Hoe is het om met een elektrische fiets als een Koga E-WorldTraveller Signature op vakantie te gaan? Is de motor wel krachtig genoeg en houdt de accu het wel lang genoeg uit? Carla en Eric probeerden het uit toen zij eind 2020 naar de Peloponnesos in Griekenland op fietsvakantie gingen. Eric vertelt over hun ervaring.
Ik vind het helemaal niks! Als Carla buiten adem bergop fietst, is het zwaar voor haar. Nu ze met trapondersteuning op haar Koga E-WorldTraveller Signature (E-WTS) omhoog fietst, blijft ze maar doorratelen: “Oh Eric, zie je hoe mooi de zee is? En kijk eens wat een mooie herfstkleuren!” Verdorie, ik wil van mijn rust genieten.
Enfin, begin november 2020 zijn we naar Griekenland gevlogen om over de Peloponnesos te gaan fietsen waar nagenoeg geen corona was. Carla met haar Koga E-WTS en ik met mijn Koga WorldTraveller Signature. Twee dagen na de landing werd een lockdown ingesteld, maar mochten we nog wel blijven sporten.
Over de Koga E-WorldTraveller Signature
Bosch Performance motor
De Koga E-WTS is het beroemde WorldTraveller-frame, maar zo aangepast dat er in de onderbuik een Bosch-motor kan worden gehangen. Het is de Bosch Performance-motor van de derde generatie alweer; een kilo lichter dan zijn voorganger en een stuk stiller en compacter. Op de plek van de bidonhouder zit de compacte 500 Wh accu. Fijn dat de accu niet op de achterdrager zit, want nu zit het gewicht van de accu op de ideale plek, namelijk in het midden van de fiets. Ideaal, want zo’n accu met motor maakt een fiets toch al pakweg 6 kilo zwaarder.
Onderhoudsarme fiets
De E-WTS kun je naar wens configureren. Je kan hem met een derailleursysteem uitrusten, maar onze ervaring is dat de cassette en ketting bij intensief gebruik razendsnel slijten. Nee, neem dan maar een tweede hypotheek of kort je kinderen op de studiebijlage, zodat je extra geld hebt voor de Rohloff-versnellingsnaaf met tandriemaandrijving.
Onderhoudsarm versnellingssysteem
De Rohloff-naaf is een extreem betrouwbaar schakelsysteem en heeft zich de afgelopen 25 jaar al ruimschoots bewezen. Op deze fiets is hij bovendien elektronisch geschakeld en heet daarom Rohloff E-14. De versnellingsnaaf is onderhoudsarm, dus manlief heeft geen reden om te zeggen dat hij in zijn mancave aan zijn fiets moet gaan sleutelen.
Geen ketting, maar een tandriem
Als kers op de taart zit er niet meer een traditionele fietsketting op, maar een onderhoudsarme Gates-tandriemaandrijving, zodat je niet bang hoeft te zijn voor olievlekken op je mooie witte broek.
Een mooi stel
De Bosch Performance-motor en Rohloff zijn erg gelukkig met elkaar. Op de Koga E-WTS wordt de Rohloff elektronisch geschakeld en dat is wel heel chique. Als de Bosch-motor even niet hoeft te werken, omdat je stilstaat voor een kudde overstekende schapen, dan schakelt de Rohloff-naaf automatisch terug naar een lichtere versnelling, zodat je niet zelf terug hoeft te schakelen.
Carla’s ervaring
Voor het eerst werd Carla geconfronteerd met aan de linkerkant op het stuur het schakelsysteem voor de Rohloff-naaf en rechts de bediening van de Bosch-motor. In het midden zit het Bosch Kiox display, dat via een doorscrolbaar schermpje een flinke hoeveelheid informatie geeft. Het enige waar Carla op lette, was in welke ondersteuningsstand ze fietste. Je kunt kiezen uit: eco, tour, sport- en turbo. Ze fietste eigenlijk altijd in de eco-stand, maar heel af en toe schakelde ze stiekem naar de tour-stand.
Accu leeg? Schakelen kan nog steeds
Op een dag, toen we echt een pittige tocht hadden, was de accu 20 kilometer voor ons einddoel leeg. Ik kon weer genieten van de stilte om mij heen. Carla had deze reis meer kilo’s dan ondergetekende en moest nog flink doortrappen. Ondanks dat de accu leeg was, kon ze nog wel met haar Rohloff schakelen.
Sneller leeg bij kou
Helaas hebben we ook kunnen testen hoe waterproof het systeem is. In de stromende regen bleef het systeem gewoon werken. Wel merkte Carla dat hoog in de bergen bij 5 graden, de accu sneller wordt leeg getrokken. Daarom zijn er net als voor jouw witte poedel ook voor de accu lekkere warme jasjes te koop.
Accu niet laten vallen
Als we bij een hotel aankwamen, was de accu makkelijk los te klikken. Met liefde en aandacht hield ze de accu wel in de gaten, want ze weet dat als een accu hard valt dat hij dan binnen 24 uur in de brand kan vliegen. Het is maar dat je het weet.
Verbeterpunt: een kleinere lader
Ik vroeg of zij een idee had of er iets verbeterd kan worden. Tja, de lader is niet piepklein en neemt veel plek in.
Actieradius schommelt
Het hield Carla wel bezig of de accu steeds voldoende energie zou hebben, want hoe goed de computer de verwachte actieradius ook berekent, de verwachte actieradius schommelt nogal. Met harde tegenwind bergop, liep de verwachte actieradius snel terug, dus als je fysiek echt afhankelijk bent van de trapondersteuning dan kun je het beste een tweede accu meenemen. Overigens meet Bosch ook de kracht waarmee je fietst en leert in de loop der kilometers steeds beter de verwachte actieradius in te schatten.
Video van Carla’s ervaringen
Feedback van klanten
Inmiddels hebben we vele tientallen fietsen van dit model verkocht. Daarvan had één klant had een kabelprobleem. Dat probleem konden we in de winkel verhelpen. Een andere klant had een defecte accu, wat snel opgelost was want Bosch stuurde een nieuwe accu toe. Deze twee klanten zijn nu gelukkig net zo tevreden als de andere E-WTS-rijders.
Meer weten over de Koga E-WorldTraveller Signature?
Wil je weten of de fiets geschikt is voor jouw gebruik en wat de specificaties zijn, lees dan verder:
Lees verder over de Koga E-WorldTraveller Signature
Hoe ziet het met onze andere elektrische fietsen?
Vreemd genoeg is de Koga E-WTS onze ‘goedkoopste’ elektrische vakantiefiets met een prijskaartje voor de Rohloff-uitvoering van even boven de € 6.000,-. We verkopen ook de sjiekere idworx oPinion met Neodrives-motor. Daar zijn met de nieuwe Z20-motor de kinderziektes uit en met de verbeterde kabel en display is de pubertijd ook voorbij. Tevens is het de mooist ontworpen fiets in ons assortiment. Zoals je vaker bij idworx ziet, zitten hier specifieke onderdelen en ontwerpideeën op die je over een paar jaar pas bij andere merken zult zien.
Het leuke merk Santos gebruikt ook de Neodrives-motor en is fan van de Pendix-motor. De Pendix is een goede oplossing als je al een goede fiets hebt, maar haalt het niet bij de Bosch en Neodrives wat subtiliteit, actieradius en mogelijkheden betreft. Probeer ze maar eens uit!
Bekijk al onze elektrische fietsen voor fietsvakanties
Of lees onze keuzehulp voor elektrische fietsen.