Op Koningsdag vrijdag 27 april 2018 is de winkel gesloten

De vakantiefiets: fietsreis voorbereiden

Een basiskennis van fietstechniek is belangrijk voor een fietsvakantie. Banden plakken, rem- en derailleurkabels vervangen, op een correcte manier je ketting smeren en een spaak verwisselen zijn de belangrijkste vaardigheden.

Elders op deze site vind je informatie over waar je op moet letten bij

Hieronder vertellen wij waar je op moet letten:

Veel problemen kun je vooraf al ondervangen, enerzijds door het lezen van onderstaande tips, anderzijds door je in te schrijven voor een fietsreparatiecursus. Zie de agenda voor de data. Wij hebben een boekje gemaakt Fietspech, waarin staat hoe je reparaties kunt uitvoeren.

Voordat je weggaat

Kijk alle vaste en draaiende onderdelen na. Controleer of de alle boutjes (dus bijvoorbeeld die van de bagagedragers) goed vastzitten. Probeer achter ieder boutje een borgmoer te monteren, zodat hij niet los kan trillen. Gebruik anders een veerringtje en/of Loctite. Check of het zadel goed vastzit.

De draaiende onderdelen zijn het belangrijkst, want die zijn aan slijtage onderhevig. Veelal uit zich dat door speling.

  • Wielen

    Pak een wiel beet bij de velg en beweeg hem heen en weer in de breedte van de fiets.Voel of er speling in zit.

  • Balhoofd

    Ga over het voorwiel heen staan met het stuur voor je. Zet de neuzen van je schoenen voorzichtig op de banden/velg en trek het stuur omhoog.Voel of er speling in zit.

  • Trapas

    Beweeg de trapassen heen en weer in de breedte van de fiets.
    Als er ergens speling inzit, haal die eruit met het juiste gereedschap of ga naar je fietsenmaker.

  • Banden

    Er moet een goed loopvlak op de band zitten en in de wangen (de zijkanten) mogen geen scheurtjes zitten. Met een stel nieuwe Schwalbe of Continental banden (maar kies dan wel de juiste band) kun je minstens vier- tot vijftienduizend kilometer fietsen. Neem daarom voor een tocht van vijf weken geen reservebuitenband mee, maar monteer gewoon nieuwe banden voordat je weggaat. De oude kun je in Nederland oprijden.

  • Ketting en cassette

    Bij twijfel vervangen. Je ketting, cassette en voorbladen slijten veel sneller door
    1. de ketting scheef te schakelen (zie het plaatje hiernaast),
    2. door de ketting niet goed genoeg te smeren en door
    3. te schakelen terwijl je vol op de pedalen kracht zet.
    Zie ook onderaan deze pagina voor verdere tips.

    De kettingslijtage kun je meten met een slijtagemeter (kunnen wij zo voor je doen in de winkel). Maar er is ook een andere manier:
    1. Let de ketting op het grootste voorblad.
    2. Ga aan de rechterkant staan en til met je wijsvinger de ketting van het blad. Dit doe je op ‘kwart-over’. Als je hem verder kunt opliften dan 1 centimeter, ga er dan maar vanuit dat hij op is.

    Aan de tandjes van de cassette kun je zien of hij op is. Als de tandjes i.p.v. een beetje vierkant,  puntig zijn, is de cassette waarschijnlijk versleten. Meestal is dat goed te zien aan het derde of vierde kransje. Vergelijk de vorm van de tandjes maar eens met je negende kransje (dat is de grootste).
    Als de ketting soms ‘doorschiet’ kun je er vanuit gaan dat de ketting en cassette beide versleten zijn.

  • Remblokjes

    Kijk of er nog profiel op de remblokjes zit. Als het goed is, zitten er twee of drie gleufjes in het rubber van het blokje. Als deze zijn weggesleten, dan vervangen.

Als je meent dat je fiets in orde is, ga dan eens met bagage twee dagen fietsen. Met bagage reageert je fiets heel anders. Neem vooral eens een helling naar beneden met een hoge snelheid, en kijk hoe de fiets zich houdt. Voel of hij niet gaat slingeren (slap frame, slechte wielen, verkeerd beladen) of dat hij niet dweilt (te lagen bandendruk, of een slappe drager) Oh ja, maar probeer eerst de remmen uit!

Lange tocht

(en dan bedoel ik niet drie weken, maar eerder drie maanden)

  • Doe foam om de bar-ends en de remhendels, zo trekt de ochtendkoude niet in je vingers. Voor de remhendels zijn speciale ‘condooms’ te koop.
  • Een hard (leren) zadel zit op de lange duur beter dan een zacht gelzadel.
  • Boor een klein gaatje (5 mm) onder in het frame zo blijft er geen vocht in je frame staan.
  • Vergroot de ventielgaten in de velg dusdanig dat ze groot genoeg zijn voor binnenbanden met bromfietsventielen. In -bijvoorbeeld- Bhutan of Lesotho kennen ze geen zgn. Franse ventielen.
  • Als je te lui bent om je bidons schoon te maken; gebruik dan tijdens een lange reis geen witte bidons; deze laten licht door waardoor na verloop van tijd algenvorming ontstaat. Wel leuk als je je goudvissen wilt meenemen. Het is sowieso aan te raden om de bidons eens in de maand goed schoon te maken. En juist dan zijn doorzichtige bidons wel weer handig, want je kunt dan zien wanneer ze van binnen smerig zijn.
  • Over bidons gesproken. Plak op een bidon een letter L en gebruik alleen die bidon voor limonade. Die smaak blijf je namelijk altijd proeven, behalve dan in de Primus bidons. Neem liever grote bidons mee, dan kleintjes. Of monteer een PETfleshouder. Die hebben we in drie soorten.
  • Voor mensen die een lange reis gaan maken, geven wij ieder jaar het boekje De Wereldfietser, handreiking voor het maken van een lange reis uit. In de maand maart is er altijd een voorlichtingsavond voor wereldfietsers. Fietsers die dan net terug zijn, geven dan de laatste tips.

Fiets mee in het vliegtuig?

We hebben een speciale pagina met foto’s, voor als je de fiets wilt inpakken voor in het vliegtuig.

Op Schiphol kun je fietsdozen kopen. Uiteraard moet je gereedschap bij je hebben om het stuur los te draaien, het zadel te laten zakken en de trappers los te halen. Probeer dit thuis alvast uit, dat scheelt veel stress.
Je hoeft niet de lucht uit je banden te laten lopen. In een bagageruim zal er minstens een luchtdruk van 0 bar zijn en een fietsband kan dat drukverschil zonder problemen aan (mits je hem NIET knoerthard hebt opgepompt).

Een groter probleem is meestal overgewicht. Jouw ‘lovehandels’ kun je niet thuislaten, maar wel overbodige spullen. De bagagelimiet is normaal gesproken twintig kilo, met een officieuze uitloop van tien procent. Wij hevelen altijd alle zware spullen over naar de handbagage en maken de twee achtertassen aan elkaar vast, zodat ze één tas lijken. Vervolgens sjouwen we ons een breuk. Het stuk van de incheckbalie naar het vliegtuig is meestal een van de zwaarste trajecten van onze fietsvakantie.

Vlieg je terug naar Nederland, maak dan van een stel kleine dozen één grote, bijvoorbeeld met breed plakband.
Op korte vluchten pak ik de fiets niet in. Als je hem gewoon afgeeft, zien de kruiers tenminste dat het een fiets is en doen ze er vanzelf voorzichtiger mee. Dat het voor hen ook wel makkelijk is, bleek wel toen ik een Indonesische kruier op mijn fiets naar het vliegtuig zag rijden.

Fiets mee in de trein?

Ik heb een overzicht gemaakt van de treinmaatschappijen en hun eisen met betrekking tot de fiets.

Met name de CityNightline naar München of Zürich vind ik persoonlijk een prettige verbinding. Je kunt je fiets in een aparte bagagewagon zetten, en je slaapt in een een- twee, vier- of zespersoons couchette.
Zo ben ik ’s ochtends ooit wel eens wakker geworden tussen vijf onbekende vrouwen. Nou dat was mij nog nooit overkomen:-)

Onderweg

  • Smeer regelmatig je ketting

    Smeermiddelen zoals teflon-of kettingolie zijn het beste. En dan is een flesje een betere keuze dan een spuitbusje, want in een flesje zit meer olie. Bovendien spuit je met een spuitbusje je hele fiets onder. Nee, dan is olie op de ketting ‘druppelen’ beter.

    • draai de ketting rond en druppel olie erop.
    • Laat het even intrekken,
    • fiets er even een rondje mee en doe dan het volgende:
    • trek de handdoek van de buren van hun scheerlijn en veeg je ketting hier mee schoon.
    • Hang vervolgens de handdoek weer terug over de scheerlijn (met de vieze kant naar binnen). Omdat je de olie van de buitenkant van de ketting veegt, kan er geen zand aan blijven kleven, wat de levensduur van de ketting verhoogt.
  • Smeer een keer per jaar je rem- en derailleurkabels.

    Als je een derailleurkabel niet smeert, gaat het schakelen stroef en dat kost je op den duur je derailleurschakelaars. Hoe je dat doet?

    • Schakel dusdanig dat de ketting om het grootste voorblad èn het grootste achterblad komt te liggen (de ketting staat dus scheef).
    • Schakel -zonder te trappen!- naar het kleinste voorblad en het kleinste achterblad. De binnenkabel is dan helemaal ontspannen, zodat je zonder problemen de buitenmantel kunt loshalen en verschuiven.
    • Nu kun je op de binnenkabel makkelijk een beetje olie druppelen.
  • Vermijd rijden met een scheve ketting

    …(en een scheve schaats) want daardoor slijten je ketting en tandwielen sneller en bovendien heb je een laag traprendement. Je mag verwachten dat tandwielen en een ketting minstens 4.000 kilometer meegaan. Als je de ketting en tandwielen goed schoonhoudt en zoveel mogelijk met een rechte ketting rijdt, dan mag je verwachten dat je er twee keer zo lang meedoet. Ikzelf heb wel eens 19.000 kilometer met een set tandwielen en een ketting gereden. Wanneer je ketting over de tandwielen heen schiet dan is het serieus tijd om de ketting en de bladen te vervangen.

De levensduur van onderdelen wordt verlengd door de fietsen op de hotelkamer te zetten. Als je ’s nachts in een hotel mensen hoort spelen met de fietsbel of derailleurschakelaars, slaap je bovendien niet meer goed. Staan ze (de fietsen dus) naast je bed of in je tent, dan ben je er zeker van dat niemand eraan gaat rommelen, laat staan dat ze worden gestolen. Een zwaar dik slot is vaak niet nodig. Meestal voldoet een lang en dun kabelslot. Past de fiets niet in je tent, bind dan een vislijntje aan jouw fiets en je grote teen. . .  Maar je kunt -zoals je hiernaast ziet- een bewegingsalarm op je fiets plaatsen. Te koop bij De Vakantiefietser.

Pech onderweg?

En als ergens in Europa de taal niet spreekt, dan kun je dit fietswoordenboek openen waar -bijna- alle fietswoorden in staan.

Weer thuis

Wees voorzichtig als je na een vakantie zonder bagage gaat fietsen, Je trapt de fiets onder je kont vandaan en op de trappers staan is al helemáál eng omdat je je evenwicht bijna verliest; zó gewend ben je om veel kracht aan het stuur te zetten. Ook met het inknijpen van de remmen moet je voorzichtig zijn: zonder bagage staat de fiets veel eerder stil. Bovendien is dan elk hobbeltje voelbaar en glijdt het voorwiel sneller weg over kiezels.

Voor een fietsvakantie is het ons inziens niet zo zinvol om bijvoorbeeld met een superlicht carbon frame of een titanium zadelpen te gaan fietsen. Ten eerste raak je door het fietsen al een paar kilo lichaamsgewicht kwijt en ten tweede is een halve kilo meer of minder niet echt merkbaar.

Goed voorbereid op vakantie? Volg onze cursus fietsreparatie

Heb je twijfels over je kunde om reparaties te verrichten, schrijf je dan in voor een van fietsreparatiecursussen:

Veel succes met je voorbereidingen. Je bent altijd welkom in de winkel, waar je je mooie fiets veilig binnen kunt parkeren. En natuurlijk is er altijd thee, koffie en negerzoenen. (En als het erg warm is een waterijsje.)

Deel deze pagina met anderen