Een goede vakantiefiets bestaat uit vele onderdelen die er samen voor zorgen dat jij zorgeloos en lekker fietst, waaronder fietsremmen. In deze keuzehulp leggen we uit wat de verschillen zijn tussen de remsystemen voor fietsvakanties.
In deze keuzehulp:
Sta eens stil bij fietsremmen (sorry voor de woordspeling)
Remmen zijn misschien niet de spannendste onderdelen maar wel erg belangrijk. Wanneer je met (zware) bepakking van een berg naar beneden zoeft, wil je immers veilig en snel stilstaan. Op vakantie gaan met bepakken stelt hoge eisen aan je remmen.
Ook in de stad zijn goede remmen noodzakelijk om snel te kunnen reageren op bijvoorbeeld plotseling overstekende kinderen of openslaande autodeuren. Zeker als je houdt van stevig doorfietsen.
Ook fijn: met de juiste remmen kun je zonder veel kracht snel tot stilstand komen en kost het minder moeite om tijdens lange afdalingen te remmen. Goede remmen zijn helemaal een uitkomst als je niet zoveel kracht in je handen hebt. En doseren gaat ook gemakkelijker met goede remmen.
Naast dat er diverse remsystemen zijn, zijn fabrikanten er gek op om allerlei mooie namen te bedenken voor remgrepen, remblokjes en remkabels. HS11, Shimano R55C4, Magura HS33, Deore LX BR-T670… om maar iets te noemen. Wat is de beste rem? Na het lezen van deze keuzehulp weet je precies welke remmen je nodig hebt en waarom.
Soorten remmen
Lang niet alle remsystemen zijn geschikt voor op een vakantiefiets. De ideale remmen moeten zijn:
- Krachtig
- Gemakkelijk in onderhoud
- Betrouwbaar
- Het liefst lichtgewicht
We kennen twee soorten remmen die geschikt zijn voor fietsvakanties: velgremmen en schijfremmen. Hieronder lichten we de verschillen toe.
Velgremmen
Velgremmen zijn te herkennen aan de remblokjes die tegen de velg van het wiel drukken wanneer je de remhendel inknijpt. Deze remblokjes zijn gemaakt van een speciaal soort rubber die de velg als het ware ‘vastknijpen’ en zo ervoor zorgen dat je stil komt te staan. Na verloop van tijd slijt het rubber en vervang je het remblokje voor een nieuw setje, lekker simpel.
Velgremmen zijn al zo oud als de weg naar Rome en terecht: ze werken super! Het systeem is eenvoudig en zeer doeltreffend. Veel racefietsen en toerfietsen zijn uitgerust met deze remmen. Maar de technologie staat niet stil; er zijn binnen de velgremmen diverse variaties: de V-brake, hydraulische velgremmen en Firmtech velgremmen. We lichten ze alle drie even toe:
V-brake velgremmen
Dit remsysteem is de eenvoud zelf. Je knijpt in de remhendel waardoor een metalen remkabel ervoor zorgt dat de remblokjes tegen de velg worden aandrukt. Dit systeem is betaalbaar en lekker licht van gewicht. Klinkt ideaal, maar toch zijn er ook een paar nadelen:
- Remkracht: je zult merken dat dit remsysteem net iets minder krachtig remt dan bijvoorbeeld de hydraulische variant (zie verderop voor uitleg). Lange afdalingen vergen de nodige kracht van je handen omdat je de remkabel constant moet ‘aantrekken’.
- Onderhoud: het monteren van nieuwe remblokjes vereist enige handigheid. De positie van de remblokken ten opzichte van de velg is handmatig af te stellen waardoor je soms even aan het prutsen bent voordat ze goed zitten. Wel een leuk karweitje om even mindful bezig te zijn.
Magura hydraulische velgremmen
De meeste vakantiefietsen zijn tegenwoordig uitgerust met hydraulische velgremmen van het merk Magura. De reden daarvan is simpel: het remt ontzettend krachtig en comfortabel.
Met hydraulische velgremmen kun je met minimale kracht van je handen krachtig remmen en snel tot stilstand komen. Hierdoor is de remkracht beter te doseren; ideaal voor mensen met (lichte) artrose.
Hydraulische remmen gebruiken geen rvs remkabel, maar remleidingen gevuld met een speciaal soort olie. Bij het inknijpen van de remgreep drukt de olie via twee zuigers de remblokken tegen de velg.
Bij het samenstellen van jouw vakantiefiets heb je soms de keuze uit twee soorten: HS11 en HS33. De HS11-remgreep is van kunststof en de HS33-remgreep is van aluminium. Bovendien heeft de HS33-greep een handige stelschroef om de slijtage van je remblokjes te compenseren. De HS11-variant heeft deze niet en vereist een speciaal gereedschapje.
Wanneer je twijfelt tussen de HS11 en de HS33 raden wij dan ook de HS33-remmen aan: beter te doseren, gemakkelijker te verstellen en duurzamer.
Magura Firmtech hydraulische velgremmen
Santos en idworx bouwen ook frames met het zogenaamde Firmtech remsysteem. In principe werkt het exact hetzelfde als de hiervoor genoemde hydraulische remmen. Het verschil zit hem in de bevestiging op je fiets. Bij de traditionele remsystemen maken ze gebruik van nokjes op de voorvork waar de rembeugels overheen worden geschoven. Firmtech werkt anders omdat ze de remklauw direct op het frame hebben gelast.
Dit bevestigingssyteem maakt Firmtech ontzettend gebruiksvriendelijk, licht en minimalistisch. Een remblokje vervangen was nog nooit zo gemakkelijk! En voor sommigen niet onbelangrijk: het ziet er erg strak uit.
Het is deze ingebouwde gebruiksvriendelijkheid die zulke frames duurder maakt. De plaatsing van de bevestigingspunten op het frame vergt een hoge mate van nauwkeurigheid bij het lassen: ze moeten exact parallel aan elkaar worden bevestigd om goed te werken. Voor zulke precisie is vakmanschap nodig, wat een frame met Firmtech-remmen een duurder frame maakt.
Schijfremmen
Steeds meer fietsen worden met schijfremmen uitgerust. Ook internationaal zijn ze bekend, dus zit je in Bangkok of in Rome, de kans is groot dat de betere fietsenmaker jou in geval van problemen kan helpen. De reden dat schijfremmen min of meer de ‘standaard’ zijn geworden is begrijpelijk: ze remmen onder elke weersomstandigheid bijzonder krachtig. Dat ze bij nat weer soms een beetje piepen, nemen we op de koop toe. En internationaal zijn schijfremmen inmiddels een standaard geworden.
De oorsprong van de schijfrem komt uit de mountainbikewereld. Dit remsysteem is uitermate geschikt voor mensen die veel off-road rijden of houden van steile afdalingen. In vergelijking met de hydraulische velgremmen kan je hiermee nóg beter doseren. Ook leuk: de remmen stellen zichzelf automatisch af. In tegenstelling tot de velgremmen hoef je dus nooit de afstand van de remblokjes aan te passen, dit gaat vanzelf. Lekker makkelijk. Klinkt als de ideale rem!
Toch waren we bij de Vakantiefietser ietwat terughoudend, met name door de kwetsbaarheid van schijfremmen.
Wanneer je je fiets wilt vervoeren per bus, vliegtuig of trein loop je altijd kans op (kleine) beschadigingen. Nu is dit normaal gesproken geen groot probleem, maar vervoer je een fiets met schijfremmen dan moet je extra zorgvuldig zijn. Bij het vervoer haal je nogal eens het wiel met schijfrem van het frame af, maar dan is de schijfrem het meest kwetsbaar: de schijfrem wordt niet meer beschermd door het frame. Wanneer de schijf een tik krijgt en daardoor buigt, heb je een probleem. Je voorwiel zal dan aanlopen, of zal niet meer kunnen draaien. Dan moet de remschijf worden vervangen.
Een klein aandachtspunt bij schijfremmen is de uitlijning van de wielen. Voor schijfremmen moet deze behoorlijk nauwkeurig zijn, om aanlopen te voorkomen. Fietsen die gebruik maken van steekassen (zoals idworx en de Koga WordlTraveller 2023) hebben hier geen last van; die uitlijning is perfect. Bij fietsen met het ‘ouderwetse’ quick-release-systeem (alle Santossen) moet je het wiel er mooi recht inzetten. Gelukkig zijn de fietsen die wij verkopen van dusdanige kwaliteit dat dit veelal gemakkelijk en zeer nauwkeurig gaat.
Gelukkig zijn de schijfremmen tegenwoordig steeds dikker en sterker, waardoor de kans op beschadigingen tot een minimum wordt teruggedrongen. Als je je fiets goed beschermt met transport is er niks aan de hand en kan je zorgeloos op reis. De beste oplossing is om de remschijven bij transport te verwijderen. Dan kan je zorgeloos relaxen in je bus, trein of vliegtuig.
Heb je een nieuwe fiets met schijfremmen, of heb je net je remblokjes vervangen? In dat geval moet je de schijfremmen inremmen. Door de schijf heet te maken, verdeel je de hars van de remblokken over de schijven. Daarmee verhoog je de wrijving tussen de twee componenten en zal je schijfrem krachtiger remmen, zonder te piepen. Elk merk schijfrem heeft een andere procedure voor het inremmen. Het komt er altijd op neer dat je de schijfrem verhit, door op te trekken naar een gematigde snelheid (20 km/h) en vervolgens constant te remmen. Zonder tot stilstand te komen herhaal je dit twintig keer. Versnel vervolgens naar een hogere snelheid (30 km/h) om dan nog tien keer tot wandelsnelheid af te remmen. Dit is ook een goede conditietraining. Wil je de specifieke methode van de fabrikant aanhouden? Sla dan de handleiding van jou schijfrem er op na. Magura, Shimano en Hope hebben allemaal andere procedures voor het inremmen. Raak de schijfrem niet aan met je handen, de rotor wordt erg heet, bovendien laat je huid vet achter op de rotor, waardoor deze aan remkracht verliest.
Keuzetabel voor fietsremmen
Remsysteem | Voordelen | Nadelen | Dosering |
---|---|---|---|
V-brake velgremmen | Voordeligste optie |
| Goed |
Magura velgremmen | Krachtig remmen zonder veel kracht in je handen | Geen | Beter |
Magura firmtech |
| Duurste optie | Beter |
Schijfremmen |
|
| Best |
Ben je er nog? Gefeliciteerd! Je weet nu hopelijk veel meer over de remsystemen voor jouw (toekomstige) vakantiefiets. We hopen dat dit heeft geholpen om een gerichte keuze te kunnen maken.
Zoek een fiets met de juiste remmen
Wij houden van duurzame, onderhoudsarme kwaliteitsfietsen, zodat je echt kunt genieten van een zorgeloze fietsvakantie. Bij ons kun je kiezen uit kant-en-klare fietsen en fietsen die je zelf kunt samenstellen.
Voordat je op fietsvakantie gaat
Ik vind dat als je op wereldreis gaat, je tot op zekere hoogte zelfredzaam moet zijn. Neem dus een reparatiesetje en wisselstukken mee voor de onderdelen die specifiek zijn aan jouw fiets. V-brakes kan iedere fietsenmaker repareren, maar aan een Magura rem hoeft over het algemeen niet vaak gesleuteld te worden.
Heb je fietspech? Dan kun je ook naar onze reparatiefilmpjes kijken voor zowel V-Brakes als hydraulische velgremmen.
En als je je remblokjes hebt vervangen, probeer ze dan eerst uit op een vlak stuk en niet vlak voor een afdaling!
- We hebben maar een paar remaccessoires in onze webshop, de rest is in onze winkel in Amsterdam (adres en openingstijden).
- Meer reparatietips vind je in ons fietsreparatieboekje ‘Fietspech’.
Meer over andere fietsonderdelen
Wil je nog meer weten over vakantiefietsen?
Kom eens langs in de winkel! Adres en openingstijden »