Review: idworx Grandone – Origineel, modern en klassiek

Het merk idworx heeft een nieuwe fiets in het assortiment, de idworx Grandone. Hij is origineel, modern en klassiek tegelijk. Het is een trekkingfiets met een racestuur. In onze winkel vind je eigenlijk geen fiets die er op lijkt en ik zal uitleggen waarom.
– Door Chris van der Kaap

Hij heet de Grandone; ik zeg Grand-One op z’n Engels maar ontwerper Gerrit Gaastra staat erop dat je het uitspreekt als de Franse berg Madone, waar al eens een fiets naar vernoemd is. Het is een trekkingfiets met een racebocht. Dit soort fietsen zie je veel in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië (ik noem maar eens de klassieke Surly Long Haul Trucker) en ze worden aldaar beschouwd als het prototype van een (lichte) trekkingfiets.

De idworx Grandone Travel, op en top reisfiets maar ook snel licht en avontuurlijk.

Een echte idworx?

idworx maakt over het algemeen ultiem stevige, stabiele, duurzame west-Europse stijl trekkingfietsen, afgewerkt met veel Duitse fijn-mechanica in de vorm van een SON-naafdynamo en -verlichting en onderhoudsarme versnellingssystemen van Rohloff of Pinion. Hun fietsen hebben over het algemeen een vlak stuur, stijf aluminium (of titanium) frame, dikke banden en een lange wielbasis. Hierdoor rijden ze ongelofelijk comfortabel en stabiel, ook met veel bagage. Lees ook eens over de filosofie achter idworx.

Gravel bike of randonneur?

De Grandone is in dit opzicht heel anders. Hij is de lichtgewicht fiets voor mensen die op zoek zijn naar iets meer snelheid of misschien wel vergroeid zijn met het stuur op hun racefiets. Als je er op zit, merk je echter dat je niet een super voorovergebogen houding nodig hebt op deze fiets. Hij is juist tamelijk comfortabel. Het frame is hiervoor specifiek ontworpen: de bovenbuis (we noemen dat tegenwoordig reach) is ongeveer 5 cm korter dan een vergelijkbare idworx met vlak stuur.

Eigenlijk kennen we dit soort fietsen al. We noemden het vroeger een randonneur. Een fiets met een racestuur, slanke banden, slechte remmen en een paar voorzieningen voor het een en ander aan bagage. En als je heel hip was, had je een (rol)dynamo voor je halogeen verlichting. Meer recent zijn we dit soort fietsen gravel-bikes gaan noemen. Racefietsen met schijfremmen, iets dikkere banden, lichte bagage met bijvoorbeeld bikepacking-tassen en wederom een dynamo. Nu natuurlijk om je telefoon op te laden.

idworx Grandone Travel

De derailleuraandrijving van deze fiets is van Shimano Ultegra. Alleen de crank wijkt af; deze is van FSA, die startten met de vakantiefietswaardige 46/30 vertanding voor.

Geen Rohloff of Pinion

Gerrit Gaastra heeft zich duidelijk laten inspireren door de moderne techniek. Die techniek dacht hij te kunnen gebruiken om een hedendaagse variant van deze klassieke fiets te maken. Mooi zijn de moderne steekassen die je op deze fiets ziet, die de fiets veel extra stijfheid geven. Maar ook een strakke 2 x 11 derailleuraandrijving van Shimano Ultegra. Gerrit vond dat deze fiets met een lichteonderdelengroep moest komen die goed werkt met de remgrepen van een racefiets. Ook hier maakte hij gebruik van de huidige techniek om de fiets van een waanzinnig (558%) versnellingsbereik te voorzien (voor 46/30 achter 11-40).

Het enige wat ik jammer vind, is dat ze niet gekozen hebben voor de RX-variant van de Ultegra achterderailleur: Shimano ontwikkelde deze voor het fietsen op onverharde ondergrond en gebruikt een soort slip om het klapperen van de ketting tegen te gaan. Wel fraai is de Fsa Energy crank. Zij pionierden bij de racefietscranks met een vertanding van 46/30, een versnellingsbereik dat veel praktischer is voor het fietsen met bagage en steile hellingen. Op mijn oude randonneur was mijn kleinste blad een 42!

Geheel met de trend heeft de fiets ook bredere banden (40 of 50mm) waardoor geen enkel excuus overblijft om bospaden en GR-wegen uit de weg te gaan. De hydraulische XT schijfremmen geven de rijder veel vertrouwen in die omstandigheden en maken het mogelijk om te kiezen voor 28 of 27,5 inch wielen. Dit maakt deze fiets geschikt om het hele jaar door te gebruiken voor ieder avontuur. Alleen voor de klanten die deze fiets graag zien met tandriemaandrijving en een Rohloff of Pinion versnellingssysteem, zal deze uitvoering misschien een teleurstelling zijn. Ombouwen lukt helaas (nog) niet!

Licht én stabiel

Door slimme keuzes in de onderdelen te maken, is het gewicht van deze fiets ongeveer 13 kg in de uitvoering die wij het liefste zien: met SON-naafdynamo en -verlichting, spatborden, een stijve aluminium voorvork, achtervorkstandaard, achterdrager en eventueel een low-rider bagagedrager. Dit is de Travel uitvoering.

Je hebt ook nog een uitgeklede versie: de Gravel (zie hieronder). Deze heeft een carbon voorvork, geen spatborden, (nog) geen achterdrager, geen naafdynamo en geen verlichting. Dan weegt ‘ie slechts 10,5 kg. Dat is misschien wel een de lichtste fietsen die wij verkopen. Maar eigenlijk het meest bijzonder is het feit dat deze fiets zo waanzinnig goed rijdt met (relatief veel) bagage. Dat kan ik zeker niet zeggen van de oude randonneur en evenmin van de moderne generatie gravel-bikes. Dat zo’n lichte fiets ook zo stevig, stijf en stabiel is als dat we kennen van de andere idworxen maakt hem eigenlijk heel uniek.

idworx Grandone gravel sparkling yellow randonneur bikepackingfiets

De ‘uitgeklede’ Idworx Grandone Gravel

Voor wie is dit een ideale fiets?

Je ziet wel eens andere merken één van hun bestaande trekkingfietsen uitrusten met een racebocht, maar eigenlijk ben ik hier niet zo voor. Het racestuur vraagt echt om een andere geometrie (bike nerd alert: een kortere achterbrug, kortere reach en grotere stack) om lekker te sturen. Om dezelfde reden ben ik wat kritisch op het ‘sport’-model dat idworx aanbiedt. Dit is een Grandone zoals de Gravel-variant maar dan met een recht stuur. Hierdoor wordt de reach wel erg kort en het stuurgedrag wat nerveus. Misschien is deze fiets bedacht voor de snel slalommende forens die als een ex-fixie rijder, bakfietsen en amsterdammertjes moet ontwijken?

Volgens mij is de Grandone de ideale fiets voor de klanten die al jaren in de winkel komen met de vraag voor een lichte, snelle trekkingfiets. Wij hebben deze klanten vaak kunnen overtuigen om toch te gaan voor een fiets die in onze optiek steviger, duurzamer en comfortabeler zou zijn. Maar dat hoeft nu eigenlijk niet meer! Hij is ook voor de echte idworx-liefhebber, want het frame heeft eigenlijk alle ‘idworx’-details die Gerrit Gaastra het afgelopen decennium heeft verzameld. Dus misschien wel een tweede fiets voor de trouwe Easy Rohler-, All Rohler- of oPinion-klant.

idworx Grandone Travel

Op een echte randonneur hoort verlichting, bij idworx kozen ze natuurlijk voor de SON SL 110-15 naaf en de Edelux II koplamp.

Zelf een proefrit maken?

In onze winkel staat de Grandone Travel uitvoering in maat 56 (medium) met de kleur Sparkling Yellow. Je kan hem eigenlijk niet missen tussen de overwegend zwarte fietsen van het merk. Wij vinden hem erg mooi. We zijn niet alleen, want de kleur was eigenlijk al uitverkocht toen de fietsen deze maand bij de dealers werden uitgeleverd. Maar ik denk dat je vooral verliefd dreigt te worden op hoe heerlijk hij rijdt. Eerder ontwierp Gaastra al de Road Marathon en de Rapid One. Ook deze fietsen kwamen stuk voor stuk terecht bij liefhebbers van niet alleen snelheid maar ook comfort en kwaliteit. Blijkbaar hebben ze elkaar weer gevonden.

Meer over de idworx Grandone

Andere idworx-fietsen

Hieronder zie je een filmpje waarin Gerrit Gaastra vertelt over de mooie details die je op deze fiets ziet:

Deel deze pagina met anderen