De idworx oPinion BLT Ti is en+en+en. Voor als je alles al hebt gehad en gezien is dit de ultieme fiets om naar te verlangen. Hij heeft bijvoorbeeld een Pinion-versnellingsbak, hele dikke banden en krachtige schijfremmen. Buiten alle technische snufjes is het ook gewoon een heerlijke fiets. Het titanium frame maakt dit er eentje van de buitencategorie.
Bij welk gebruik past de idworx oPinion BLT Ti het best?
Het ideale gebruik van deze fiets ligt beschreven in de naam, BLT. Dit staat voor Boulders, Logs and Trees. Het is de naam van een klim op Cypress Mountain in Vancouver, Canada. In 4,5 km en met een gemiddeld stijgingspercentage van 10% rijd je op een volledig onverharde weg langs rotsige stenen, bomen en over boomstammen. Mountainbikers gebruiken deze weg om naar boven te komen.
Het is een plek waar je ook houthakkershutten kunt vinden. Als het net gesneeuwd heeft, moet je oppassen voor kuilen en richels. Je hebt in elk geval voldoende grip en versnellingen op boven te komen. Eenmaal boven, midden in de natuur, zie je tal van paadjes naar beneden die op je wachten. Dit gebied is even rauw als sprookjesachtig. Chris zou nergens anders willen zijn.
Wat maakt de idworx oPinion BLT Ti zo geschikt?
idworx ontwierp deze oPinion BLT ti met een iets avontuurlijker gebruik in gedachte dan de reguliere oPinion Ti. Wat maakt hem dan anders? De liggende achterbrug is iets langer en vlakbij de trapas heeft hij een grote hoefijzervorm. Dit framedeel is gemaakt uit twee gefreesde helften en dit maakt hem enorm stijf en bovendien geschikt voor extreem dikke banden. Die dikke banden (27,5″ wielen, 40mm brede velgen en 70mm banden oftewel: Extreme Package) kies je als je voornamelijk op zoek gaat naar onverhard terrein. De standaard uitvoering met 55 mm banden is iets meer allround.
Meer grondspeling
Ten opzichte van de All Rohler heeft de Rohler BLT meer grondspeling en voelt de fiets wat behendiger. Fijn voor een mountainbike-achtige fiets.
Een zeer aflopende bovenbuis zorgt ervoor dat je makkelijker kan afstappen als de weg toch iets te steil wordt.
Grote bagagecapaciteit
Het stijve frame met starre voorvork heeft een grote bagagecapaciteit. Wil je liever een verende voorvork en neem je minder bagage mee? Dan is er de Rock ’n Rohler.
Geloof je helemaal in het BLT-concept maar wil je liever een Rohloff in plaats van Pinion? Kies dan de Rohler BLT. Ook verkrijgbaar in titanium en aluminium.
Het is eigenlijk vooral de wegligging van deze fiets die opvalt. Deze fiets heeft een versnellingsbak (zoals bij een auto) in de trapas die Pinion heet. Hierdoor is het zwaartepunt laag en in het midden en dat merk je. Daarbij zorgt de Pinion ook voor een ongekend versnellingsbereik waardoor je elke berg wel op komt.
Stille achternaaf
idworx biedt in combinatie met de Pinion-versnellingsbak ook de mogelijkheid om een volledig stille achternaaf te kiezen. Dit is ook nog eens een van de beste kwaliteit naven op de markt. Fijn als je van stilte houdt en gewoon het allerbeste wilt.
Comfortabele rijervaring
Dikke banden in combinatie met het titanium frame bieden een ongekend comfortabele rijervaring. Onverhard of op strak asfalt? Dit is een altijd fietsende fiets.
Voorbereid op e-bike
Weet je nog niet of een e-bike wil, maar verwacht je in de toekomst toch een duwtje in de rug nodig te hebben? Dan is deze fiets enorm goed voorbereid. Je kunt namelijk achterwielmotor (van het merk Neodrives) er bij aanschaffen. Je kunt dan zelfs de fiets ook als ‘gewone’ fiets blijven gebruiken en het achterwiel omwisselen.
Foto’s van de idworx oPinion BLT Ti
Onze kijk op de idworx oPinion BLT Ti
De oPinion BLT Ti mag dan wel het avontuurlijker broertje zijn van de All Rohler, het blijft een echte alleskunner. Wij raden eigenlijk vooral de standaard versie (zonder hele dikke banden) aan omdat het zelden voorkomt dat je uitsluitend onverhard en op losse ondergronden fietst. Dan kun je ook wat gemakkelijker een wielslot monteren waar we in Nederland zo gehecht aan zijn. Wat hem dan nog echt onderscheidt van de All Rohler is het frame, dat er toch net wat stoerder uitziet en iets behendiger is. De verschillen zijn uiteindelijk niet zo heel groot.
En toch is het bijzonder dat idworx speciaal voor de avontuurlijke vakantiefietser deze fiets heeft ontwikkeld. Het toont aan dat Gerrit Gaastra een echte liefhebber is van dit segment. Niet voor niets woonde hij jaren bij Vancouver en reed hij de BLT-trail wel 100 keer omhoog en naar beneden. In zijn ontwerp van de fiets zie je de liefhebber aan het werk. Het framedeel bij de trapas is enorm kostbaar om te maken, maar technisch gezien wel de mooiste oplossing die kunt bedenken om dikke banden ruimte te geven zonder stijfheid op te geven.
Net als bij elke idworx kun je helemaal prat gaan op deze details of er gewoon vanuit gaan dat het wel snor zit en beginnen met het plannen van jouw avontuur.
Titanium biedt net dat beetje extra t.o.v. aluminium. Per saldo is hij niet lichter, wat de meeste mensen denken. Wel blijft je fiets altijd mooi omdat er geen lak nodig is. Eventuele krasjes polijst je gemakkelijk weg. Eric heeft een titanium Easy Rohler van 12 jaar oud en die ziet er nog als nieuw uit. Titanium is ook veerkrachtiger dan aluminium en staal waardoor het trillingen dempt en ook beter bestand is tegen impact. Een titanium fiets koop je echt, omdat je fiets je beste vriend is en omdat (je zelf vindt dat) je het verdiend hebt.
Pluspunten van de idworx oPinion BLT Ti
Geschikt voor hele (70 mm) dikke banden, maar ‘gewone’ (55mm) banden passen ook
Door de sterk aflopende bovenbuis kun je makkelijk afstappen als de weg te steil wordt
Fraai frameontwerp in double butted titanium
Zeer geschikt voor ombouw tot e-bike, in combinatie met een achterwielmotor
Extra groot versnellingsbereik door de Pinion-versnellingsbak.
Minpunten van de idworx oPinion BLT Ti
Geen damesframe beschikbaar
Upgrades, zoals de stille achternaaf, zijn kostbaar
Geluk is te koop? Ja! Het titanium frame kost € 2.000,- meer dan de aluminium versie
Leuk weetje over deze fiets
Wat maakt dit dé fiets voor jou?
De titanium versie was het eerste BLT model dat uitkwam. idworx gaf daarmee een waar statement. Voor jou betekent dit een fiets die naadloos aansluit bij jouw avontuurlijke wensen. Je wil daarbij geen enkel compromis doen in je materiaal. Misschien hou je wel van de fijne (fiets)techniek of kun je in ieder geval waarderen dat iemand over alle mogelijke details heeft nagedacht. Dit alles zodat jij geen enkel excuus meer kan vinden om niet zoveel mogelijk op de fiets te zitten. De idworx oPinion BLT Ti is de vrijbrief je om er vol voor te gaan.
Prijs vanaf
€ 8.698
Levertijd
Deze fiets is Verkrijgbaar De levertijd is Op bestelling (8-12 weken).
Maak dit nog meer jouw fiets
De fiets is te koop in één kleur, titanium.
Riemaandrijving
Een van de meest gekozen opties voor de idworx-fietsen is de riemaandrijving. Dit is een zorgeloze aandrijflijn die geen smeersel nodig heeft en ook niet rekt. Hij kost bij deze fiets €340 meer dan de ‘standaard’ optie met ketting en tandwielen. En toch vindt idworx dat hún ketting en tandwielen het overwegen waard zijn. Ze zijn namelijk van gehard messenstaal gemaakt en gaan nog langer mee dan een riem!
Vind je het niet erg om af en toe te smeren of heb je gewoon meer vertrouwen in een harde ketting dan een kunststof riem dan heb je idworx aan je kant. Wij vinden het allebei even fantastisch.
Andere opties
- De idworx Big Disc-schijfremmen, gemaakt door Hope in combinatie met de superdikke en grote remschijf (3,2mm dik, 203mm groot) is een optie die bijzonder geschikt is als je met veel bagage in de bergen fietst. Bij dit gebruik is de remkracht en robuustheid ongekend.
- Voor gewoon gebruik raden we echter de XT-remmen aan. Deze zijn eigenlijk krachtig genoeg, lopen minder snel aan en piepen vooral veel minder.
- De idworx DaRim LaW (light and wide) Tr velgen zijn van carbon. Een materiaal dat eigenlijk uit den boze is op een trekkingfiets. En toch zijn dit de allersterkste velgen die we ooit hebben gezien. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik met tubeless banden, een andere technologie waar idworx enthousiast over is. Deze optie is alleen verkrijgbaar voor 28″ wielen.
- De idworx DaBrace is een CNC-gefreesde beugel die de achterdrager merkbaar stijver maakt. Hij is vooral zinvol bij kleinere frames en heel veel bagage.
- idworx biedt een speciaal balhoofd aan met een demper (Cane Creek Viscoset). Hierdoor stuurt de fiets rustiger en gaat hij niet schudden als je zonder handen (of met weinig druk op het stuur) fietst.
Klanten met deze fiets
Jouw wensen en je ideale zithouding
We werken al jaren samen met idworx en denken mee over hoe hun fietsen nog ‘perfecter’ kunnen. Wereldwijd is De Vakantiefietser een van de grootste dealers. Niet voor niets zijn wij Premium dealer. idworx staat erom bekend compromisloos te zijn. Hierdoor zijn minder opties mogelijk, omdat ze de fiets en de onderdelen perfect op elkaar willen laten aansluiten.
We gaan verder dan idworx als het gaat om het kiezen van een ander stuur, handvatten, pedalen etcetera, die jouw houding en genot van de fiets ten goede komen. Hiervoor hebben we ons pasframe ontwikkeld, waarmee je alvast kan ervaren hoe de fiets uiteindelijk wordt afgesteld. Onze bikefitters zorgen samen met jou voor de perfecte zit!
Heb jij nog andere bijzondere wensen? Laat het ons weten. We vinden het leuk om mee te denken!
Goed om te weten
Beschikbaarheid in de winkel: Beschikbaar voor proefrit. Een fiets bekijken en testen kan soms net de doorslag geven bij je beslissing. Maak een afspraak voor meer uitleg en een testrit zodat deze fiets je helemaal kan inpakken.
Deze fiets is wel het luxepaardje uit de idworx-stal. En de lak kan niet beschadigen, want… Titanium hééft geen lak (nodig)!!
Meer weten? Of hulp nodig bij het kiezen?
Kom langs om een beter gevoel te krijgen bij wat voor fiets dit is, of meer informatie te krijgen over de fietsen waar je tussen twijfelt. Wie weet fiets jij binnenkort op een fiets die helemaal bij jou past.
Wil je zonder afspraak langskomen, dan zijn dinsdag t/m donderdag de minst drukke dagen. Op vrijdagen en zaterdagen komen vaker mensen op afspraak.
Wil je advies via telefoon, Skype of Zoom?
Wil je hulp bij het kiezen van een fiets maar niet in de winkel langskomen, maak dan een belafspraak. Dan ruimen wij tijd in om jouw vragen te beantwoorden.
Meer technische specificaties
- Fietsmodel
- idworx oPinion BLT Ti Gen 1.3
- Type vakantiefiets
- Allround, Asfalt, en Offroad
- Geschiktheid voor bagagegewicht
- Extra zware bagage ( >20 kg), Lichte bagage ( <10 kg), en Zware bagage (10-20 kg)
- Geschikt voor lichaamslengte
- 1.60 m of korter, 1.61 – 1.94 m, en 1.95 m of langer
- E-bike
- Geen e-bike (wel om te bouwen)
- Versnellingssysteem
- Pinion (onderhoudsarm)
- Aantal versnellingen
- 12 en 18
- Remmen
- Schijfremmen
- Framemateriaal
- Titanium
- Bandenmaat
- Breed (55 mm of meer) en Standaard (50 mm of minder)
- Wielmaat
- 27.5 inch en 28 inch
- Gewicht van fiets
- Gemiddeld (13-17 kg)
- Informatie van fabrikant
Downloads
Garantie
- Garantie op frame
- 15 jaar op materiaal en fabricagefouten
- Garantie op verf
- 5 jaar op lakfouten (voorvork)
Meer over idworx
idworx’ slogan is ‘Pure Perfection’. Dat klinkt een beetje streberig en dat is het ook. Maar we kunnen met recht beweren dat ze de meest doorontwikkelde vakantiefietsen op de markt hebben. Het gaat de eigenaar Gerrit Gaastra er juist om een kwaliteitsfiets te ontwikkelen tot in de kleinste details. Details die vooral het gebruiksgemak en fietsplezier verbeteren en daarmee met name de liefhebbers en veelgebruikers aanspreken. ‘Ride it all, all the time’ is een andere uitspraak die over al hun fietsen gaat.
- Hoofdkantoor
- Wachtberg, Duitsland
- Opgericht
- 2001, door Gerrit Gaastra
- Moederbedrijf
- Bike Basics GmbH
- Merken van moederbedrijf
- idworx en Gaastra