Keuzehulp voor e-bikes

Op deze pagina leg ik uit welke verschillen er zijn tussen vakantiefietsen met trapondersteuning.

Houd wel voor ogen dat je met een goede zithouding op een goede vakantiefiets, heel veel wint in efficiency.
Maar heb je toch een steuntje in de rug nodig? Kies dan voor trapondersteuning.
Steile hellingen kom je beter op, of zoals Jurg (die hier werkt) zegt: “Ik geniet nu veel meer tijdens het klimmen.”
Ook wind heeft minder invloed en als je last van je knieën hebt, of gewoonweg niet genoeg kracht hebt is ondersteuning fijn.

Er zijn een aantal punten waar je op moet letten:

  1. Wat is jouw doel?
  2. Soort aandrijving
  3. Welke soort motor
  4. Welk bereik wil je hebben
  5. De accu
  6. De kosten

1. Wat is jouw doel?

Wil je mountainbiken? Of wil je 45 kilometer per uur racen?
In deze gevallen zijn wij misschien niet de geschikte winkel voor jou, want wij richten ons op mensen die reizen per fiets.

Dat betekent dat al onze fietsen

  1. duurzame onderdelen hebben,
  2. superstabiele frames hebben voor bagage vervoer niet alleen achter, maar ook voor,
  3. Betrouwbare versnellingssystemen met een groot bereik en weinig onderhoud,
  4. Sterke wielen met slijtvaste anti-lek banden,
  5. remmen die echt geschikt zijn om met hoge snelheid en bepakking bergaf veilig tot stilstand te komen,
  6. speciaal aangepast worden aan jouw ergonomische zithouding. Wij meten je namelijk op op ons pasframe en passen de onderdelen aan.

2. Soort aandrijving

Er zijn twee soorten elektrische fietsen.

  1. De pedelec oftewel de e-bike; die levert tot pakweg 25 km/uur per uur trapondersteuning en boven die snelheid schakelt de motor af. Als vakantiefietser rijd je meestal toch niet sneller dan 25 kilometer per uur, dus dat is voldoende snel.
    Bij veel motoren kun je de snelheid hoger afstellen, al mogen wij dat niet zelf doen. Bij de neodrive motor (idworx) kun je bijvoorbeeld in Duitsland een andere display bestellen waarmee je wel sneller kunt fietsen: pro-cycling
  2. De speed-pedelec ook wel speed-e-bike. Hiermee kun je maximaal 45 km/uur rijden; maar vergis je niet, want dat is erg snel! Zeker in de bebouwde kom is dat vaak té snel. Deze speed-pedelecs moeten aan speciale eisen voldoen en die verkopen wij niet.

3. Welke soort motor?

Op een fiets zijn drie mogelijke plekken voor een motor :

  1. In het voorwiel
    santoselektrisch2Deze optie passen wij toe als je al een goede fiets hebt (met bijvoorbeeld een Rohloff-naaf) en je hebt inmiddels trapondersteuning nodig. Wij bouwen dan een motor in het voorwiel en dat werkt behoorlijk goed.
    Bij de trapas monteren wij dan sensors die aangeven dat de motor moet starten. Vervolgens kun je zes standen kiezen voor de mate van trapondersteuning. De accu monteren wij in het frame of op de bagagedrager.
    Wij doen dit al vele jaren en hier kun je zien hoe dat ging met de eerste fiets die wij ombouwden.
    Een motor in het voorwiel past bij ieder schakelsysteem.
  2. In het midden.
    idworx, power rohler, rohloff, boschHierbij is de motor gemonteerd aan de crank aan de onderkant van het frame (dus zeg maar tussen de pedalen). Het frame is dus speciaal ontworpen voor deze motor. De sturing meet hoe hard je trapt en bepaalt daaruit het inzetten van de motor. Uiteraard kun je die met bediening op het stuur op beïnvloeden.Zo’n  middenmotor doet het vooral goed op steile hellingen, maar hij maakt wel wat meer geluid dan de andere motoren. Bij de Gaastra Fyts en de idworx Power Rohler wordt de Bosch Active Line motor gebruikt. Die heeft drie sensoren  en meet 1000 keer per seconde. De Active Line levert gedurende langere tijd een gestage kracht en is daardoor een goede keuze om mee te reizen. Bosch heeft ook de Performance line motor, maar die is voor een vakantiefiets iets te agressief ; d.w.z. hij geeft te veel kracht waardoor het schakelen minder soepel gaat en de actieradius wordt beperkt.
    Een middenmotor kan alleen bij fietsen met versnellingen in het achterwiel; dus een Rohloff of een derailleursysteem.
  3. In het achterwiel.
    santos, travelmaster, go swiss, pinionEen motor in het achterwiel heeft een aantal voordelen; je kan hem gebruiken in combinatie met een Pinion versnellingsbak en tijdens het afdalen kun je de accu opladen. En dat werkt echt!
    De aansturing van een achterwiel motor is subtieler dan die van een voorwielmotor, zodat je bijna niet merkt dat  je ondersteund wordt. Tot je hem uitzet. Hij is ook stiller dan een middenmotor. Santos en Tout Terrain gebruiken de Go Swiss motor en idworx gebruikt bij de oPinion de Neo drive. Bij beide motoren moet je er rekening mee houden dat als je een steile heling opflitst, dat je een redelijke snelheid behoudt. Fiets je te langzaam, dan raakt de motor oververhit en schakelt hij in vermogen terug of valt hij tijdelijk uit.
    Een achterwielmotor kan alleen bij een derailleursysteem of een Pinion  versnellingsbak.

Wat gewichtsverdeling betreft is een Pinion met een accu in het frame en de motor in het achterwiel de mooiste oplossing.  Maar maakt dat nou heel veel uit? Mmm, het valt wel mee.

4. Welk bereik wil je hebben?

Het leuke is dat je zelf het bereik bepaalt. Dat doe je door de mate van trapondersteuning in te stellen. Fiets je bergop met bepakking en maximale ondersteuning, dan zal de accu na 20 kilometer leeg zijn.
Dan kun je twee dingen doen: pauze houden (zoals Jurg doet) en dan tijdens je uitgebreide lunchpauze de accu weer half bijladen.
Of doorfietsen zonder ondersteuning. Dat voelt dan eigenlijk als een fiets met 5 kilo extra gewicht.
Fiets je met minimale trapondersteuning, dan kun je misschien wel 140 kilometer afleggen.
Het bereik is afhankelijk van de capaciteit van de batterij, de snelheid, jouw gewicht, het niveau van trapondersteuning en jouw zitpositie op de fiets.
Wil je het zekere voor het onzekere nemen, overweeg om een tweede accu mee te nemen.

santos, go swiss, pinion, accu5. De accu

De meeste accu’s zijn Lithium-ion batterijen waarmee problemen die je vroeger met accu’s had min of meer verdwenen zijn (geheugeneffect).
Duurdere e-bikes hebben technisch betere batterijen die lichter zijn, die sneller op te laden zijn (soms met een aparte snellader) en ze gaan langer mee.
Een batterij kun je pakweg 500 tot 800 cycli opladen. Als je er goed mee omgaat nog vaker, maar je hebt meestal maar maximaal twee jaar garantie. Dus iedere keer dat je hem oplaadt, gaat er een cyclus vanaf.
Daarom is het zinvol om niet na iedere rit van 10 kilometer de accu op te laden. Is de accu vol? Laat hem dan niet nog een week aan de lader hangen.
Houd er voorzichtig rekening mee dat je na twee of drie jaar een nieuwe accu nodig hebt. Een nieuwe accu kost al snel meer dan € 600,-.

Wat de laadtijd betreft, die varieert tussen de twee en zeven uur.

De capaciteit van een accu wordt aangeduid in Wattuur en soms in AmpereUur.  Als je de lagere school hebt afgemaakt en de wet van Ohm hebt geleerd, dan kun je ze zelf naar elkaar toerekenen als je de spanning van de motor weet:-)
Oh ja, alle accu’s zijn uitneembaar, dus je kan je fiets in de fietsstalling zetten en de accu mee naar binnen nemen.
Zet in je agenda dat je gedurende de winter de accu één keer per maand aan de lader zet.

6. De kosten

De meeste e-bikes die je in fietsenwinkels ziet, zijn géén vakantiefietsen. Dat betekent dat ze niet geschikt zijn om veel bagage te zeulen. Ook de remwerking is vaak niet ontworpen om met bepakking bergaf soepel tot stilstand te komen. Om nog maar te zwijgen over de stijfheid van het frame, kwaliteit van de accu’s en overige onderdelen.
Voor een fiets met een voorwielmotor betaal je pakweg € 1400,- meer t.o.v. de nieuwprijs. Achteraf inbouwen kost pakweg € 1600,-.
Een middenmotor kun je niet achteraf inbouwen omdat het frame daarvoor is aangepast. Wi hebben de idworx Power Rohler in de winkel. En die is helemaal af.
Een achterwielmotor verhoogt de prijs bij Santos met twee tot drieduizend euro. Bij idworx en Tout Terrain is de meerprijs tweeduizend euro.  Beide merken zitten in de top wat vakantiefietsen betreft en dat betekent ook een hogere basisprijs voor de fiets zelf.

Overzicht van mogelijkheden

Positie
motor
Merk MotorPlaats accuVermogen accuMeerprijsAandrijvingOpladen mogelijk
tijdens afdalen
FietsenmerkenAndere accu’s
los leverbaar
VoorwielV-motorIn frame of op bagagedragerVanaf
€ 1.450,-
AllesNeeAlle merkenJa
MiddenBoschOp bagagedrager36 Volt, 11 Ah, 400
Wh.
Rohloff of derailleurNeeidworx en Gaastra36 Volt, 13,4A, 500
Wh.
AchterwielGo Swiss of Neo-DriveIn frame of op
bagagedrager
Pinion of derailleurJaidworx, Santos en
Tout Terrain

Waar moet ik nog meer op letten bij het kopen van een e-bike?

Op onze pagina met de keuzehulp voor fietsen leggen we alles uit over de opbouwmogelijkheden van fietsen: wielmaat, aandrijving, remmen, verlichting, etc.

Keuzehulp voor vakantiefietsen: het vijfstappenplan

Een accu versturen per post, de regelgeving

Je wilt een (extra) accu voor je e-bike versturen per post. Hoe werkt dat?

De regelgeving wat betreft het versturen van lithium batterijen veranderen constant. Wanneer je een accu laat vallen bestaat er de kans op brandgevaar, daarom vormen ze voor vervoerders een potentieel risico.

Binnen Europa:
Volgens PostNL kan je een accu van een e-bike zonder problemen versturen binnen Europa. Let erop dat je de accu goed verpakt.

Buiten Europa:
Vliegtuigmaatschappijen staan ze er niet bekend om heel voorzichtig met je bagage om te gaan dus zijn er strenge regels. Vanaf 1 april 2016 heeft de IATA een nieuwe regel bedacht die geldig is tot 2018: geen lithium batterijen toegestaan van meer dan 160 Wh in een vliegtuig. Daarnaast moet je de contactpunten afplakken en de originele verpakking erbij hebben. Ook moet je deze als handbagage meenemen, inchecken mag niet. Het probleem is dat vrijwel elke e-bike accu meer vermogen heeft dan 160 Wh. Conclusie: een accu van een e-bike versturen per vliegtuig mag dus niet.

Handige weetjes over e-bikes

Misschien trap ik een paar openstaande deuren in, maar het kan geen kwaad.

  1. Draag altijd een helm
  2. Laad niet meteen je accu op als hij een klein beetje leeg is
  3. De accu en motor zijn weliswaar spatwaterdicht, maar dat geldt niet voor een als ze achterop de trekhaak staan. Het opspattende water heeft op de snelweg bij 100 km/uur een kracht die vergelijkbaar is met die van een hoge drukspuit. En dat valt niet onder garantie!
  4. Bijna alle luchtvaartmaatschappijen weigeren om e-bikes mee te nemen.
  5. Als je een accu héél hard hebt laten vallen, dan kan hij van binnen beschadigd zijn en uren later in de fik vliegen. Als dat is gebeurd, leg hem dan minstens 24 uur op een plek waar hij kan uitfikken (mocht hij in de brand vliegen)
  6. Overschat je reactievermogen niet. En zeker niet het reactievermogen van andere weggebruikers. Vaak wordt je snelheid door andere verkeersdeelnemers zwaar onderschat. En als je met volle trapondersteuning een bocht ingaat, bestaat de kans dat je de bocht uit vliegt!