Keuzehulp: fiets voor fietsvakantie kiezen

k3ushuaiaHoe kies je een vakantiefiets?

Op deze pagina leg ik uit hoe wij werken en waar je alvast over kan gaan nadenken.

Als je in de winkel komt, vraag ik altijd eerst wat jouw fietsplannen zijn.
Wil je een fiets voor woon-werkverkeer, of is jouw doel Santiago de Compostela? Of wil je net als K3 naar Ushuaia? Wellicht wil je liever onverhard gaan reizen. Wil je binnen of buiten Europa gaan fietsen? Ben je een lichtgewicht reiziger? Heb je trapondersteuning nodig?

Ik wil ook graag weten wat jouw ervaring is en of je specifieke wensen hebt.
Als je het druk hebt, of je bent een BN-er die liever niet door iedereen in een winkel aangestaard wordt, kun je ook een afspraak maken voor het aanmeten van een fiets op een avond of een andere dag.

Wij werken als volgt:

  1. Vijf stappenplan.
  2. Keuze maken uit een aantal fietsen.
  3. Eventueel testrijden.
  4. De meting op ons pasframe.
  5. Afzonderlijke onderdelen bepalen.
  6. Aanbetalen.carlaenericushuaia
  7. Fiets ophalen na een aantal slapeloze nachten.

Al onze adviezen zijn enerzijds gebaseerd op een uitgebreide actuele marktkennis en anderzijds op onze ervaring (iedereen hier reist per fiets). Ikzelf heb namelijk ook wel eens naar Ushuaia gefietst (en K3 niet)

1. Vijf stappenplan

Er zijn vijf stappen voor het kiezen van de juiste vakantiefiets:

  1. Wielmaat en de bandbreedte
  2. Versnellingssysteem
  3. Ketting of riemaandrijving
  4. Remmen
  5. Verlichting

Wat houden deze stappen in?

  1. Wielmaat en de bandbreedte.
    Binnen Europa: 28 inch met smalle of brede banden.
    Buiten Europa: 26 of 28 inch met brede banden.
    Rijd je veel onverhard? Kies dan 26, 27,5 of 28 inch met brede banden.
    Op onze wielen en bandenpagina kun je meer hierover lezen.
  2. Versnellingssysteemrohloff naaf
    Heb je een budget tot pakweg € 2.000,- neem dan een derailleursysteem. Kies dan Shimano Deore, als je iets meer geld hebt Shimano (S)LX (ons advies) en anders Shimano XT. Heb je € 1.000,- meer te besteden overweeg dan een Rohloff versnellingsnaaf. Als je veel fietst, verdient deze zich vanzelf terug. Bovendien kun je schakelen vanuit stilstand; dus als de weg opeens omhoog gaat of je staat met al je zware tassen voor een rood verkeerslicht, dan kun je in één keer terugschakelen. Wil je graag héél licht en zwaar kunnen trappen, overweeg dan de Pinion P1.18 versnellingsysteem. Die is wel maximaal € 1.000,- duurder dan een Rohloffnaaf.
    En je kan kiezen voor elektrische trapondersteuning. Bij sommige modellen kun je die later alsnog inbouwen. Dus ook over vijftien jaar als je het verzorgingstehuis ingaat.
  3. Ketting of riemaandrijving
    Iedereen is bekend met de fietsketting. Af en toe een drupje olie en je kan er weer tegenaan. Een riem gaat echter veel langer mee en je hebt nooit het gepiel met olieresten op je kleding.
    Meerprijs is € 300,- tot € 500,-.
  4. Remmen
    Die raad ik van harte aan:-) Velgremmen hebben altijd mijn voorkeur. Dus gewone ouderwetse rubber remblokjes tegen de velg. Vroeger waren veel vakantiefietsen afgemonteerd met V-brakes. De rem wordt dan bediend met een staalkabeltje dat van de greep naar de rem loopt. Hydraulische velgremmen van Magura (HS33) zijn een stuk krachtiger en zijn beter te doseren. In plaats van een staalkabel gebruik je een leiding gevuld met olie (zoals bij motoren en auto’s gebruikt wordt). Vooral erg fijn als je een zeer steile helling hebt zoals op de foto hiernaast. Met schijfremmen ben ik terughoudend. Mijn voornaamste reden is dat bij transport in het vliegtuig, een oversteek met een bootje, een tocht onderin een bus of bovenop een ossenkar de schijven erg kwetsbaar zijn. Als je schijfremmen gebruikt, weet dan hoe je ze moet afstellen en kies schijfremmen met een grote diameter. Schijfremmen hebben wel een ongekende remkracht en zeker als je onverhard gaat rijden zijn ze de beste keuze. Bij velgremmen blijft namelijk de modder steken bij je remblokjes en blokkeren je wielen.
  5. Verlichting
    Ook al fiets je waarschijnlijk in de zomer, en dan is het meestal lang licht, dan nog is verlichting fijn. Voor als je ’s avonds nog even de stad in gaat om iets te eten of te drinken, of als je door tunnels rijdt.
    Als je veel kampeert heb je waarschijnlijk een hoofdlampje bij je. En als je een goede hebt, kun je die ook als koplamp gebruiken.
    Je kan ook kiezen voor batterijverlichting. Dan krijg je een Led achterlicht en een Led koplamp op je stuur. Of we kunnen hem vlak boven je voorspatbord monteren, want dat is handiger in verband met je stuurtasje. Het nadeel van batterij verlichting is dat opeens je batterij leeg kan zijn en dat is niet alleen gevaarlijk maar gewoon niet fijn. Nee, dan is een kwaliteitsnaafdynamo met een goede koplamp bedrijfszekerder. Zo’n naafdynamo is een dynamo die in je vooras wordt ingebouwd. En met een apparaatje eraan gekoppeld kun je ook je GSM of GPS tijdens het fietsen opladen.

Uiteraard zijn er nog meer keuzemogelijkheden zoals het framemateriaal (titanium, staal of aluminium), dames- of herenframe, een fiets voor weinig bagage of een zwaardere fiets voor veel bagage.

2. Keuze maken uit een aantal fietsen

Als je dan weet wat je wilt binnen jouw budget, dan gaan we kijken welk merk en welk model daarbij past.
Dit filterproces is lastig want er zijn zo veel mogelijkheden. Maar daar zijn wij dus voor.
Op een gegeven moment zul je erachter komen dat bij eenzelfde opbouw de ene fiets goedkoper is dan de ander.
Nu wordt hij lastig, want hier volgt een lijstje waardoor het kan komen dat nét die ene fiets die jij zo mooi vindt honderden euro’s duurder is:

  • Titanium frame in plaats van aluminum of staal.
  • Een smooth welded frame met gladde lasnaden is meestal iets duurder.
  • Een naafdynamo met stekkers is lager in prijs dan een naafdynamo gecombineerd met een stekkerloze voorvork.
  • Soorten remmen. Bijvoorbeeld standaard Magura HS33 hydraulische velgremmen ten opzichte van de firmtec versie. Of Shimano XT schijfremmen t.o.v. Hope Evo Tec.
  • Je kan kiezen uit heel veel kleuren en soms zelf de kleur van de letters bepalen.
  • Betere velgen en banden.
  • Grote fabrikanten kunnen een scherpere prijs hanteren omdat ze veel meer inkopen.
  • Opbouw naar wens is soms duurder (maar niet altijd!)
  • Speciale aanpassingen.

3. Eventueel testrijden

Sommige klanten komen al binnen met een bepaalde fiets in gedachten. En als dat past bij hetgeen jij wilt, dan is dat een uitstekende keuze. Als jouw ‘droomfiets’ niet past bij jouw doel, dan zeg ik dat ook.
Soms kan het helpen om twee of drie fietsen te vergelijken middels een testrit.
Dat geeft een aardige indicatie, maar ik weet dat als ik je goed heb opgemeten, dat je dan pas écht goed zit. Een testrit is namelijk een indicatie van het stuurgedrag en niet hoe een fiets zit. De exacte zithouding wordt bepaald bij de meting.
Helaas is het voor ons onmogelijk om alle fietsen in alle uitvoeringen in alle framematen te hebben. Bij een aantal leveranciers kun je langsgaan voor een testrit (Santos, Koga, idworx, Tout Terrain), maar ook dan krijg je een standaard fiets zonder de juiste aanpassingen.
Uit ervaring weet ik dat als je een nieuwe fiets hebt, dat het een paar honderd kilometer duurt voordat je gewend bent aan het stuurgedrag. Vandaar veel klanten geen testrit maken.

Oh ja, (hier word ik even streng); wij laten jou in principe alleen een testrit maken als je werkelijk de intentie hebt om bij ons een fiets te kopen. Wij zijn namelijk te vaak misbruikt door klanten… Maar gelukkig ben jij niet zo.

tegeltje4. De meting op ons pasframe.

Toen ik vroeger mijn eerste Koga kocht, schatte de verkoper mijn framehoogte in en stelde hij bij het ophalen de zadelhoogte in.
Twintig jaar later startte ik De Vakantiefietser en was ik erachter gekomen dat er veel meer maten zijn die belangrijk zijn.
Ik heb toen Marten Gerritsen uit Kiel Windeweer speciaal voor ons een pasframe laten ontwerpen en bouwen.

Als wij jou opmeten komen daar een aantal waarden uit:

  • Zithoogte
  • Framehoogte
  • Hoogte zadelpen
  • Breedte van het zadel
  • De horizontale terugstand van het zadel
  • Het stuur met de juiste kromming
  • Afstand van het zadel tot het stuur
  • Stuurhoogte
  • Breedte van het stuur
  • Grootte van de handvatten en eventuele bar-ends

Hoe meer fysieke klachten jij hebt, hoe leuker ik de meting vind. Er valt namelijk heel veel bij een juiste afstelling te winnen. Je voorkomt klachten aan de polsen, ellebogen, schouders en rug. Om maar te zwijgen over knieklachten.
Het opmeten doen wij écht alleen als je bij ons een fiets koopt en we vragen dan ook altijd om een aanbetaling.

 

5. Afzonderlijke onderdelen

Bij de meting kijk ik niet met welke onderdelen een leverancier zijn fiets uitrust, maar kijk naar hetgeen het best bij jou past.
Als wij dan een andere stuurpen, stuur, handvatten, bar-ends, zadel, zadelpen, pedalen, banden en bagagedragers enzovoort moeten gebruiken, dan doen wij dat! Dit kan wel invloed hebben op de prijs.

gulden6. Aanbetalen

Uiteindelijk krijg je een keurig gespecificeerde rekening mee met alle details en dan vragen we een aanbetaling van 20%. En dan maar hopen dat wij in de tussentijd niet failliet gaan;-)
Je krijgt dan de ‘Vriend-van-Eric-kaart’ waarmee je over al je aankopen een korting van 10 procent krijgt. Deze korting geldt voor alles, behalve landkaarten, reisgidsen, uitverkoopartikelen, webshopartikelen, reparaties en een nieuwe fiets.

7. Fiets ophalen

De levertijd van fietsen kan een dag tot zes weken zijn. Gemiddeld is hij er binnen vier weken. Maar als je écht haast hebt, dan gaan we ons best doen!
Zodra ik bericht van de fabrikant heb gekregen wanneer jouw fiets komt, laat ik jou dat weten.
Als je hem dan na vele slapeloze nachten komt halen, krijg je een uitgebreide voorlichting bij de fiets. Zie het maar als een korte cursus.
De reden hiervoor is, dat ik waarschijnlijk niet met jou mee mag op vakantie en je dus onderweg ook niet kan helpen.

En als je van buiten Amsterdam komt, kun je bij het ophalen of de eerste beurt eventueel in onze gastenkamer overnachten aan een Amsterdamse gracht.

Meer weten?

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden en vragen. Daarvoor kun je het beste langskomen in Amsterdam. Maar bellen of mailen kan uiteraard ook.

Kom bij ons langs

Deel deze pagina met anderen!