Gebaseerd op de beproefde framegeometrie van de de oPinion BLT-E, is er een volledig nieuwe frame ontwikkeld zonder de bekende idworx details op te offeren. Het absolute hoogtepunt van het nieuwe frame is de integratie van V10 accu in de onderbuis. De V10 accu heeft een capaciteit van 725 Wh wat een groot bereik geeft om lange dag toeren te kunnen maken zonder bij te laden. De accu kan in de fiets opgeladen worden via de externe laadaansluiting of uit de fiets door accu via de onderzijde uit te nemen. De combinatie van de Pinion versnellingsbak (C1.6 of de optionele C1.12) met de Neodrives Z20 achterwielmotor zorgt voor een stille en slijtage arme aandrijving.
Bij welk gebruik past de idworx oPinion eT het best?
Heb je altijd al van fietsreizen gehouden en zie je eigenlijk geen reden om daar meer te stoppen? Dan geeft deze fiets het gevoel dat je weer in topvorm bent.
Verre overzeese reizen zijn niet nodig om van het simpele fietsen te genieten. Met je fiets achterop de auto en daarna een rondje Spanje in een paar weken tijd. Of de internationale Maasroute vanuit huis. Je houdt van eenvoud, stilte, vrijheid en lekkere hotelletjes, maar je geniet ook graag van een wijntje en wil verwend worden in een huisje op de berg. Je hoeft even nergens aan te denken, je blijft in beweging zonder stress en je komt altijd aan op de plek van bestemming. Ik ga op reis en ik neem mee…: mijn oplader.
Wat maakt de idworx oPinion eT zo geschikt?
Het is eigenlijk heel simpel: idworx heeft hun compromisloze vakantiefiets ingezet voor het samenstellen van deze e-bike. Dit doen ze door een achterwielmotor, de Neodrives Z20 van het Duitse Alber, te plaatsen. Ze zijn dus niet terug naar de tekentafel gegaan om volledig nieuwe e-bike te ontwerpen. Dit bevalt ons wel want de oPinion is al een fantastische fiets zonder motor.
Superefficiënt en stil
De achterwielmotor biedt veel voordelen. Hij is superefficiënt, want hij levert de krachtige (40 nm) aandrijving direct op het achterwiel. Daarbij is hij ongelofelijk stil (20 dB), en kan je op de motor remmen om weer op te laden. Door de grote accu van 725 wh leg je op een volledige lading tussen de 60-200km af, afhankelijk van het totale gewicht, terrein en tal van andere factoren.
Comfortabele ondersteuning
De meest recente versie van deze motor, de Z20, heeft een zeer comfortabele ondersteuning die de berijder volledige controle geeft. Ook op lagere snelheid en tegen de maximaal toegelaten ondersteuning (27 km/h) blijft ‘ie lekker meedoen.
Optimale gewichtsverdeling
Het achterwiel is gemakkelijk te demonteren in het geval van een lekke band. Door de accu (en de versnellingsbak) in het frame, heeft de fiets -ook met bagage- een optimale gewichtsverdeling.
Licht schakelen
De versnellingen zitten in het frame bij de trapas. Het Pinion-systeem geeft je de mogelijkheid om eenvoudig en erg licht te schakelen, zodat je minder op de motor hoeft te vertrouwen om boven te komen. Bovendien is het een heel slijtvast systeem dat nauwelijks onderhoud nodig heeft.
Terugbouwen naar trekkingfiets mogelijk
Doordat de versnellingen op het frame zitten, kun je de fiets eenvoudig terugbouwen van e-bike naar trekkingfiets op spierkracht. Je hebt dan alleen een extra achterwiel nodig. Je moet dan alleen zelf voor je verlichting zorgen.
De oPinion-E is er ook in een iets avontuurlijkere BLT-uitvoering die met nóg dikkere banden verkrijgbaar is.
Voor de echte liefhebber is hij er ook in een onverwoestbare titanium uitvoering.
Foto’s van de idworx oPinion eT
Onze kijk op de idworx oPinion eT
Het kostte idworx even tijd om met een opvolger te komen van de fantastische Power Rohler. Een idworx e-bike met Bosch-motor en Rohloff-naaf zoals de huidige Koga E-Worldtraveller.
Neodrives Z20-motor
Ze wilden een fiets met de kwaliteiten van de oPinion (BLT) met een motorsysteem dat kon meegroeien met de fiets. Stel dat de technologie van de accu of de motor in de toekomst verbetert? Dan wil je niet dat je fiets overbodig wordt. Elektronica blijft echter de snelst ontwikkelende factor op de fiets. Nu de fiets met de Neodrives Z20-motor is uitgerust en recent een aantal belangrijke verbeteringen zijn doorgevoerd, is het een van de mooiere e-bikes.
Geen naafdynamo nodig
De toegewijde e-bike heeft als belangrijkste verschil met de standaard oPinion dat de verlichting via de accu loopt, waardoor je geen naafdynamo meer nodig hebt. Ook de kostbare achternaaf die we graag zien op de oPinion komt te vervallen.
Pinion-versnellingsbak
Standaard zit op deze fiets bovendien een Pinion-versnellingsbak met slechts 6 versnellingen. Vakantiefietsers kiezen eigenlijk altijd voor de versie met 12 versnellingen. De -duurste- versie met 18 versnellingen is bij de e-bike overbodig. Hierdoor is de fiets relatief gezien een stuk goedkoper dan als je eerst de oPinion koopt en daarna pas besluit een motor in te bouwen. Toch is het juist die mogelijkheid die deze fiets zo uniek maakt.
Goede wegligging
Net als de niet-elektrisch aangedreven oPinion valt het op hoe goed de wegligging van deze fiets is. De fiets heeft een versnellingsbak (zoals bij een auto) in de trapas die Pinion heet. Hierdoor is het zwaartepunt laag en in het midden en dat merk je. Daarbij zorgt de Pinion ook voor een ongekend versnellingsbereik waardoor je elke berg wel op komt. De motor helpt alleen als jij het nodig vindt.
Ook zonder motor te gebruiken
En heb je heimwee naar het ouderwetse trapgevoel of ga je op reis met het vliegtuig? Dan kun je deze fiets ook gebruiken zonder motor. Je hoeft dan alleen een standaard achterwiel aan te schaffen. Omwisselen is maar een paar minuutjes werk.
Pluspunten van de idworx oPinion eT
Een topkwaliteit reisfiets, of je nu zonder of met ondersteuning fietst
De Pinion-versnellingsbak, eenvoudig schakelen zonder problemen.
Fluisterstille achterwielmotor en een grote actieradius door de 612wh accu.
Zware bagage of steile hellingen? Geen probleem!
Je kunt remmen op de motor en daarmee de accu opladen tijdens een afdaling.
Deze fiets is tegen een meerprijs van € 450 te verkrijgen in Pinion 12 versnellingen uitvoering. En voor €250 wordt de ketting vervangen door de beroemde Gates riem aandrijving.
Minpunten van de idworx oPinion eT
Hij heeft geen naafdynamo; fiets je zonder motor, dan heb je geen verlichting
Dit merk motor biedt minder (snelle) service/ondersteuning dan de grote (midden) motormerken zoals Bosch en Shimano
Leuk weetje over deze fiets
E-bike & Trekking testte in 2016 (pdf) een van de eerste versies van deze fiets zonder motor. Sindsdien is hij eigenlijk alleen maar beter geworden!
Wat maakt dit dé fiets voor jou?
De oPinion eT is vooral een luxe keuze. Een fiets die toekomstperspectief biedt en een heel lang leven beschoren is. Jij beslist of je jezelf of de fiets het werk laat doen. Aan de basis staat een prachtige fiets met genoeg kwaliteiten om je misschien al te overtuigen. De toevoeging van een krachtige en fluisterstille motor -die ook nog eens uit te bouwen is- maakt het plaatje helemaal af. Hoeveel kilometer tussen jouw huis en het stopcontact zit hangt af van je eigen ambitie.
Prijs vanaf
€ 8.498
Levertijd
Deze fiets is Verkrijgbaar en Verkrijgbaar maar met extra wachttijd De levertijd is Op bestelling (10-12 weken) en Op bestelling (8-12 weken).
Maak dit nog meer jouw fiets
De fiets is te koop in glossy black (€ 0), terra cotta (€ 175) of meer dan 200 kleuren van het klassieke RAL K5 kleurenpalet (€ 300).
Riemaandrijving
Een van de meest gekozen opties voor de idworx-fietsen is de riemaandrijving. Dit is een zorgeloze aandrijflijn die geen smeersel nodig heeft en ook niet rekt. Hij kost bij deze fiets € 250 meer dan de ‘standaard’ optie met ketting en tandwielen. En toch vindt idworx dat hún ketting en tandwielen het overwegen waard zijn. Ze zijn namelijk van gehard messenstaal gemaakt en gaan nog langer mee dan een riem!
Vind je het niet erg om af en toe te smeren of heb je gewoon meer vertrouwen in een harde ketting dan een kunststof riem dan heb je idworx aan je kant. Wij vinden het allebei even fantastisch.
Maximale bandbreedte 55 mm
Chris beveelt deze fiets altijd aan met de maximale bandbreedte van 55 millimeter, maar hij zoekt vaak de onverharde paden op. Wil je liever een fiets die er wat beschaafder uitziet? Dan volstaat de 50mm standaard band. Nou ja standaard is eigenlijk een slecht woord. Gerrit Gaastra ontwikkelde de Marathon Almotion 2.0-band zelf in samenwerking met Schwalbe. En ja -niemand durft het anders te beweren- dit is de allerbeste trekkingfietsband ter wereld.
Andere opties
- De idworx Big Disc-schijfremmen, gemaakt door Hope in combinatie met de superdikke en grote remschijf (3,2mm dik, 203mm groot) is een optie die bijzonder geschikt is als je met veel bagage in de bergen fietst. Bij dit gebruik is de remkracht en robuustheid ongekend.
- Voor gewoon gebruik raden we echter de XT-remmen aan. Deze zijn eigenlijk krachtig genoeg, lopen minder snel aan en piepen vooral veel minder.
- De idworx DaRim LaW (light and wide) velgen zijn van carbon. Een materiaal dat eigenlijk uit den boze is op een vakantiefiets. En toch zijn dit de allersterkste velgen die we ooit hebben gezien. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik met tubeless banden, een andere technologie waar idworx enthousiast over is. Deze optie is alleen verkrijgbaar voor 28″ wielen.
- De idworx DaBrace is een ge-CNC freesde beugel die de achterdrager merkbaar stijver maakt. Hij is vooral zinvol bij kleinere frames en heel veel bagage.
Klanten met deze fiets
Jouw wensen en je ideale zithouding
We werken al jaren samen met idworx en denken mee over hoe hun fietsen nog ‘perfecter’ kunnen. Wereldwijd is De Vakantiefietser een van de grootste dealers. Niet voor niets zijn wij Premium dealer. idworx staat erom bekend compromisloos te zijn. Hierdoor zijn minder opties mogelijk, omdat ze de fiets en de onderdelen perfect op elkaar willen laten aansluiten.
We gaan verder dan idworx als het gaat om het kiezen van een ander stuur, handvatten, pedalen etcetera, die jouw houding en genot van de fiets ten goede komen. Hiervoor hebben we ons pasframe ontwikkeld, waarmee je alvast kan ervaren hoe de fiets uiteindelijk wordt afgesteld. Onze bikefitters zorgen samen met jou voor de perfecte zit!
Heb jij nog andere bijzondere wensen? Laat het ons weten. We vinden het leuk om mee te denken!
Goed om te weten
Beschikbaarheid in de winkel: Beschikbaar voor proefrit en hebben wij hem in huis. Een fiets bekijken en testen kan soms net de doorslag geven bij je beslissing. Maak een afspraak voor meer uitleg en een testrit zodat deze fiets je helemaal kan inpakken.
Dit is eigenlijk de opvolger van de oPinion E. Dat is een fiets waar achteraf de motor is ingebouwd. En de nieuwe oPinion eT heeft een dedicated frame.
Meer weten? Of hulp nodig bij het kiezen?
Kom langs om een beter gevoel te krijgen bij wat voor fiets dit is, of meer informatie te krijgen over de fietsen waar je tussen twijfelt. Wie weet fiets jij binnenkort op een fiets die helemaal bij jou past.
Wil je zonder afspraak langskomen, dan zijn dinsdag t/m donderdag de minst drukke dagen. Op vrijdagen en zaterdagen komen vaker mensen op afspraak.
Wil je advies via telefoon, Skype of Zoom?
Wil je hulp bij het kiezen van een fiets maar niet in de winkel langskomen, maak dan een belafspraak. Dan ruimen wij tijd in om jouw vragen te beantwoorden.
Meer technische specificaties
- Fietsmodel
- idworx oPinion eT Gen 1.0
- Type vakantiefiets
- Allround en Asfalt
- Geschiktheid voor bagagegewicht
- Extra zware bagage ( >20 kg), Lichte bagage ( <10 kg), en Zware bagage (10-20 kg)
- Geschikt voor lichaamslengte
- 1.61 – 1.94 m en 1.95 m of langer
- E-bike
- Alber Neodrives Z20 achtermotor
- Versnellingssysteem
- Pinion (onderhoudsarm)
- Aantal versnellingen
- 12 en 6
- Remmen
- Schijfremmen
- Framemateriaal
- Aluminium
- Bandenmaat
- Breed (55 mm of meer) en Standaard (50 mm of minder)
- Wielmaat
- 27.5 inch en 28 inch
- Gewicht van fiets
- Zwaar ( >17 kg)
- Informatie van fabrikant
- https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/opinion-e_nl
Downloads
Garantie
- Garantie op frame
- 10 jaar op materiaal- en fabricagefouten
- Garantie op verf
- 5 jaar op lakfouten
- Garantie op accu
- 2 jaar
Meer over idworx
idworx’ slogan is ‘Pure Perfection’. Dat klinkt een beetje streberig en dat is het ook. Maar we kunnen met recht beweren dat ze de meest doorontwikkelde vakantiefietsen op de markt hebben. Het gaat de eigenaar Gerrit Gaastra er juist om een kwaliteitsfiets te ontwikkelen tot in de kleinste details. Details die vooral het gebruiksgemak en fietsplezier verbeteren en daarmee met name de liefhebbers en veelgebruikers aanspreken. ‘Ride it all, all the time’ is een andere uitspraak die over al hun fietsen gaat.
- Hoofdkantoor
- Wachtberg, Duitsland
- Opgericht
- 2001, door Gerrit Gaastra
- Moederbedrijf
- Bike Basics GmbH
- Merken van moederbedrijf
- idworx en Gaastra