Aankooptips vakantiefietsen

‘Wij praten geen fiets aan, wij meten een fiets aan.’

Een vakantiefiets is niet zomaar een fiets. Nee, een vakantiefiets onderscheidt zich van mountainbikes, racefietsen en hybrides door een stijf frame, de sterke wielen, twee stevige bagagedragers, goede en slijtvaste onderdelen, een rustiger stuurgedrag en een comfortabele zithouding.

Als je in de winkel komt voor een nieuwe vakantiefiets, wordt met de charmante assistentie van een pasframe voor jou de ideale framemaat en zitpositie bepaald. Een achttal maten wordt vastgelegd, zodat als je je fiets haalt, hij perfect op jouw lichaamsafmetingen is ingesteld.

Als je het druk hebt, of je bent een BN-er die liever niet door iedereen in een winkel aangestaard wordt, kun je een afspraak maken voor het aanmeten van een fiets op een avond of op maandag overdag. Bel dan even naar 020-6164091. Of stuur een mail.

Bij aankoop van een fiets heb je recht op een eerste service beurt. Nou ja, niet jij, maar je fiets uiteraard. Bovendien krijg je de ‘Vriend-van-Eric-kaart’ waarmee je over al je aankopen een korting van 10 procent krijgt. Tot voor kort was deze maar een half jaar geldig. Sinds oktober 2015 bestaat de winkel alweer 12,5 jaar en daarom krijg je vanaf nu 12,5 jaar lang 10 procent korting met de ‘Vriend-van-Eric-kaart’. Dit geldt voor fietstassen, slaapmatjes, kleding, enzovoort. Eigenlijk dus voor alles, behalve landkaarten, reisgidsen, uitverkoopartikelen en een nieuwe fiets.

Soorten fietsen

Bij De Vakantiefietser kun je terecht voor drie soorten fietsen:

  1. Kant-en-Klaar-fietsen
  2. Opbouw-naar-wens-fietsen
  3. Maatbouwfietsen

1. Kant-en-klaar-fietsen

Deze confectiefietsen zijn al helemaal uitgedacht en kun je dus kant-en-klaar kopen. Wel passen wij, als het nodig is, het stuur, het zadel en de pedalen aan. De drie topmerken in deze groep zijn idworx, Gaastra en Koga. Maar ook Santos heeft sinds een paar jaar kant-en-klaar fietsen.

2. Opbouw-naar-wens

Bij Opbouw-naar-wens-fietsen ga je uit van een standaard frame in een bepaalde maat. Van deze fiets kun je kleur, schakelsysteem, remsysteem enzovoort bepalen.
Dit is het soort fiets die wij het meest verkopen, omdat zo’n fiets precies volgens jouw wensen, gecombineerd met onze ervaring, opgebouwd kan worden.

Wij hebben drie merken die je naar wens kunt opbouwen; Koga Signature, Santos, Van Nicholas en Surley. Ik rijd zelf op een Koga Signature met Pinion en een Rohloff-naaf. Lees hier over mijn ervaringen met mijn Koga Signature.

3. Maatbouwfietsen

rohloff naafMaatbouwfietsen leverden wij van het merk Snel. Maar aangezien er tegenwoordig zo veel aanpassing mogelijkheden zijn, is maatbouw bijna nooit meer nodig. Wil je toch maatbouw, ga dan naar Snel in Utrecht.

En eh.., we zijn gespecialiseerd in fietsen met een Pinion-versnellingsnaaf of een Rohloff-versnellingsnaaf en met riemaandrijvingen.
De Rohloff-naaf maakt een fiets pakweg € 900,- duurder, een riem grofweg € 400,- en de Pinion-naaf nog eens € 1000,- duurder. Maar voor de veeleisende fietser die liever zijn fiets niet goed onderhoudt, is deze combinatie met een riem ideaal.

Aankooptips

Voordat je naar de winkel komt, is er een aantal vragen die je jezelf kunt stellen.

Veel antwoorden staan in het GROTE Fietsvakantieboek, dat je uiteraard bij ons kunt bestellen.

Wat kost een goede vakantiefiets?

Tussen de € 1.500,- en € 1.600,- heb je een goede vakantiefiets.
Daarboven betaal je meer voor betere groepen en extra’s als
– hydraulische remmen,
– Rholoff-naaf,
Pinion-naaf,
riemaandrijving,
– betere groep,
– naafdynamo, koplamp en USB lader,
– speciale velgen of
– een gelikt frameontwerp.
Alle fietsen zijn met stalen Tubus bagagedragers uitgerust. Deze zijn wel duurder dan aluminium dragers, maar toch erg licht en ze zijn de meerprijs absoluut waard. Desnoods eet je maar een boterham minder. . .

De prijs van een fiets wordt vaak bepaald door de onderdelen en dan met name de groep. Veel fietsen zijn afgemonteerd met Shimano-groepen. Een groep bevat alle onderdelen die te maken hebben met
1.
het schakelen (versnellingschakelaars, voor- en achterderailleur, de ketting, cassette en voorbladen)
2. het remmen en
3. het draaien.

De rangorde van de groepen is alfabetisch. Hoe hoger in het alfabet, hoe slijtvaster, hoe beter het schakelt en . . . hoe duurder:

  • Alivio = mmmm
  • Deore = goed (pakweg € 200,- goedkoper dan LX)
  • LX = beter (pakweg € 200,- goedkoper dan XT)
  • SLX = qua niveau gelijk aan LX
  • XT = best, op de naven na dan (vanaf 2014)

Een Alivio cranckstel loopt stugger dan een Deore. Alivio en lagere groepen verkopen wij dan ook nooit. Een LX-derailleur werkt iets minder nauwkeuriger en is minder mooi afgewerkt dan een XT-derailleur. Hij is ook iets zwaarder. Wil je probleemloos schakelen, denk dan aan een Rohloff of de Pinion-naaf. Deze heeft wel een meerprijs van pakweg € 900,- resp. € 1900,-, maar daarvoor rijd je minstens 100.000 kilometers probleemloos. Omdat De Vakantiefietser al heel veel fietsers met een Rohloff-naaf gelukkig heeft gemaakt, kunnen wij ons met recht De Rohloff-Specialist noemen.

Kan ik met een tweedehands fiets op vakantie?

Ja. Heb je geen geld voor een nieuwe fiets, koop dan een tweedehands fiets. Want als je geen geld hebt, heb je meestal wel de tijd. Dus springt er een spaak en je moet naar een stad liften, dan is dat niet zo erg.
Heb je weinig tijd, dan heb je waarschijnlijk meer geld en koop vooral dan een betrouwbare vakantiefiets.

De Vakantiefietser verkoopt géén tweedehands fietsen, want ik wil graag dat iedere klant op een goede en perfect afgestelde fiets op reis gaat.
Als je een tweedehands fiets koopt, moet je echter wel zeer goed weten waar je op moet letten:

  1. Let op de juiste framemaat. Wij gebruiken een pasframe, maar voor de doe-het-zelver heb ik over het bepalen van de framemaat een stukje geschreven.
  2. Controleer de lak op barsten. Als die erin zitten, is de kans groot dat de fiets een klapper heeft gemaakt. Koop zeker geen tweedehands-carbon 🙂
  3. Onderzoek de wielen en laat ze in je handen rondjes draaien. Kijk en voel of er speling in de as zit en controleer de velgen op scheurtjes in de wang en tussen de nippels.
  4. Controleer ook de trapas en het balhoofd op speling.
  5. Kijk of de ketting en de tandwielen in goede staat zijn.
  6. Kijk naar een goed merk zoals bijvoorbeeld Koga, Koga Signature, Santos, of idworx.
  7. Koop géén (tweedehands) fiets met schijfremmen, vering en carbon.
  8. Ga er vooral een stuk op fietsen. Dan voel je vanzelf of de framemaat bij jouw lichaamsafmetingen past. Als je fiets niet goed afgesteld is, krijg je te maken met nek-, rug- en/of knieklachten.
  9. Let op of de originele onderdelen erop zitten. In de winkel zijn we vaak tegengekomen dat iemand een tweedehands liet opknappen en dat de fiets een allegaartje van onderdelen was. Dus wéét wat je koopt!

Het opknappen van een tweedehands fiets kost al gauw een paar honderd euro. De Vakantiefietser verkoopt geen tweedehandsfietsen en ruilt dus ook niet in. Zo voorkomen we dat wij klanten een tweedehands moeten aansmeren.

Heb ik een speciale framemaat nodig?

Ja en nee. Iedereen heeft een framemaat nodig die past bij zijn lichaambouw. Ben je basketballer van beroep en dus erg lang of een sumoworstelaar en dus erg zwaar, dan is een maatfiets aan te raden. Op de pagina juiste framemaat en afstelling staat hier meer over geschreven.

Als je een normale lichaamsbouw hebt, dan kun je zeer goed een fiets aanschaffen van een merk dat standaard maten levert. Laat je fietsenmaker wel goed jouw framemaat bepalen! Neem plaats op een pasframe en probeer net zolang tot je de juiste houding hebt gevonden. En laat je daarin adviseren. Let ook op het stuur. Wat voor de een ’n lekker stuur is, dat is het voor een ander niet. Geregeld passen wij de stuurpen aan. Heb je een fiets met een erg breed ATB-stuur, laat de fietsenmaker er dan een stukje af snijden.

Kies je voor een fiets met 28 inch wielen en ben je zwaarder dan 140 kilo; kies dan een achterwiel met 40 48 spaken. Of neem een tandemnaaf. Op een fiets wordt namelijk 2/3 van je lichaamsgewicht gedragen door het achterwiel.

Welke wielmaat moet ik kiezen?

Op asfalt rolt een 28 inch wiel het lichtst. Dit is de maat die op hybrides, race- en stadsfietsen zit. De fiets rijdt rustig en heeft een lage rolweerstand. Voor Europa en asfaltfietsers is dit vaak de beste keuze.
Op onverharde wegen heeft een 26 inch wiel voordelen. Deze wielmaat wordt altijd bij mountainbikes gebruikt. Door onder andere de kleinere wielmaat reageert hij wat feller, wat handig is als je moet uitwijken voor een kuil. De 26 inch banden zijn vaak dikker en gaan daardoor meer kilometers mee. Bovendien kun je door met de druk in de banden te spelen toch redelijk comfortabel rijden op onverhard wegdek. Maar een 26 inch wiel rolt wel iets zwaarder dan een 28 inch wiel. Maak wel een goede banden keuze! Neem echter geen noppenband want die rolt slecht.
28 inch wielen met een dikke 50 mm band worden ook wel 29-ers genoemd. Dit is dus geen 29 inch wiel, maar gewoon 28 inch. Het voordeel is dat de band nog lichter rolt en dat je meer comfort haalt uit de banden.

wereldfietserGa je een wereldreis maken, wees je er dan van bewust dat 26 inch banden wereldwijd beter verkrijgbaar zijn dan 28 inch banden. De Vakantiefietser geeft overigens jaarlijks het boekje De Wereldfietser uit met alles dat belangrijk is bij het maken van een wereldreis.

Wat wielen betreft: neem reservespaken mee en laat je fietsenmaker uitleggen hoe je die moet vervangen bij spaakbreuk.
Ja kan ook de FiberFix spaak meenemen die is veel handiger.

Als je niet weet hoe je een spaak moet vervangen, leen dan de fiets van je buurman. Knip een paar spaken door en probeer ze te vervangen. Maar onthoud: een goede buur is beter dan een slechte fietsenmaker.

Je kunt je natuurlijk ook aanmelden voor een fietsreparatiecursus.

Heb ik een voordrager en voortassen nodig?

Ben je van plan veel spullen mee te nemen, dan zou ik zeker voortassen gebruiken. Anders gezegd; als je gaat kamperen heb je vaak een tent, matjes, slaapzak en kookspullen bij je en at maakt de fiets een stuk zwaarder.
Door het verdelen van de bagage rijdt je fiets comfortabeler. Vuistregel is 2/3 van het gewicht achter en 1/3 van het gewicht voor. Zo is de bagage proportioneel verdeeld over de wielen ten opzichte van het lichaamsgewicht. Niet iedere fiets heeft vier oogjes op de voorvork om een lowrider drager te monteren. Daar hebben we altijd wel een oplossing voor.

Een stuurtas is erg handig om je camera en kostbaarheden in te doen. Als je dan even op een terrasje gaat zitten, kun je de stuurtas ‘los-klikken’ en als schoudertas dragen. Het gewicht van de stuurtas beïnvloedt het stuurgedrag echter negatief. Maar als je op asfalt fietst is dat minder erg dan op onverhard wegdek.

 

Ik ben al wat ouder, waar moet ik speciaal op letten?

Sommige mensen hebben snel last van hun billen. Dat begint bij een goed zadel, waarover ik een aparte pagina heb geschreven. In het kort komt het erop neer dat een goed zadel hard is.

Goede zadels hebben wij van Brooks, Gilles Berthoud, Selle SMP, Terry en SQ-lab. Bij SQ-lab zadels meten wij de afstand tussen de zitbotjes en bepalen daarmee de zadelbreedte.
Heb je jouw favoriete zadel gevonden (of bezit je die al), probeer meteen een tweede op de kop te tikken voordat hij niet meer te koop is! Zadels is een van de lastigste onderdelen om over te adviseren.

Voor mensen met ernstige rugklachten biedt een verende zadelpen gecombineerd met een goed zadel uitkomst.

Sommige fietsers hebben last van hun polsen. Daarom hebben wij keuze uit wel 16 sturen en vele soorten handvatten. Maar daarover heb ik ook weer een pagina geschreven.

Je kunt eventueel fietshandschoentjes nemen met kussentjes, maar meer rechtop gaan zitten helpt ook goed. Ook hierbij geldt dat een goede meting met een pasframe erg belangrijk is. Kies in ieder geval een stuur waarop je je handen van positie kunt wisselen. Dus bijvoorbeeld een vlinderstuur of een ATB-stuur met bar-ends.

Een verende voorvork brengt ook verlichting, want de vering vangt samen met de wielen de meeste klappen op. Maar meestal raden wij vering af, want vering maakt een fiets zwaar, duurder, storingsgevoeliger en het kost vooral meer trapenergie. Je kunt dan beter bredere en dikkere banden nemen.

De zithouding en daardoor de juiste framemaat zijn dus ook erg belangrijk. Als je ouder bent, zijn je spieren wat korter en ben je minder lenig. Dus dan wil je iets meer rechtop zitten. Als het frame een te lange bovenbuis heeft, dan lig je erg voorover met als gevolg een hoge belasting van de polsen en schouders, en een gekantelde zit op het zadel. Ook hier geldt weer, neem plaats op een pasframe om jouw ideale framemaat en zitpositie te bepalen. Niet alleen de framemaat wordt dan bepaald, maar ook de zadelstand en stuurstand worden zowel horizontaal als verticaal bepaald. Vervolgens wordt een juiste zadelpen en stuurpen gemonteerd. In deze brochure van Humpert kun je meer lezen over een juiste houding

Materiaal van het frame?

Staal (Chroom-molybdeen) of aluminium zijn beide stevig genoeg. Aluminium is iets lichter, roest niet en oogt stoer want de buizen zijn oversized. Als er iets mis gaat met een aluminium frame, kun je het niet meer lassen. van een gescheurd stalen frame denkt iedereen dat je dat overal ter wereld kunt lassen. Maar dan moet je A. Een goede lasser vinden. en B. een ouderwets frame hebben zonder dunne buizen. Kijk maar eens naar deze Avaghon fiets. (Santos haalde zijn stalen frames uit dezelfde fabriek als Avaghon, maar is met staal gestopt omdat de kwaliteit niet goed genoeg was).
Staar je niet blind op het gewicht van het frame, neem liever een iets zwaarder frame dan een te licht frame. Een halve kilo meer is voor een racefietser relevant, maar voor een vakantiefietser minder. Wil je een lichtere fiets, kies dan voor een een maatframe en neem dan vooral geen vering en slot mee. En laat je ‘love-handles’ ook thuis…

Waar moet ik verder nog aan denken?

Zorg dat je basiskennis hebt van fietstechniek. Neem reservemateriaal mee zoals plakspullen, reservespaken en nippels, een reservebinnenband, rem- en derailleurkabels en de juiste gereedschappen. Zie ook onze paklijst. Zorg dat je voor vertrek een basiskennis hebt van fietsreparaties. Die kennis kun je opdoen door het volgen van een fietsreparatiecursus, door je fietsenmaker de haren van zijn hoofd te vragen, of door een fietsboek te lezen en te gaan experimenteren met je buurmans fiets.

Oh ja, De Vakantiefietser heeft een boekje uitgebracht: Fietspech, fietsreparaties voor onderweg. Dit boekje is door Frank van Riesen en mij gemaakt; we zijn er ruim twee jaar mee bezig geweest. Het bevat heldere tekeningen en -bewust- niet veel tekst en past zo in je fietstas. Het is te koop voor € 14,95 en is gewoon bestellen en dan sturen wij hem toe. Maar dan komen verzendkosten bij.

Ik heb al een goede fiets. Moet ik een nieuwe vakantiefiets kopen?

Nee. Als je een goede fiets hebt met genoeg versnellingen, kun je gerust een bagagedrager en lowriderbeugels erop zetten en op vakantie gaan. Voor twee weken in Frankrijk zal dat wel voldoen.
bob-yakHoud er wel rekening mee dat bijvoorbeeld de wielen minder sterk zijn dan die van vakantiefietsen. Gebroken spaken maken dan deel uit van een mooie fietsvakantiebeleving. Hoe meer er stuk gaat, hoe mooier het verhaal als je weer thuiskomt 🙂

Voor lichte fietsen zonder oogjes voor bagagedragers, hebben wij speciale beugeltjes en bagagedragers. Of je kunt dan overwegen om een fietskar te kopen.

Andere vragen die je jezelf kunt stellen

  • Wil ik een frame van aluminium of van staal? Of titanium?
  • Heb ik een geveerde voorvork en zadelpen nodig?
  • Wat is er nodig om zadelpijn en pijnlijke polsen te voorkomen?
  • Hoe duur is een goed zadel?
  • Kan het achterwiel mijn zware lichaamsgewicht wel aan?

Wil je weten hoe je je fiets moet inpakken in een kartonnen doos of in een fietspyama voor in het vliegtuig, lees dan het artikel over fietsvervoer per vliegtuig.

Voor antwoorden op deze vragen zul je naar de winkel moeten komen. Mailen of bellen mag ook, maar klanten die naar de winkel hebben altijd voorrang en die krijgen bovendien koffie met een negerzoen.

En wil je een fiets laten aanmeten en heb je het druk, dan kan dat ook buiten openingstijden.

De Vakantiefietser, Westerstraat 216, Amsterdam.