aan het stuur te zetten. Ook met het inknijpen van de remmen moet je voorzichtig zijn: zonder bagage staat de fiets veel eerder stil. Bovendien is dan elk hobbeltje voelbaar en glijdt het voorwiel sneller weg over kiezels.

Voor een fietsvakantie is het ons inziens niet zo zinvol om bijvoorbeeld met een superlicht carbon frame of een titanium zadelpen te gaan fietsen. Ten eerste raak je door het fietsen al een paar kilo lichaamsgewicht kwijt en ten tweede is een halve kilo meer of minder niet echt merkbaar.

Goed voorbereid op vakantie? Volg onze cursus fietsreparatie

Heb je twijfels over je kunde om reparaties te verrichten, schrijf je dan in voor een van fietsreparatiecursussen:

Veel succes met je voorbereidingen. Je bent altijd welkom in de winkel, waar je je mooie fiets veilig binnen kunt parkeren. En natuurlijk is er altijd thee, koffie en negerzoenen. (En als het erg warm is een waterijsje.)

Deel deze pagina met anderen